AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #1 Skrevet 11. februar 2022 Jeg eier et rekkehus der jeg selv bor i en leilighet og leier ut de to andre leilighetene i huset. I nabohuset er det seksjonert opp, slik at det er en eier for hver leilighet. Per nå er alle leilighetene utleid til studenter og det har til tider vært mye bråk i form av festbråk og høy musikk. Prøvde først å gi beskjed til de som bodde der, men til ingen nytte. Kontaktet deretter de som eier leilighetene og leier dem ut. De lovet å ta tak i problemet og det bedret seg en stund. Men nå er det like ille igjen. Jeg er klar over at man må akseptere noe støy i helgene hvis det er vorspiel eller fest, og ellers også. Men det er ofte så høy musikk at det rister i veggene. Både på morgen, dagtid og kveld. I går ble det spilt så høy musikk fra nabohuset at en av mine leieboere som hadde hjemmekontor så seg nødt til å dra til kontoret for å få jobbet videre. Den andre leieboeren kontaktet meg i dag for å si at han vurderer å flytte om dette ikke roer seg. Han jobber skift og får ofte ikke sove. I går hadde musikken vært så høy at den overdøvet tv og han var ganske irritert. Jeg kontaktet igjen de som eier naboleiligheten der bråket kom i fra. Vedkommende lovet å kontakte leieboeren igjen angående dette, men sa samtidig "hva vil du jeg skal gjøre"?. Selv tenker jeg at de som leier der bør kastes ut om dette ikke bedrer seg, men jeg aner jo ikke hvilken leiekontrakt de har og om dette er mulig i følge kontrakten. Så spørsmålet er: Hva kan jeg gjøre videre nå? Jeg risikerer jo at mine egne leieboere flytter pga dette. Noen andre her som har vært i en lignende situasjon? Anonymkode: 831b2...08b
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #2 Skrevet 11. februar 2022 Klag til styret. Klag mange ganger. Ring politiet så klage og støy blir loggført. Blir det mye klager må noen gjøre noe. Tier du blir det ingen endring. Anonymkode: fb2a2...f82 14 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #3 Skrevet 11. februar 2022 Vil leieboerne dine flytte pga støyen så forringer naboen verdien på huset ditt. Anonymkode: fb2a2...f82 7
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #4 Skrevet 11. februar 2022 Prøv og dytte sov i ro i ørene. Anonymkode: 17cb0...57d
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #5 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Klag til styret. Klag mange ganger. Ring politiet så klage og støy blir loggført. Blir det mye klager må noen gjøre noe. Tier du blir det ingen endring. Anonymkode: fb2a2...f82 Har snakket med han som er leder i styret, og han er også enig i at det er for mye bråk. Han har tatt det opp med de det gjelder flere ganger uten at det hjelper. ts. Anonymkode: 831b2...08b
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #6 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Prøv og dytte sov i ro i ørene. Anonymkode: 17cb0...57d Hehe, det hjelper ingenting desverre. ts Anonymkode: 831b2...08b
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #7 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vil leieboerne dine flytte pga støyen så forringer naboen verdien på huset ditt. Anonymkode: fb2a2...f82 Ja nettop det jeg er redd for. Dessuten har jeg to greie leieboere nå, som har alt på stell og de sier de trives veldig godt med å bo her (med unntak av bråket). Så veldig synd om de må flytte pga dette. ts Anonymkode: 831b2...08b
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #8 Skrevet 11. februar 2022 Send skriftlig klage til styret i nabohuset. Se ellers Eierseksjonsloven § 25, 2 og 3 ledd da styret i nabohuset trolig kan bruke den paragrafen mot de eiere som ikke tar ansvar og lar leieboere herje som de vil. Anonymkode: e0367...ab2 7 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #9 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hehe, det hjelper ingenting desverre. ts Anonymkode: 831b2...08b Da er det voldsomt til volum. Anonymkode: 17cb0...57d
Taluno Skrevet 11. februar 2022 #10 Skrevet 11. februar 2022 Om leietakere ikke skjerper seg når huseier eller styreleder tar kontakt, så sender du skriftlig klage til styret, og begynner ringe politet. Og send skriftlig klage til styret igjen og igjen når bråket gjentar seg. Eier av boligen er ansvarlig for at leietaker følger husordensregler, og styret kan kreve salg dersom det er ett gjentakende problem som eier ikke tar tak i å løser. 11
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #11 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Klag til styret. Klag mange ganger. Ring politiet så klage og støy blir loggført. Blir det mye klager må noen gjøre noe. Tier du blir det ingen endring. Anonymkode: fb2a2...f82 Det hjelper ikke. I tillegg spiller de jo musikk på dagtid Anonymkode: 6c0c5...fa0
Gjest Blondie65 Skrevet 11. februar 2022 #12 Skrevet 11. februar 2022 Det første som må gjøres er at alle setter seg inn i ordensregler. Han som leier ut til studenter må fortelle dem at selv om det er lov å høre musikk på dagtid, er det ikke lov å oppføre seg på en måte som generer naboene. Så det må de slutte med. Festbråk i helger er det bare å slå ned på når det skjer etter kl 23 og før kl 6. I slike tilfeller tilkaller man politiet hver gang. Og til "Hva mener du jeg skal gjøre" svarer du: "Lei ut til skikkelige folk og kast ut de som bråker". Rådfør deg gjerne med styret her om hva som kan gjøres i forhold til tvangssalg av seksjon fordi de ikke innordner seg eller er til sjenanse for naboer.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #13 Skrevet 11. februar 2022 Du må stå på og sende skriftlige og muntlige klager både til styret og til utleier. Finn ut hva de risikerer (er vel mulig å bli kastet ut/ tvangssalg) og vis til dette i klagene. Er det bråk hver dag må du sende klager hver dag. Anonymkode: da40e...099 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #14 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Da er det voldsomt til volum. Anonymkode: 17cb0...57d Bass er ikke volum men vibrasjoner og i selve hele huset. Det overdøver alt. Anonymkode: ec34a...770 8
Taluno Skrevet 11. februar 2022 #15 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det hjelper ikke. I tillegg spiller de jo musikk på dagtid Anonymkode: 6c0c5...fa0 Hvor mange skriftlig klager har du sendt til styret? Og hva mange ganger har du ringt politiet? Siden du sier dette ikke hjelper? 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #16 Skrevet 11. februar 2022 Unner dere ikke at studentene har det moro under studietiden? Anonymkode: 41d21...3e7 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #17 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Unner dere ikke at studentene har det moro under studietiden? Anonymkode: 41d21...3e7 Unner du ikke folk normal ro i hjemmene sine? Anonymkode: da40e...099 22 7
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #18 Skrevet 11. februar 2022 Taluno skrev (1 time siden): Hvor mange skriftlig klager har du sendt til styret? Og hva mange ganger har du ringt politiet? Siden du sier dette ikke hjelper? Ringe politiet når de spiller musikk på dagtid?? Anonymkode: 6c0c5...fa0 1
n_97 Skrevet 11. februar 2022 #19 Skrevet 11. februar 2022 Vi hadde en slik sak i vårt sameie, fester til langt på natt flere ganger i uken. Prosessen er at styret må sende skriftlige varsler, og dersom det ikke blir bedring kan man gi advarsel om tvangssalg. Men å få igjennom et tvangssalg er en veldig omstendig prosess med ganske strenge krav. 2
Taluno Skrevet 11. februar 2022 #20 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ringe politiet når de spiller musikk på dagtid?? Anonymkode: 6c0c5...fa0 Man har ikke lov til å støye fritt selv om det er på dagtid. Om det er såpass til ulempe for dere, og klage til styret (som er enig om for mye støy) og klage til huseier ikke hjelper, så kan dere ringe politiet. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå