Gå til innhold

Når kan barn ta bussen alene i Fredrikstad og Sarpsborg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet når dette er sosialt akseptabelt og forsvarlig? Kan en 2.klassing ta bussen alene mellom Fredrikstad og Sarpsborg uten at foreldre er med på turen? Og er det greit at en i den alderen går alene rundt i Fredrikstad sentrum på dagtid? 

Det virker som at alt er så strengt og overbeskyttende i dagens samfunn. Folk sender jo bekymringsmelding til Barnevernet stadig vekk. 

Anonymkode: 02222...785

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen som vet når dette er sosialt akseptabelt og forsvarlig? Kan en 2.klassing ta bussen alene mellom Fredrikstad og Sarpsborg uten at foreldre er med på turen? Og er det greit at en i den alderen går alene rundt i Fredrikstad sentrum på dagtid? 

Det virker som at alt er så strengt og overbeskyttende i dagens samfunn. Folk sender jo bekymringsmelding til Barnevernet stadig vekk. 

Anonymkode: 02222...785

Ja, det kan hen!!

Anonymkode: d41b9...81d

Skrevet

Bor i Fredrikstad med en 4. klassing, og har først nå nylig blitt komfortabel med å la ham gå i sentrum alene mens jeg er i nærheten. Han kan ta buss alene hvis en voksen følger ham på bussen og en annen henter ham av bussen, men han hadde ikke husket å gå av på rett sted selv.

Vi flyttet hit for 2 år siden fra langt utpå landet da, så det er sikkert litt derfor. 😛

Men jeg hadde ikke reagert om jeg hadde sett en 2. klassing gjøre disse tingene, hadde nok bare tenkt at det barnet sikkert var mer modent og vant til sånt enn mitt.

Anonymkode: edc0e...72c

Skrevet

Folk er ikke overbeskyttende. Samfunnet har endret seg. Det som var greit for en generasjon siden er ikke greit i dag. Foreldre kan ikke sammenligne med egen barndom. De må ta innover seg at farene er annerledes og i mange tilfeller mer alvorlig. 

Hadde jeg sett en 7-åring som reiser alene mellom to relativt store byer i Norge eller henger alene i sentrum hadde jeg reagert ja. 

Anonymkode: f9f92...ad8

• Liker 1
Skrevet

Min tar det fra sarpsborg bussterminalen til lisleby, hn besøker farfaren sin

Anonymkode: d2952...9cb

Skrevet

9 år

Anonymkode: d2952...9cb

Skrevet

Jeg bor i Sarpsborg. Jeg hadde ikke latt min 7 åring gått alene i byen, hverken i Sarpsborg eller Fredrikstad. Jeg hadde heller ikke latt han ta bussen alene mellom byene. 

Bussen kunne han ha tatt alene når han ble 9-10 år. Men hadde ikke latt han gå rundt i byen alene uten mål og mening.

Anonymkode: a120e...c57

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Så lenge buss sjåføren vet om det og noen møter ungen på buss stoppet ser jeg ikke noe problem med yngre barn alene på bussen så lenge ungen selv er komfortabel med det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...