Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eg skjønner heller ikkje korleis eldre barn koster meir enn 7000 kr i månaden.. 

Eg blåser i om folk i klassen får merkekle, det gjelder ikkje i denna familien. Ingen får telefon som koster over 6000kr. Man legger vel opp til det sjølv? La oss sei barnet har valgt fotball, koster totalen av alt ca 7000 kr i månaden?? Så fritid, lommepenger og kle koste like mykje eller meir som bhg og sfo barn gjer!?

Detta skjønte eg ikkje.

Anonymkode: b6b60...138

Fotball og turn kostet ganske mye i mnd, så er det lommepenger, klær , andre sosiale ting osv

Anonymkode: 8270e...4d4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Altså, det er jo ikke noe å lure på; eldre barn er dyrere. Hvorfor kverulere på dette? 😂 

Jeg har også barn i begynnelsen av småskolen som går på SFO (som her koster over 3.800,-/mnd) og går på samme aktivitet som broren. Direkte sammenlignbart, med andre ord. Det eneste som koster det samme, er medlemsavgiften. Aktivitetsavgift og lisens er flere tusen dyrere når de er eldre. Utstyret er dyrere. Treningene er flere. Kampene er flere, og lenger unna. 

Skal vi ta klær -her er ingen av ungene opptatte av merker, så det går i HM- så koster en bukse i herrestr mer enn en i str 128. Samme med gensere. Du kan doble prisen. Synes du det er dyrt med 1200,- for en vinterdress til mini? Prøv å kjøpe vinterklær til ungdom som det er kvalitet på (kravet er ikke mer enn at det holder en sesong). Hint: Cubus/HM o. l holder IKKE 😉

Slalomutstyr: Kjøpte brukt til minste, støvler og ski for totalt 600,-  Tror du at man får noe som helst brukbart brukt til ungdommen? 😂 Brukt skiutstyr til voksne er gjerne dyrt fordi det er bra og fancy utstyr; utstyrsfreakene vil ha noe nytt. De andre som nøyer seg med vanlige ting beholder disse til de er utslitt og selger derfor ikke. Da blir det nytt. Slalomski og støvler på tilbud til ungdommen 4.300,- Legg til hjelm, briller, uteklær til bakken: Et par måneder med SFO brukt opp. 

Skjønner du fortsatt ikke at eldre barn er dyrere enn små? 

Anonymkode: 9bdfd...1f8

Det handler ikke om å kverulere🤷‍♀️

Familier gjør ting forskjellig og barn har forskjellige fritidsaktiviteter og forbrukstrang. En del av eksemplene som blir delt her er ikke interesser/utgifter som treffer ALLE ungdommer. Mine kommer ikke til å trenge slalomutstur f.eks. så selv om dere bruker mange tusen på det trenger ikke vi legge det inn i vårt budsjett. Ikke spiser de eldste våre svært mye (pga medisiner, så det er en forklaring) heller, så hvorfor skal vi måtte regne med det i vår økonomi når det ikke er en økt utgift? Selv om dere har det som økt utgift gjør det ikke nødvendigvis mitt svar til et kverulerende innlegg om jeg skriver noe annet enn deg. Vi er forskjellige!

Vintertøy blir også nevnt, det er der vi garantert sparer mest på å kjøpe brukt, gjerne som nytt, så 1200 kr er vi mer enn nok innafor på den posten. 

Hva med å prøve å se at andre har andre behov enn seg selv, ingen her er fasiten, hverken du eller jeg. 

Anonymkode: 8776c...d5d

• Liker 1
Skrevet

Det blir dyrere, ja. Jeg har barn både i barnehage og på ungdomsskole. 
Til barnehagebarn er det stort sett barnehage som koster + dresser/yttertøy. 

Større barn har helt andre utgifter:

- tannregulering (får snart to stk!)

- klærne er mye dyrere (og her snakker jeg ikke om dyre merkeklær, men vanlige klær). Det er også mye vanskeligere å finne yttertøy på tilbud. Og yttertøyet er mye dyrere (må ha todelt sett i stedet for dress, og hver del koster minst like mye som én vinterdress)
- sko er også mye dyrere! De må ha voksensko. Men vokser ut av dem! 

