Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kjenner jeg er glad vi bor på bygda når jeg ser hva folk bruker penger på. Her er det få aktiviteter å velge mellom (to stk, og har vi flaks vil de ikke begynne på noen av de for det er ganske kjedelige greier), små klasser og ikke motepress, ingen skibakke, svømmehall, kino eller pizzasjappe. 

De skal selvsagt få det de trenger og litt til, men de blir ikke å få det dyreste på markedet på noen punkter. Det kjøper vi ikke til oss selv heller. 

Anonymkode: 0d78a...834

Vi bor også på bygda, men jeg kjenner jeg er glad for t vi har mer tilbud til barna enn det dere har

Anonymkode: 8270e...4d4

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har en gutt på 16 og kan ikke bekrefte at han koster en formue. Han trener kampsport 4 ganger i uka, koster 400 kroner i måneden. Han må ha ny drakt 1-2 ganger i året. Pga korona har det ikke vært særlig med samlinger men det har vært noen leir og da samkjører vi med andre foreldre.

Han liker merkeklær som ungdom flest men han sliter klærne ikke ut som da han var liten. Vi handler i vanlig kjedebutikker, genser til 1000 kroner får han til bursdag eller jul eller han betaler mellomlegg med sparepenger. Jeg er flink til å handle brukt også.

Annen fritid bruker han ikke all verdens på, iblant kino men det er mer populær å ha LAN i helgene med kompisser.

Det som kostet var lett motorsykkel og lappen, sammen med utstyr kom det på  over 70.000 kroner. Det er en formue men det er et fåtall som fikk i klassen og man er absolutt ikke utenfor dersom man ikke har. Både mannen og jeg har motorsykkel og derfor er det en interesse for hele familien, vi gleder oss enormt til tur i sommer. Beklager avsporingen.

Jeg kan tenke meg at jenter er kanskje enda dyrere pga større fokus på utseende og at gruppepress er større blant jenter. Det er dog bare spekulasjon.

Anonymkode: 69016...635

Så morsomt å høre dere skal gjøre noe sammen og det noe så artig som motorsykkeltur 😊 så ble jeg nyssgjerrig, hvilken sykkel er det?

Skrevet

Ikke bare klær som koster penger. Her i barnehagen kom den i sommer en kommentar fra en forelder: "Jeg synes det lukter bensin!" av bilen.

Så for at vi ikke skal få sure kommentarer bør man helst ha en tesla eller annen dyr elbil her i oslo.

Anonymkode: b9d97...245

Skrevet

Konfirmasjon, ballkjole, trafikalt grunnkurs, sportsutstyr, skoleturer..

Anonymkode: d6e94...9de

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en 3 åring i bhg og en 11 åring som ikke går på fritidsaktiviteter. 3 åringen koster mer enn 11 åringen pga bhg.

Den største sliter mye på klærne, og vi kjøper alt nytt til han. Mens lillemor får pent brukte klespakker fra finn. 11 åringen spiser som en hest, og vi bruker mer penger på kino, badeland o.l. med han. Men syns virkelig ikke noen av ungene er noe pengesluk. Det som drar det opp er bhg betaling på ca 3000.

Anonymkode: c8506...6dd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Man kjøper ikke dyre ting til barna fordi dem forlanger vel...🙄 

Anonymkode: a4566...553

Mange foreldre gir etter tilslutt for de orker ikke krangling. Tenåringen vil teste ut hvor langt de kan gå. Selvsagt er ikke alle slik men man vet aldri. 

Anonymkode: daa03...e6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi bor også på bygda, men jeg kjenner jeg er glad for t vi har mer tilbud til barna enn det dere har

Her er mange andre ting å gjøre som ikke koster penger :)

• Liker 1
Skrevet

Det er forskjell på kjønn. En tenåringsgutt spiser mer enn en jente på samme alder, men jenter er definitivt dyrere i «drift». Guttene ber sjeldnere om penger til klær enn jenter, i tillegg skal jentene ha sminke og velværeprodukter. 14 år gamle jenter i dag har jo 12 trinns hudpleierutiner og er «profesjonelle» make-up artister før de er konfirmert. 

Anonymkode: b1e4f...511

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 12.33):

Hjemme skal hun jobbe! Ellers får hun være uten alt😁

Anonymkode: a4566...553

Blir fortsatt dyrere selv om dere bruker henne som galeislave...

Anonymkode: f9bc4...feb

• Liker 3
Skrevet

Jeg har fortsatt barnehagebarn som ikke koster stort, men har satt av penger til fremtidig utgifter som konfirmasjon, lappen, tannregulering osv. 

Bedre å sette av for mye enn for lite, men er litt overrasket over at ikke flere tenker langsiktig når det kommer til utgifter. 

Anonymkode: e6113...125

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ts

Har to barn, 4 og 6 år. En med cøliaki og det er virkelig dyrt!! Så kan forstå den delen vil bli dyrere, men ser ikke helt at alt annet skal bli så fryktelig dyrt. Skjønner ikke alt dere ramser opp som noe "alle" får. Jeg fikk ikke i nærheten da jeg var ungdom og mange med meg... 

Kanskje jeg ser det etterhvert. 

Anonymkode: f1683...26d

Alle får mobil (med abonnement), alle går på minst én aktivitet, mange har sykkel, ski, sparkesykkel, alpinutstyr, det er ikke unødvendig luksus. Alle trenger flere par sko, jakker, vanlige klær og mat. Alle er litt sosiale med venner, og bruker litt på det. Alle er litt sammen med familie (kafé, ferier). 

Anonymkode: 652c1...1ad

• Liker 2
Skrevet

Fritidsaktiviteter, reiser med fritidsaktiviteter (cup, seminar osv osv), konfirmasjon, lappen, klær og sko blir mye dyrere (og de vokser ut av på null komma niks!), de spiser mer, de skal finne på ting med venner (bowling, kino etc) det er bare de få tingene jeg kommer på i farten 😅 Ungdommer er dyrt! 

Anonymkode: 7e586...130

• Liker 2
Skrevet

Betaler like mye, og noen år mer, for idrett på en unge som det du,TS, betaler for Sfo. Så kommer andre fritidsaktiviteter ved siden av. De skal ut med venner, på kino, shopping, spise litt osv. Klærne blir dyrere og spesielt gutter i tenårene spiser uhorvelige mengder mat!  Han står for halve matbudsjettet vårt i vår familie på tre. Alt de skal koster liksom penger. Ikke for det, de er fornøyde med en tur på stranda de og altså, men jeg syns likevel den turen på stranda koster mer nå enn den gjorde da de var tre år.

Anonymkode: bd80f...224

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her er mange andre ting å gjøre som ikke koster penger :)

Det finnes nok overalt ;) men janen godt det finnes utvalg av ting som koster også

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 12.55):

Ja, du tar feil. 

Ja, man slipper barnehage og SFO, men har til gjengjeld fritidsaktiviteter (med kontigent, utstyr, reiser, billetter, osv osv), hobbyer, dyrere reiser, duppeditter og dingser, og en 12-åring spiser som regel mer enn en fire-åring. Aktiviteter og billetter øker som regel prisen ettersom barn blir eldre (barn under x år går gratis, barn over x år må betale), osv.

Vi merker også at da barna var små, slet storebror mindre på klærene, så lillebror kunne arve. Nå bruker storebror klærene så lenge at de slites ut, og vi må kjøpe alt nytt til lillebror også. 

Man kan jo være heldig og få en unge som ikke vil være med på noen aktiviteter. Men så kan man være uheldig og ha en som vil være med på opptil flere aktiviteter... 

Anonymkode: 9b88d...bb1

Men barnehagebarn går da også på aktiviteter. Mine gikk på babysvømming fra fødsel til 3 år og så turn de to siste årene. SÅ mye koster faktisk ikke eldre barn. 

