Gå til innhold

Endelig ryker meteren og munnbindet!

Gjest Urias

Anbefalte innlegg

J.E skrev (17 minutter siden):

Utrolig at du lot deg provosere og kommer med en haug med konsekvenser av nedstengning som jeg ikke har nevnt et ord om!  Du pålegger meg meninger jeg ikke har ! Nedstengning et inngripende og har konsekvenser, men  å ta hensyn til folk i samfunnet som  meteren der det går og munnbind på butikken og kollektiv er ikke inngripende!  Du påstår at jeg er egoistisk som ikke tar hensyn til barn som har det vondt at jeg ikke bryr meg om spiseforstyrrelser og det ene og det andre ? Hvordan vet du det ? Å ja du antok det fordi det jeg skrev at vi bør ta vare på de eldre ! Er det ensbetydende med at jeg mener vi skal drite i de yngre ? Frekk er du ! 
Tror du barn får de verre i sine hjem med vold osv av munnbindbruk i butikken! Er det mulig ! 😯Det går an å ha to tanker i hodet på en gang. Man kan ha ting åpent men samtidig ivareta smittevernet slik WHO anbefaler. Du tar forresten helt feil i dine antagelser. Jeg jobber ikke det offentlige og  merker veldig konsekvenser av pandemien , også økonomisk. Konsekvensene på min arbeidsplass kommer ikke av tiltak men kommer av  høyt smittetrykk i samfunnet. 

Ikke inngripende? Meteren er alene årsaken til at mange ikke kan holde åpne sin virksomhet og har ført til at folk har måtte legge ned sin bedrift og virksomhet og gått konkurs. Det er på høy tid at denne latterlige regelen fjernes, slik at folk kan få lov å drive som normalt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sluttet totalt å bry meg for rundt 1 måned siden. Omikron fører ikke til de innlegelsene som vi fryktet. Vaksiner og boostere er beskyttelse nok, og de skal jeg være flink til å ta.

I morgen blir det flatfylla i Oslo for å feire. Skal kysse å klemme hele kvelden!

Endret av Stonegiant
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lillemor_Meg said:

Hvorfor er det viktig for deg at andre ikke bruker munnbind?   :klo:

Fordi det bidrar til massehysteriet.

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fryktelig med alle de negative konsekvensene av nedstengningen. Ingen er vel uenige i det. Men ingen av disse er konsekvenser av munnbind på butikken og å holde meteren. Det er konsekvenser av andre tiltak. Det koster oss ingenting å beskytte hverandre og risikogruppene når vi går på butikken eller bussen. Folk må ha mat. Det er ikke mulig for alle å isolere seg fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (3 timer siden):

For de som har blitt alvorlige syke av Covid-19, har fått long-covid og pårørende som har mistet sine kjære til sykdommen har ikke betalt en høy pris.. ok...  

Fakta er at tiltakene man har hatt siden pandemien startet har reddet mange liv.  Frihet var i 1945, det var frihet! vi har ikke hatt strenge tiltak her i Norge i forhold til mange andre land. 

Det skrives da ingen plass at de med long-covid eller de som har mistet noen ikke har betalt en høy pris. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urias skrev (19 minutter siden):

Ikke inngripende? Meteren er alene årsaken til at mange ikke kan holde åpne sin virksomhet og har ført til at folk har måtte legge ned sin bedrift og virksomhet og gått konkurs. Det er på høy tid at denne latterlige regelen fjernes, slik at folk kan få lov å drive som normalt igjen.

Det kan selvfølgelig være differensierte tiltak innenfor ulike steder i samfunnet.  Problemet løst. Meteren kan beholdes i butikker og erstattes av munnbind på kollektiv. Dette må også beholdes innenfor alle deler  av helsevesenet. Munnbind og meteren kan heller fjernes på steder det er frivillig å gå som utelivet og kultur. Så kan det opprettes på steder som risikogrupper må ferdes. Da får man tatt hensyn til alle parter. 

Endret av J.E
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På tide. Tom for munnbind nå, kjøper ikke flere.

Det er også på tide at myndighetene gjør noe for å roe ned livredde mennesker.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaida skrev (15 minutter siden):

Det er fryktelig med alle de negative konsekvensene av nedstengningen. Ingen er vel uenige i det. Men ingen av disse er konsekvenser av munnbind på butikken og å holde meteren. Det er konsekvenser av andre tiltak. Det koster oss ingenting å beskytte hverandre og risikogruppene når vi går på butikken eller bussen. Folk må ha mat. Det er ikke mulig for alle å isolere seg fullstendig.

Meteren er i praksis det tiltaket som ødelegger for mange næringer nå.

Til de som er redde for smitte på butikken anbefaler jeg å handle til andre tider. På tide å ta litt ansvar selv, og ikke skyve regningen for egen engstelse over på andre.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Example said:

Tenk om omsorgen for sårbare grupper her i tråden var like stor for kultur-sektoren, barn, ungdom og studenter som har mistet to år med store inntekter og positive opplevelser mot sin vilje..

Samfunnet er langt mer mangfoldig enn hva man prøver å gi inntrykk av.

Endret av Anonymus1986
  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (13 minutter siden):

Det kan selvfølgelig være differensierte tiltak innenfor ulike steder i samfunnet.  Problemet løst. Meteren kan beholdes i butikker og erstattes av munnbind på kollektiv. Dette må også beholdes innenfor alle deler  av helsevesenet. Munnbind og meteren kan heller fjernes på steder det er frivillig å gå som utelivet og kultur. Så kan det opprettes på steder som risikogrupper må ferdes. Da får man tatt hensyn til alle parter. 

Eventuelt må risikogrupper ta ansvar for å unngå å ferdes steder hvor de risikerer smitte. Handle tidlig eller sent, kjør bil istedenfor buss. Begynne å ta litt ansvar selv.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus1986 skrev (3 minutter siden):

Tenk om omsorgen for sårbare grupper her i tråden var like stor for kultur-sektoren, barn, ungdom og studenter som har mistet to år med store inntekter og positive opplevelser mot sin vilje..

Samfunnet er langt mer mangfoldig enn hva man prøver å gi inntrykk av.

Absolutt. Det handler nok i stor grad om at noen er redde selv, og fortsatt tror at de ikke skal bli smittet av dette. 

Virkeligheten møter en i døra om en har trodd at tiltak siden høsten 2020 har handlet om å redde risikogrupper. Det har det ikke, men å redde et elendig forberedt helsevesen. Når helsemyndighetene ser at sistnevnte går bra er de villige til å la folk smittes og at noen dør. Sånn er livet.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Eventuelt må risikogrupper ta ansvar for å unngå å ferdes steder hvor de risikerer smitte. Handle tidlig eller sent, kjør bil istedenfor buss. Begynne å ta litt ansvar selv.

Det bør også komme konkrete råd om dette imorgen.  Dette er en stor gruppe skal ivaretas. De må få ordentlig råd om FFP2 masker for når andre ikke har munnbind på vil ikke vanlig munnbind holde for de. Nei alle i risiko kan kan ikke skjerme seg, kun ved rådene du foreslår. Mange i risikogrupper er også i jobb. Mange tenker kun på eldre som riskogrupper men de er i alle aldre. Også barn ! Antageligvis så kan det være at en del smittevern må bestå og ikke gå tilbake til 2019. Venterom på legekontor er et slikt eksempel. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (8 minutter siden):

Min mening er at myndighetene har gått for langt i å roe ned befolkningen.
De tåkelegger når de gir utrykk for at omikron «bare er» en mild forkjølelse, de nærmest mumler et men noen vil bli alvorlig syke og noen vil dø. 
De bør også kommunisere i klartekst at viruset kan gi senfølger og at det er mye vi ikke vet enda. Tiltak har liten effekt nå som det er så mye smitte overalt, men folk må ta sin egen risikovurdering basert på rett informasjon. Helsemyndighetene er flinke til å informere oss om farene med røyking, alkohol og dårlig kosthold slik at vi kan ta egne valg, de bør også bli flinkere til å informerer om hvilke konsekvenser dette kan få for enkelte. 

Så er det helt greit at du ikke bruker munnbind, men det er likevel mulig å holde litt ekstra avstand til de som av ulike årsaker velger å bruke det, helt uten at det får noen samfunnsøkonomiske konsekvenser. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babushka skrev (2 minutter siden):

De tåkelegger når de gir utrykk for at omikron «bare er» en mild forkjølelse, de nærmest mumler et men noen vil bli alvorlig syke og noen vil dø. 
De bør også kommunisere i klartekst at viruset kan gi senfølger og at det er mye vi ikke vet enda. Tiltak har liten effekt nå som det er så mye smitte overalt, men folk må ta sin egen risikovurdering basert på rett informasjon. Helsemyndighetene er flinke til å informere oss om farene med røyking, alkohol og dårlig kosthold slik at vi kan ta egne valg, de bør også bli flinkere til å informerer om hvilke konsekvenser dette kan få for enkelte. 

Så er det helt greit at du ikke bruker munnbind, men det er likevel mulig å holde litt ekstra avstand til de som av ulike årsaker velger å bruke det, helt uten at det får noen samfunnsøkonomiske konsekvenser. 

Ja det er dessverre mye tåkelegging og mangel på ærlighet ovenfor befolkingen. Når lederen av Corona studien i Norge gang på gang må rope ut sin bekymring sier det sitt. Andre land sitter nå med også mye informasjon og studier nå, dette må frem i lyset og ikke dysses ned. Og folk må ha konkrete råd fra helsemyndigheter for veldig mange hører nok bare på FHI og oppdater seg lite selv fra andre hold. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (5 timer siden):

Helt enig. Kvalmt er det. 

Det er enda kvalmere med alle dere som har godtet dere med tiltak og nedstengninger disse to årene, på tide å åpne opp nå folkens! 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (3 minutter siden):

Det er enda kvalmere med alle dere som har godtet dere med tiltak og nedstengninger disse to årene, på tide å åpne opp nå folkens! 

Noen skjønner tydeligvis ikke at tiltakene har reddet mange liv fra Covid-19 gjennom pandemien.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
J.E skrev (55 minutter siden):

Det bør også komme konkrete råd om dette imorgen.  Dette er en stor gruppe skal ivaretas. De må få ordentlig råd om FFP2 masker for når andre ikke har munnbind på vil ikke vanlig munnbind holde for de. Nei alle i risiko kan kan ikke skjerme seg, kun ved rådene du foreslår. Mange i risikogrupper er også i jobb. Mange tenker kun på eldre som riskogrupper men de er i alle aldre. Også barn ! Antageligvis så kan det være at en del smittevern må bestå og ikke gå tilbake til 2019. Venterom på legekontor er et slikt eksempel. 

Hvor mange av disse risikogruppene dør av dette viruset? Altså trippelvaksinerte mennesker under pensjonsalder. Svært få, om noen i Norge.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (37 minutter siden):

Noen skjønner tydeligvis ikke at tiltakene har reddet mange liv fra Covid-19 gjennom pandemien.

Disse tiltakene har ødelagt mange liv og. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (53 minutter siden):

Det kan man godt gjøre, men det vil ikke forhindre at de fleste blir smittet uansett. Enten det er nå eller til høsten. Formålet med tiltak er borte.

Det er trist at folk fortsatt går rundt tror de skal slippe unna dette viruset. Da er de enten dårlig informert eller ikke evnet å ta til seg informasjon og signaler som har kommet. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (5 minutter siden):

Det kan man godt gjøre, men det vil ikke forhindre at de fleste blir smittet uansett. Enten det er nå eller til høsten. Formålet med tiltak er borte.

Det er trist at folk fortsatt går rundt tror de skal slippe unna dette viruset. Da er de enten dårlig informert eller ikke evnet å ta til seg informasjon og signaler som har kommet. 

På et eller annet tidspunkt må man nok møte en versjon av viruset, men ikke sikkert det er så lurt å la seg infisere av hele det greske alfabetet. 

Endret av Babushka
  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...