AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #1 Skrevet 11. februar 2022 Fortell om erfaring Anonymkode: 3c866...7e3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #2 Skrevet 11. februar 2022 Det er alltid håp, du kan klare og fikse han ❤️ Anonymkode: 3eb61...59c
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #3 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er alltid håp, du kan klare og fikse han ❤️ Anonymkode: 3eb61...59c Skjerp deg. Ts: Nei, voldelige folk forandrer deg sjelden. Uansett er det tryggest å la dem prøve å forandre seg et annet sted enn du befinner deg. Anonymkode: 4f8ff...e00 10
visp Skrevet 11. februar 2022 #4 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er alltid håp, du kan klare og fikse han ❤️ Anonymkode: 3eb61...59c Og her er det en med meldugg der hvor hjernen skal være. TS, nei. Selvom det skulle skje hadde du allerede utviklet redselen for neste gang og neste gang og den hadde nok aldri gått bort. 6 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #5 Skrevet 11. februar 2022 Ja. Voldelig partner kan forandre seg. Statistisk er det stor sjanse for at han får det til om han selv er villig til å få hjelp. Om du må presse ham hele veien og han ikke forstår problemet så er sjansene for forbedring lave dessverre. Her på KG er det derimot mange som mener at man aldri kan forandre seg. Det er rett og slett ikke sant. Søk heller etter svar på nettet fra eksperter, eller enda bedre oppsøk en ekspert dere to. Min stefar var voldelig. Moren min og han gikk i terapi noen uker. Han har aldri vært voldelig etter det. En nær venn hadde også en voldelig mann. Der innså han selv problemet og de var i en periode fra hverandre. Han jobbet med dette alene. Og nå har de jobbet med det over ett år sammen. Han er ikke voldelig nå, men kan dessverre fremdeles si stygge ting. Han har ADHD, noe som senker impulskontroll, men som gjør det lettere for min venninne å leve med at han plutselig kan si stygge ting. Han sier nå unnskyld like fort. Anonymkode: 21cd9...11b
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #6 Skrevet 11. februar 2022 Ei jeg kjenner har jobbet på krisesenter i over tjue år. Det hun sier om menn som slår og muligheten til å forandre seg: Ja, det KAN gå an. MEN: selv om han går på sinnemestringskurs osv, så vil han mest sannsynlig fortsette å være voldelig mot dama han allerede har mishandlet. Det er fordi det har satt seg et mønster mellom dem. Han KAN med riktig innstilling, sterk egenmotivasjon og innsats, inngå forhold med ny dame som han da IKKE er voldelig mot. Men det må altså blanke ark til, i betydningen ny dame Ifølge min bekjente støttes dette av forskning og det som erfares i praksis ifbm krisesenterbeboere. Anonymkode: 2e74d...21e 8
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #7 Skrevet 11. februar 2022 visp skrev (19 minutter siden): Og her er det en med meldugg der hvor hjernen skal være. TS, nei. Selvom det skulle skje hadde du allerede utviklet redselen for neste gang og neste gang og den hadde nok aldri gått bort. Det sitter i kroppen og det sitter veldig godt. Han kan forandre seg (med jævlig mye innsats fra han selv) mfn kroppen din husker. Anonymkode: 6cb44...c72 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #8 Skrevet 11. februar 2022 Frykten for at det vil gjenta seg vil gjerne alltid være der, selv om det aldri skjer. Så om han forandrer seg, så kan han gjerne fungere i et forhold med en ny partner. Men den partneren som har vært utsatt for hans (eller hennes) vold vil kanskje alltid være redd selv om det er uten grunn. Det er ikke godt å vite. Jeg personlig tror ikke jeg ville følt meg trygg. Men jeg har ikke blitt utsatt for vold, så jeg føler meg ikke helt kvalifisert til å uttale meg. Anonymkode: 26e9e...24b
