Gå til innhold

Bli samboere og trygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurder å bli samboer med kjæresten. Jeg har uføretrygd (minstesats) og han jobber, men ønsker ikke å forsørge meg og krever at jeg betaler husleie og at vi deler likt på andre utgifter. På denne måten vil et samboerskap med ham ikke gi meg noen økonomisk nytte, da jeg vil ha nøyaktig de samme kostnadene som da jeg bodde alene (kanskje til og med litt dyrere å bo med ham da jeg tidligere leide en ekstremt billig leilighet på et område som ikke var så ettertraktet). 
Må jeg melde fra til NAV at jeg har blitt «samboer»? Jeg vil vel heller kategorisere boforholdet som om jeg er en «romkamerat» med kjæresten 🤷🏻‍♀️ 
Og kommer uføretrygden min til å bli senket om jeg flyttet til ham? 

Anonymkode: 73383...f27

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vurder å bli samboer med kjæresten. Jeg har uføretrygd (minstesats) og han jobber, men ønsker ikke å forsørge meg og krever at jeg betaler husleie og at vi deler likt på andre utgifter. På denne måten vil et samboerskap med ham ikke gi meg noen økonomisk nytte, da jeg vil ha nøyaktig de samme kostnadene som da jeg bodde alene (kanskje til og med litt dyrere å bo med ham da jeg tidligere leide en ekstremt billig leilighet på et område som ikke var så ettertraktet). 
Må jeg melde fra til NAV at jeg har blitt «samboer»? Jeg vil vel heller kategorisere boforholdet som om jeg er en «romkamerat» med kjæresten 🤷🏻‍♀️ 

Det skal du aldri godta.

Anonymkode: 2d813...da1

• Liker 12
Skrevet

Ja, men du trenger ikke å melde det inn før det har gått 12 måneder, det er for å være sikker på at det skal vare så NAV slipper alt papirarbeidet hele tida

Anonymkode: 13f93...c27

Skrevet

Ja, du får mindre. Noe som egentlig er helt feil. Ingen automatikk i at det er billigere å bo sammen.

• Liker 2
Skrevet

Ja, du får mindre. Noe som egentlig er helt feil. Ingen automatikk i at det er billigere å bo sammen.

Innvilget uføretrygd endrer seg vel ikke ???

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja min erfaring er at det ble dyrere

Min husleie før: 4500 kr strøm ca 700kr

Hans husleie og strøm: 10.000

Mitt matbudsjett: ca 3-4000 kr (mye datovare)

Hans matbudsjett: 7000 så ble ca like mye

Så kommer alle kjærestetingene man skal, helgekosen man ikke unner seg alene, turer streamingtjenester osv.

• Liker 3
Skrevet
anonym 4545 skrev (Akkurat nå):

Innvilget uføretrygd endrer seg vel ikke ???

Jo, som registrerte samboere går man ned uførutbetalinger. 

• Liker 6
Skrevet

Du må si ifra, ja. 

Men ikke flytt inn hos en person med en sånn holdning til penger. Spesielt siden du har lite selv.

Jeg tjener mer enn kona som er delvis uføretrygdet og betaler så klart mer av utgiftene enn henne. Vi er et lag og begge bruker like mye krefter på husholdningen. Hadde vært noe annet om hun bare ikke gadd å jobbe, det ville jeg ikke betalt for.

Anonymkode: 77ddc...5c4

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet

Du må si ifra, ja. 

Men ikke flytt inn hos en person med en sånn holdning til penger. Spesielt siden du har lite selv.

Jeg tjener mer enn kona som er delvis uføretrygdet og betaler så klart mer av utgiftene enn henne. Vi er et lag og begge bruker like mye krefter på husholdningen. Hadde vært noe annet om hun bare ikke gadd å jobbe, det ville jeg ikke betalt for.

Et litt forskjell på et ekteskap og et samboerskap som bare har vart en liten stund, da. 

Jeg og kjæresten min er samboere og deler 50/50, men skal gå over til noe mer felles når vi får barn/gifter oss. Trodde det var vanlig?

Anonymkode: 56ef5...a94

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Et litt forskjell på et ekteskap og et samboerskap som bare har vart en liten stund, da. 

Jeg og kjæresten min er samboere og deler 50/50, men skal gå over til noe mer felles når vi får barn/gifter oss. Trodde det var vanlig?

Nav går utfra at det blir billigere når 2 deler utgifter. De har ikke tenkt helt over at det går ofte opp og jevner seg ut mot den som bruker mest. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes ikke det er noen forskjell, bor man sammen så er man et lag. Samme det om man har bodd sammen i 1 eller 10 år eller hva som står på et papir, inntekter og utgifter har man uansett.

Vi har ikke felles økonomi, men 50/50 blir ikke rettferdig når vi bruker like mye krefter på husholdningen mens jeg sitter igjen med mye mer penger for samme innsats.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nav går utfra at det blir billigere når 2 deler utgifter. De har ikke tenkt helt over at det går ofte opp og jevner seg ut mot den som bruker mest. 

Ja, men det blir jo ikke billigere. Ofte blir det dyrere. Spesielt hvis man straffes med å få mindre. Bedre å være single da.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo billigere å være to. Det blir selvsagt dyrere dersom man går opp i standard.

• Liker 4
Skrevet

Ja, men det blir jo ikke billigere. Ofte blir det dyrere. Spesielt hvis man straffes med å få mindre. Bedre å være single da.

Jeg vet om flere uføre som rett og slett ikke har råd til å bo sammen med kjæresten som ikke er villig til å dele feks 30-70%

• Liker 5
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Du tenker at du kommer til å ha nøyaktig de samme kostnadene hvis du blir samboer?

Hvis to mennesker leier hver sin leilighet kan det fort dreie seg om si 18000 i mnd. Hvis to mennesker sammen leier en litt større leilighet kan det dreie seg om 12000.

Et leilighet som varmes opp for at ett menneske skal leve der, koster akkurat like mye om man er samboer (med mindre man sover på separate soverom osv.).

Lage middag til en, eller lage til to - koster det dobbelt så mye å lage til to? Nei.

Osv. Osv.

Anonymkode: bd300...608

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo billigere å være to. Det blir selvsagt dyrere dersom man går opp i standard.

Veldig ofte er den andre ikke ufør, og den uføre må opp i standard. 

• Liker 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jaha? Hvor har du det fra?

Anonymkode: bd300...608

Skrevet

Jeg er også uføretrygdet. Vi deler på faste utgifter (ikke huslån) med prosentsats etter hvor mye av samlet inntekt vi står for. Du går ned i inntekt når du har vært samboer i 13 mnd. 

Anonymkode: baa23...19f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja min erfaring er at det ble dyrere

Min husleie før: 4500 kr strøm ca 700kr

Hans husleie og strøm: 10.000

Mitt matbudsjett: ca 3-4000 kr (mye datovare)

Hans matbudsjett: 7000 så ble ca like mye

Så kommer alle kjærestetingene man skal, helgekosen man ikke unner seg alene, turer streamingtjenester osv.

Det er jo helt urimelig at du skal betale 50% når han (frivillig) har mye høyere utgifter enn deg.

(I tillegg til at jeg synes en 50/50-fordeling blir urettferdig for den som tjener minst, selv om man har like store utgifter.)

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det er jo helt frivillig, og et valg man tar?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...