Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sier bare hva med alle de fjortisene og ungdommene med de Parajumpers parkasene med det gule båndet på. ALLE gikk jo med de, og de kostet vel 10 000. Jeg har ingen tro på at barna betalte for denne jakken selv. 

En ser jo også at det er den yngre generasjonen som har de nyeste iphoner, og de koster vel også 10-12 000

Så har man 2-3 barn da.... jada

Anonymkode: 645af...76e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En del av det man betaler i barnehage og Sfo kan man jo skrive av på skatten, sånn er det ikke når de blir eldre. Sånn sett opplever jeg absolutt at det blir dyrere. Både klær, aktiviteter, mat(mengde) og utstyr. 

Anonymkode: 9eab0...77c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eg skjønner heller ikkje korleis eldre barn koster meir enn 7000 kr i månaden.. 

Eg blåser i om folk i klassen får merkekle, det gjelder ikkje i denna familien. Ingen får telefon som koster over 6000kr. Man legger vel opp til det sjølv? La oss sei barnet har valgt fotball, koster totalen av alt ca 7000 kr i månaden?? Så fritid, lommepenger og kle koste like mykje eller meir som bhg og sfo barn gjer!?

Detta skjønte eg ikkje.

Anonymkode: b6b60...138

Jeg tenker det nok blir hva man gjør det til selv. Unger MÅ ikke ha fancy mobiler, klær eller ferier selv om enkelte her i tråden påstår det 😛

Anonymkode: 5fc91...42a

• Liker 2
Skrevet

Husker jeg tenke slik når ungene var barnehagebarn. At når vi blir ferdige med 7000 i mnd i barnehage, så får vi så mye penger til overs, og at det å ga småunger var kjempedyrt. Realiteten har sakte men sikkert sparket meg i trynet😅

Hva skal man si? Alt av klær og sko blir dyrere, og de har egne preferanser. De spiser mer. Fritidsaktivitetene blir dyrere jo eldre de blir, utstyret like så. Aktivitetene de ønsker er dyrt. Det holder ikke lenger å gå en tur i parken og kjøpe is for å si det slik. Samme med ferier. Sydentur,storby og parker tømmer kontoen fortere enn en campingtur med badeland. De ønsker vanlig mat på restaurant, barnemeny er ikke lenger nok. De har venner på besøk, som også spiser mer. 

Noen som har mer å tilføye? 😅

Anonymkode: 4e92e...459

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er dette for 1 eller 2 barn? Jeg tror ikke det koster så mye nå, det er bare at kostnadene omfordeles fra barnepass til forbruk og aktivitet. De skal gjerne ha mer teknisk utstyr, telefon og klær. I tillegg blir gjerne aktivitetene litt mer seriøse så trenger bedre, dyrere utstyr. Klær og utstyr koster også mer når de skal over på voksen størrelser, samme med ferier. Føler også at julegaver og bursdagsgaver blir dyrere. Men bruker ikke 3000 på tenåringen min i måneden. Lommepenger er 100 kroner uka, han får i tillegg 500 i måneden til klær som han ønsker selv. Dekker ellers det samme som før, fritidssko, vintersko, ytterjakker osv. pluss familieaktiviteter ol. Nå bruker ikke vi mye på merkeklær. Tilbake til spørsmålet ditt, tror jeg bruker mindre ekstra på tenåringen i forhold til et barn enn det barnehagen kostet. 

Anonymkode: 9199a...a72

Jeg har bare ett, og bruker jo opptil 5000 i måneden på min 3-åring med barnehage, mat og klær. Er alene med ham. Og dersom det koster mer for større barn, så må det jo tilsi 6-7000 eller mer. Synes bare det høres så enormt mye ut, men det er sikkert ikke det. 

Men som flere her sier, det er litt det man gjør det til. Jeg er alene, så det sier seg selv at det ikke blir turer til Disneyland om sommeren, eller den nyeste Iphone liksom. 

Anonymkode: 38c6b...1aa

• Liker 1
Skrevet

Når de blir eldre blir klær og sko dyrere, aktivitetsavgifter blir dyrere, de må betale lisenser på idretten, de har oftere treninger og kamper er lengre unna. 
Min 14-åring bruker gjerne klær fra HM, men herreklærne er dyrere enn barneklærne 😉 Sko er et kapittel for seg. 
Hva idretten/aktiviteten de holder på med varierer selvfølgelig etter hva de holder på med, men jeg regnet for moro skyld over hva idretten til 14-åringen kostet i fjor -utstyr, avgifter, kjøring- og det var godt over 20.000,- Og det var bare fritidsaktiviteten, altså 😉 

Du kan jo også ta en titt på hva f.eks langrennsski og -støvler koster, får ikke noe brukt til ok pris når de er ungdommer 😉 Dette bruker de i gymmen -og vi går da en tur på ski hjemme også- så dette må de ha.  

Klart, har du barn som ikke er interessert i sport/idrett/fritidsaktiviteter/bevege seg, er det jo veldig billig. Sitter de mye stille sliter de ikke så mye på klær og sko heller, eller trenger så mye mat. Så der har man jo løsningen. 

Anonymkode: 9bdfd...1f8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Klart, har du barn som ikke er interessert i sport/idrett/fritidsaktiviteter/bevege seg, er det jo veldig billig. Sitter de mye stille sliter de ikke så mye på klær og sko heller, eller trenger så mye mat. Så der har man jo løsningen. 

😂😂

• Liker 2
Skrevet

Om det er dyrere enn små barn, nja. Njo. Problemet med disse trådene her er at du kun møter på de foreldrene som aldri kjøper noe til ungene og sitter på sin høye hest og tror at man gjør ungene til bedre mennesker ved å ikke lære dem at noe annet enn "luft og kjærlighet" gir verdi hvis ikke råtner de innvendig. 

Saken er at dette ikke stemmer i praksis. Selv om ungene lærer seg å ta ut av oppvaskmaskinen for å tjene penger til den genseren "alle har" og som barnet ønsker seg så koster den penger som du må betale for. Og uansett om du som mor sitter der på den høye hesten så kommer du ikke unna ungdommens følelse av å passe inn i en gruppe med det riktige merket på den jakka. Eller med den iphonen. Eller de sneakersene.

De spiser like mye som en voksen mann. Samtidig så skal de på fotballcup. Og ha kampdrakt. Og spesielt guttene vokser fort 2 skostørrelser i halvåret (så og si). Og de vokser i høyden. Og bredden. Og de prøver en ny fritidsaktivitet og må ha ustyr der. Så skal de ha regulering. Og du kan ikke klippe håret dems selv lengre så de må til frisøren. Også vil de ha striper. Og du kan si nei til alt de spør om de siste 7 årene av barndommen fordi du på død og liv mener at ungene ikke må koste penger. Også skal de ha mobilabonnement. Og treningsavgift. Og ut å spise pizza med venner. Også skal man på ferie og må betale full voksenpris. Og treningsabbenoment kan du jo ikke nekte dem, det er fint med fysisk aktivitet. Og resten av vennene trener jo.

Jada, du må bare begrense dem for å slippe å betale noe. Men du har fått barn. Og de skal leve.

Anonymkode: 1e9c9...985

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er det som er så mye dyrere med store barn? Om noen lager noen innlegg her inne blir det alltid tatt opp at barn blir dyrere jo eldre de blir. Hva er det som skal koste så mye penger? Mobiler, pad osv? Merkeklær? De går jo ikke på SFO og bhg så sparer jo masse penger der. Vi betaler 6700 kr i mnd for SFO.. 

Anonymkode: f1683...26d

hvor mange barn? alder? 

Anonymkode: a97f3...b32

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Om det er dyrere enn små barn, nja. Njo. Problemet med disse trådene her er at du kun møter på de foreldrene som aldri kjøper noe til ungene og sitter på sin høye hest og tror at man gjør ungene til bedre mennesker ved å ikke lære dem at noe annet enn "luft og kjærlighet" gir verdi hvis ikke råtner de innvendig. 