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #9 Skrevet 11. februar 2022 Min mann ble voldelig og fikk ett større temperament etter noen år. Kjente han tilslutt ikke igjen. Det endte med at han begynte med behandling. Først samtaler og traumebehandling. Han jobbet virkelig med seg selv. Nå går vi i familieterapi for å bryte opp gamle mønstre og reaksjoner. Han har ikke gått over grensa, og har virkelig forandret seg. Men! Det har krevd mye jobb av han og av meg. Det har vært beintøft for begge. Dette har gått over mange mnd og han er fortsatt ikke ferdig. Han begynner å bli den gamle versjonen av seg selv. Det kan gå bra, men jeg tror det avhenger av mye, spes hvor mye mannen selv forstår og vil jobbe med seg selv. Er og forskjell på om han har vært sånn hele tiden, eller om volden er ny. Og hvor omfattende den er. Det er nok ikke håp for alle som bedriver vold. Anonymkode: ffee3...4e5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #10 Skrevet 11. februar 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Fortell om erfaring Anonymkode: 3c866...7e3 Hvor gammel er han? Om det er en ung mann med masse testosteron, så kan det bli litt bedre ift fysisk vold med årene. De som driver psykisk vold (og mange av de som beriver psykisk vold) må i behandling. Langvarig behandling. Anonymkode: 24f60...4ac
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #11 Skrevet 11. februar 2022 Min mann utviklet etter et par år en «uvane» med å snakke helt vanvittig stygt til meg så fort han ble irritert. Tror ikke han skjønte hvor vondt det gjorde. Jeg holdt ut noen år i dette pga felles barn osv. Så tok jeg etter å ha funnet frem til grenser i meg selv, kontakt med familievernkontoret. Jeg la åpent frem problemet. Han skammet seg ut av stolen. Da en profesjonell brukte begrep som «psykisk vold» osv tror jeg det gikk opp for ham. Etter noen runder der har han aldri krysset den grensen igjen. Snarere hulket og grått og bært seg over skam mht egen atferd. Mannen har endret seg og mønsteret og er således ikke farlig å leve med lengre. Det kommer jeg til å fortsette med en del år, fordi barna mine ikke skal utsettes for mere turbulens, flytting og samlivsbrudd. Han er ikke pappaen til mine eldste barn. Han er grei mot dem. Men om jeg elsker ham? Det tror jeg ikke. Jeg mistet for mye respekt og var for redd og sårbar da utbruddene hans regjerte. Alt kan kanskje tilgis men alt kan ikke repareres. En dag går jeg. Det vet han ikke. Men vilden er årsak selv om den er historie. Anonymkode: 94823...55d 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #12 Skrevet 11. februar 2022 Snakk med alternativ til vold. De kan svare deg skikkelig på dette. Du vet aldri hvem som svarer deg på nettfora. Anonymkode: eedcb...23d 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #13 Skrevet 11. februar 2022 Ja. Han var aldri veldig voldelig, om jeg kan si det. Mer knuffing, aldri slått. Gjennom MANGE samtaler, hvor vi fant ut sammen hva som ikke funket i forholdet, så ble det forandring. Vært gift i tolv år nå 👍 (Vil legge til at jeg vet at vi er unntaket her. Tror veldig mange voldelige mennesker aldri kan eller vil forandre seg.) Anonymkode: a66a6...2c2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #14 Skrevet 11. februar 2022 Nei, dessverre. Har bare blitt verre. Anonymkode: 5c9fb...70c
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #15 Skrevet 11. februar 2022 Har ikke hørt on tilfeller hvor kvinnen i forholdet plutselig en dag har våknet opp og funnet ut at hun skal slutte å bedrive psykisk vold og manipulering av samboeren sin. Tvert imot. Det blir alltid bare værre. Anonymkode: 68dd0...1a8
Hmmmmmm Skrevet 12. februar 2022 #16 Skrevet 12. februar 2022 Har dere tenkt på hvorfor det å stå i det, omtrent er det eneste alternative dere gir dere selv?! Skremmende tankemønster flest folk har. Ble dere født med meningen å forbli i et forhold?! Er det lava rundt alle parforhold?! Er partnerskap tegnet på suksess?! Tenk nøye på hvorfor du syns det, og kan det være at du har blitt matet den trua pga tradisjon. Samfunnet er ikke bygd på at man må være to lengre. Slapp av, senk skuldrene. Gi deg selv all innsats du hadde gitt en annen. Bygg opp deg selv og verdiene dine, da ser du plutselig hva lykke er. Wake up and smell the coffee.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #17 Skrevet 12. februar 2022 Tja. Jeg VAR voldelig. Jeg hadde ubehandlet ADHD og bipolar 2. Jeg måtte avslutte forholdet mitt, gå i terapi og holde meg singel i åresvis for å få skikk på meg selv. Nå har jeg starta på nytt og er snill som et lam. Jeg har ikke blikka min mann en gang. Og jeg rører ikke alkohol. Du bør ikke satse på at folk blir snille av seg sjøl. Og har du opplevd vold bør du helst kvitte deg med dette mennesket. Den voldelige må selv ta ansvar. Slik jeg gjorde. Jeg har ikke tydd til vold, fysisk eller psykisk, på 15 år. Men det var hardt arbeid. Anonymkode: 1cb44...2a1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå