Gå til innhold

Foreldre vil at jeg skal studere med en gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bør jeg høre på foreldrene mine? De mener fhs, friår og alt er waste of time. 

Jeg er motivert for å studere og har egentlig veldig lyst til å starte med en gang siden det er noe jeg har gledet meg til og jeg vet akkurat hva jeg skal studere.

Men foreldrene mine mener at det bare er  for de som ikke vet hva de skal gjøre med livet eller studere, folk som ikke liker skolen og som ikke er så gira på universitetet som tar friår eller et år på fhs eller militæret.

De mener det lønner seg mye mer økonomisk og de føler seg mer avslappet når vi barna skal ut og studere. Frykten deres er at vi aldri kommer oss ut og blir vant til friår.

Anonymkode: 3c51c...b65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du utsette det når du har veldig lyst til å starte med en gang?

Dette skjønte jeg virkelig ikke :klo:

Anonymkode: a00e8...77c

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal du utsette det når du har veldig lyst til å starte med en gang?

Dette skjønte jeg virkelig ikke :klo:

Anonymkode: a00e8...77c

Kanskje litt fordi at vi unge bare ikke liker å høre på foreldrene våres 😅

Det er litt fordi at et friår med f.eks fhs er noe jeg aldri kan få tilbake når jeg er ferdig studert. Da er det rett i jobb… ikke det at jeg har noe imot det, men jobbe skal jeg jo i flere tiår fremover. Et år med noe annerledes har jeg aldri sjans til å få igjen

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Du kan jo ta utvekslingsår/-halvår mes du studerer? Det er mye morsommere enn folkehøyskole, det skal jeg love deg. 

Anonymkode: 75da2...1ae

• Liker 3
Skrevet

Noen trenger et modningsår etter videregående, andre ikke. Det er en del økonomiske ulemper med å vente med å studere: du får ett år mindre i arbeidslivet og du kommer ett år senere "i gang" med yrkeslivet osv, men det er IKKE det viktigste: Den største innvendingen jeg har mot et folkehøgskoleår hvis du ikke "trenger" det, er at det blir ett ekstra år med studielån som må tilbakebetales. Du bruker også opp av den kvota Lånekassa har på max 8 år med studielån, noe som KAN bli en ulempe senere i livet hvis du skulle ønske å skifte karrierevei totalt. 

Samtidig er det absolutt en del som trenger litt tid etter videregående for å modnes, finne ut av hva de ønsker å studere, bli mer selvstendige osv. Ikke alle bør starte direkte på studier, og noen av de som starter å studere "for tidlig" ender med å møte veggen og droppe ut av studiet de startet på, noe som selvsagt også har en kostnad.

Det er altså ikke et absolutt ja- eller nei-svar til dette, og du bør vurdere  både motivasjon og fordeler og ulemper før du bestemmer deg. 

Anonymkode: e80ff...0ca

• Liker 3
Skrevet

Er du ferdig på vgs i år TS? I så fall vil jeg sterkt anbefale deg å utnytte sjansen til å bruke ditt førstegangsvitnemål nå som du stiller sterkt i studieopptaket. Søk heller permisjon fra studiet etter du har begynt og jobb, reis eller ta annen utvekslingsstudie osv.

Anonymkode: f97cb...3b3

• Liker 3
Skrevet

Så lenge du ikke ligger foreldrene dine til last økonomisk så gjør du hva du vil. For jeg regner med at du ikke forventer at de skal finansiere friåret ditt.

Anonymkode: 8010d...b9c

• Liker 1
Skrevet

Bruk førstegangsvitnemål ASAP, de er 100% korrekt. Ettersom eksamen er avlyst så vil du ha ganske bra ''karakter'' nå. Blir dumt å vente

Anonymkode: 3e637...5b2

• Liker 4
Skrevet

Av alle jeg kjenner som tok et friår var det veldig få som faktisk kom i gang med studier. Man blir vant med penger om man jobber, vant med frihet om man reiser eller sløver. Og glemmer studieteknikker. 

Så bare følg driven, og gå rett på studier. 

Anonymkode: 849cb...3d5

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kanskje litt fordi at vi unge bare ikke liker å høre på foreldrene våres 😅

Det er litt fordi at et friår med f.eks fhs er noe jeg aldri kan få tilbake når jeg er ferdig studert. Da er det rett i jobb… ikke det at jeg har noe imot det, men jobbe skal jeg jo i flere tiår fremover. Et år med noe annerledes har jeg aldri sjans til å få igjen

Hvis du kan bo hjemme hos mamma og pappa så kan du halvveis ta det friåret mens du studerer i stedet for å jobbe deltid slik halvparten av studentene gjør. Å studere uten ekstrajobb er veldig behagelig.

