Gå til innhold

Leier leilighet, lov til å ha hjemmelader til elbil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som leier leilighet, hvor lader dere elbilen deres? Får dere lov til å installere en hjemmelader? 

Anonymkode: a7caa...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leier ut leilighet i min enebolig. Jeg hadde ikke hatt noen problemer med at leietaker installerte ladeboks for elbil, forutsatt at de dekket absolutt alt av omkostninger med å få den opp (vi betalte ca 14 000 for installasjonen av vår egen ladeboks). Utleiedelen min har egen strømmåler og vi vet at det er nok strøm inn til huset, og derfor synes jeg dette er ok. Hadde vi hatt liten inntakssikring og begrensning i tilgjengelighet for huset generelt, så hadde jeg sagt nei. 

Anonymkode: 2c0dc...8b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 15.33):

forutsatt at de dekket absolutt alt av omkostninger med å få den opp (vi betalte ca 14 000 for installasjonen av vår egen ladeboks)

Haha, makan til grisk jævelskap! Så leietaker skal legge igjen 14000 kr i oppgradering på din eiendom? Ingen spleiselag? Satan, hvordan folk med penger kan oppføre seg!

Anonymkode: fe5f1...442

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Haha, makan til grisk jævelskap! Så leietaker skal legge igjen 14000 kr i oppgradering på din eiendom? Ingen spleiselag? Satan, hvordan folk med penger kan oppføre seg!

Hvorfor er det griskt? Ladeboks er jo noe leietaker ønsket ikke utleier

Anonymkode: d8058...439

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det griskt? Ladeboks er jo noe leietaker ønsket ikke utleier

Anonymkode: d8058...439

Nettopp som alle andre leietakere vil. Det er definisjonen på en investering til fordel for utleier.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leietaker har et valg her. Kan også ta med seg ladeboksen når hen flytter så sant de sikrer uttaket og hvor en elektriker er involvert.

Anonymkode: d539e...734

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk nye leieboere som hadde vanlig bil, en uke før innflytting sa de at de hadde elbil også. Men det var ingen problem, de kunne bare ta skjøteledning ut ene vinduet sa de🙈 Det er ulovlig og selvfølgelig ikke greit. Vi har en god venn (elektriker) som ordnet utekontakt og i sikringsskapet slik at det trygt kan lades ute. Men en liten bismak ble det. Hadde vi ikke hatt elektrikervennen og komt mye billigere unna, så måtte vi sagt at de betalte elbillader selv, eller ladet et annet sted. Vi bor på bygda og flesteparten kjører vanlige biler her.

Anonymkode: 4688a...a07

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi har null problemer med å leie ut vår leilighet her i Oslo (med parkering) uten å tilby lading. Det er absolutt ikke noen grunn til at vi skulle installere ladeboks til utleiedelen, vi får de leietagerne vi ønsker uten å ha dette. Jeg vil helst ikke ha enda en ladeboks på husveggen, men jeg hadde TILLATT at leieboer gjorde det likevel. Synes vi er riktig så greie, faktisk, det er jo en permanent ytre installasjon på vår eiendom. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vi har null problemer med å leie ut vår leilighet her i Oslo (med parkering) uten å tilby lading. Det er absolutt ikke noen grunn til at vi skulle installere ladeboks til utleiedelen, vi får de leietagerne vi ønsker uten å ha dette. Jeg vil helst ikke ha enda en ladeboks på husveggen, men jeg hadde TILLATT at leieboer gjorde det likevel. Synes vi er riktig så greie, faktisk, det er jo en permanent ytre installasjon på vår eiendom. 

Enig. Det er litt som når leietaker vil utbedre boenheten med å male i en annen farge eller lignende. I utgangspunktet leies jo leiligheten ut slik den er. Om man som leietaker ønsker å endre noe for å gjøre det finere / enklere, er det ikke utleiers plikt å betale for dette. 

Leier selv ut og det er ikke lademulighet. Jeg hadde også tillatt at det settes opp og kanskje spleise + økt leien noe for strømmen. Men i utgangspunktet vil jeg unngå hele spørsmålet ☺️

Anonymkode: ba51c...30e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Om leietaker ønsker å bytte ut et nytt dusjkabinett med flislagt dusjnisje da? Eller bytte alle taklampene? Eller ønsker stekeovn med induksjon? 

Er utleieren grisk som sier at det er greit, men at vedkommende må betale selv?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig. Det er litt som når leietaker vil utbedre boenheten med å male i en annen farge eller lignende. I utgangspunktet leies jo leiligheten ut slik den er. Om man som leietaker ønsker å endre noe for å gjøre det finere / enklere, er det ikke utleiers plikt å betale for dette. 

Leier selv ut og det er ikke lademulighet. Jeg hadde også tillatt at det settes opp og kanskje spleise + økt leien noe for strømmen. Men i utgangspunktet vil jeg unngå hele spørsmålet ☺️

Ja, altså, helst skulle vi gjerne hatt leieboere uten bil. Det hadde vært mest praktisk for oss å ikke ha enda en bil i tunet. Så hvis vi hadde satt ja til ladeboks, så hadde vi også egentlig lagt opp til at alle fremtidige leietagere skulle hatt elbil. Og det er ikke noe vi ønsker, nødvendigvis. For oss er ikke dette noe positivt tillegg som vi trenger for å leie ut. Men for de rette folka hadde jeg likevel sagt ja. Kunne også gått med på at de betalte kostnaden som økt husleie i ett år, og lagt ut for dem. Men jeg hadde ikke sponsa dem, nei. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi fikk nye leieboere som hadde vanlig bil, en uke før innflytting sa de at de hadde elbil også. Men det var ingen problem, de kunne bare ta skjøteledning ut ene vinduet sa de🙈 Det er ulovlig og selvfølgelig ikke greit. Vi har en god venn (elektriker) som ordnet utekontakt og i sikringsskapet slik at det trygt kan lades ute. Men en liten bismak ble det. Hadde vi ikke hatt elektrikervennen og komt mye billigere unna, så måtte vi sagt at de betalte elbillader selv, eller ladet et annet sted. Vi bor på bygda og flesteparten kjører vanlige biler her.

Anonymkode: 4688a...a07

Jeg bor landlig til selv, men det er hurtiglader her, 10 min unna. Har hjemmelader. synes de må stå for lading selv, som andre med drivstoffbiler 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplejuice123 skrev (8 timer siden):

synes de må stå for lading selv, som andre med drivstoffbiler 

🤦🏼‍♀️

Ja, fordi det er så vanlig å ha bensinstasjon i bakgården. Glimrende sammenlikning. Problem løst, intelligent svar funnet. 🙄

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boligen jeg leier ut står det spesifikt i kontrakt at leie av elbil ikke er inkludert i leie. Strømnettet i boligen er ikke dimensjonert for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

🤦🏼‍♀️

Ja, fordi det er så vanlig å ha bensinstasjon i bakgården. Glimrende sammenlikning. Problem løst, intelligent svar funnet. 🙄

Forstår ikke.. Mener du at man skal få gratis strøm fordi man leier?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten1 skrev (3 timer siden):

Boligen jeg leier ut står det spesifikt i kontrakt at leie av elbil ikke er inkludert i leie. Strømnettet i boligen er ikke dimensjonert for det. 

Det er vel heller ingen som leier ut bolig, men leie av elbil

Anonymkode: b037f...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår ikke.. Mener du at man skal få gratis strøm fordi man leier?

Ingenting her om gratis strøm. En eller annen tomsing foreslå at elbilister skal lade utenfor hjemmet - fordi fossilbiler heller ikke kan fylle hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

... elbilister skal lade utenfor hjemmet - fordi fossilbiler heller ikke kan fylle hjemme.

Ja, de må jo det om de ikke har mulighet til å lade hjemme

Anonymkode: c8683...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel heller ingen som leier ut bolig, men leie av elbil

Anonymkode: b037f...52c

Tror du skjønte hva jeg mente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de må jo det om de ikke har mulighet til å lade hjemme

Anonymkode: c8683...a08

...og derfor er det ønskelig med...kom an, du klarer det...hjemmelader! Da har du kommet til trådens første innlegg, gratulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...