- sportsutstyr (spesielt dyrt så fort de må over i voksenstørrelse - men de vokser fremdeles = må ha nytt til stadighet) 

- fritidsaktiviteter kan koste mye penger 

- de spiser mye mer 

- trenger penger til aktiviteter som ikke er organiserte, som busskort, heiskort, kino +++ 

- mye dyrere med ferie - de går ikke lenger på barnebillett, men må betale fullpris på alt 

Anonymkode: 0379f...4be

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså, det er jo ikke noe å lure på; eldre barn er dyrere. Hvorfor kverulere på dette? 😂 

Jeg har også barn i begynnelsen av småskolen som går på SFO (som her koster over 3.800,-/mnd) og går på samme aktivitet som broren. Direkte sammenlignbart, med andre ord. Det eneste som koster det samme, er medlemsavgiften. Aktivitetsavgift og lisens er flere tusen dyrere når de er eldre. Utstyret er dyrere. Treningene er flere. Kampene er flere, og lenger unna. 

Skal vi ta klær -her er ingen av ungene opptatte av merker, så det går i HM- så koster en bukse i herrestr mer enn en i str 128. Samme med gensere. Du kan doble prisen. Synes du det er dyrt med 1200,- for en vinterdress til mini? Prøv å kjøpe vinterklær til ungdom som det er kvalitet på (kravet er ikke mer enn at det holder en sesong). Hint: Cubus/HM o. l holder IKKE 😉

Slalomutstyr: Kjøpte brukt til minste, støvler og ski for totalt 600,-  Tror du at man får noe som helst brukbart brukt til ungdommen? 😂 Brukt skiutstyr til voksne er gjerne dyrt fordi det er bra og fancy utstyr; utstyrsfreakene vil ha noe nytt. De andre som nøyer seg med vanlige ting beholder disse til de er utslitt og selger derfor ikke. Da blir det nytt. Slalomski og støvler på tilbud til ungdommen 4.300,- Legg til hjelm, briller, uteklær til bakken: Et par måneder med SFO brukt opp. 

Skjønner du fortsatt ikke at eldre barn er dyrere enn små? 

Men bruker du faktisk 3800 i måneden ekstra på storebror? Slalomski og støvler holder mer enn en sesong og kan arves til neste eller selges brukt. Vi bruker ikke så mye mer på aktiviteter på eldste som på de to yngste. Men de er med på mye alle sammen. De trenger heller ikke klær så ofte, ja de er dyrere men blir ikke sånne mengder. Jeg bruker i hvert fall ikke 38000 mer i året på eldste enn yngste. Men at det brukes mye på barn skal jeg ikke nekte  for. 

Anonymkode: 9199a...a72

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Husker jeg tenke slik når ungene var barnehagebarn. At når vi blir ferdige med 7000 i mnd i barnehage, så får vi så mye penger til overs, og at det å ga småunger var kjempedyrt. Realiteten har sakte men sikkert sparket meg i trynet😅

Hva skal man si? Alt av klær og sko blir dyrere, og de har egne preferanser. De spiser mer. Fritidsaktivitetene blir dyrere jo eldre de blir, utstyret like så. Aktivitetene de ønsker er dyrt. Det holder ikke lenger å gå en tur i parken og kjøpe is for å si det slik. Samme med ferier. Sydentur,storby og parker tømmer kontoen fortere enn en campingtur med badeland. De ønsker vanlig mat på restaurant, barnemeny er ikke lenger nok. De har venner på besøk, som også spiser mer. 

Noen som har mer å tilføye? 😅

Anonymkode: 4e92e...459

Helt enig i dette. Og jeg skal innrømme at det føltes kjempedeilig da mellomste sluttet på SFO, og jeg kun hadde én barnehageregning på i underkant av 4000 i måneden. Det føltes billigere. Men nå som jeg har en 13-åring og en 11-åring, som vokser enormt mye, sliter klær og trenger mye av diverse utstyr (ski, sykler, skøyter…), så… nei. Det var ikke billigere likevel. Det ene barnet spiser for eksempel et helt brød hver dag. Alene. Nye ski? Han er for gammel til de billige barnepakkene og må ha voksenski -> 4000kr for billigste løsning. Ny sykkel? Må ha voksensikkerhet -> 5000kr. 
Hvor dyrt det blir med tannregulering til to barn samtidig har jeg ikke engang orket tenke på, og så kommer konfirmasjon… jadda. 

• Liker 2
Skrevet

*voksensykkel skulle det selvsagt stå, autocorrect! 

(Jeg kan legge til at mange barn får både elsykler og elsparkesykler, ser jeg rundt meg. Det blir dyrt, det…)

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I teorien er det så enkelt, men ikke i praksis. En tenåring som ikke blir godkjent av vennene fordi de ikke har riktige klær er en veldig sårbar tenåring. Det er sjeldent de kan velge og vrake i venner. 

Tenåringsfasen er vanskelig og den blir ikke lettere av at man ikke passer inn. Jeg er enig i at en jakke til 11000 er uaktuelt ( i hvertfall for oss). Men det blir fort 4000 kr, for bare jakka, til ett barn. 

Anonymkode: 76542...5a1

Nå er jeg enda mer takknemlig for vennene hennes som aldri krever at hun skal ha dyre klær.

Anonymkode: 581f5...575

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det handler ikke om å kverulere🤷‍♀️

Familier gjør ting forskjellig og barn har forskjellige fritidsaktiviteter og forbrukstrang. En del av eksemplene som blir delt her er ikke interesser/utgifter som treffer ALLE ungdommer. Mine kommer ikke til å trenge slalomutstur f.eks. så selv om dere bruker mange tusen på det trenger ikke vi legge det inn i vårt budsjett. Ikke spiser de eldste våre svært mye (pga medisiner, så det er en forklaring) heller, så hvorfor skal vi måtte regne med det i vår økonomi når det ikke er en økt utgift? Selv om dere har det som økt utgift gjør det ikke nødvendigvis mitt svar til et kverulerende innlegg om jeg skriver noe annet enn deg. Vi er forskjellige!

Vintertøy blir også nevnt, det er der vi garantert sparer mest på å kjøpe brukt, gjerne som nytt, så 1200 kr er vi mer enn nok innafor på den posten. 

Hva med å prøve å se at andre har andre behov enn seg selv, ingen her er fasiten, hverken du eller jeg. 

Har du større barn? Hva slags vintertøy får du kjøpt brukt til en ungdom til 1200? 
Jeg HAR jo faktisk en ungdom, og jeg HAR faktisk mindre barn på SFO, så jeg ser jo hver dag at det er dyrere med større barn.

De fleste barn går ikke på medisiner, så de fleste ungdommer spiser mer enn småbarn. 

Slalomutstyret var kun et eksempel på hvorfor det er dyrere med større barn. Bytt ut slalomutstyr med ski eller sykler eller vinterklær for den saks skyld. POENGET er at til mindre barn er saker og ting billigere i utgangspunktet og man kan lett få tak i brukt, det er det ikke når de blir større. 

Jeg håper virkelig at dine barn gjør noe annet enn å sitte foran TV-en når de kommer hjem fra skolen. Gjør de det, så gjør de vel noe som koster penger? Sykler? Gamer? Samler på frimerker? Alt dette koster noe, og etterhvert som de blir eldre vil det også koste mer. Min ungdom har verken gamingpc eller iPhone eller Parajumper, han er en helt normal ungdom med sunne interesser og som koster mye mer enn yngre søsken 😉 Ikke bare i TING, men også mat, strømforbruk, drivstoff og mobilabonnent, for å nevne noe. 

Og du; dette er ikke deg vs. meg, det er bare konkrete eksempler på hvorfor og hvordan større barn koster mer enn yngre.

• Liker 5
Skrevet

Heldigvis finner hun mye klær på H&M. Men når det kommer til sko, er det få tilbud på voksensko sett i forhold til tilbudene på barnesko.

Da hun var liten kunne hun arve klær ,nå har hun ingen å arve av. Men jakker til flere tusen kroner er uaktuelt her.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men bruker du faktisk 3800 i måneden ekstra på storebror? Slalomski og støvler holder mer enn en sesong og kan arves til neste eller selges brukt. Vi bruker ikke så mye mer på aktiviteter på eldste som på de to yngste. Men de er med på mye alle sammen. De trenger heller ikke klær så ofte, ja de er dyrere men blir ikke sånne mengder. Jeg bruker i hvert fall ikke 38000 mer i året på eldste enn yngste. Men at det brukes mye på barn skal jeg ikke nekte  for. 

Anonymkode: 9199a...a72

Jeg bruker f.eks 1400 pr mnd til tannregulering 😉 I tillegg til alt det andre som jeg har nevnt tidligere. Som sagt brukte jeg over 20.000,- i fjor på idretten hans, og da var det i tillegg mye stengt pga korona. Om det er på krona 38.000 mer i året? Tja, som du ser koster bare reguleringen og idretten nesten det. Mobilabonnementet hans koster 1.800 mer i året enn yngre søsken. Hans HM klær er dobbelt så dyre som småsøsknene sine HMklær.  Skoene er flere hundrelapper dyrere. Mens yngre søsken kan få Asics joggesko fra Obs til 399,- holder ikke det til større barn. 

• Liker 3
Skrevet

Kjenner jeg er glad vi bor på bygda når jeg ser hva folk bruker penger på. Her er det få aktiviteter å velge mellom (to stk, og har vi flaks vil de ikke begynne på noen av de for det er ganske kjedelige greier), små klasser og ikke motepress, ingen skibakke, svømmehall, kino eller pizzasjappe. 

De skal selvsagt få det de trenger og litt til, men de blir ikke å få det dyreste på markedet på noen punkter. Det kjøper vi ikke til oss selv heller. 

Anonymkode: 0d78a...834

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjenner jeg er glad vi bor på bygda når jeg ser hva folk bruker penger på. Her er det få aktiviteter å velge mellom (to stk, og har vi flaks vil de ikke begynne på noen av de for det er ganske kjedelige greier), små klasser og ikke motepress, ingen skibakke, svømmehall, kino eller pizzasjappe. 

De skal selvsagt få det de trenger og litt til, men de blir ikke å få det dyreste på markedet på noen punkter. Det kjøper vi ikke til oss selv heller. 

Anonymkode: 0d78a...834

Vi bor faktisk på bygda vi og 🤣 Det hjelper på mht merkepress antar jeg, men det er jo ikke der våre barn koster; det går mye tid og penger på kjøring/fritid. Skal de i svømmehall eller på kino er det å kjøre i 4 mil. Idretten deres finnes ikke her, så mye kjøring ifm det også. Koster penger det og! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Cøliaki får du støtte for, den blir lavere etterhvert. Og ungen spiser mer, så der vil du få økte utgifter. 

Hva er det folk ramser opp som du ikke skjønner, som du ikke fikk da du var ungdom? Klær? Sko? Fritidsaktiviteter? 

Ja det stemmer at barnet får støtte. Den summen er helt latterlig lav og matbudsjettet har virkelig økt etter det. Så økte utgifter på mat ser jeg som jeg prøver og skrive. 

Jeg fikk nok ikke så mye av det siden det skal koste så mange tusenlapper. Moren min var aleneforsørger med lav lønn så hun hadde ikke råd til de summene det snakkes om her. Jeg følte likevel ikke at det var noe mangler i ungdomstiden min, jeg lærte meg verdien av penger og tror det har bidratt til at jeg har fått en god økonomi i voksen alder.  

Anonymkode: f1683...26d

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig kan man kjøpe alt til barna brukt, men brukt tøy og utstyr til store barn er dyrere enn til små barn. Såklart kan man velge billigste type mat, men store barn spiser mer enn små barn. Det går også an å sjelden dra i svømmehallen, lekeland, kino, bowling, fornøyelsesparker, slalombakke etc, men voksenbillett koster mer enn barnebillett. 
Hvis man Ikke skal være på slike aktiviteter i det heletatt, og i tillegg mener at barnet ikke skal få gå på fritidsaktiviteter, så vil nok ikke forskjellen være særlig stor. Det er jo klart. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Har to barn, 4 og 6 år. En med cøliaki og det er virkelig dyrt!! Så kan forstå den delen vil bli dyrere, men ser ikke helt at alt annet skal bli så fryktelig dyrt. Skjønner ikke alt dere ramser opp som noe "alle" får. Jeg fikk ikke i nærheten da jeg var ungdom og mange med meg... 

Kanskje jeg ser det etterhvert. 

Nei og her er poenget med innlegget mitt. "Jeg fikk ikke dette". Men du sitter med unger som skal gå igjennom ungdomsårene sine i 2022+++ hvor alle disse kostnadene er standard. Du kan såklart la være å bruke disse pengene, men du ender opp med en unge som ender opp utenfor og som ikke får leve ut ungdomsårene sine. Du har fått barn og som forelder så ønsker du forhåpentligvis å gi de et liv på lik linje som venner og omgangskrets. Du er ikke mor for å knipe igjen på barnets største utviklingsår hvor de gjerne er mest økonomisk avhenging av deg for å få utfolde seg. 

Anonymkode: 1e9c9...985

• Liker 5
Skrevet

Ja det blir dyrere jo eldre de blir. Men selvsagt om man har lyst til å stue seg inn i en for liten blokkleilighet i Oslo-øst og barnas eneste aktivitet er tv’n. Ingen går i barnehage/ASK og man kjører billigbil og tigger klær på Finn.no. Ja da kan man ha en gjeng med både store og små. Vil man tilby litt mer vil det koste.

Anonymkode: fe56e...316

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja det blir dyrere jo eldre de blir. Men selvsagt om man har lyst til å stue seg inn i en for liten blokkleilighet i Oslo-øst og barnas eneste aktivitet er tv’n. Ingen går i barnehage/ASK og man kjører billigbil og tigger klær på Finn.no. Ja da kan man ha en gjeng med både store og små. Vil man tilby litt mer vil det koste.

Anonymkode: fe56e...316

Hvem er det du svarer her? Spørsmålet var om det var riktig at det blir så mye dyrere, vi betaler 7000 kun i barnehageutgifter nå. Mye er jo utenfor der, men dette slipper man jo etterhvert. Hus og alt det der er klart i vårt tilfelle.. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du større barn? Hva slags vintertøy får du kjøpt brukt til en ungdom til 1200? 
Jeg HAR jo faktisk en ungdom, og jeg HAR faktisk mindre barn på SFO, så jeg ser jo hver dag at det er dyrere med større barn.

De fleste barn går ikke på medisiner, så de fleste ungdommer spiser mer enn småbarn. 

Slalomutstyret var kun et eksempel på hvorfor det er dyrere med større barn. Bytt ut slalomutstyr med ski eller sykler eller vinterklær for den saks skyld. POENGET er at til mindre barn er saker og ting billigere i utgangspunktet og man kan lett få tak i brukt, det er det ikke når de blir større. 

Jeg håper virkelig at dine barn gjør noe annet enn å sitte foran TV-en når de kommer hjem fra skolen. Gjør de det, så gjør de vel noe som koster penger? Sykler? Gamer? Samler på frimerker? Alt dette koster noe, og etterhvert som de blir eldre vil det også koste mer. Min ungdom har verken gamingpc eller iPhone eller Parajumper, han er en helt normal ungdom med sunne interesser og som koster mye mer enn yngre søsken 😉 Ikke bare i TING, men også mat, strømforbruk, drivstoff og mobilabonnent, for å nevne noe. 

Og du; dette er ikke deg vs. meg, det er bare konkrete eksempler på hvorfor og hvordan større barn koster mer enn yngre.

Helt enig. Jeg har også både barnehagebarn og tenåring. Nå kjøpte jeg akkurat vinterklær til dem på salg, til neste år - samme merke til begge to.  Dressen til barnehagebarnet kostet 1200kr. Tenåringens klær kostet også 1200kr, men det var per del - dvs 1200kr for bukse, 1200 for jakke = dobbelt så dyrt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvem er det du svarer her? Spørsmålet var om det var riktig at det blir så mye dyrere, vi betaler 7000 kun i barnehageutgifter nå. Mye er jo utenfor der, men dette slipper man jo etterhvert. Hus og alt det der er klart i vårt tilfelle.. 

Du kan lett regne med 3000 kr per ungdom bare i mat og hygieneartikler når de blir eldre. I tillegg kommer klær (!!!!!), frisør og fritidsaktiviteter. Og gaver til bursdager og sosiale arrangementer, kino ect. Og lommepenger. Hos oss koster svømming for eldste 750 kr I mnd.

Anonymkode: 1e9c9...985

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg har barn både i bhg, barneskolen og ungdomskolen. 

Ifølge oslomet skriver de her at barn på småskolen er den dyreste fasen. Øker igjen på vgs, men ungdomsskolealder er den billigste. https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/barna-koster-deg-ulike-livsfaser

Jeg valgte å svare deg for at du skulle se at deres valg ikke nødvendigvis favner alle og at det ikke trenger å brukes ord som å kverulere selv om man ikke er enig. Og det kan virke som om at det omfattes som at det ikke brukes penger på barn/ungdom om man er imot de som sier at ungdom er dyrest, men det kan bare bety at man bruker mer i alle ledd, ikke nødvendigvis mindre i alle ledd. (generell respons til hele tråden her).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...