Gå til innhold

Endelig ryker meteren og munnbindet!

Gjest Urias

Anbefalte innlegg

PaperFlower skrev (19 timer siden):

En jeg kjenner på jobben er ellers ung og frisk, har fått 3 doser med vaksine, og ble kjempedårlig av omikron. Var borte fra jobb over en uke, og har nå kommet tilbake men sterkt redusert. Vaksinert. Ikke i risikogruppe. Ung og frisk. Likevel ble hun kjempesyk. (De andre har jeg ikke så mye kontakt med at jeg har spurt om formen i stor grad, men de var borte lengre enn de 4 dagene som nå er anbefalt.)

Og jo, jeg har vært "mye syk ellers i livet". Rett før pandemien fikk jeg skikkelig influensa, og ble kjempedårlig. Jeg fikk kjempesterk migrene og feber som ikke ville gå ned. Jeg fikk andre problemer som ble trigget av influensaen, og måtte på sykehus, i tillegg til at jeg måtte til regelmessige kontroller etterpå. Hostet i flere måneder etter endt sykdom.

Jeg får også regelmessig bihulebetennelse, hver eneste gang jeg er tett i nesa. Det innebærer enda mer feber, samt så tett nese at jeg har problemer med å spise og drikke. Jeg får ikke sove på flere dager, og blir redusert i 1-2 uker.

Jeg vet hvordan det er å være skikkelig syk. Jeg vet også hvordan det er å bare ha en lett forkjølelse. Vi er mange som teknisk sett går under risikogruppa, selv om vi fungerer som helt normale mennesker ute i samfunnet med full jobb og alt som er. Det er begrenset for hva jeg kan gjøre for å hindre smitte. For å ta noen av forslagene andre har sagt her inne: Å kjøre bil i stedet for å ta buss er alt for dyrt. Å kjøre ekstra turer frem og tilbake på butikker på kveldstid i stedet for å handle rett etter jobb tar alt for mye tid. Mange av oss bor et lite stykke unna butikk, i tillegg til at vi kanskje må legge oss tidlig for å stå opp tidlig på jobb.

Jeg synes vi kunne ha behold meteren og munnbindet, iallefall som sterke anbefalinger, på butikker, legesentre og andre steder der man ferdes. Så kan utelivsbransjen og andre frivillige steder være uten. Å gå på byen er et frivillig valg. Å gå på butikken er nødvendig. Det koster absolutt ingenting å anbefale å bruke munnbind og holde meteren på disse stedene. Utsatte mennesker må også ut i samfunnet enten de vil eller ikke.

DU kan jo selv beholde meteren og munnbindet 👍

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Urias skrev (På 11.2.2022 den 18.18):

De som har hatt det tungt i denne pandemien er våre barn og unge som har betalt den høyeste prisen. La oss aldri glemme hva myndighetene har påført våre unge. Konsekvensene er helt enorme. Og jeg har dessverre fått oppleve dette på nært hold, og vet hva det vil si. 

Det er fullt mulig for folk som elsker nedstengninger å holde seg for seg selv og ikke gå ut og møte folk. Det får være deres valg. Men det er på tide å gi folket friheten tilbake.

Jeg vil heller si de som ble permittert, mistet jobb og lønn har hatt det verre enn disse barna. Og oss som sliter psykisk har også slitt med dette her. Syns ikke synd på barna. De har hatt det lettest i mine øyne.  

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lilu said:

DU kan jo selv beholde meteren og munnbindet 👍

Meteren og munnbindet har svært liten effekt hvis ingen andre gjør det 👍

Det hjelper ikke at jeg prøver å holde 1 meters avstand hvis ingen andre holder 1 meter til meg. Det hjelper heller ikke at jeg bruker munnbind for å beskytte andre, hvis ingen andre bruker munnbind for å beskytte meg. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ærlig innrømme at jeg kommer til å holde avstand til folk uansett, vil helst ikke håndhilse eller komme for nære. Akkurat meteren har jeg vært glad i. Munnbindet derimot... 🤮

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Munnbind og minst en meter burde vært grunnlovsfestet for all fremtid, ikke bare som et enkelt koronatiltak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, PaperFlower said:

Det hjelper ikke at jeg prøver å holde 1 meters avstand hvis ingen andre holder 1 meter til meg. Det hjelper heller ikke at jeg bruker munnbind for å beskytte andre, hvis ingen andre bruker munnbind for å beskytte meg. 

Men hva er den langsiktige målet her? Korona forsvinner ikke. Vi kommer alle til å få det (flere ganger) de neste årene. Ethvert smitteverntiltak er kun en utsettelse av det uunngåelige. Spiller det noen rolle om du blir smittet nå enn om f.eks. 6 måneder?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, matsats said:

Men hva er den langsiktige målet her? Korona forsvinner ikke. Vi kommer alle til å få det (flere ganger) de neste årene. Ethvert smitteverntiltak er kun en utsettelse av det uunngåelige. Spiller det noen rolle om du blir smittet nå enn om f.eks. 6 måneder?

Min mening er at vi har skulle ventet til nærmere våren når folk er mer ute, og mer dører og vinduer står åpen til lufting, sånn at det er vanskeligere å bli smittet av luftveissykdommer. Da er det færre som blir syke, både de i risikogruppen og de helt friske.

Akkurat nå går smitten opp og opp her jeg bor, og det er sikkert sånn andre steder også hvis vi skal se på antall nye innlagte. Synes det er en svært rar timing å gjøre dette på. I mitt yrke jobber folk kroppen i senk på jobb, fordi det er så mye fravær pga. smitten. Folk som er syke selv, folk som har syke barn i tur og rekke, folk som sliter med dårlig form og slapphet etter endt sykdom som gjør at de ikke kan jobbe fulltid den første tida...

Ideelt sett tenker jeg det er snakk om 1 eller 1,5 måned til, før vi kunne ha lagt vekk tiltakene. Hvis ikke så kunne vi i det minste ha beholdt en sterk oppfordring til å bruke munnbind og holde meteren, uten noe krav. Da tror jeg flere hadde fortsatt med det og at bare det hadde vært nok. Det er svært mange som ikke gidder å tenke selv og blindt følger reglene, til tross for at de vet de kanskje er smittet selv og at de kan smitte andre rundt. De ser overskrifter om at vi kan kaste munnbindet og gå bort i fra meteren, og plutselig skal de gå helt innpå alle andre med både hoste og snørr fra nesa.

De små skilleveggene mellom rullebåndene på butikkene fjernes. Noen steder tar de vekk håndspriten (hvis de ikke allerede har gjort det). Nå på Lørdag gikk de aller fleste på kjøpesenteret her jeg bor uten munnbind. Med de høye smittetallene vi har her jeg bor kan man undre seg over hvor mange av akkurat de som har testet positivt men likevel går rundt uten både munnbind og meteren i minne.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, PaperFlower said:

Min mening er at vi har skulle ventet til nærmere våren når folk er mer ute, og mer dører og vinduer står åpen til lufting, sånn at det er vanskeligere å bli smittet av luftveissykdommer. Da er det færre som blir syke, både de i risikogruppen og de helt friske.

Hva hadde det endret? Vi hadde fått like mange smittede totalt sett. Eneste forskjellen er at bølgen hadde tatt 6-7 måneder istedenfor 3-4 måneder.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (På 11.2.2022 den 23.31):

Disse tiltakene har ødelagt mange liv og. 

Tross tiltakene har over halvannet tusen nordmenn mistet livet, helt unødvendig. Restriksjonene oppheves mens smittetrykket eksploderer. Myndighetene har gitt opp, mange tusen kommer til å miste livet. Restriksjonene burde opprettholdes i flere år og strammes betraktelig til. Det første året burde en hver kontakt mellom mennesker, unntatt mellom mødre og spedbarn, straffes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, PaperFlower said:

Du kan bruke  N95 maske f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at 1 meteren er fjernet. Da er det tilbake til 5 meteren🙏

Endret av Lillith1881
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, matsats said:

Hva hadde det endret? Vi hadde fått like mange smittede totalt sett. Eneste forskjellen er at bølgen hadde tatt 6-7 måneder istedenfor 3-4 måneder.

- Da hadde færre fått det samtidig, og det hadde hjulpet på bølgen av sykemeldte som mange yrker sliter med akkurat nå. Vi ønsker som alltid å flate ut grafen, ikke la den gå rett til værs. Det gjør det enklere å håndtere for absolutt alle involverte.
- Sjansen for å bli smittet hadde blitt mindre, pga mindre tid innendørs (å være ute/ha åpne dører og vindu minsker smitten).
- Enda flere hadde nok fått vaksinert seg både med første og andre dose, og mange venter fortsatt på lov til å ta sin tredje dose

Så joda, de fleste av oss blir nok smittet før eller siden. Men som jeg sa helt i begynnelsen av pandemien, og som jeg fortsatt står for, jo lengre vi venter med å bli smittet jo bedre er det. Det vil finnes mer og mer studier, mer og mer vaksiner, mer og mer medisiner og behandlingsmetoder for de som blir svært syke, mer og mer medisiner og behandlingsmetoder for de som sliter med long-covid... Forskjellen på å bli smittet med en eller annen type covid nå sammenlignet med Februar 2020 er stor når man ser på behandlingen og medisinene, og selve forståelsen for sykdommen viruset gir.

Så jeg tenker alt hjelper, selv om det bare er snakk om 1 måned, eller et par måneder til med bare en sterk oppfordring til maske og 1-meter uten noe tvang. Det siste forslaget mitt skader absolutt ingen, selv om mange her inne ser ut til å kalle de av oss som ønsker maskene tilbake, og som bare selv ønsker å bruke det fremover, psykisk syke. 👍

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, PaperFlower said:

-  Vi ønsker som alltid å flate ut grafen, ikke la den gå rett til værs. Det gjør det enklere å håndtere for absolutt alle involverte.
- Sjansen for å bli smittet hadde blitt mindre, pga mindre tid innendørs (å være ute/ha åpne dører og vindu minsker smitten).

Sjansen for å bli smittet er lik ettersom det totale antallet smittede hadde vært likt. Det er heller ikke slik at det er best å bremse smitten. For mange er det bedre å bli smittet nå enn om f.eks. 3-4 måneder ettersom 3. dose vil da gi bedre beskyttelse - det er inntil videre ingenting som tyder på at det vil bli gitt en 4. dose.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (På 13.2.2022 den 11.46):

Munnbind og minst en meter burde vært grunnlovsfestet for all fremtid, ikke bare som et enkelt koronatiltak. 

Så du vil at alle folk skal gå med munnbind overalt resten av livet og holde avstand til hverandre. Herregud, da kan vi alle heller bare dø.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lovis Fenja skrev (På 15.2.2022 den 14.24):

Så du vil at alle folk skal gå med munnbind overalt resten av livet og holde avstand til hverandre. Herregud, da kan vi alle heller bare dø.

Alternativet er mye strengere restriksjoner for all overskuelig fremtid (dvs. resten av vår levetid), så sett opp mot det så virker ikke en permanent lov om en meters avstand og munnbind så veldig inngripende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (52 minutter siden):

Alternativet er mye strengere restriksjoner for all overskuelig fremtid (dvs. resten av vår levetid), så sett opp mot det så virker ikke en permanent lov om en meters avstand og munnbind så veldig inngripende. 

Alternativet er faktisk å gå tilbake til å leve sånn vi gjorde i 2019, uten tiltak i det hele tatt, og akseptere at noen mennesker dør av dette. Akkurat som at noen mennesker dør av kreft, bilulykker, drukning eller andre ting. Hvert år dør det nesten 49.000 mennesker i dette landet, av ulike grunner. 

Vi er dødelige, og vi skal alle dø til slutt.

Jeg hadde korona i forrige uke (er uvaksinert) og jeg hadde 3 dager med mild feber, 1 dag med mild hodepine og kroppsverk, samt hostet litt i en uke. Jeg har vært sykere før. 🙄

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akvarium85 skrev (19 minutter siden):

Alternativet er faktisk å gå tilbake til å leve sånn vi gjorde i 2019, uten tiltak i det hele tatt, og akseptere at noen mennesker dør av dette. Akkurat som at noen mennesker dør av kreft, bilulykker, drukning eller andre ting. Hvert år dør det nesten 49.000 mennesker i dette landet, av ulike grunner. 

Vi er dødelige, og vi skal alle dø til slutt.

Jeg hadde korona i forrige uke (er uvaksinert) og jeg hadde 3 dager med mild feber, 1 dag med mild hodepine og kroppsverk, samt hostet litt i en uke. Jeg har vært sykere før. 🙄

Det er ikke den akutte sykdommen folk er bekymret for, men skader viruset kan føre til over tid. WHO har gått ut i disse dager hvor de vektlegger hardt at dette ikke er en forkjølelse, men en systemisk sykdom. Vi vil ikke vite omfanget før det er for seint og rapporter om hvordan viruset påvirker nervesystemet og det kardiovaskulære systemet er skremmende.

Vil du kalle polio for en mild sykdom? 99% av de som ble smittet av polio hadde lette forkjølelsesymptomer. Nevrologiske symptomer kunne det ta år før de dukket opp. Vi slipper likevel ikke polio fritt ut i samfunnet fordi de fleste bare får en snufs.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere i tråden ser ut til å mene at det er helt greit at del folk må dø slik at vi skal slippe å holde avstand eller ta hensyn til hverandre.

Samtidig går det ut fra innleggene at det ikke er dem selv som risikerer noe. Med andre ord, man er åpen for at en del andre enn en selv skal dø, slik at en selv kan få det marginalt enklere i hverdagen.

Noen mennesker dør av kreft, bilulykker og drukning. Dette er ikke dødsfall som vi aksepterer. Vi setter inn enorm innsats og ressurser på å unngå disse dødsfallene.

Å holde avstand koster ikke en krone. Og det koster tydeligvis enda mindre å være modig på vegne av andre, særlig noen man ikke kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...