Problemet ditt er at du ikke er voksen enda og ikke tenker voksent. Det går over når du får deg barn. Mitt råd er å lytte til mamma og pappa og vurdere at alt som kommer derfra kan være brukbart. Det trenger ikke være brukbart, men tenk over om du kan bruke rådene deres. Men husk at det bare er råd. Det er ditt ansvar, din gevinst eller ditt tap om du følger rådene. Mange unge er ikke så heldige at de får gode råd fra foreldrene. Da må de tenke ut mer på egenhånd, og det er dyrere og tyngre, og det er en fattigere idebank.

Endret av I Grosny
Skrevet (endret)

Jeg begynte rett på studier, men mitt første semester var mer som et kort og intensivt friår 😅 møtte på noen forelesninger, men stort sett var jeg hjemme og var fyllesyk eller bare sov til langt på dag. Det er ett av de BESTE valgene jeg har tatt i livet, selv om det var veldig trasig å stryke på eksamen og måtte ta det på nytt 😂 det var som folkehøyskole på universitetet, med mye mer frihet enn en folkehøyskole. Jeg flyttet langt vekk, og fikk mange nye venner og kjente på en frihet jeg aldri før eller siden har kjent på. 

så skjerpet jeg meg. Endte dog opp med en master jeg aldri vil få bruk for, da det viste seg at interessen for studieretningen ikke var der likevel. Ville likevel ikke være de tre årene foruten. Og jeg var veldig motivert og strukturert da jeg begynte på den utdannelsen jeg har i dag. 

(rettelse, BACHELOR jeg aldri vil få bruk for)

Endret av yabbadoo
Skrev feil
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Av alle jeg kjenner som tok et friår var det veldig få som faktisk kom i gang med studier. Man blir vant med penger om man jobber, vant med frihet om man reiser eller sløver. Og glemmer studieteknikker. 

Av alle jeg studerte med hadde i alle fall halvparten tatt et års pause etter videregående. Ikke det at mine anekdoter nødvendigvis er bedre enn dine, men jeg mener bestemt at det ikke er noen automatikk i at man aldri kommer i gang dersom man venter et års tid. Som sagt i mitt forrige innlegg: hva som er riktig er individuelt. 

Og til de som nevner førstegangsvitnemål: det har du til og med det året du fyller 21, så hvis du har fullført videregående på normert tid har du muligheten til friår og likevel konkurrere i førstegangskvoten. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Noen trenger et modningsår etter videregående, andre ikke. Det er en del økonomiske ulemper med å vente med å studere: du får ett år mindre i arbeidslivet og du kommer ett år senere "i gang" med yrkeslivet osv, men det er IKKE det viktigste: Den største innvendingen jeg har mot et folkehøgskoleår hvis du ikke "trenger" det, er at det blir ett ekstra år med studielån som må tilbakebetales. Du bruker også opp av den kvota Lånekassa har på max 8 år med studielån, noe som KAN bli en ulempe senere i livet hvis du skulle ønske å skifte karrierevei totalt. 

Samtidig er det absolutt en del som trenger litt tid etter videregående for å modnes, finne ut av hva de ønsker å studere, bli mer selvstendige osv. Ikke alle bør starte direkte på studier, og noen av de som starter å studere "for tidlig" ender med å møte veggen og droppe ut av studiet de startet på, noe som selvsagt også har en kostnad.

Det er altså ikke et absolutt ja- eller nei-svar til dette, og du bør vurdere  både motivasjon og fordeler og ulemper før du bestemmer deg. 

Er godt over gjennomsnittlig moden vil jeg tørre å påstå. Kanskje litt for moden, synes jevnaldrende ofte er barnslige og ofte uinteressante. Vi er jo russ nå også og kan ikke fordra hvor barnslige folk kan være… og ikke ta konsekvenser og heller ikke følge opp skolearbeidet

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Er du ferdig på vgs i år TS? I så fall vil jeg sterkt anbefale deg å utnytte sjansen til å bruke ditt førstegangsvitnemål nå som du stiller sterkt i studieopptaket. Søk heller permisjon fra studiet etter du har begynt og jobb, reis eller ta annen utvekslingsstudie osv.

Anonymkode: f97cb...3b3

Ferdig i år ja. Førstegangsvitnemålet gjelder fortsatt 2 år etter vgs.

Får kanskje satse på utveksling ja… men det blir så langt frem i tid at det blir rart å planlegge det nå

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er vel en ærlig sak? Om man trives i jobb som ikke krever utdanning er det idioti å studere. Selv startet jeg å jobbe rett etter VGS. Jeg trivdes ikke i jobben og fant derfor ut at jeg burde studere for å jobbe med noe jeg ønsker å jobbe med. 

Anonymkode: c8b6e...ce1

• Liker 1
Skrevet

Gjør det du føler for selv, enkelt og greit.

Anonymkode: a512f...ebd

Skrevet

Kjenner ingen som angrer på fhs. Ville ikke tatt "friår", men angrer på at jeg aldri tok et år på fhs. Tror det gjør noe med selvstendigheten, evne til å skape relasjoner, og du lærer mye om deg selv! :) Jeg startet rett på studier, og vi var bare 3 rett fra vgs i klassen min! (Lærerutd.)

Anonymkode: 40a45...c1b

• Liker 1
Skrevet

Men vil du gå på FHS da? Jeg synes det virker helt forferdelig og så koster det penger i tillegg. Tror egentlig bare jeg kjenner 2 som gikk FHS, hun ene hadde et supert år hun andre trivdes ikke og følte det var waste av tid. Men har vel inntrykk av at de fleste som velger FHS liker det da.

Hva har du eventuelt lyst til å gjøre i et friår? Jeg tok et år for å tenke på hva jeg ville studere etter vgs men jeg jobbet heltid store deler av året + at jeg tok exphil på våren, og hadde jo mindre fritid da enn jeg hadde som vgs-elev og som student egentlig.. Fordelen var at jeg sparte opp en del penger siden jeg fikk lov til å bo et år ekstra hjemme uten å betale :) Så det var veldig fint å ha når studiene begynte. Det dumme var at jeg brukte mer enn normert tid på studiene så endte med å komme sent ut i jobb. På en måte fint å være student så lenge med all fleksibilitet man hadde da, på den annen måte har jeg gått glipp av noen år lønnsvekst og hadde nok slitt med å få bolig osv uten hjelp fra foreldre siden jeg ikke hadde ordentlig fast og god inntekt før jeg var 28. 

Anonymkode: f9ff6...48b

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men vil du gå på FHS da? Jeg synes det virker helt forferdelig og så koster det penger i tillegg. Tror egentlig bare jeg kjenner 2 som gikk FHS, hun ene hadde et supert år hun andre trivdes ikke og følte det var waste av tid. Men har vel inntrykk av at de fleste som velger FHS liker det da.

Vet ikke. Kanskje. Hadde ikke hatt noe imot en liten pause fra karakterjaget. Ser ut som at de gjør mange gøye ting på fhs som jeg ville testet ut. Men samtidig så er jeg redd for at alt skal føles kjedelig og overfladisk og at folkene bare vil dra meg ned i stedet for opp mtp ambisjoner videre

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva har du eventuelt lyst til å gjøre i et friår? Jeg tok et år for å tenke på hva jeg ville studere etter vgs men jeg jobbet heltid store deler av året + at jeg tok exphil på våren, og hadde jo mindre fritid da enn jeg hadde som vgs-elev og som student egentlig.. Fordelen var at jeg sparte opp en del penger siden jeg fikk lov til å bo et år ekstra hjemme uten å betale :) Så det var veldig fint å ha når studiene begynte. Det dumme var at jeg brukte mer enn normert tid på studiene så endte med å komme sent ut i jobb. På en måte fint å være student så lenge med all fleksibilitet man hadde da, på den annen måte har jeg gått glipp av noen år lønnsvekst og hadde nok slitt med å få bolig osv uten hjelp fra foreldre siden jeg ikke hadde ordentlig fast og god inntekt før jeg var 28. 

Anonymkode: f9ff6...48b

Jobbe er uaktuelt, da jeg gjennom vgs allerede har mange oppsparte midler og hatt sommerjobber og deltidsjobber. Tror ikke heltidsjobb i et år gir meg noe særlig annet enn penger. og foreldrene mine som pusher meg til å begynne på uni tidlig sier at de støtter meg om jeg kjenner at jeg har dårlig råd. Nå har jeg jo oppsparte penger da, så…

med friår så tenkte jeg fhs.

Skrevet

Man lever bare en gang. Selv angrer jeg på at jeg begynte rett etter vgs. Hadde hatt godt av å bli litt mer moden og levd livet først. Skulle ønske jeg dro på fhs faktisk.

Anonymkode: 8bc90...104

• Liker 1
Skrevet

Har aldri skjønt vitsen med folkehøyskole. Virker så bortkastet. Ville heller valgt utveksling til et annet land mens jeg studerte. Studieårene er de beste årene jeg har hatt. Aldri hatt det så gøy som den tiden jeg studerte. Der treffer du mennesker som har samme interesser som deg selv, det er studieturer, festing og moro. 

Å bruke et år av livet på et eller annet gudsforlatt sted i Norge mens man opparbeider seg gjeld, er det siste jeg ville gjort. 

Anonymkode: 58c83...a56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...