AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #1 Skrevet 11. februar 2022 1. Du har en tenåringssønn på videregående skole som er svært pliktoppfyllende, gjør lekser, får gode karakterer. Han kommer en dag og sier at han er kjempesliten og spør om han kan få ta en fridag. Hva svarer du? Og hvorfor? 2. Hvis forelderen svarer JA i eksempelet over, hva tenker du om forelderen? Jeg har nettopp havnet i denne situasjonen selv og vet hva jeg gjorde, men vil høre hva andre tenker. Jeg vet at flere av kameratene hans tar seg fridager innimellom uten at foreldrene deres vet det, mens min altså kommer og spør. Betyr det at jeg har feilet («kompismamma») eller at jeg har lykkes (kan snakke sammen om alt)? Eller ingen av delene? Anonymkode: c5b54...46c
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #2 Skrevet 11. februar 2022 Han høres jo ikke ut til å være en som sliter på skolen. Så han klarer seg nok fint med en ekstra fridag. Problemet er jo om dette skal kunne bli en vane? At det plutselig er greit å bare holde seg hjemme om man er sliten. Hvordan skal det gå i arbeidslivet om vi alle skal være hjemme, om vi er slitne? Jeg synes problemstillingen er litt vanskelig. Fordi jeg er redd det kan endre holdningen, og kanskje derfor skape problemer på sikt. Samtidig er det jo mange som ikke klarer å sette bremsen på når de er slitne, og ender opp som syke til slutt. Så... Jeg tenker foreldre her kjenner barnet sitt best og kan ta riktig beslutning. Anonymkode: 2ac5d...28b 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #3 Skrevet 11. februar 2022 Hmmm.. Hadde snakket litt rundt det først. Hva er planen med en fridag? Blir feks gjort lekser? Skal han være ute? Se serier? Hvs er planen? Er planen god og gjennomtenkt kunne jeg kanskje sagt ja. Hvertfall om han generelt var lite syk/borte fra skolen. Anonymkode: 19ee9...3db
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #4 Skrevet 11. februar 2022 Akkurat nå hadde det sittet langt inne å sagt ja, pga så mye fysisk undervisning de har gått glipp av de siste to årene. Jeg hadde diskutert litt, og kommet med forslag om å avlyse alle ettermiddagsplaner, alt i helgen osv i stedet. Hva har han tenkt å bruke dagen til, hva hvis det ikke hjelper, tror han det hjelper, er det noe spesielt på skolen den dagen, eller det noe viktig han går glipp av? Det avhenger litt av fag osv den konkrete dagen. Samtidig er fraværet skyhøyt pga korona både blant elever og lærere for tiden, så hvis det ikke er noe viktig han går glipp av, ville jeg latt ham ta den avgjørelsen selv hvis det virket gjennomtenkt. Hvis han aldri har "skulket" før, og vi aldri har latt ham bli hjemme ved "slitenhet", vondt i hodet/magen/viljen/sovet lite noen gang tidligere, men heller vært strenge på slikt (som vi har, tar heller ikke fri for ferie på barneskolen ol), så hadde jeg ikke vært redd for signaleffekten den ene gangen, det er holdningen i hjemmet til sånt generelt gjennom alle år som er viktig. Anonymkode: 27b30...4e6 1
Sandie Skrevet 11. februar 2022 #5 Skrevet 11. februar 2022 Jeg hadde sagt ja, på bakgrunn av at han ellers er en som tar skolen seriøst og er pliktoppfyllende. Det er et nesten umenneskelig press på alt mulig i dagens samfunn, så det er ikke rart man blir sliten av og til. 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #6 Skrevet 11. februar 2022 Jeg hadde sakt ja. Anonymkode: 6b72d...8bd 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #7 Skrevet 11. februar 2022 Har han ikke snart vinterferie? Jeg hadde sagt nei. Å være sliten er ikke gyldig fraværsgrunn. Anonymkode: 4fa38...d20 5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #8 Skrevet 11. februar 2022 Det er alt for lite informasjon i HI til å vurdere. Jeg var pliktoppfyllende på VGS og hadde i tillegg et godt hode, og tror nok min mor ville innvilget det 😊 Jeg var snusfornuftig og ville nok vært veloverveid fra min side med en fridag da Anonymkode: b91fe...87d
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #9 Skrevet 11. februar 2022 Jeg hadde sagt ja, men samtidig lurt på om han var syk eller om noe annet var galt. Jeg har ikke noe sånt barn selv, men de jeg kjente på videregående som var sånn tok seg aldri noen fridag, selv de som bodde på hybel og kunne bestemme det selv. Anonymkode: c1792...ce4 1
Arkana Skrevet 11. februar 2022 #10 Skrevet 11. februar 2022 Jeg hadde sagt nei. Man kan ikke bare ta fri fordi man er sliten, det gjelder også voksne arbeidstakere. Det er ikke normalt å bli så sliten av vanlig skole at man trenger en fridag, da hadde jeg heller sett på hva han bruker fritiden sin på og om han sover nok om natten. Og så hadde jeg sagt at det uansett bare er noen få dager til helg og snart vinterferie, men fri kan man ikke bare ta fordi man er sliten. Jeg overraskes litt over at noen sier ja til sånt og synes det er veldig spesielt å signalisere til barna sine at skolen ikke er viktigere enn at man bare kan ta seg en fridag fordi man er sliten, søke en uke fri for å reise til syden eller hva som helst annet man selv mener er god nok grunn. 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #11 Skrevet 11. februar 2022 Jeg hadde sagt ja. Var et sånt barn selv. Skoleflink, pliktoppfyllende og aldri syk. Hadde sikkert 4-5 sånne dager i løpet av 13 års skolegang. Tenker det var helt riktig. Jeg har i dag fullført høyere utdannelse og jobber fulltid. Jeg ble absolutt ikke en latsabb av at foreldrene mine lyttet til meg. Anonymkode: fbc65...10f 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #12 Skrevet 11. februar 2022 Arkana skrev (28 minutter siden): Jeg hadde sagt nei. Jeg ser at de som har foreldre som sier nei gjør det likevel, men uten å si det til foreldrene sine. Anonymkode: c5b54...46c 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #13 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 1. Du har en tenåringssønn på videregående skole som er svært pliktoppfyllende, gjør lekser, får gode karakterer. Han kommer en dag og sier at han er kjempesliten og spør om han kan få ta en fridag. Hva svarer du? Og hvorfor? 2. Hvis forelderen svarer JA i eksempelet over, hva tenker du om forelderen? Jeg har nettopp havnet i denne situasjonen selv og vet hva jeg gjorde, men vil høre hva andre tenker. Jeg vet at flere av kameratene hans tar seg fridager innimellom uten at foreldrene deres vet det, mens min altså kommer og spør. Betyr det at jeg har feilet («kompismamma») eller at jeg har lykkes (kan snakke sammen om alt)? Eller ingen av delene? Anonymkode: c5b54...46c Jeg har en slik datter. Jeg vet at hun pusher seg selv veldig hardt og hun drar på skolen selv om hun heller skulle holdt sengen feks. Så når hun sier at hun er sliten, så er hun virkelig sliten. Da får hun en fridag. Hun går på ungdomsskolen. Anonymkode: 9edb0...275 1 1
Arkana Skrevet 11. februar 2022 #14 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ser at de som har foreldre som sier nei gjør det likevel, men uten å si det til foreldrene sine. Anonymkode: c5b54...46c Ja, det finnes absolutt ungdom som oppfører seg slik, men det er ingen korrelasjon mellom å ikke tillate skulking og å ha barn som holder ting skjult selv om du prøver å insinuere det. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #15 Skrevet 11. februar 2022 Arkana skrev (15 minutter siden): Ja, det finnes absolutt ungdom som oppfører seg slik, men det er ingen korrelasjon mellom å ikke tillate skulking og å ha barn som holder ting skjult selv om du prøver å insinuere det. Neida, antyder ikke det. Anonymkode: c5b54...46c
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #16 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ser at de som har foreldre som sier nei gjør det likevel, men uten å si det til foreldrene sine. Anonymkode: c5b54...46c Jeg mener at det er mer problematisk med foreldre som signaliserer at det er greit å skulke enn ungdom som skulker bak ryggen til foreldrene sine. Anonymkode: 4fa38...d20 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #17 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg mener at det er mer problematisk med foreldre som signaliserer at det er greit å skulke enn ungdom som skulker bak ryggen til foreldrene sine. Anonymkode: 4fa38...d20 For meg er ærlighet en veldig viktig egenskap, og det å kunne spørre en forelder (og tåle både ja og nei) synes jeg er flott. Jeg synes også det er viktig å lære å kjenne på egne grenser, tåle å stå i den dårlige samvittigheten om man velger å bli hjemme og ikke presse seg mer enn man kan klare. Anonymkode: c5b54...46c
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #18 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): 1. Du har en tenåringssønn på videregående skole som er svært pliktoppfyllende, gjør lekser, får gode karakterer. Han kommer en dag og sier at han er kjempesliten og spør om han kan få ta en fridag. Hva svarer du? Og hvorfor? 2. Hvis forelderen svarer JA i eksempelet over, hva tenker du om forelderen? Jeg har nettopp havnet i denne situasjonen selv og vet hva jeg gjorde, men vil høre hva andre tenker. Jeg vet at flere av kameratene hans tar seg fridager innimellom uten at foreldrene deres vet det, mens min altså kommer og spør. Betyr det at jeg har feilet («kompismamma») eller at jeg har lykkes (kan snakke sammen om alt)? Eller ingen av delene? Anonymkode: c5b54...46c Egentlig synes jeg "kompismamma" betyr at du har vunnet. Sønnen din kommer til deg og er ærlig om følelser, han stoler på deg, og stoler på at du ser det fra HANS perspektiv - noe mange barn har foreldre som sliter med: enten bessevisser barn eller bessevisser voksen. Dere, derimot, har et vennskap i tillegg til familiebånd - og det nyter man av! Min filosofi er at om barnet har dårlige karakterer, ja, da trenger det i hvert fall den fridagen - så lenge det ikke blir en vane. Har barnet gode karakterer - ja, da trenger det nok en pause. Så lenge det ikke blir en vane. Jeg pleide å ta meg masse pausedager, spesielt på ungdomsskolen, med den klassiske "mensenløgnen". Ikke for noe spesiell annen grunn enn et behov for å koble ut. Kom inn på drømmeskolen likevel - og pushet meg ikke gjennom dager jeg ikke hadde motivasjonen til det: så fremt jeg holdt meg foran arbeidet. Jeg hadde sagt "Selvfølgelig, men er det noe du plages med (støy, mobbing, dårlig læringsmiljø etc)?" Og prøvd å foreslå psykolog eller helsesøster om det var tilfellet. Om jeg visste at en forelder sa ja til ønsket til barnet sitt, hadde jeg tenkt på det som en oppegående forelder. Skole er ikke alt her i verden - og mental helse har desverre en alt for liten plass i barns liv. Anonymkode: c5d25...7dd 1 1
minister-mio Skrevet 11. februar 2022 #19 Skrevet 11. februar 2022 Jeg hadde gitt han to fridager. Lørdag og søndag 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #20 Skrevet 11. februar 2022 Sandie skrev (7 timer siden): Jeg hadde sagt ja, på bakgrunn av at han ellers er en som tar skolen seriøst og er pliktoppfyllende. Det er et nesten umenneskelig press på alt mulig i dagens samfunn, så det er ikke rart man blir sliten av og til. Samme her, med samme argument. Men ikke ofte/stadig vekk. Bare unntaksvis. Arkana skrev (6 timer siden): Jeg hadde sagt nei. Man kan ikke bare ta fri fordi man er sliten, det gjelder også voksne arbeidstakere. Det er ikke normalt å bli så sliten av vanlig skole at man trenger en fridag, da hadde jeg heller sett på hva han bruker fritiden sin på og om han sover nok om natten. Og så hadde jeg sagt at det uansett bare er noen få dager til helg og snart vinterferie, men fri kan man ikke bare ta fordi man er sliten. Jeg overraskes litt over at noen sier ja til sånt og synes det er veldig spesielt å signalisere til barna sine at skolen ikke er viktigere enn at man bare kan ta seg en fridag fordi man er sliten, søke en uke fri for å reise til syden eller hva som helst annet man selv mener er god nok grunn. Jo det kan man. Feriedag, avspasering og til og med egenmelding hvis det er ordentlig sliten på grensen til syk. Anonymkode: 43952...999
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå