Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor i helvete gidder folk å få unger 😂

Anonymkode: af054...02c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De går på fritidsaktiviteter, det koster mer for store barn på mange ting som ferie/badeland osv, klær og sko (de vokser som ugress og må ha klær og sko som passer), mobil, tannregulering hvis de må ha det, mer utgifter til mat (datteren vår har ibs og kan kun spise mat uten det ene og det andre. Den utgiften kommer i tillegg til resten av maten vi kjøper), penger til sosiale ting de vil gjøre med venner osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Glemte å legge til. Brukte skøyter som er lite brukt koster også fort 1000 kroner og oppover 🤷🏼‍♀️ så de er fortsatt langt fra gratis, men ikke på langt nær så dyre som nye. Bare jern koster jo 700+

Anonymkode: bd80f...224

Nettopp! Det var jo poenget mitt: selv brukt sportsutstyr koster endel når ungene blir eldre. Og som du skriver: disse brukte til 1000,- er EKSTRAparet, de kommer jo i tillegg til de man faktisk bruker i sporten 😂 (men nå var jo ikke dette en diskusjon om hockey)

Anonymkode: 9bdfd...1f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor i helvete gidder folk å få unger 😂

Anonymkode: af054...02c

Fordi det helt ærlig er det beste i verden. Ja, det er mye mas og dyrt og slitsomt osv osv. Men det gir jo også så utrolig mye mer! 😅 

Og selv om jeg også var av de som absolutt ikke trodde unger var dyrere enn Bhg og SFO før, så er det ikke noe jeg legger vekt på nå. Ja, det svir når en tredjedel av lønna mi går til aktivitetsavgift. Og ja, det blir lutt slitsomt når vi 7 dager i uka kjører unger på treninger, kamper, cuper og andre fritidsaktiviteter. Men ville jeg vært det foruten? Absolutt ikke! Jeg ser så mye glede de har av å være aktive, være en del av et lag, kjenne samhold og mestring, ha noe å glede seg til (de gleder seg til hver eneste trening!), vennene de får overalt, and I could go on and on 🤣 

Det å ha ungdommer ER bare dyrt, det koster det det koster. Det er ikke verdt å bruke tid på å tenke på kostnadene 10 år før man i det hele tatt har ungdommer i hus. Det kommer! Og når det kommer, så er det greit! Du vil ønske å kjøpe ski til ungene dine som har ski i gymmen, så de ikke er de eneste som må låne ski på skolen hver dag. Du vil kjøpe nye sko til ungene dine selv om de koster 1000-1500kr og bare kostet 600-700kr for kun to år siden da de kunne bruke juniorstørrelse. Du vil kjøpe uteklær som er vind/vanntette så ungene dine ikke er gjennomfrosne og bløte når de står og venter på skolebussen. Om ungene finner en fritidsaktivitet de elsker, så vil du selvfølgelig la dem få gå på det, og du kjøper utstyret som trengs så de får utbytte av det de holder på med,». Selv om det er dyrere nå enn for 20-30 år siden da du selv var ungdom og ikke fikk fordi det var dyrt. 
Det er bare å akseptere at alt blir dyrere med alderen, være seg basale behov som mat, strøm og klær, eller fritidsaktiviteter evt -utstyr. 

Anonymkode: 9bdfd...1f8

• Liker 2
Skrevet
Tuba skrev (På 11.2.2022 den 12.29):

Klær, fritidsaktiviteter, ferier (myyyyye dyrere når ungene blir eldre enn 12), mat, frisør, skiutstyr ..................

Enig! Når ungen bikker 12år holder det ikke å kjøpe med klær til h*n fra cubus eller lignende som du liker eller tror de liker, det er bortkastet penger. Det nekter nemlig  h*n å gå i , alt skal være i merkeklær ! Hater tennårene da alt dreier seg om dyyyyre merker istedenfor komfort. De skal også klippe seg myyyye oftere fordi de har begynt å like det motsatte kjønn. (evt samme)

• Liker 1
Skrevet

Kjenner en som jobbet på NAV som sa noe sånt som at jo fattigere familier er, jo dyrere og jo oftere "må" barna ha dyre mobiler. For å skjule at de er fattige. Så da blir det forbrukslån og dyre dårlige nedbetalingsavtaler såklart.

Anonymkode: 14934...213

Skrevet

Det er dritdyrt med store barn. Min sønn på 16 og datter på 14 spiser mye mer en. Min mann og jeg. Vi bruker ca 18 000 kr på mat alle fire. Så er det fritidsaktiviteter, busskort, klær, lommepenger, mobilabonnement, utgifter til café/restaurant, bursdagsgaver. Min sønn på 7 koster ikke en brøkdel av hva de store koster, selv når jeg regner med SFO. 

Anonymkode: df282...633

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Alle får mobil (med abonnement), alle går på minst én aktivitet, mange har sykkel, ski, sparkesykkel, alpinutstyr, det er ikke unødvendig luksus. Alle trenger flere par sko, jakker, vanlige klær og mat. Alle er litt sosiale med venner, og bruker litt på det. Alle er litt sammen med familie (kafé, ferier). 

Anonymkode: 652c1...1ad

Ts 

Men dette gjøres jo i barnehagen også? Ene barnet mitt har smartklokke med abonnent. Klar over at mobil blir mer men så slipper man barnehagesummen. Og det er sykler (løpesykler, trehjulssykler, sparkesykler, med støtte, uten..). Flere par sko har de også. Jakker og vanlige klær og mat som du skriver. Ski og skistøvler som byttes hver sesong nå også  skøyter osv.. leker(!!) Og vi er jo sosiale, sitter ikke inne hver dag. Bursdager er det hele tiden. Dette blir det vel gjerne færre av? Man inviterer vel noen få venner enn alle når man blir eldre. 

Anonymkode: f1683...26d

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

7000 i barnehageutgifter dekker vel 3 barn inkludert søskenmoderasjon? Ja, tre tenåringsbarn (eller to) koster MYE mer enn 7000 i mnd. Aktiviteter, utstyr, klær, sko, busskort, mobil, pc, mat, konfirmasjon, lappen, regulering. Ganger tre (eller to). Det er klart det er dyrere enn 7000 + Vinterdress + maten til et par småbarn? Tenåringer koster mer en voksne faktisk! Men tenker at tenåringer også fint kan jobbe fra de er 15-16, så kan de få et forhold til hva ting faktisk koster.

Anonymkode: 60cc4...e80

Det er vel 6700, for to barn i vår barnehage. 

Skrevet

Det er vel 6700, for to barn i vår barnehage. 

I Oslo er det ca 3300 for første barn, 2300 for nr 2 og 1700 for nr 3. altså hhv 5600 for to og 7300 for tre barn i vanlig kommunal barnehage.

Tviler på at du har 6700 i regning for to barn i og med at det er makspris på barnehageplasser som settes av staten. I 2022 er denne på 3315, og så har jeg aldri hørt om at barnehager ikke har søskenmoderasjon.

Betaler du for mat i tillegg skal du tenke det som en del av matutgiftene i husholdningen om du skal sammenligne med hva en tenåring koster. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 13.16):

Dem trenger ikke merkeklær for å passe inn. Det er irrasjonelt. Det er meget populært med vintage gjenbruk fashion fortia også. Hvos dem ikke blir godtatt av flokken sin pga klær gadde jeg oppfordret dem til å finne seg en ny bedre flokk.

Anonymkode: a4566...553

Lykke til med det når realiteten melder seg. 

Anonymkode: 27170...62f

• Liker 1
Skrevet

Ts 

Men dette gjøres jo i barnehagen også? Ene barnet mitt har smartklokke med abonnent. Klar over at mobil blir mer men så slipper man barnehagesummen. Og det er sykler (løpesykler, trehjulssykler, sparkesykler, med støtte, uten..). Flere par sko har de også. Jakker og vanlige klær og mat som du skriver. Ski og skistøvler som byttes hver sesong nå også  skøyter osv.. leker(!!) Og vi er jo sosiale, sitter ikke inne hver dag. Bursdager er det hele tiden. Dette blir det vel gjerne færre av? Man inviterer vel noen få venner enn alle når man blir eldre. 

Men prisen på det du nevner er VELDIG ulik prisen på ditto voksenutstyr. Tenåringer koster det samme som voksne når det gjelder mat, og de er ikke lengre gratis på bussen, badeland, svømmehallen, museet, charterturen, restauranten, flyet eller hva det nå måtte være.