Anonymkode: 3474b...92a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men barnehagebarn går da også på aktiviteter. Mine gikk på babysvømming fra fødsel til 3 år og så turn de to siste årene. SÅ mye koster faktisk ikke eldre barn. 

Aktiviteter for barnehagebarn koster jo "ingenting". Hva da? 1000 kr maks per semester? Semesteravgiften vår er i år 4250 kr. Det er 8500 i året det. Laaaaangt unna hva noe som helst har kostet da de var mindre. Denne avgiften går opp får hver sesong. Utstyret da de var mindre kostet komplett kanskje 2500. Nå koster samme utrustning 20 000+. Og alt slites ut så det er nesten umulig å kjøpe brukt, med mindre man finner noen som har kjøpt relativt nylig for så å legge opp.

• Liker 3
Skrevet

Mine små søsken på 13 år får 50kr lommepenger i uken for skolelunsj! Altså 200kr hver i mnd.

Og det er ikke de fornøyd med! 
i den alderen fikk jeg samme sum og jeg klarte meg kjempe fint! Min mor dekket vitkige klær, kjøpte en del godsaker av egne penger hun å (chips, sjokolade, kjeks, brus) var nesten alltid noe godt hjemme å. og gjorde innsats hun å! 
Men er tydeligvis ikke nok nå! 

barna elsker merkeklær, de vil ha nye mobiler. Om de ikke får føler de seg fattig 

Anonymkode: 4c169...ed0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 13.21):

Fritidsaktiviteter koster masse (vi betalte nylig 9000 kr. (inkl (rabattert) inngang) for å sende to barn på svømming i et semester) Og barn deltar gjerne på mer enn en aktivitet i halvåret, for å si det sånn. 🙈 I tillegg skal de ha skøyter (inkl. hockeykøller og beskyttelsesutstyr til en formue), fotballsko-og utstyr, slalåmutstyr, langrennutstyr, sykler osv. osv. og klær og sko er mye dyrere og alt må byttes ut hele tiden fordi de vokser. Spiser mer gjør de også. 

Skal de være sammen med vennene sine så holder det ikke å tusle til nærmeste lekeplass, neida det er kino, svømmehall, trampolinepark, henge på kjøpesenter osv. osv. 

Anonymkode: 2cbce...b68

Det er ho bare litt over barnehageregningen du ville hatt for to barn i måneden. 

Det skal de også i barnehagen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ho bare litt over barnehageregningen du ville hatt for to barn i måneden. 

Det skal de også i barnehagen. 

Skøyter str 27-32 kr. 300-700. Skøyter str 40,5 og opp finner du vel knapt til under tusenlappen. Skal du ha til en aktiv skøytegåer/hockeyspiller koster de minst 3000, men gjerne fra 4500 og oppover. Ting til barn er billig. Junior litt dyrere så kommer de til voksenstørrelse allerede når de er 13-14. DA er det dyrt da! Hockeykølle til små barn får du for 200. Hockeykølle til junior 500+. Hockeykølle til voksen 1500+. 

Sånn er det med alt av utstyr. Og det er vanskeligere og vanskeligere å finne gode bruktkjøp jo eldre de blir.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Skøyter str 27-32 kr. 300-700. Skøyter str 40,5 og opp finner du vel knapt til under tusenlappen. Skal du ha til en aktiv skøytegåer/hockeyspiller koster de minst 3000, men gjerne fra 4500 og oppover. Ting til barn er billig. Junior litt dyrere så kommer de til voksenstørrelse allerede når de er 13-14. DA er det dyrt da! Hockeykølle til små barn får du for 200. Hockeykølle til junior 500+. Hockeykølle til voksen 1500+. 

Sånn er det med alt av utstyr. Og det er vanskeligere og vanskeligere å finne gode bruktkjøp jo eldre de blir.

Kjøpte meg akkurat nye skøyter til 500, da gikk jeg ikke for de billigste heller. Kan fint kjøpe brukt så lenge de ikke er ferdig utvokst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...