Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjøpte meg akkurat nye skøyter til 500, da gikk jeg ikke for de billigste heller. Kan fint kjøpe brukt så lenge de ikke er ferdig utvokst. 

Anonymkode: 3474b...92a

Hvor gode er de å ha på og hvor ofte bruker du de? For aktive skøytegåere funker rett og slett ikke skøyter til 500 kroner når størrelsen går over barnestørrelser.

Anonymkode: bd80f...224

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine slutter på sfo for et år siden, og siden har jeg spart 6000kr i mnd 

• Liker 1
Skrevet

Tannregulering glemte jeg å nevne 💸 sammenfaller ofte med konfirmasjon og bunad 😂

Anonymkode: 7e586...130

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Kjøpte meg akkurat nye skøyter til 500, da gikk jeg ikke for de billigste heller. Kan fint kjøpe brukt så lenge de ikke er ferdig utvokst. 

Skal du gå på skøyter et par timer et par ganger i løpet av vinteren; ok. 
Går du på hockey; 🤣🤣🤣 
Brukte hockeyskøyter formes etter føttene til de  som har brukt dem, så det er ikke bare-bare å kjøpe brukt. Det er mest til de som er opptil 7-år omtrent. Brukte hockeyskøyter kjøpes IKKE brukt til en ungdom som går på hockey! De står på is 4-7 ganger i uka, da må det være skikkelige saker. Måtte bare kommentere det. 

Fritidsaktiviteter blir dyrere jo eldre barna blir. Fotballen her kostet 600,- i aktivitetsavgift da de var 6 år. I 3.klasse hadde den økt til 2.500! Samme mengde trening; én liten time i uka. Og den øker bare etterhvert som de blir eldre. 

Anonymkode: 9bdfd...1f8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skal du gå på skøyter et par timer et par ganger i løpet av vinteren; ok. 
Går du på hockey; 🤣🤣🤣 
Brukte hockeyskøyter formes etter føttene til de  som har brukt dem, så det er ikke bare-bare å kjøpe brukt. Det er mest til de som er opptil 7-år omtrent. Brukte hockeyskøyter kjøpes IKKE brukt til en ungdom som går på hockey! De står på is 4-7 ganger i uka, da må det være skikkelige saker. Måtte bare kommentere det. 

Fritidsaktiviteter blir dyrere jo eldre barna blir. Fotballen her kostet 600,- i aktivitetsavgift da de var 6 år. I 3.klasse hadde den økt til 2.500! Samme mengde trening; én liten time i uka. Og den øker bare etterhvert som de blir eldre. 

Anonymkode: 9bdfd...1f8

Lite brukte skøyter kan man kjøpe, om de er av god kvalitet og de ikke er baket tre ganger. Det gjøres stort sett rundt her i hvert fall, men ikke som hovedpar. Brukte skøyter brukes bare til løkka. Det er det eller å kjøpe ekstra jern. De blir jo herpa etter en dag på uteisen 😳

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lite brukte skøyter kan man kjøpe, om de er av god kvalitet og de ikke er baket tre ganger. Det gjøres stort sett rundt her i hvert fall, men ikke som hovedpar. Brukte skøyter brukes bare til løkka. Det er det eller å kjøpe ekstra jern. De blir jo herpa etter en dag på uteisen 😳

Glemte å legge til. Brukte skøyter som er lite brukt koster også fort 1000 kroner og oppover 🤷🏼‍♀️ så de er fortsatt langt fra gratis, men ikke på langt nær så dyre som nye. Bare jern koster jo 700+

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ho bare litt over barnehageregningen du ville hatt for to barn i måneden. 

Det skal de også i barnehagen. 

Alt av utstyr er mye dyrere så fort de ikke bruker barnestørrelse lenger. Jeg har barn i barnehagen, barneskole og ungdomsskole. Begge de to eldste er nå over i junior- og voksenstørrelse, og alt av klær og utstyr er minst dobbelt så dyrt som til barnehagebarnet. Sykkel koster ikke 1500kr, men 5000kr. Skøyter koster ikke 300kr for et par skøyter som kan stilles inn i fire ulike størrelser, men 800kr for et par i én størrelse. 4000kr+ for ski. Det er også mye vanskeligere å finne brukte klær og utstyr, siden større barn sliter ut klær og utstyr på en helt annen måte. 

Fritidsaktiviteter for større barn er mye dyrere, og de går gjerne på flere aktiviteter enn småbarn. De spiser mer. Skal ha lommepenger. Ferie er mye dyrere. Så kommer konfirmasjon, førerkort, tannregulering, telefon, abonnement på mobil/Spotify, gaming-PC, headset, sko (minst tre ganger så dyrt når barnet bruker voksen-størrelse)… Summen av alt dette er mye mer enn en barnehageregning, selv om jeg skjønner det kan være vanskelig å forstå når man ikke har større barn selv. Det er en sum av mange utgifter (mange er litt «usynlige»), fremfor én regning. 

Gutter er nok ekstra dyrt, siden de vokser lengre og spiser mer. 

Anonymkode: 0379f...4be

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvem er det du svarer her? Spørsmålet var om det var riktig at det blir så mye dyrere, vi betaler 7000 kun i barnehageutgifter nå. Mye er jo utenfor der, men dette slipper man jo etterhvert. Hus og alt det der er klart i vårt tilfelle.. 

Anonymkode: f1683...26d

7000 i barnehageutgifter dekker vel 3 barn inkludert søskenmoderasjon? Ja, tre tenåringsbarn (eller to) koster MYE mer enn 7000 i mnd. Aktiviteter, utstyr, klær, sko, busskort, mobil, pc, mat, konfirmasjon, lappen, regulering. Ganger tre (eller to). Det er klart det er dyrere enn 7000 + Vinterdress + maten til et par småbarn? Tenåringer koster mer en voksne faktisk! Men tenker at tenåringer også fint kan jobbe fra de er 15-16, så kan de få et forhold til hva ting faktisk koster.

Anonymkode: 60cc4...e80

• Liker 1
Skrevet
Gidavmeg skrev (1 time siden):

Mine slutter på sfo for et år siden, og siden har jeg spart 6000kr i mnd 

De har ikke rukket å gå inn i den virkelige dyre fasen ennå hvis de sluttet på SFO i fjor. 
Mvh tenåringsmamma

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det spørs jo litt hva slags kultur man har hjemme. Noen mener jo at barna kun skal få kvalitetstøy, bli med på alt av aktiviteter i nærområdet og ha topputstyr i alle arenaer, godt med lommepenger og det dyreste og Beate hele tiden. 

Noen er en mellomting. 

Så er det de som handler på salg for hele året i januar og lar barna velge selv om de skal gå på aktiviteter eller ikke. 

Så kommer det kanskje an på hvor viktig status er for foreldrene og hvorvidt hvordan de videreformidler det til barna sine. 

Anonymkode: f83d2...e2d

• Liker 2
Skrevet

Tenåringene mine koster ca det samme som meg i daglig drift 😅 vi bruker samme størrelse i klær og sko (og dermed har vi litt stordriftsfordel med at enkelte ting som ski og skøyter bruker vi på deling). Men de spiser som en voksen, bruker voksenstørrelse på klær, de trenger busskort (det er jo rabattert da, men allikevel 400 kr/mnd), utstyr til fritidsaktiviteter er dyrt.

Håndball er i utgangspunktet relativt rimelig, men en kvalitetsball koster ca 800 kr, og de er brukt opp etter 6mnd (de satser og spiller på tre lag, trener 8-10 t/uka), håndballsko holder i et snaut år før de må byttes pga belastning/ryker i fester. Det siste paret kostet nesten 2.000 kr. I tillegg kommer en og annen time hos idrettsfysioterapeut for å forebygge/behandle skader. Ja, det er hva man gjør det til, og vi kunne jo sagt nei. Og cuper koster, dugnad/lagkasseinnbetaling, inngang på kampene, og så blir det gjerne en litago eller smoothie etter kamp, og vaffel i hallen med lagvenninner. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skøyter str 27-32 kr. 300-700. Skøyter str 40,5 og opp finner du vel knapt til under tusenlappen. Skal du ha til en aktiv skøytegåer/hockeyspiller koster de minst 3000, men gjerne fra 4500 og oppover. Ting til barn er billig. Junior litt dyrere så kommer de til voksenstørrelse allerede når de er 13-14. DA er det dyrt da! Hockeykølle til små barn får du for 200. Hockeykølle til junior 500+. Hockeykølle til voksen 1500+. 

Sånn er det med alt av utstyr. Og det er vanskeligere og vanskeligere å finne gode bruktkjøp jo eldre de blir.

Man kan sikkert leie. Hvorfor må barna ha det beste utstyret av flere aktiviteter? Det går jo an å be dem velge. Med mindre man har veldig god råd da.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan sikkert leie. Hvorfor må barna ha det beste utstyret av flere aktiviteter? Det går jo an å be dem velge. Med mindre man har veldig god råd da.. 

Leie? Hvor får man leid skøyter til en aktivitet de har 5 dager i uken? Man kan så klart låne ting i BUA, men det er for å prøve ut aktiviteter eller for en helg eller noe om man skal stå på slalåm eller på hengekøyetur, eller skøytedag på skolen. Mine får ikke det beste utstyret i alle aktiviteter. De får det beste (det de trenger) til en aktivitet. De andre lånes det til eller kjøpes billige alternativer.

Når det kommer til skøyter til aktive skøytegåere (lengdeløp, kunstløp og hockey feks) så må man ha gode skøyter. I hockey må man også ha god beskyttelse. Hjelm 2500, hansker 1000, brystvern 2000, albuebeskytter 900, leggskinn 1700, skøyter 6000, bag 1000, kølle 1600 x2, undertøy 500 per del (her er det best med to sett), bukse 1000 og diverse småutgifter som treningsdrakter, lisser, teip, klubbløp osv. Dette var da bare utstyret. Så kommer treningsavgift, cuper, bussturer, hotell, matkort, mat utenom osv i tillegg. 

• Liker 4
Skrevet

Barn koster jo, men det er man jo klar over. Noen aktiviteter er dyrere en andre. Klær, mobil og spillkonsoller. Så er det reiser og voksenpriser på fly etter fylte 12 år. Min står alpint og det koster litt med tanke på utstyr. Men som sagt dette vet man jo før man får barn. 

Anonymkode: d3716...247

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 12.34):

Fritidsaktiviteter, for eksempel. 

Bare kontigenten på fotballen koster hos oss 1100 for dem under 10, 1800 for dem under 14, og 2200 for dem over 15, i halvåret. Og det er bare kontigenten. Så skal de ha fotballsko og drakter. Det skal kjøres til og fra kamper i gokk og rundtom, og det koster bensin og bompenger. Så skal de på cuper, og det koster penger. 

Og spiller ungen håndball, koster det 50 kr for å se på - og ser man ikke på, er man en Rævva Forelder Som Aldri Burde Fått Barn. Så det så.... 

Driver ungen din med ridning eller alpint er det evneveikt mye mer.

Så koster det mye mer å reise med større barn. 

Større barn har også mer duppeditter, som telefoner, mobiler, osv. 

Og nei, du kan ikke sette 10-åringen til å jobbe for å tjene penger til sånt, det er ikke lov.. 

Anonymkode: 9b88d...bb1

4-åringen her går på 2 aktiviteter som koster 1500-2000 pr stk i halvåret 😅. I tillegg til bhg, masse div. Uteklær og barneutstyr.. hun skal f.eks straks ha ny bilstol 💸 

Jaggu koster det å reise med en 4-åring også, med eget sete på fly, hotellrom med mulighet for ekstra seng etc - selv om det blir noe dyrere med eldre barn. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

De har ikke rukket å gå inn i den virkelige dyre fasen ennå hvis de sluttet på SFO i fjor. 
Mvh tenåringsmamma

Jeg vet. Regner med det er stille før stormen, men veldig deilig å kunne sette av penger hver måned.

Skrevet

Jeg har to tenåringsbarn, og det er dyrt. Sønnen min spiller fotball, og bare der går det 40 000 + i året med kontigent, cuper, utstyr…. Datteren min spiller håndball og driver med hest. Og der går det også voldsomt mye penger i løpet av et år. 
i tillegg spiser de mye, kjøleskapet tømmes på et par dager. Og de skal ha næringsrik og sunn mat, som gjerne er dyrere enn det usunne. Og oppå der kommer penger til mat ute, for de spiser jo med venner et par ganger i uka også. 
Så er det klær, og det er aldeles ikke billig. Jeg prøver å holde igjen på de dyreste klærne, men en genser koster fort 1500 kr og ei jakke minst 4000 kr. 
Frisør, hygieneprodukter, telefoner, tlf abb, strømmetjenester. 
Konfirmasjon, bunad, dress, selskap. Oppkjøring til lettmotorsykkel og så til bil. 
Legg på lesebriller, fysioterapi når kroppen krangler før en viktig kamp, skisko som plutselig er for små dagen før klassen skal på skitur. Eller når jentungen skal på alpinferie med venninnas familie og lommepenger, heiskort osv osv skal betales… 

Ungdommer er definitivt kostbart, men det er en periode. Og det er verdt å bruke penger på å gi dem ei fin ungdomstid 😊

Anonymkode: 2bdd9...6cf

• Liker 2
Skrevet

Det er veldig lett å si nei til merkeklær når barna er små, men når 90% av klassen var levis bukse og gant genser er det veldig vanskelig å være den som kun har klær fra cubus og hm. Bursdagsfeiringer er også dyrere når de er eldre

Anonymkode: 87321...17a

• Liker 3
Skrevet

Jeg skal ærlig innrømme at en del prinsipper har falt. Når gutten var liten,  kunne jeg ikke skjønne at man ikke bare kunne si nei. 

Sånn ble det ikke, men det er ikke der samme som ungdommen får alt. Han har et bevist forhold til hva ting koster og må mange  ganger velge bort noe for å få noe sikkelig dyrt. 

Anonymkode: d3716...247

Skrevet

Er stor forskjell hvor man bor, på skolen her, er det ingen som bryr seg hva andre går i, (ikke som mine barn/ungdommer hefter seg med ihvertfall) men bare 2-4 mil unna, der lønnsnivået til foreldrene er langt høyere, der er det nye iphoner/ipad hvert år, jakker til 10-15.000kr hver vinter. Vippeløft og voksing fra de er 12-13 etc etc, ny moped til 16 års dagen og bil til 3-400.000 til 18 års dagen. Undertøy til flerfoldig hundre kroner. Jeg blir sjokkert når en kamerat av meg forteller hva hans datter og veninnene bruker på slikt. Han påstår at de som ikke har dette, blir presset ut av gjengen og ingen vil vel at deres barn skal være utenfor. Så barn er blitt dyrt ja. 

Hadde jeg handlet en jakke til 15.000 til min datter hadde hun lurt på om jeg hadde fått slag eller noe. Og levert den tilbake for å få pengene😂😂

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...