Det er ikke bursdager som er dyrt for tenåringer, men det blir fort mer å kjøpe pizza til gjengen selv om de er få enn det koster å kjøpe pølse og sjokoladekake til små barn. Alle jeg kjenner har forresten gaveavtaler på barneskolen der bursdagene blir virkelig mange. Der er det 50 kr Vipps i gave per hode, så det blir ikke store greia totalt sett sammenlignet med alt annet.

Skrevet

Helt klart mye dyrere med tenåringer. Klær, utstyr, ferier, fritidsaktiviteter og mat koster mye mer. For ikke å snakke om bokostnader, man kan jo fint dele soverom de første år, eller at små barn deler. Men når de blir større vil/må/bør de få sitt eget rom.

Ungdommer deltar og på mye mer enn de små. Plutselig skulle korpset her på langhelg i London samtidig som 16 åringen ble bedt med venninna på ferie til leiligheten deres i Tyrkia. Vi kunne sagt nei til begge, men sa ja. Selv om det kostet 11.000 til sammen. Så er det øvelseskjøring og lappen. De må jo ikke vi betale, men samtidig må 16 åringen ha lappen her vi bor (på landet) for å kunne ha en deltidsjobb og for å komme seg greiest mulig til siste år på vgs. Som tas i nabokommunen. Så vi har kommet til at det er en utgift vi vil betale for begge barna. Helt ærlig sparer det også oss foreldre for veldig mye kjøring, siden de går tilnærmet 0 kollektivtransport her. Men da må vi fort sette av 30.000-40.000 per barn for lappen. Det er svindyrt. Ja, dette er jo bare noen eksempler men alt i alt MYE dyrere med ungdommer enn småbarn.

Anonymkode: 24837...5e0

Skrevet

Men alle som nevner at bhg/sfo er så dyrt. Hvorfor tar dere ikke med i beregning foreldrefradrag? 

"Det kan trekkes fra maksimalt 25.000 for ett barn, og deretter 15.000 kroner for hvert barn utover ett. Maksimalt fradrag for to barn er dermed 40.000 kroner, for tre barn 55.000 kroner."

hvis du betaler bhg for ett barn på 3300kr x 11 - fradrag på 25000, betaler du i realiteten 11300kr i året. Som ikke er 1000kr i mnd engang. Så det blir feil å si at det er så dyrt med bhg/sfo.

Anonymkode: 2f94d...f2f

Skrevet

Ungdom over 16 år  betaler voksenbillett på bussen og hos legen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men alle som nevner at bhg/sfo er så dyrt. Hvorfor tar dere ikke med i beregning foreldrefradrag? 

"Det kan trekkes fra maksimalt 25.000 for ett barn, og deretter 15.000 kroner for hvert barn utover ett. Maksimalt fradrag for to barn er dermed 40.000 kroner, for tre barn 55.000 kroner."

hvis du betaler bhg for ett barn på 3300kr x 11 - fradrag på 25000, betaler du i realiteten 11300kr i året. Som ikke er 1000kr i mnd engang. Så det blir feil å si at det er så dyrt med bhg/sfo.

Nei, det der stemmer ikke. Foreldrefradrag er et fradrag i skattbar inntekt på skatteseddelen, ikke en direkte reduksjon i pris. Altså: du betaler full pris med slipper å skatte av beløpet som er innenfor foreldrefradraget. Litt avhengig av skattesats vil du få en reduksjon i det du betaler, men det er veldig langt unna 100 %.

Skrevet

Her vi bor er det også vanlig med fritidsaktiviteter som egen hest, ridetimer og ofte også deltakelse i ritt. Da baler kostnadene på seg. For vi har ikke bygget egen stall i garasjen slik mange av klasseveninnene har, men hun har egen hest i stall hos en venninne. Vi må likevel ha stor bil som kan dra hestehengeren for å flytte hesten på beite, for å delta på ritt, for å hente for og sagespon++. Denne fritidsinteressen koster nok minst 60.000 i året. Dette høres kanskje rart/vilt ut for byfolk, men er helt vanlig på store deler av bygda. Av 11 jenter i klassen har 8 hest. Vi har "ikke bare gitt etter", slik man kan ende opp med å gjøre med mangt. Men vi ser det som en verdifull frititidsaktivitet. Jenta lærer å ta ansvar, holde plikter, lærer at det følger mye kjedelig med det å ha det gøy (møkking, tidlige morgenstell før skole++ for å kunne ri), og får fine rideturer i heiene her, samt mestringsfølelse og vennskap med andre hesteinteresserte. Gutten vår på 14, er jakt og motorinteressert. Han sparer opp og vi vil bidra til at han kan kjøpe seg egen snøscooter etter hvert. Det koster og. Men alt i alt vil vi mye heller bruke penger på at ungene våre har fornuftige interesser enn at de reker rundt på kjøpesentre, eller bare sitter hjemme og spiller. Eller havner i dårlige miljøer. Er en del rus her i bygda, og noen faller utenfor og inn i slike miljøer allerede på ungdomsskolen. 

Ser jo og at bare vi skal ta en dag i skibakken blir det voldsomt dyrt. Går fort 2000kr! Når de var små kunne vi bare dra med oss kjelker, matter, kakao på termos og lage bål. Hadde en nydelig dag i en liten bakke sammen med naboer, kostet oss en 100 lapp for mat.

Anonymkode: 24837...5e0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts 

Å ha tenåring i hus er som å fø en ekstra voksen med veldig mye fritid og et stort sosialiseringsbehov som skal fylles på en eller annen måte.

Jeg skjønner ikke helt hvordan folk i denne tråden klarer å krangle om det og gjør sport i å fortelle hvor mye de klarer å spare inn på barna sine.

Jeg har barn i barnehagen og tenåringssønn samtidig nå. Jada barnehagen koster penger, men det utgjevner matbudsjettet for en aktiv tenåringsgutt lang veg. Det er ikke sånn at brødskive med Salami holder for en voksende gutt, og får han ikke noe ekstra så ryker fort et brød om dagen bare på han. I de værste vekstfasene har min gutt vokst 2 skostørrelser I året, og bukser er en spøk når de blir for korte i løpet av noen måneder. Lommepenger og kino og håndballcup og og og. Når det er sagt, jeg elsker å bruke penger på barna mine. Jeg har ikke fått barn for å gi de en begrenset barndom eller for å spare penger. Han skal få være med på det han ønsker innenfor rimelighetens grenser. Vi strør ikke rundt oss med merkeklær og dyre mobiltelefoner, han ønsker seg Adidas og Nike osv men det passer jeg på å handle på salg på Zalando osv. Vi er fornuftige.

Synes det et veldig merkelig at det går an å bli provosert av dette, og synes også at det er interessant at folk tror barnehagen er en stor utgift kontra bare matbudsjettet på en aktiv tenåringsgutt. Bare frukt, ost, leverpostei, melk og youghurt-budsjetettet tror jeg overgår barnehageregningen vår liksom 🤪 det er helt utrolig hvor mye toast og banan og eplet den kroppen klarer å konsumere. Og det er helt greit 😊

Anonymkode: 1e9c9...985

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Her tror jeg du må holde tunga rett i munnen 🤪 du får ikke direkte fratrekk i skatt, du får bare trekt det ifra total inntekt slik at du skatter for tilsvarende lavere inntekt. Det er altså ikke snakk om flertallige hundrelapper per måned. Men man får betraktelig høyere barnetrygd for barn under 6 år som også hjelper til (rundt 600 kr rett på konto). Så å skrike over høy barnehageregning kontra det å ha tenåring er nesten litt komisk. Men for all del 😊

Anonymkode: 1e9c9...985

Skrevet

I Oslo er det ca 3300 for første barn, 2300 for nr 2 og 1700 for nr 3. altså hhv 5600 for to og 7300 for tre barn i vanlig kommunal barnehage.

Tviler på at du har 6700 i regning for to barn i og med at det er makspris på barnehageplasser som settes av staten. I 2022 er denne på 3315, og så har jeg aldri hørt om at barnehager ikke har søskenmoderasjon.

Betaler du for mat i tillegg skal du tenke det som en del av matutgiftene i husholdningen om du skal sammenligne med hva en tenåring koster. 

Det er med litt kost ja. Vi må også betale for flere måltider selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...