AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #1 Skrevet 11. februar 2022 Ble sykemeldt i høst i en jobb hvor jeg fikk fornyet kontrakt 3 mnd om gangen, så mnd for mnd når jeg ble delvis sykemeldt (2 mnd er før jeg ble 100%,da gikk kontrakten ut samme mnd). Var gravid og gikk i permisjon 3 mnd senere. Har en deltidsjobb med fast prosent på siden, som besto av 1/4 av lønna i 2021. Lett søk sier at sykepenger og foreldrepenger utregnes på samme vis. Jeg fikk sykepenger utbetalt fra jobben jeg var sykemeldt fra, selv om kontrakten var utgått og jeg markerte meg som "arbeidsledig" på sykepengesøknadene. Nå får jeg kun utbetalt foreldrepenger fra den faste stillingen min, altså 1/4 av inntekten min i 2021 og ca 1/3 av inntektene mine de siste årene. Fordi kontrakten gikk ut. NAV vil ha bekreftelse fra arbeidsgiveren på at jeg hadde fått videre arbeidsforhold om jeg ikke ble sykemeldt, men dette vil ikke arbeidsgiver bekrefte. Hvordan kan jeg på et annet vis sannsynliggjøre for NAV at arbeidsforholdet ville blitt forlenget? Vise til kontrakter hvor de gikk til å bli fornyet 1 mnd om gangen fra sykemeldingstidspunktet startet? 🤷🏼♀️ Anonymkode: 2294e...53c
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #2 Skrevet 11. februar 2022 Jeg ville prøvd å vise til hvor lenge kontrakten har vart totalt sett. Er det mer enn 25 prosent avvik mellom inntekt arbeidsgiver opplyser om og den inntekten du har hatt de 12 siste månedene før du starter foreldrepenger, skal grunnlaget ditt fastsettes ved skjønn. Du har trolig ikke noe å tape på å klage på vedtaket om du ikke allerede har gjort det. Anonymkode: 4b684...35a
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #3 Skrevet 11. februar 2022 Jeg trodde du fikk utbetalt foreldrepenger basert på foreldrepengegrunnlaget ditt, og at sykepenger gir foreldrepengegrunnlag? Jeg kan ikke fatte at det er relevant om vikariatet ditt hadde blitt fornyet dersom du ikke hadde blitt 100% sykmeldt, da du logisk sett kunne ha skaffet deg en annen jobb dersom du ikke var 100% sykmeldt. Men ingen ansetter jo en gravid som ikke kan jobbe. 🤔🤷♀️ Anonymkode: 6f8bb...6d1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #4 Skrevet 11. februar 2022 Jeg fikk ikke fornyet kontrakten min da jeg var sykemeldt og gravid. Ble sykemeldt da jeg var 4mnd på vei, og legen bestemte da at jeg uansett skulle være sykemeldt til fødsel (hadde bekkenløsning og kunne omtrent ikke gå, så med eller uten jobb hadde jeg forblitt sykemeldt). Fikk samme grunnlag på sykepenger og foreldrepenger. Har du sjekket lovligheten med å ikke fornye kontrakt? Hvis den ikke ble fornyet pga graviditet/sykemelding ville jeg vurdert å ta det videre pga diskriminering. Jeg gjorde det, og fikk beskjed om at jeg hadde en god sak. Fikk ny jobb, så droppet å gå videre med det etter det. Så må du selvfølgelig klage på vedtaket - foreldrepenger skal regnes ut av snitt siste 3 mnd, og sykepenger skal regnes med. Ikke gi deg! Anonymkode: a8a0b...397
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #5 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg ville prøvd å vise til hvor lenge kontrakten har vart totalt sett. Er det mer enn 25 prosent avvik mellom inntekt arbeidsgiver opplyser om og den inntekten du har hatt de 12 siste månedene før du starter foreldrepenger, skal grunnlaget ditt fastsettes ved skjønn. Du har trolig ikke noe å tape på å klage på vedtaket om du ikke allerede har gjort det. Anonymkode: 4b684...35a Jeg har klagd, og da krevde NAV bekreftelse fra arbeidsgiveren på at jeg ville fått fornyet kontrakten. Men hvem vil vel innrømme at de ikke fornyet kontrakter fordi vikaren var (delvis) sykemeldt? Jeg prøver å overtale de, men de påstår at jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk fornyet kontrakten før jeg ble sykemeldt, dette stemmer ikke. Jeg var halvveis inni en mnd med jobb uten fornyet kontrakt enda (men lovet den) når jeg ble delvis sykemeldt. Først da fikk jeg beskjed om at kontrakten kun ble forlenget ut den aktuelle mnd, enda jeg hadde fått 3 mnd om gangen det siste halvåret. Fikk en mnd til etter det, og ble lovet nok en mnd og at jeg kom til å bli vurdert mnd for mnd, men da hadde jeg alt blitt sykemeldt 100%. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg trodde du fikk utbetalt foreldrepenger basert på foreldrepengegrunnlaget ditt, og at sykepenger gir foreldrepengegrunnlag? Jeg kan ikke fatte at det er relevant om vikariatet ditt hadde blitt fornyet dersom du ikke hadde blitt 100% sykmeldt, da du logisk sett kunne ha skaffet deg en annen jobb dersom du ikke var 100% sykmeldt. Men ingen ansetter jo en gravid som ikke kan jobbe. 🤔🤷♀️ Anonymkode: 6f8bb...6d1 Ja, som hovedregel. Men ingen regel uten unntak, spesielt ikke hos NAV. Som nevnt over skal egentlig grunnlaget fastsettes basert på gjennomsnittet av de siste 12 mnd da, om det kan sannsynliggjøres osv... AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg fikk ikke fornyet kontrakten min da jeg var sykemeldt og gravid. Ble sykemeldt da jeg var 4mnd på vei, og legen bestemte da at jeg uansett skulle være sykemeldt til fødsel (hadde bekkenløsning og kunne omtrent ikke gå, så med eller uten jobb hadde jeg forblitt sykemeldt). Fikk samme grunnlag på sykepenger og foreldrepenger. Har du sjekket lovligheten med å ikke fornye kontrakt? Hvis den ikke ble fornyet pga graviditet/sykemelding ville jeg vurdert å ta det videre pga diskriminering. Jeg gjorde det, og fikk beskjed om at jeg hadde en god sak. Fikk ny jobb, så droppet å gå videre med det etter det. Så må du selvfølgelig klage på vedtaket - foreldrepenger skal regnes ut av snitt siste 3 mnd, og sykepenger skal regnes med. Ikke gi deg! Anonymkode: a8a0b...397 Ja, jeg burde gått videre med det, men jeg hadde ikke energien og jeg trodde det jeg leste på NAV stemte slik at jeg fikk grunnlaget til foreldrepenger basert på sykepenger - og ikke at jeg måtte gå dypt inn i Lovdata-verdenen for å finne ut at det er omveier for Trygden å sno seg unna. Med en slik behandling ønsket jeg jo ikke akkurat å jobbe der videre etter permisjon uansett, liksom... Så dum kan man være. Anonymkode: 2294e...53c
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #6 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har klagd, og da krevde NAV bekreftelse fra arbeidsgiveren på at jeg ville fått fornyet kontrakten. Men hvem vil vel innrømme at de ikke fornyet kontrakter fordi vikaren var (delvis) sykemeldt? Jeg prøver å overtale de, men de påstår at jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk fornyet kontrakten før jeg ble sykemeldt, dette stemmer ikke. Jeg var halvveis inni en mnd med jobb uten fornyet kontrakt enda (men lovet den) når jeg ble delvis sykemeldt. Først da fikk jeg beskjed om at kontrakten kun ble forlenget ut den aktuelle mnd, enda jeg hadde fått 3 mnd om gangen det siste halvåret. Fikk en mnd til etter det, og ble lovet nok en mnd og at jeg kom til å bli vurdert mnd for mnd, men da hadde jeg alt blitt sykemeldt 100%. Ja, som hovedregel. Men ingen regel uten unntak, spesielt ikke hos NAV. Som nevnt over skal egentlig grunnlaget fastsettes basert på gjennomsnittet av de siste 12 mnd da, om det kan sannsynliggjøres osv... Ja, jeg burde gått videre med det, men jeg hadde ikke energien og jeg trodde det jeg leste på NAV stemte slik at jeg fikk grunnlaget til foreldrepenger basert på sykepenger - og ikke at jeg måtte gå dypt inn i Lovdata-verdenen for å finne ut at det er omveier for Trygden å sno seg unna. Med en slik behandling ønsket jeg jo ikke akkurat å jobbe der videre etter permisjon uansett, liksom... Så dum kan man være. Anonymkode: 2294e...53c Men hvis du har klaget må avdeling som fattet vedtak sende klagen videre til klageinstans om du ikke får medhold. Hvis du ikke har sendt formell klage ville jeg gjort det snarest om det er mindre enn 6 uker siden du fikk vedtak. Anonymkode: 4b684...35a
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #7 Skrevet 12. februar 2022 Det er ikke for sent å klage inn arbeidsgiver pga diskriminering - de må kunne dokumentere at det var andre grunner til at det ikke ble forlenget/endret til 1mnd ved sykemelding, ikke du. Det betyr heller ikke at du trenger å gå tilbake til arbeidsgiver etter endt permisjon. Dert koster deg bare noen mailer ts, gjør det! Anonymkode: a8a0b...397
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå