Gå til innhold

Hvor nyttig er bruk av tidligere eksamen? (høyere utdanning)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at sjansen er stor for at samme eksamen dukker opp igjen?

Anonymkode: 16167...6d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er veldig nyttig, og i mange emner er det den desidert mest tidseffektive metoden. Mange studenter gidder ikke å lære hele pensum, men velger heller å begynne med tidligere eksamensoppgaver ganske tidlig i semesteret, og lærer seg kun det de trenger å vite for å mestre disse. Oppgavene er aldri like, men de kan ofte ligne, slik at kunnskapen som trengs er mye av den samme hvert år. Mistenker at det er mer nyttig i kvantitative fag enn i kvalitative.

Endret av Vaffelhunden
  • Liker 3
Skrevet
Vaffelhunden skrev (18 minutter siden):

Det er veldig nyttig, og i mange emner er det den desidert mest tidseffektive metoden. Mange studenter gidder ikke å lære hele pensum, men velger heller å begynne med tidligere eksamensoppgaver ganske tidlig i semesteret, og lærer seg kun det de trenger å vite for å mestre disse. Oppgavene er aldri like, men de kan ofte ligne, slik at kunnskapen som trengs er mye av den samme hvert år. Mistenker at det er mer nyttig i kvantitative fag enn i kvalitative.

Takk så mye for svar. Har et spørsmål angående det siste der, hva menes med kvantitative fag? Typisk pugge fag? (Samfunnsfag, historie osv)?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk så mye for svar. Har et spørsmål angående det siste der, hva menes med kvantitative fag? Typisk pugge fag? (Samfunnsfag, historie osv)?

Kvantitative fag er fag som matematikk. Fag hvor man må regne. 

Om det på eksamen nr 1 er spørsmål om 2+3 og på eksamen nr 2 er spørsmål om 4+5 så er det i realiteten samme spørsmål. Kan man plusse så klarer man jo begge oppgavene. 

Anonymkode: 6a227...98e

Skrevet

Helt eksakt eksamen kommer nok ikke igjen, men enkelte oppgaver kan komme igjen, og tidligere oppgaver gir en pekepinne om hva som kan komme.

I ett av mine fag var det spørsmål om vannløselige hormoner på nesten alle tidligere eksamensoppgaver, mens på vår kom det om fettløselige. Og typisk i alle tidligere eksamensoppgaver kom det spørsmål om deler av sitronsyresyklus, så da skjønte man at den var viktig lese mye på.

Anonymkode: 9af8a...6a3

• Liker 2
Skrevet

Veldig nyttig.

Hilsen en som jobber i høyere utdanning 

(Ja, vi har det travelt, så vi blir tvunget til å resirkulere mye eksamensstoff for å holde hodet over vannet.)

Anonymkode: b4467...13b

• Liker 1
Skrevet

Ulik nytte, som nevnt over er STEM-fag ofte opptatt av å måle bredde ved eksamen, dvs. at eksamenene ofte er rituelle, og til dels forutsigbare i form. I type språk, samfunnsfag, osv. ligger det ofte valgfrihet i oppgavene, slik at en kan spisse besvarelsen mot det en er best forberedt på.

Anonymkode: 6a1a8...aae

Skrevet
Vaffelhunden skrev (2 timer siden):

Pensum må man lese uansett, pga seminarer, gruppediskusjoner og muntlig eksamen 

Anonymkode: eb86d...4ac

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jo mer tall og regning det er i et emne, desto mer kvantitativt er det. Og omvendt. Hvis et emne bare har bare har ord, og ikke noe tall i det hele tatt, er det veldig kvalitativt.

11 hours ago, AnonymBruker said:

Mange emner har kun eksamen som vurderingsgrunnlag, men er enig i at man burde mestre hele pensum på prinsipielt grunnlag. 

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Det veldig ineffektiv å lese hele pensum, og svært sjeldent nødvendig. Mye viktigere å lese smart. 

Jeg har aldri løst gamle eksamensoppgaver, men leser over dem så jeg vet hva som har vært og hvordan eksamen er bygget opp.

Anonymkode: 77a51...2e6

Skrevet

Tidligere eksamensoppgaver er GULL. De hjalp meg til bedre karakterer. 

Leste og jobbet med fag, og begynte med eksamensoppgaver ca halvveis i semesteret. Fasit ligger jo alltid med, så du må jo forstå fremgangsmåten. Men da får du sjekket at du har riktig svar! Og fremgangsmåten lærer du jo på skolen. 

På eksamensdagen ser du at mange av oppgavene er like som de du har løst før. Dette gjaldt både på myke og harde fag. Jeg gikk på BI. 

Anonymkode: f478d...03a

Skrevet

Min erfaring fra matte og fysikk-studier er følgende:

Kun drille gamle eksamensoppgaver = C

Lære seg hele pensum + drille gamle eksamensoppgaver = A/B

Anonymkode: fdad0...dd9

Skrevet

Fikk A på en krevende 3dagers universitetseksamen i metodikk, pga jeg jobbet med gamle eksamensoppgaver på forhånd.

Anonymkode: 18db3...60c

Skrevet

I tillegg til det som er nevnt, dekker eksamensoppgaver ofte det som er mest sentralt i pensum. Så også fra det ståstedet er det et godt utgangspunkt til å lese.

Anonymkode: b4467...13b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min erfaring fra matte og fysikk-studier er følgende:

Kun drille gamle eksamensoppgaver = C

Lære seg hele pensum + drille gamle eksamensoppgaver = A/B

Anonymkode: fdad0...dd9

Kommer an på hvor mange tidligere eksamensoppgaver som finnes. Jeg studerte matte og på bachelor-nivå så var det ofte enormt med tidligere eksamensoppgaver med sensorveiledning. Da kunne man få A og B. På masternivå så lå det typisk ute svært få eksamensoppgaver og sensorveiledninger. I tillegg ble det forventet mye mer på eksamen. Da var det ikke sikkert man fikk C om man drillet de tidligere eksamensoppgavene. 

Anonymkode: c4e62...9fd

Skrevet

Jeg tok eksamen i et hf-emne vår 2021 hvor vi skulle svare på 2 av 3 oppgaver, den ene oppgaven var helt lik en oppgave som hadde vært 2 år før. Så det kan skje 😂

Anonymkode: f872e...5f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...