Gå til innhold

Hvordan forberedte dere dere til fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 31 uker og har begynt å tenke på fødsel- noen tips til hvordan prøve å tenke positivt? Burde man eksponere seg for positive fødsler pa YouTube feks?

Vet jo at man ikke kan planlegge alt på forhand og at man ikke kan forestille seg hvordan det er førman er står i situasjonen, men jeg vil gjerne prøve å ha positive tanker I forkant for nå kjenner jeg at jeg gruer meg til alt som kan skje ift. revning, smerter osv. Tar imot alt av tips til hvordan dere forberedte dere mentalt! 

Anonymkode: 45665...c67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjorde ingenting. Leste ikke om fødsel eller noen ting, gikk helt blindt inn i til fødsel.

For meg funket det utmerket.

Anonymkode: 66e0f...4ba

• Liker 1
Skrevet

Gjorde ingenting. Kroppen vet hva den skal, og har hørt fra andre som både har tatt kurs og xamtall timer på youtube at det var ingen nytte. ALT blir glemt når fødselen starter uansett. 

Anonymkode: 5114b...0c8

Skrevet

Jeg styrte unna alt som gikk på å se fødsler eller lese fødselshistorier. 

Jeg leste heller om fødsler på sykehuset sine sider, og snakket med jordmoren jeg gikk til, og leste et par bøker om det. Mye heller faglitteratur, skrevet av fagfolk, enn ikke-faktabaserte skildringer av mannen-i-gata. Det kan gi veldig feil inntrykk om man kun ser redigerte videoer på youtube, eller leser en fødselshistorie av en bruker på et forum (som ikke skjønner de medisinske tingene som skjedde underveis osv). 

Du kan også lese på sykehuset sine sider om hva de tilbyr av smertelindring, og snakke med jordmoren din om hvilke alternativer du kunne tenke deg. 

Jeg synes det var greit med en omvisning på sykehuset, så jeg visste hvor ting var og sånt. 

Anonymkode: 362e7...b26

Skrevet

Anbefaler fødselsforberedende kurs. Mamastork har noen veldig bra kurs.

Man kan selvfølgelig klare seg uten, men min opplevelse er at det er en mye bedre opplevelse å stille forberedt med flere gode verktøy i hodet man kan bruke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjorde ingenting. Kroppen vet hva den skal, og har hørt fra andre som både har tatt kurs og xamtall timer på youtube at det var ingen nytte. ALT blir glemt når fødselen starter uansett. 

Anonymkode: 5114b...0c8

Kroppen vet hva den skal, ja, men mange synes det er stressende at det skjer masse med kroppen uten at man skjønner hva som skjer, og ikke vet hva som er normalt og hva som er tegn på at noe er galt. 

For meg hjelper det å vite mest mulig på forhånd. Også fordi det gjør meg rustet til å ta valg basert på fakta. Som i at jeg kunne ta valg om smertestillende og vite hva bivirkninger og fordeler og ulemper med det var. 

Anonymkode: 362e7...b26

• Liker 3
Skrevet

Her i kommunen jeg bor får man tilbud om dagskurs. Det er også veldig lærerikt både for den som skal føde og for partner eller personen som skal bli med på fødsel.

Skrevet

Jeg gikk allerede på et gravidyoga-kurs, og samme lærer holdt også fødselsforberedende kurs m/ partner. Der pratet vi om de ulike fasene i en fødsel, ulike stillinger og pusteteknikker osv., og hvordan partner kan hjelpe og støtte. I tillegg snakka jeg med jordmor, og gikk på en forelesning på sykehuset der de snakket om fasiliteter, når man skal kontakte føden, hvordan en fødsel forløper, alternativer til smertelindring, barsel vs. barselhotell, osv. Ingen av de var sikkert strengt nødvendige, men jeg syns det var godt å vite hva jeg skulle forholde meg til, hva som faktisk skjer med kroppen, og ha en del verktøy tilgjengelige for å takle det som kom. 

Anonymkode: 2b7f5...834

Skrevet

Jeg hadde en bag klar, det var det.

Skrevet

Så masse positive fødsler på youtube, umedisinerte. Øvde på pusteteknikk. Lærte mest mulig om fødselsforløpet. Bridget teyler på youtube har mye bra hun er doula.

Anonymkode: 90345...28c

Skrevet

Gjorde gravidyoga hver dag den siste måneden, det var fint for da kunne jeg stå i en del av stillingene de anbefalte på sykehuset. Og så masse på fødeavdelingen, det hjalp meg til å føle meg forberedt.

Anonymkode: 92e07...025

Skrevet

Eg satt meg inn i prinsipp frå hypnobirthing og kombinerte det med min eigen greie. Men i all hovedsak stolte eg på kroppen min og fokuserte på å ikkje freake ut. Puste og la kroppen arbeida for meg og ikkje i mot meg. Fødsel er ganske skremmande opplevelse, følte at eg hadde lite kontroll men eg hadde kontroll på at kroppen min hadde kontroll. Om det gir meining. Hadde veldig fin svært smertefull rask styrtfødsel.

Skrevet

Kommer an på hva du vet fra før. Kanskje lurt å lese om de ulike fasene. Hvor lenge skal du vente før du ringer føden? Hva med rier, når skal du presse og når skal du ikke (jordmor veileder, men ok å forstå litt i forkant). Er det noe far bør forberedes på? Spesielt dersom han feks syns sykehus er litt ekkelt, ikke tåler blod osv. Kanskje lurt å øve litt på pusteteknikker!

Anonymkode: de899...6fa

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde ingenting, for jeg hadde nok blitt skremt av å sette meg inn i alt som faktisk kan gå galt og hva som skjer i detalj. Jeg endte opp med hastekeisersnitt, og er veldig glad for at jeg ikke visste noe særlig om hva det innebar på forhånd, da ble jeg ikke redd. Jeg hadde vært mye reddere før et planlagt keisersnitt. Mitt beste tips er å bare slappe av og tenke at det kommer til å gå greit. 

Anonymkode: fd512...4d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...