Gå til innhold

Er det vanlig med noe lavere blodtrykk og høy puls?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får så høy puls av å gjøre småting. Som f.eks å kle på meg. 108 i puls. Har 98/65 i blodtrykk. Prøvde meg på jobb i går, 124 i puls av å reise meg og gå noen meter frammover. ( har ikke en stressende jobb). 

Blir så svimmel og ekstremt sliten av dette. Samtidig har jeg null matlyst ( prøver å eta så mye jeg kan) og raser ned i vekt. 

Er dette helt normalt eller bør jeg ta kontakt med lege? 

Anonymkode: 41fa5...311

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt normalt. 

Hvilepulsen min har økt med ca 15 slag i minuttet begge gangene jeg var gravid. Og ja, ble anpusten og fikk høy puls av den minste lille ting. 

Det er også helt normalt med lavt blodtrykk. Man får mye ekstra blod i kroppen (nærmere 50% mer blod, faktisk!), og da er det helt normalt at blodtrykket synker. Jeg hadde rundt 80/60 omtrent hele tiden i begge mine svangerskap. 

Anonymkode: 1b058...cf2

• Liker 1
Skrevet

Normalt at blodtrykk endres slik ja, og dermed påvirkes pulsen. Jeg har alltid hatt blodtrykk rundt 130/80. Nå tidlig i graviditeten var det under 110/70. Ikke rart man blir svimmel da. Pass på å få i deg nok væske, det kan hjelpe.

Anonymkode: 904d0...54b

Skrevet

Det er normalt at kroppen kompenserer for lavt blodtrykk med høy puls. Når du er svimmel og uvel, og ikke får i deg nok mat, syntes jeg du burde kontakte lege, og finne ut om det er en årsak til nedsatt appetitt og lavt bt. 

Anonymkode: e1b88...e1b

Skrevet

Selv om det er normalt så synes jeg du skal bestille en legetime. De kan feks sjekke blodprosent osv og se om du burde ta jerntilskudd (feks). Det var tilfelle for meg da jeg var svimmel, sliten og fikk fort høy puls. Det at du ikke får i deg mat og går ned i vekt er også noe du bør snakke med lege om synes jeg. Det trenger ikke være farlig men det kan hende det er noe som skal følges opp. 

Anonymkode: 3dcb8...9df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...