Mr X Skrevet 2. september 2025 #261 Skrevet 2. september 2025 Svart skjerm skrev (13 minutter siden): Denne bjørnejakten bar jo preg av å være dyremishandling. Du er enig i det? Når du jager bjørner i flere timer fra et kjøretøy så er det nettopp det. Hadde også vært interessant å vite hjem sin hund av de jaktgutta som bet og rev opp en av bjørnungene så ille at de sa de måtte skyte den. Og likevel hadde den frekkheten å flå den mishandlede bjørnungen og ta den hjem som et trofé. Siden du ikke tok deg tid til å lese spørsmålet mitt tar jeg det på nytt. Hvilken relevans mener du at ditt innlegg "Så må det også sies at voldsforskning og statistikk viser at de som bruker vold mot dyr har en større risiko for å utøve vold mot mennesker, og omvendt. Når det gjelder sadistisk vold og ekstrem vold er det veldig ofte et mønster av dyremishandling hos samme personer" har i denne tråden? 3
Svart skjerm Skrevet 2. september 2025 #262 Skrevet 2. september 2025 Mr X skrev (13 minutter siden): Siden du ikke tok deg tid til å lese spørsmålet mitt tar jeg det på nytt. Hvilken relevans mener du at ditt innlegg "Så må det også sies at voldsforskning og statistikk viser at de som bruker vold mot dyr har en større risiko for å utøve vold mot mennesker, og omvendt. Når det gjelder sadistisk vold og ekstrem vold er det veldig ofte et mønster av dyremishandling hos samme personer" har i denne tråden? Hvorfor ikke? Det er forbudt å påpeke at det er en sammenheng mellom vold på dyr og på mennesker? Du er enig at folk som utøver dyremishandling også kanskje mangler moral i forhold til hvordan de behandler mennesker? Har sett nok av eksempler på dyremishandling og da synes jeg det alltid er på sin plass å påpeke en del realiteter rundt dette. Men det er kanskje din holding at dyremishandling ikke er så farlig? Og man dermed ikke har rett til å tillegge dyremishandlere andre kvaliteter? 4 2
Mr X Skrevet 2. september 2025 #263 Skrevet 2. september 2025 Svart skjerm skrev (53 minutter siden): Hvorfor ikke? Det er forbudt å påpeke at det er en sammenheng mellom vold på dyr og på mennesker? Du er enig at folk som utøver dyremishandling også kanskje mangler moral i forhold til hvordan de behandler mennesker? Har sett nok av eksempler på dyremishandling og da synes jeg det alltid er på sin plass å påpeke en del realiteter rundt dette. Men det er kanskje din holding at dyremishandling ikke er så farlig? Og man dermed ikke har rett til å tillegge dyremishandlere andre kvaliteter? For meg høres dette i denne sammenhengen ut som noe forbannet pisspreik! 3
Hulderen Skrevet 2. september 2025 #264 Skrevet 2. september 2025 Mr X skrev (19 minutter siden): For meg høres dette i denne sammenhengen ut som noe forbannet pisspreik! Jeg synes det har relevans, for det viser at man ikke skal ta lett på dyremishandling. Noen som får seg til å mishandle dyr, har empatiske mangler. 9 6
Mr X Skrevet 2. september 2025 #265 Skrevet 2. september 2025 Hulderen skrev (5 minutter siden): Jeg synes det har relevans, for det viser at man ikke skal ta lett på dyremishandling. Noen som får seg til å mishandle dyr, har empatiske mangler Hva er det som gjør at du ikke skjønner hva som er saken her når enkelte begynner å sause inn i tråden " voldsforskning og statistikk viser at de som bruker vold mot dyr har en større risiko for å utøve vold mot mennesker, og omvendt." Hvilken relevans har dette i denne saken? 2
Svart skjerm Skrevet 2. september 2025 #266 Skrevet 2. september 2025 Mr X skrev (8 minutter siden): Hva er det som gjør at du ikke skjønner hva som er saken her når enkelte begynner å sause inn i tråden " voldsforskning og statistikk viser at de som bruker vold mot dyr har en større risiko for å utøve vold mot mennesker, og omvendt." Hvilken relevans har dette i denne saken? Det er du som bestemmer det? Akkurat som om folk diskuterer draps- og voldssaker og gjerningsmenns empatiske evner kan man også gjøre tilsvarende i dyremishandlingssaker. Om du er så hårsår på dette burde du kanskje logge deg ut.. 3 7
Mr X Skrevet 2. september 2025 #267 Skrevet 2. september 2025 Svart skjerm skrev (Akkurat nå): Det er du som bestemmer det? Akkurat som om folk diskuterer draps- og voldssaker og gjerningsmenns empatiske evner kan man også gjøre tilsvarende i dyremishandlingssaker. Om du er så hårsår på dette burde du kanskje logge deg ut.. Du virker helt fjern her i denne settingen.... 1
Chupacabra Skrevet 2. september 2025 #268 Skrevet 2. september 2025 Hulderen skrev (21 minutter siden): Jeg synes det har relevans, for det viser at man ikke skal ta lett på dyremishandling. Noen som får seg til å mishandle dyr, har empatiske mangler. Nå er det rimelig stor forskjell på å jakte og å mishandle dyr. Jeg har ingen tro på at Isak Dreyer mishandler dyr. 6
Svart skjerm Skrevet 2. september 2025 #269 Skrevet 2. september 2025 Chupacabra skrev (5 minutter siden): Nå er det rimelig stor forskjell på å jakte og å mishandle dyr. Jeg har ingen tro på at Isak Dreyer mishandler dyr. Å bruke et kjøretøy i flere timer for å jage dyr man skal jakte på er mishandling ja. Det samme også når man lar en hund slippe løs, med resultatet at bjørnungen blir bitt i fillebiter av hunden så den må "avlives". 7 5
Svart skjerm Skrevet 2. september 2025 #270 Skrevet 2. september 2025 Mr X skrev (6 minutter siden): Du virker helt fjern her i denne settingen.... Så du mener ikke å jage et dyr i flere timer med et kjøretøy er dyremishandling? 3 5
Mr X Skrevet 2. september 2025 #271 Skrevet 2. september 2025 Svart skjerm skrev (7 minutter siden): Så du mener ikke å jage et dyr i flere timer med et kjøretøy er dyremishandling? Jeg reagerer når du begynner å dra inn helt på tryne sammenligninger som; "voldsforskning og statistikk viser at de som bruker vold mot dyr har en større risiko for å utøve vold mot mennesker, og omvendt." Da mister du alt som heter seriøsitet og du fremstår som direkte tøvete! 1
Svart skjerm Skrevet 2. september 2025 #272 Skrevet 2. september 2025 Mr X skrev (10 minutter siden): Jeg reagerer når du begynner å dra inn helt på tryne sammenligninger som; "voldsforskning og statistikk viser at de som bruker vold mot dyr har en større risiko for å utøve vold mot mennesker, og omvendt." Da mister du alt som heter seriøsitet og du fremstår som direkte tøvete! Men dette er ikke noe jeg har funnet opp selv. Det er veldokumentert statistikk og forskning. Da kan du ikke blåse dette vekk som tøv. 8 4
Hulderen Skrevet 2. september 2025 #273 Skrevet 2. september 2025 Chupacabra skrev (41 minutter siden): Nå er det rimelig stor forskjell på å jakte og å mishandle dyr. Jeg har ingen tro på at Isak Dreyer mishandler dyr. Isak Dreyer har mishandlet dyr, enten du tror på det eller ei. Han var med på å mishandle denne binnen og ungene hennes. Tidligere har han mishandlet tre høner når han var med i Farmen. https://www.dagbladet.no/kjendis/reagerer-pa-dette-tv-2-innrommer-feil/75365808 Dette skjedde mens han visste at han ble filmet. Man kan bare fundere på hva han da kan finne på når han ikke blir filmet. 6 3
Mr X Skrevet 2. september 2025 #274 Skrevet 2. september 2025 Svart skjerm skrev (24 minutter siden): Men dette er ikke noe jeg har funnet opp selv. Det er veldokumentert statistikk og forskning. Da kan du ikke blåse dette vekk som tøv. Hva er sammenhengen i denne saken? 1
Svart skjerm Skrevet 2. september 2025 #275 Skrevet 2. september 2025 Mr X skrev (17 minutter siden): Hva er sammenhengen i denne saken? Her er det foregått en jakt som bærer preg av mishandling/liten respekt for dyreliv. Når et jaktlag holder på slik er det naturlig å spørre seg slike spørsmål. 4 2