Saken er at dette ikke stemmer i praksis. Selv om ungene lærer seg å ta ut av oppvaskmaskinen for å tjene penger til den genseren "alle har" og som barnet ønsker seg så koster den penger som du må betale for. Og uansett om du som mor sitter der på den høye hesten så kommer du ikke unna ungdommens følelse av å passe inn i en gruppe med det riktige merket på den jakka. Eller med den iphonen. Eller de sneakersene.

De spiser like mye som en voksen mann. Samtidig så skal de på fotballcup. Og ha kampdrakt. Og spesielt guttene vokser fort 2 skostørrelser i halvåret (så og si). Og de vokser i høyden. Og bredden. Og de prøver en ny fritidsaktivitet og må ha ustyr der. Så skal de ha regulering. Og du kan ikke klippe håret dems selv lengre så de må til frisøren. Også vil de ha striper. Og du kan si nei til alt de spør om de siste 7 årene av barndommen fordi du på død og liv mener at ungene ikke må koste penger. Også skal de ha mobilabonnement. Og treningsavgift. Og ut å spise pizza med venner. Også skal man på ferie og må betale full voksenpris. Og treningsabbenoment kan du jo ikke nekte dem, det er fint med fysisk aktivitet. Og resten av vennene trener jo.

Jada, du må bare begrense dem for å slippe å betale noe. Men du har fått barn. Og de skal leve.

Synes det bare har vært foreldre her som bruker 12.000 på mobiltelefoner og aldri klær på Cubus eller HM jeg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Som om jeg skulle skrevet det selv😅

Skrevet

Vi har barn i både bhg, barneskolen og ungdomskolen, jeg opplever ikke at eldste er noe dyrere å ha i hus en minste. 
Handler nok mye om barna, hvor man bor og hva slags forventninger vi legger til forbruket vårt. Vi tar økonomiske valg og lærer barna opp til å verdsette penger, de syns det er kult at det er mulig å spare masse på å kjøpe brukt f.eks. 

Anonymkode: 8776c...d5d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror det er litt hva man gjør det til..

Anonymkode: 1a052...7f7

Matutgiftene til en 14-åring vs en 4-åring? Hygieneartiklene? Busskortet? Klesbudsjettet, aktiviteter, ferier, lommepenger og generelt forbruk er jo hva man gjør det til, men hvis man skal bruke like mye på en fireåring som en tenåring, så sløser man enten enormt på fireåringen, eller man må gå vesentlig ned i standard ettersom barnet blir eldre. For de er dyrere, det er ikke hva man gjør det til, det er sånn det er. Klær i voksenstørrelser er dyrere, og man arver ikke lengre, og det er vanskelig å finne brukbare ting brukt. 

Anonymkode: 652c1...1ad

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Matutgiftene til en 14-åring vs en 4-åring? Hygieneartiklene? Busskortet? Klesbudsjettet, aktiviteter, ferier, lommepenger og generelt forbruk er jo hva man gjør det til, men hvis man skal bruke like mye på en fireåring som en tenåring, så sløser man enten enormt på fireåringen, eller man må gå vesentlig ned i standard ettersom barnet blir eldre. For de er dyrere, det er ikke hva man gjør det til, det er sånn det er. Klær i voksenstørrelser er dyrere, og man arver ikke lengre, og det er vanskelig å finne brukbare ting brukt. 

Anonymkode: 652c1...1ad

Ja, man bruker nok mer på en tenåring enn en 4-åring, men noe sparer man jo på å slippe barnehageutgifter på 3500 kroner. Noe må jo bakes inn i den summen også. 

• Liker 2
Skrevet

Tror mange glemmer foreldrefradrag på bhg og Sfo. Så i realiteten betaler man ikke mange lappene i året på det.

Klær er mye dyrere for større barn. Og alt annet som er nevnt fra før. 

Anonymkode: 2f94d...f2f

• Liker 7
Skrevet

Det er dyrere. Vi som har eldre barn har ingen grunn for å lyve på dette… 

Regner med at 6700kr for sfo ikke er for ett barn. Vanlig pris er jo rundt 3tusen. Alt er dyrere med store barn, og selv om de faste mnd utgiftene som sfo ikke er der, så er det mye utgifter som kommer i rykk og napp. De må ha pc, nettbrett, mobil, skiutstyr, slalåm, sykkel, sparkesykkel, skøyter osv. I tillegg blir ferier dyrere, maten dyrere, og det blir fort mer kjøring. De skal være med på mer og de tar rett og slett større plass. De skal plutselig ha lommepenger, eller være med noen i svømmehallen/på kino. Klær og sko koster mer, og de må ha flere typer. Jeg opplever at det bare blir dyrere og dyrere. 

• Liker 1
Skrevet

Altså, det er jo ikke noe å lure på; eldre barn er dyrere. Hvorfor kverulere på dette? 😂 

Jeg har også barn i begynnelsen av småskolen som går på SFO (som her koster over 3.800,-/mnd) og går på samme aktivitet som broren. Direkte sammenlignbart, med andre ord. Det eneste som koster det samme, er medlemsavgiften. Aktivitetsavgift og lisens er flere tusen dyrere når de er eldre. Utstyret er dyrere. Treningene er flere. Kampene er flere, og lenger unna. 

Skal vi ta klær -her er ingen av ungene opptatte av merker, så det går i HM- så koster en bukse i herrestr mer enn en i str 128. Samme med gensere. Du kan doble prisen. Synes du det er dyrt med 1200,- for en vinterdress til mini? Prøv å kjøpe vinterklær til ungdom som det er kvalitet på (kravet er ikke mer enn at det holder en sesong). Hint: Cubus/HM o. l holder IKKE 😉

Slalomutstyr: Kjøpte brukt til minste, støvler og ski for totalt 600,-  Tror du at man får noe som helst brukbart brukt til ungdommen? 😂 Brukt skiutstyr til voksne er gjerne dyrt fordi det er bra og fancy utstyr; utstyrsfreakene vil ha noe nytt. De andre som nøyer seg med vanlige ting beholder disse til de er utslitt og selger derfor ikke. Da blir det nytt. Slalomski og støvler på tilbud til ungdommen 4.300,- Legg til hjelm, briller, uteklær til bakken: Et par måneder med SFO brukt opp. 

Skjønner du fortsatt ikke at eldre barn er dyrere enn små? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Ts

Har to barn, 4 og 6 år. En med cøliaki og det er virkelig dyrt!! Så kan forstå den delen vil bli dyrere, men ser ikke helt at alt annet skal bli så fryktelig dyrt. Skjønner ikke alt dere ramser opp som noe "alle" får. Jeg fikk ikke i nærheten da jeg var ungdom og mange med meg... 

Kanskje jeg ser det etterhvert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts

Har to barn, 4 og 6 år. En med cøliaki og det er virkelig dyrt!! Så kan forstå den delen vil bli dyrere, men ser ikke helt at alt annet skal bli så fryktelig dyrt. Skjønner ikke alt dere ramser opp som noe "alle" får. Jeg fikk ikke i nærheten da jeg var ungdom og mange med meg... 

Kanskje jeg ser det etterhvert. 

Cøliaki får du støtte for, den blir lavere etterhvert. Og ungen spiser mer, så der vil du få økte utgifter. 

Hva er det folk ramser opp som du ikke skjønner, som du ikke fikk da du var ungdom? Klær? Sko? Fritidsaktiviteter? 

• Liker 4
Skrevet

Ingen som har nevnt konfirmasjon og lappen her... Noe man gjerne begynner å spare til når barnet blir litt større. (De som velger å hjelpe barnet med lappen da).

Anonymkode: f31db...a01

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...