Gå til innhold

hvordan reagerer på hvordan faren reagerte på sønnen vår ,fortalte at han var bifil, er mildt sjokkert for og si det mildt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Sønnen vår kom ut idag, jeg har vel mistenkt det en god stund at han liker gutter også,men jeg var ikke sikkert på om han var homofil eller bifil,men han har nå kommet ut til meg og faren.

Faren ble bare helt stille og hente bilnøkkelen,  han er ikke hjemme ennå, 3 timer etter han kom ut, så helt klart han ikke likte det, så håper han dro fordi han ikke ville si noe han vet han kom og angre på, skjønner ikke helt hva som er problemet, for meg spiller det ingen rolle, jeg elsker han uansett hvem han elsker, for meg er det viktigste at han er lykkelig. Han går i 8 klasse og er veldig fornuftig gutt som er flink på skolen og har mange venner, han har ikke hatt kjæreste ennå, han er også ute for de 6 nærmeste kompisene som synes det var helt greit , de reagerte nesten ikke engang som han sa til meg.

Så hvordan skal jeg reagere på far her? storesøsteren ga han en klem og sa hun var like glad i han uansett og samme med meg.

Anonymkode: 77d5f...b46

• Liker 6
  • Hjerte 27
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å spørre faren hva han tenker? Om han synes det var vanskelig, uventet eller hva?

Noen tenker på at kanskje ikke barnebarn blir av, eller at barnet skal mobbes eller slite i livet, andre har problemer med å repsektere dette, rett og slett.

• Liker 13
Skrevet
vinterskog skrev (4 minutter siden):

Hva med å spørre faren hva han tenker? Om han synes det var vanskelig, uventet eller hva?

Noen tenker på at kanskje ikke barnebarn blir av, eller at barnet skal mobbes eller slite i livet, andre har problemer med å repsektere dette, rett og slett.

Dette. Og så må du sørge for å være den trygge, positive, bautaen gutten trenger når faren tydeligvis er en idiot. 

Anonymkode: af1c5...6fa

• Liker 37
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Kanskje far er dratt for å ordne en fin gave? (Hvis han ikke sa NOE, men bare dro så bør han nesten det for å lappe over det som kan tolkes som avvisning for en tenpring i en svært sårbar situasjon).

Som foreldre møter vi mange ulike situasjoner og ting vi opplever som vanskelig. Og en slik nyhet vil kunne rokke ved måten vi ser barnet og tenker om fremtiden til barnet. Men at sønnen deres er bifil handler til syvende og sist ikke om faren og hans ønsker for fremtiden til sønnen.

Hvordan har sønnen deres det med at far bare dro? Har han gruet seg til å fortelle?

(Jeg antar ar mannen din er et sted mellom bekymret, redd og kanskje usikker på hva som er riktig respons)

Anonymkode: bb1b3...0ab

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Gratulere til sønnen din som turte å komme ut😊 ❤ Er selv bifil og hadde en lengre prosess før jeg innså det. Det var utrolig godt og befriende å forstå den delen av meg selv. Det var flere pusslespillbrikker som falt på plass og livet ble både enklere og bedre😊

• Liker 7
  • Hjerte 9
Skrevet

Tenker kanskje faren trenger litt tid til å bearbeide hele nyheten? Vi mennesker er ulike, og vi reagerer forskjellig.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde det vært min mann så hadde jeg ringt han bedt han pelle seg tilbake litt brennkvikt, og gud hjelpe han om han ikke tok i mot gutten på en god måte.

Altså, jeg hadde klikka i vinkel. Mistenker at min sønn som også går i 8. er homofil. Har selvsagt nevnt det for min mann også. Det eneste vi bekymrer oss for er at han skal ha det vondt eller være redd for å være seg selv. Hadde avskydd mannen min til evig tid hvis han ikke taklet en sånn nyhet. 

Anonymkode: 7aaad...69f

Hadde vel gjort omtrent det samme. Ring ham og gitt beskjed om at han var innenfor døra med positiv innstilling og varm omsorg innen en halvtime. Svarte han ikke på telefonen, så hadde tilsvarende kommet på melding....

Dette er jo sånne tanker man bør ha hatt FØR barna blir så store. Man må være åpen for at de kan komme til å komme med sånne ting, og da - hvis man ikke er helt komfortabel med det - kan det ha vært lurt å tenke gjennom noen situasjoner på forhånd. Tror jentungen her var 6-7 da jeg begynte å snakke om at kjærester kunne være alle kjønn for alle kjønn, og vi har hatt dialog om at jeg forventet at hun støttet noen som hadde kjæreste av samme kjønn dersom hun fikk vite at de syntes det var vanskelig, feks.... Samme gjelder hvis hun nå (16 år) forteller at X har fått seg kjæreste, så er responsen min "så hyggelig, hvem er han eller hun?" Altså at det ikke ligger en selvfølge bak. 

Som voksen bør man altså ha reflektert rundt dette som en mulig problemstilling lenge før barna når tenårene....

Men det har tydeligvis ikke din mann TS, og har han ikke tenkt å endre holdning (det må jo forsåvidt være lov å bli veldig overrasket og ikke vite hvordan man skal reagere, og deretter legge seg flat og beklage og så faktisk stå ved det), så hadde jeg gjort det jeg måtte for at far og sønn ikke skulle bo under samme tak. Og jeg hadde selvsagt valgt min sønn.

• Liker 30
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde nok forsøkt å komme i kontakt med far og spurt først om hvorfor det ble rar stemning.

Om han ikke likte dette så hadde jeg gitt en veldig overtydelig beskjed om at det har man å undertrykke totalt ovenfor barnet sitt.

Helt uaktuelt for meg å akseptere en sånn reaksjon, hadde blitt sinnsykt skuffet. Men det er nå en ting - viktigste er at han faker til gullmedaljen og støtter 100%. 

Anonymkode: 959f3...c26

• Liker 14
  • Hjerte 1
Skrevet

Han dro vel for å ordne skilsmissepapirene da, for å komme seg ut så fort som mulig da? ;) 

Anonymkode: c24f9...c9e

Skrevet

Er selv bi … Tenker at for meg hadde det vært dumping grunn hvis han ikke aksepterer barne sitt uansett legning . Jeg hadde gitt han en sjanse til å beklage og gjøre det godt igjen men … shit … 

• Liker 11
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han dro vel for å ordne skilsmissepapirene da, for å komme seg ut så fort som mulig da? ;) 

For ordens skyld :ironi:

Skrevet

Send han en melding og minn han på at denne situasjonen vil sønnen hans mest sannsylig aldri glemme og at måten han nå velger å oppføre seg på kan påvirke deres relasjon for resten av resten av livet. Hans valg.

Anonymkode: b829b...c3d

• Liker 26
  • Nyttig 8
Skrevet

Far har jo ikke vist «reaksjonen» sin enda. Det er bedre at han kjører seg en tur og tenker seg godt om, enn at han viste en spontan negativ reaksjon. Kanskje har ikke tanken slått ham? Kanskje ble han tatt på senga av følelser han ikke visste hvordan han skulle håndtere? Så lenge han tar en «ordentlig» prat med sønnen når han kommer hjem, så tenker jeg det er innafor. At han legger seg flat og sier at han trengte å tenke og fordøye det, men at han selvfølgelig elsker og støtter sønnen sin og kommer til å ta guttekjærester og jentekjærester like godt imot. At gutten ser at pappa ikke er lei, sint, skuffa ect.. men at faren faktisk sier med ord, og anerkjenner gutten. Far kan si har er glad gutten valgte å være åpen om dette og fortelle det, og at det ikke forandrer hvem han er :) 

Jg ville gitt beskjed til far at jeg forventer en sånn samtale. 

Anonymkode: 04ab2...1a9

• Liker 17
Skrevet

Tusen takk for alle svar

Har både prøvd og send melding og ring han, svarer ikke på noe,  hvis han skulle bare kjøpe gave så tar det lang tid i alle fall. Han er voksen og bør uansett ikke reagerer på denne måten i 2022

• Liker 20
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tusen takk for alle svar

Har både prøvd og send melding og ring han, svarer ikke på noe,  hvis han skulle bare kjøpe gave så tar det lang tid i alle fall. Han er voksen og bør uansett ikke reagerer på denne måten i 2022

Det er psykisk skadelig mot sønnen sin det faren driver med nå! Stakkars sønnen din som blir avvist av far bare fordi han har flere å elske.

Tenk at kjærlighet kan utløse så mye hat hos andre.

Jeg forstår rett og slett ikke homohat, på noe som helst måte, så dette er helt umulig for meg å sette meg inn i hodet til en slik far.

Hvis din mann ikke svarer på tlf kan du ringe politiet på 04800 og be de ta kontakt med han. Jeg har selv gjort dette før og de tar gladelig slike saker. Vil ikke skremme deg, men politiet er vant til å berolige folk som har tenkt til å gjøre noe dumt...

Skrevet

Har han kommet hjem ennå?

• Liker 5
Skrevet

Ja jeg vil vite hvordan dette gikk

• Liker 1
Skrevet

Det er jo en helt naturlig reaksjon. Dette er mange fedres store skrekk, så  han er sikkert helt fortvilet. Mange ungdommer føler seg som både det ene og andre, men ender som heterofil som voksen. Du får vise litt forståelse for mannen også. Han kommer sikkert igjen når han får roet seg litt..

Anonymkode: fe560...352

• Liker 6
Skrevet
loveli skrev (12 timer siden):

Det er psykisk skadelig mot sønnen sin det faren driver med nå! Stakkars sønnen din som blir avvist av far bare fordi han har flere å elske.

Tenk at kjærlighet kan utløse så mye hat hos andre.

Jeg forstår rett og slett ikke homohat, på noe som helst måte, så dette er helt umulig for meg å sette meg inn i hodet til en slik far.

Hvis din mann ikke svarer på tlf kan du ringe politiet på 04800 og be de ta kontakt med han. Jeg har selv gjort dette før og de tar gladelig slike saker. Vil ikke skremme deg, men politiet er vant til å berolige folk som har tenkt til å gjøre noe dumt...

Det er nummeret til banken 

Anonymkode: fcdef...8d4

• Liker 14
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...