Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler som en meningsløs oppgave å sende jobbsøknad. Muligens bedrifter fokuserer på lokale og ikke tilfkyttere. 

Hvordan på en amnerledes måte har du fått jobb?

Anonymkode: bd106...978

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok direkte kontakt med en arbeidsgiver for å høre hva de hadde behov for av arbeidskraft framover, og informerte kort om min bakgrunn. Det endte opp med et vikariat som senere ble fast stilling. :)

Hva slags jobb er du på jakt etter?  

Anonymkode: 5ed91...f1e

Skrevet

Kan jeg få jobb som regnskapsmedarbeider? Jeg kan være åpen om å studere samtidig 1.år faget. 

Jeg vil ha en jobb som jeg kan jobbe i varme lokaler. 

Jeg har søkt på jobber jeg ikke har utdannelse innen. 

Salgsjobb.

Produksjonsmedarbeider.

Tapetserer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tok direkte kontakt med en arbeidsgiver for å høre hva de hadde behov for av arbeidskraft framover, og informerte kort om min bakgrunn. Det endte opp med et vikariat som senere ble fast stilling. :)

Hva slags jobb er du på jakt etter?  

Anonymkode: 5ed91...f1e

Var det treff på første forsøk?

For min del handler det om å flytte

Skrevet

Om du søker på jobber som krever utdannelse, som du ikke har, så må du revurdere litt. Men om du er langvarig arbeidsledig, kanskje Nav kan tilby deg kursing? 

• Liker 3
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Føler som en meningsløs oppgave å sende jobbsøknad. Muligens bedrifter fokuserer på lokale og ikke tilfkyttere. 

Jeg har aldri sent en jobbsøknad i mitt liv. Hadde jeg gjort det, hadde jeg dog vært påpasselig med stavekontroll og en del annet. Det er lett å finne slike tips på nett.

De jobbene jeg har hatt, har jeg kommet over via bekjente. Og det etter 20+ år i arbeid.

Anonymkode: ebc39...6f6

Skrevet

Jeg har fått alle mine tidligere jobber gjennom å sende søknad... 

Anonymkode: b9db3...a8a

Skrevet

Har søkt på alle jobbene jeg har fått.

Anonymkode: 46039...327

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har fått mange jobber gjennom vikarbyrå.

Skrevet

Jeg har heller aldri hatt problemer med å få jobb der jeg ønsker. Men sender du samme søknad og CV til bedrifter, eller bruker du tiden og en bedrift? Altså at CV er spesifikt mot bransjen/bedriften du søker til? Generelle søknader blir i mange tilfeller bare luket vekk, fordi du ikke selger deg inn spesifikt til arbeidsgiver. 

Ja, det tar tid og skrive CV og søknad til hver og en samme bedrift/bransje - men det er verdt det! Hilsen ei med udugelig bachelor som «ingen får jobb med».

Anonymkode: 36f4f...44f

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

eller bruker du tiden og en bedrift?

jeg bruker tid å skrive det dem etterspør. 

Men responstiden fra bedrifter er lang, og jeg kan liksom ikke vente en måned en hver bedrift jeg søker til.

Jeg må også tenke hvor jeg vil flytte. Jeg ser for meg et geografisk nedslagsfelt. 

Jeg bor et sted midlertidig, tror dere det kan ha negativ tilførsel ovenfor bedrifter eller at jeg søker på en jobb som er 1000 km i fra?

jeg ringte på den siste jobben før jeg søkte, da fikk jeg svar på det jeg etterspurte. 

Men mener dere jeg bør dra til arbeidstedet for å se forholdene før jeg signerer en arbeidskontrakt?

jeg kan gjerne studere noe for å få en sikker jobb. Jeg anser regnskapsmedarbeider som en sikker jobb. 

Skrevet

jeg er både desperat etter en trygg og stabil jobb. 

Skrevet

Tar imot tips

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men responstiden fra bedrifter er lang, og jeg kan liksom ikke vente en måned en hver bedrift jeg søker til.

Jeg må også tenke hvor jeg vil flytte. Jeg ser for meg et geografisk nedslagsfelt. 

Jeg bor et sted midlertidig, tror dere det kan ha negativ tilførsel ovenfor bedrifter eller at jeg søker på en jobb som er 1000 km i fra?

jeg ringte på den siste jobben før jeg søkte, da fikk jeg svar på det jeg etterspurte. 

Men mener dere jeg bør dra til arbeidstedet for å se forholdene før jeg signerer en arbeidskontrakt?

jeg kan gjerne studere noe for å få en sikker jobb. Jeg anser regnskapsmedarbeider som en sikker jobb. 

Et godt råd er at du får noen til å se over søknaden din før du sender den.

At du bor et sted midlertidig, trenger du ikke ta med i søknaden, men hvis du søker på en jobb på andre siden av landet, bør du si noe om at/hvorfor du er motivert for å flytte på deg.

Hvis du har problemer med å komme inn på arbeidsmarkedet, kan bemanningsbyrå og stillinger som ringehjelp være lurt for å få litt erfaring. Og tenk på hva du vil drive med og hva DU har å tilføre arbeidsgiveren, ikke omvendt, det er de færreste som ansetter en helt ukjent som trenger omfattende opplæring bare for å være grei.

Parallelt med å søke kan du jo øke kompetansen din, det blir flere og flere nettbaserte (og gratis) utdanninger og kurs,  det er bare å google det du mener kan være nyttig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kan jeg få jobb som regnskapsmedarbeider? Jeg kan være åpen om å studere samtidig 1.år faget. 

Jeg vil ha en jobb som jeg kan jobbe i varme lokaler. 

Jeg har søkt på jobber jeg ikke har utdannelse innen. 

Salgsjobb.

Produksjonsmedarbeider.

Tapetserer.

Regnskapsmedarbeider burde det være muligheter for, nøkkelen her er erfaring. Forsøk å skaff deg erfaring, om det så er for et idrettslag eller velforening. Bli god på skybaserte system som er fremtiden. Tripletex har F.eks gratis sertifisering, ta det og sett det på cv-en. https://www.tripletex.no/tripletex-sertifisering-et-kvalitetsstempel/

Vil tro det kan være gode muligheter å kombinere jobb med delvis studier. Send en åpen søknad og fortell om dine planer. Kanskje gjerne til mindre bedrifter evt. regnskapsbyrå.
Vit forskjell på balanse og regnskap, at du lærer og vil bli god på regnskap. (Tro meg, det er mange dårlige regnskapsførere). Altfor mange selskaper sitter fremdeles igjen i «gamle dager» med faktura i permer og signaturer for hånd. Vær den som vil over på skybasert, da har du muligheter. 

Hilsen regnskapssjef som har gått litt utradisjonelle veger for å komme dit jeg er nå. 

Anonymkode: 0366d...fa8

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville fått noen til å lese korrektur på søknadene du skriver. Jeg vet ikke om det er fordi du nå er på forum, eller om du har dysleksi eller ikke har norsk som morsmål, men det du skriver her er "for dårlig" for en søknad. I mine øyne. Håper du får napp etter hvert!

Anonymkode: 285bb...aee

Skrevet

Jeg har fått alle mine jobber gjennom søknad og har vært villig til å flytte langt for å få jobb også, dvs jeg har aldri fått jobb fordi jeg er "lokal" eller kjenner noen. Jeg har utelukkende fått jobbene pga min kompetanse, søknaden og hvordan jeg fremstår på intervju. Til de jobbene jeg har fått har det også vært mange søkere. Det er felles for mine første enkle jobber som ikke krevde noe særlig utdanning, til senere jobber som krevde høyere utdanning og relevant arbeidserfaring. Jeg har også jobbet aktivt for å utvikle min kompetanse og markedsverdi gjennom kurs, utdanning og å hele tiden lære noe som gjør meg attraktiv som arbeidstaker. 

Jeg har alltid brukt god tid å skrive en bra søknad, hvor jeg er sikker på at jeg svarer på utlysningsteksten og beskriver min motivasjon og hva slags erfaring jeg har som er nyttig for jobben. Jeg har også veldig gode referanser fra tidligere jobber, og det hjelper nok. 

Tips:

• Få noen til å hjelpe deg med jobbsøknaden. Bruk en person som kan være kritisk og ikke bare sier at alt er bra.
  • Bruk nettverket ditt. Snakk med folk og fortell at du er på jobbjakt. Kanskje noen kjenner noen. 
  • Har du ikke nettverk så skaff deg et nettverk. Delta på kurs og arrangementer som kan være aktuelle. 
  • Skaff deg kompetanse. Ta kurs eller utdanning som gjør det enklere å få jobb.
  • Folkeskikk. Oppfør deg ordentlig og vis for en potensiell arbeidsgiver at du er til å stole på og fungerer i et arbeidsmiljø. 

Anonymkode: fc2aa...940

Skrevet

Jeg sitter å sjekker veier inn i betongfag yrket. Jeg har interesse til å lage grunnmur og annet med betong. 

Jeg vil umulig få innpass I faget uten utdannelse. Hvis jeg får til det på ett år så vil jeg være glad. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 16.30):

Lokal tilknyttning blir vektlagt på grunn av mer stabil arbeidskraft.

Referanser kan vera ein fordel.  Kanskje noen i bedriften som kjenner deg, og kan legge inn eit godt ord.

Viktig å vera oppdatert på bedriften.

Skrevet
Skybe skrev (11 minutter siden):

Lokal tilknyttning blir vektlagt på grunn av mer stabil arbeidskraft.

Referanser kan vera ein fordel.  Kanskje noen i bedriften som kjenner deg, og kan legge inn eit godt ord.

Viktig å vera oppdatert på bedriften.

ja, du sier noe. Men jeg må ta med all erfaring jeg besitter av hvordan mennesker behandler hverandre og hva arbeidskultur er. Jeg føler jeg stanger hele tiden nå. Derfor vil jeg vurdere å supplere min utdannelse ved å studere om betong faget. Jeg vil gi ett år av mitt liv å sette meg inn i faget. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...