keops Skrevet 2. september 2025 #276 Skrevet 2. september 2025 Chupacabra skrev (1 time siden): Nå er det rimelig stor forskjell på å jakte og å mishandle dyr. Jeg har ingen tro på at Isak Dreyer mishandler dyr. Den jakten som er beskrevet i tiltalen bærer jo preg av mishandling. Hadde dette dreid seg om vanlig jakt, så hadde jo Dreyer ikke vært tiltalt for noe . Jeg har stor tiltro til det svenske rettsvesenet og finner ingen grunn til å tvile på at Dreyer har deltatt i dyremishandling. Legg til hvilket inntrykk han har gitt i tidligere program han har vært med i, det tegner seg et stygt bilde. At du ikke ønsker å tro på dette blir jo en vurdering du får gjøre Jeg har ingenting i mot normal jakt hvor folk holder seg innenfor reglene. Kjenner mange som jakter i grensetraktene Norge/Sverige , både på bjørn og annet. Ingen av dem har noen gang blitt anmeldt eller hanket inn av politi. Fordi det er snakk om normalt oppegående folk som følger reglene. 2 4
Mr X Skrevet 2. september 2025 #277 Skrevet 2. september 2025 Svart skjerm skrev (1 minutt siden): Her er det foregått en jakt som bærer preg av mishandling/liten respekt for dyreliv. Når et jaktlag holder på slik er det naturlig å spørre seg slike spørsmål. Det du sier er at det er stor sannsynlighet for at personene i jaktlaget, inkludert Isak, å være voldelige mot mennesker. Hva i helv... er det som rører seg i hodet ditt? Makan til hobbypsykolog skal man jaggu lete litt for å finne. 3
Svart skjerm Skrevet 2. september 2025 #278 Skrevet 2. september 2025 Mr X skrev (1 minutt siden): Det du sier er at det er stor sannsynlighet for at personene i jaktlaget, inkludert Isak, å være voldelige mot mennesker. Hva i helv... er det som rører seg i hodet ditt? Makan til hobbypsykolog skal man jaggu lete litt for å finne. Kanskje du burde lese bedre. Jeg skrev ikke "stor sannsynlighet", men større sannsynlighet. Det er en vesentlig forskjell. Og som sagt, alt støttet av statistikk og forskning. Jeg er ingen hobbypsykolog. Leser seriøse kilder. Og stoler på at voldsforskere med høy kompetanse vet dette bedre enn deg. 6 3
Mr X Skrevet 2. september 2025 #279 Skrevet 2. september 2025 Svart skjerm skrev (11 minutter siden): Kanskje du burde lese bedre. Jeg skrev ikke "stor sannsynlighet", men større sannsynlighet. Det er en vesentlig forskjell. Og som sagt, alt støttet av statistikk og forskning. Jeg er ingen hobbypsykolog. Leser seriøse kilder. Og stoler på at voldsforskere med høy kompetanse vet dette bedre enn deg. Du er stjerneeksempel på begrepet hobbypsykolog og gir begrepet et brukernavn. Du skal allikevel ha kred for at ikke gjemme deg bak anonym knappen. 1
keops Skrevet 2. september 2025 #280 Skrevet 2. september 2025 (endret) Mr X skrev (35 minutter siden): Det du sier er at det er stor sannsynlighet for at personene i jaktlaget, inkludert Isak, å være voldelige mot mennesker. Hva i helv... er det som rører seg i hodet ditt? Makan til hobbypsykolog skal man jaggu lete litt for å finne. Det er jo større sannsynlighet for at folk som ikke bryr seg om jaktreglene og ikke går av veien for å terrorisere viltet underveis også er tilbøyelige til å være voldelige i andre sammenhenger. Jeg forstår ikke at man blir opprørt av dette, er vel ingen grunn til å.kalke folk for hobbypsykolog fordi man har fått med seg disse godt dokumenterte sammenhengene. Jeg synes det er mye mer å bli opprørt av at noen føler seg høyt hevet over jaktregler som er utviklet over svært lang tid, for å hensynta alt liv. Endret 2. september 2025 av keops 5 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå