Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eg skjønner heller ikkje korleis eldre barn koster meir enn 7000 kr i månaden.. 

Eg blåser i om folk i klassen får merkekle, det gjelder ikkje i denna familien. Ingen får telefon som koster over 6000kr. Man legger vel opp til det sjølv? La oss sei barnet har valgt fotball, koster totalen av alt ca 7000 kr i månaden?? Så fritid, lommepenger og kle koste like mykje eller meir som bhg og sfo barn gjer!?

Detta skjønte eg ikkje.

Anonymkode: b6b60...138

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo veldig an på barna. Jeg har 2 barn, yngste er 15 år. Eldste var helt klart dyrest, hun opplevde mobbing på slutten av barneskolen, så vi fikk henne inn på privatskole, og det gikk hun på ut videregående. Hun holdt på med idrett som kostet en del, og utstyr kostet, så ble det lenger reiser med idretten. Så er klær og sko dyrere, de spiser jo mye mer, alt de skal finne på med venner, som koster penger, sminke,mobil, pc og alt mulig annet. 

Mens yngste min går ikke lenger på fritidsaktivitet, går i offentlig skole, finne ikke så ofte på ting som koster, som søsteren gjorde. Han spiser mye, og trenger ofte nye klær og sko som er dyrt. Men han er jo betraktelig billigere enn søsteren sin.

Anonymkode: a66ab...2db

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke fordi de forlanger, nei. Men så har man det at man kan tenke gjennom om man vil gjøre barnet til outsider fordi man selv vil være regelrytter. 

Jeg synes for eksempel at halloween er noe stort tull. Jeg gremmes når jeg sender ungene ut på halloween. Men det gjør jeg, fordi ellers er de de absolutt eneste i hele klassen som ikke får gå halloween. Og det å bli utenfor, DET er noe en unge merker. 

Samme med merkeklær. Mine får av og til. For å ikke være de som aldri får, og som alltid er annerledes og stikker seg ut. Mange ganger får de ikke, men det er en avveining mellom å la ungene føle seg som en del av flokken (som er ekstremt viktig for litt større unger), og det å være Prinsippfast Regelrytter. 

Anonymkode: 9b88d...bb1

Dem trenger ikke merkeklær for å passe inn. Det er irrasjonelt. Det er meget populært med vintage gjenbruk fashion fortia også. Hvos dem ikke blir godtatt av flokken sin pga klær gadde jeg oppfordret dem til å finne seg en ny bedre flokk.

Anonymkode: a4566...553

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er rett og slett for dyrt og gå til det skrittet å få barn. Et barn koster enorme summer til det er såppas stort at det tjener penger selv.  

Anonymkode: 04d47...738

• Liker 2
Skrevet

Alt som er nevnt. I tillegg så spiser vår tenåringsgutt mer enn meg og faren til sammen. Det er helt utrolig, man blir litt fascinert! Han vokser fort, trenger ofte nye klær. For å passe inn med resten av vennegjengen så kan det ikke være hva som helst. Dette er vanskelig for man ønsker at de skal passe inn, men ikke bruke en formue på klær. Så her har vi klart å legge oss på en lavere sum enn han ønsker, men høyere enn hm/cubus. 

Så kommer alt av fritidsaktiviteter, både de du allerede har betalt dyrt for (+ utstyr), kino, svømmehall osv osv. Det er helt horribelt dyrt. 

Anonymkode: 76542...5a1

• Liker 4
Skrevet

Må selge huset eller skaffe meg en rik mann, skjønner jeg 😄

Anonymkode: 38c6b...1aa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dem trenger ikke merkeklær for å passe inn. Det er irrasjonelt. Det er meget populært med vintage gjenbruk fashion fortia også. Hvos dem ikke blir godtatt av flokken sin pga klær gadde jeg oppfordret dem til å finne seg en ny bedre flokk.

I teorien er det så enkelt, men ikke i praksis. En tenåring som ikke blir godkjent av vennene fordi de ikke har riktige klær er en veldig sårbar tenåring. Det er sjeldent de kan velge og vrake i venner. 

Tenåringsfasen er vanskelig og den blir ikke lettere av at man ikke passer inn. Jeg er enig i at en jakke til 11000 er uaktuelt ( i hvertfall for oss). Men det blir fort 4000 kr, for bare jakka, til ett barn. 

Anonymkode: 76542...5a1

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Fritidsaktiviteter koster masse (vi betalte nylig 9000 kr. (inkl (rabattert) inngang) for å sende to barn på svømming i et semester) Og barn deltar gjerne på mer enn en aktivitet i halvåret, for å si det sånn. 🙈 I tillegg skal de ha skøyter (inkl. hockeykøller og beskyttelsesutstyr til en formue), fotballsko-og utstyr, slalåmutstyr, langrennutstyr, sykler osv. osv. og klær og sko er mye dyrere og alt må byttes ut hele tiden fordi de vokser. Spiser mer gjør de også. 

Skal de være sammen med vennene sine så holder det ikke å tusle til nærmeste lekeplass, neida det er kino, svømmehall, trampolinepark, henge på kjøpesenter osv. osv. 

Anonymkode: 2cbce...b68

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Bare vent til tenåringen forlanger en ytterjakke til flere tusen kroner. Det er kjempedyrt med barn. Aktiviteter, når de skal ut med venner vil de ha penger, dyre mobiler. En bekjent av meg "måtte" kjøpe mobil som kosta ca 15 000 kr for barnet måtte absolutt ha en skikkelig mobil. En uke etterpå hev tenåringen mobilen i veggen i en krangel og den er nå ubrukelig. Hurra, så bare gled deg. Lett når barna er små og si at sånn og sånn skal jeg ikke gjøre. Men du vil tilslutt bli stilt til veggs når du kommer dit. 

Barn vokser fort og trenger klær og sko kontinuerlig. 

Anonymkode: daa03...e6d

Man velger jo helt selv om man vil skjemme bort ungene da...

Anonymkode: 7cb73...232

• Liker 5
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Kan skrive under på det meste av det folk skriver her (bortsett fra merkeklær, det har ungene mine foreløpig ikke vist noen interesse for). Kan legge til bolig - da barna var mindre bodde vi i en liten leilighet der barna delte rom. Fungerte helt fint da de var små, men etter hvert som de ble eldre var det ikke så kult lenger. Og større bolig er dyrt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eg skjønner heller ikkje korleis eldre barn koster meir enn 7000 kr i månaden.. 

Eg blåser i om folk i klassen får merkekle, det gjelder ikkje i denna familien. Ingen får telefon som koster over 6000kr. Man legger vel opp til det sjølv? La oss sei barnet har valgt fotball, koster totalen av alt ca 7000 kr i månaden?? Så fritid, lommepenger og kle koste like mykje eller meir som bhg og sfo barn gjer!?

Detta skjønte eg ikkje.

Anonymkode: b6b60...138

I snitt. Ikke hver eneste bidige måned...

Men så er det normalt at større barn etterhvert får seg smarttelefon. Tada, der røyk minst 6-7 tusenlapper. Så skal de ha abonnement på denne telefonen, med ok datakvote. De må gjerne ha et nettbrett eller en pc. Så vil de gjerne prøve seg på snøbrett. Eller alpint. Det er "litt" dyrere enn et akebrett fra europris. 

Så skal man på sommerferie. Igjen: mye dyrere enn småbarn. Bare det å spise et måltid på restaurant betyr over dobbelt så dyr mat på en som ikke skal ha noe fra barnemenyen. Så ganger man det opp med antall dager man må spise ute. 

For mindre barn er det gjerne ok å dele rom. Når de blir i tenårene, er det gjerne ikke så kult for datteren på tretten å dele rom med lillebror på ti... Da må man plutselig ha større hus og heim. 

Så skal ungene ha besøk av venner, som skal ha mat. En filmkveld med pizza på fem-seks ungdommer koster penger, og det er noe man slipper med fireåringen, for å si det sånn. 

Og så videre. 

• Liker 7
Skrevet

Min 13-åring koster i måneden: Fritidsaktivitetskontigenter 1400,- i snitt hver måned (3 ting), klær og sko må kjøpes i voksenstørrelse- mye dyrere, for ikke å snakke om sportsutstyr- samme som til voksne dvs tusenvis (men hun vokser ikke ut av ting lengre, som før, bare sliter det), busskort 400,-, lommepenger 300,- (er kjempelite), derfor en tur på kino 150,-, par turer på kafé minst 200,-, bind, shampo, krem-nødvendige baderomsting (har eksem): 200,- kanskje? kantinemat 2 ganger 120,-, bestille pizza en dag med venninner på besøk 500,-,  , en venninnegave: 100,-, skolemelk/juice: 100,-, mobilabonnement 100,-, 

Altså er jeg oppe i  over 3000,- før jeg har kjøpt et eneste par sokker til henne, eller ski. Ikke har vi vært på restaurant, ikke sendt henne på hyttetur med andre eller fritidsaktiviteten, ikke betalt for noen bøker eller noe. Og min går på privatskole, så du kan legge til 2300,- ekstra (men det er billigere enn vi betalte for SFO før). 

Så kan du legge til tannregulering: 1000,- i måneden ble det vel, og lodd og dopapir og bambussokker vi har kjøpt av henne (ikke hver måned), mye dyrere bursdags- og julegaver enn før. En sommerleir kosta vel 1200,- for en uke, og vi betaler fullpris på ferie. Årskort i slalåmbakke. Så trenger hun en lader, ny stol til rommet, nytt nattbord (hadde barnemøbler før), ny sovepose og et liggeunderlag (hadde barneversjon), fjellsko, vintersko, treningssko og skisko og det er før vi har stikket nesa inn på bikbok eller HM for å finne vanlige skoleklær. Hun har aldri fårr vinterjakke eller andre plagg dyrere enn 800,- tror jeg, men allikevel går det adskillig. 170 høye barn trenger også ullundertøy, regntøy, støvler og nye votter.

Anonymkode: 652c1...1ad

• Liker 8
Skrevet

Jeg har en gutt på 16 og kan ikke bekrefte at han koster en formue. Han trener kampsport 4 ganger i uka, koster 400 kroner i måneden. Han må ha ny drakt 1-2 ganger i året. Pga korona har det ikke vært særlig med samlinger men det har vært noen leir og da samkjører vi med andre foreldre.

Han liker merkeklær som ungdom flest men han sliter klærne ikke ut som da han var liten. Vi handler i vanlig kjedebutikker, genser til 1000 kroner får han til bursdag eller jul eller han betaler mellomlegg med sparepenger. Jeg er flink til å handle brukt også.

Annen fritid bruker han ikke all verdens på, iblant kino men det er mer populær å ha LAN i helgene med kompisser.

Det som kostet var lett motorsykkel og lappen, sammen med utstyr kom det på  over 70.000 kroner. Det er en formue men det er et fåtall som fikk i klassen og man er absolutt ikke utenfor dersom man ikke har. Både mannen og jeg har motorsykkel og derfor er det en interesse for hele familien, vi gleder oss enormt til tur i sommer. Beklager avsporingen.

Jeg kan tenke meg at jenter er kanskje enda dyrere pga større fokus på utseende og at gruppepress er større blant jenter. Det er dog bare spekulasjon.

Anonymkode: 69016...635

• Liker 5
Skrevet

Sååå enig! Klærne er dyrere , ikke bare fordi det er merke, men rett og slett fordi de er større. Fritidsaktiviteter, helgesktiviteter osv. Før kjøpte man bursdagsgave når man var invitert- nå er det  julegavene og feriegave i tillegg. Så må man faktiske huske på at man får fradrag på skatten for SFO og barnehage, som bortfaller når de er større.

En annen ting er at det ikke søskenrabatt for SFO, slik at allerede da øker utgiftene. Ser flere skriver 7000kr mnd, så mye er det da ikke mer i måneden- men i snitt som noen andre skriver. 

Anonymkode: 64691...87d

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er litt hva man gjør det til..

Anonymkode: 1a052...7f7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er det som er så mye dyrere med store barn? Om noen lager noen innlegg her inne blir det alltid tatt opp at barn blir dyrere jo eldre de blir. Hva er det som skal koste så mye penger? Mobiler, pad osv? Merkeklær? De går jo ikke på SFO og bhg så sparer jo masse penger der. Vi betaler 6700 kr i mnd for SFO.. 

Anonymkode: f1683...26d

Som andre skriver her, så er det forventningene til aktiviteter, (merke-)klær, telefoner, ferier osv som koster mer vs et lite barn. Men! Jeg er helt enig i at større barn burde bidra til egne utgifter ved å jobbe. Jobben kan være en deltidsjobb når de blir gamle nok til det, og før det så kan de bidra i hjemmet: Ta inn/ut av oppvaskemaskin, klippe plenen, lage en enkel middag innimellom, støvsuge o.l for ukepenger som man da kan bruke til alminnelig forbruk. Ved å delta i husholdningen denne måten læres verdien av en krone, istedenfor at man bare får vipset penger fra den utellelige kilden mor&far. Jeg mener at man har mye igjen for å så tidlig som mulig lære at penger ikke kommer rekende på en fjøl.

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for info. Men det koster altså oppimot 6000-7000 i måneden? 

Anonymkode: 38c6b...1aa

Er dette for 1 eller 2 barn? Jeg tror ikke det koster så mye nå, det er bare at kostnadene omfordeles fra barnepass til forbruk og aktivitet. De skal gjerne ha mer teknisk utstyr, telefon og klær. I tillegg blir gjerne aktivitetene litt mer seriøse så trenger bedre, dyrere utstyr. Klær og utstyr koster også mer når de skal over på voksen størrelser, samme med ferier. Føler også at julegaver og bursdagsgaver blir dyrere. Men bruker ikke 3000 på tenåringen min i måneden. Lommepenger er 100 kroner uka, han får i tillegg 500 i måneden til klær som han ønsker selv. Dekker ellers det samme som før, fritidssko, vintersko, ytterjakker osv. pluss familieaktiviteter ol. Nå bruker ikke vi mye på merkeklær. Tilbake til spørsmålet ditt, tror jeg bruker mindre ekstra på tenåringen i forhold til et barn enn det barnehagen kostet. 

Anonymkode: 9199a...a72

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hjemme skal hun jobbe! Ellers får hun være uten alt😁

Det sa vi alle når første var 3mnd 😂 Reality will come knocking darling. 

Anonymkode: 33adf...894

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Min 13-åring koster i måneden: Fritidsaktivitetskontigenter 1400,- i snitt hver måned (3 ting), klær og sko må kjøpes i voksenstørrelse- mye dyrere, for ikke å snakke om sportsutstyr- samme som til voksne dvs tusenvis (men hun vokser ikke ut av ting lengre, som før, bare sliter det), busskort 400,-, lommepenger 300,- (er kjempelite), derfor en tur på kino 150,-, par turer på kafé minst 200,-, bind, shampo, krem-nødvendige baderomsting (har eksem): 200,- kanskje? kantinemat 2 ganger 120,-, bestille pizza en dag med venninner på besøk 500,-,  , en venninnegave: 100,-, skolemelk/juice: 100,-, mobilabonnement 100,-, 

Altså er jeg oppe i  over 3000,- før jeg har kjøpt et eneste par sokker til henne, eller ski. Ikke har vi vært på restaurant, ikke sendt henne på hyttetur med andre eller fritidsaktiviteten, ikke betalt for noen bøker eller noe. Og min går på privatskole, så du kan legge til 2300,- ekstra (men det er billigere enn vi betalte for SFO før). 

Så kan du legge til tannregulering: 1000,- i måneden ble det vel, og lodd og dopapir og bambussokker vi har kjøpt av henne (ikke hver måned), mye dyrere bursdags- og julegaver enn før. En sommerleir kosta vel 1200,- for en uke, og vi betaler fullpris på ferie. Årskort i slalåmbakke. Så trenger hun en lader, ny stol til rommet, nytt nattbord (hadde barnemøbler før), ny sovepose og et liggeunderlag (hadde barneversjon), fjellsko, vintersko, treningssko og skisko og det er før vi har stikket nesa inn på bikbok eller HM for å finne vanlige skoleklær. Hun har aldri fårr vinterjakke eller andre plagg dyrere enn 800,- tror jeg, men allikevel går det adskillig. 170 høye barn trenger også ullundertøy, regntøy, støvler og nye votter.

Anonymkode: 652c1...1ad

De fleste barn har 2 foreldre, 3000 delt på to er bare 1500 i mnd. 

Anonymkode: cd749...eff

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fleste barn har 2 foreldre, 3000 delt på to er bare 1500 i mnd. 

Anonymkode: cd749...eff

Øøh, ja, og det gjelder også for småbarna... Her diskuterer man om det er dyrere med store barn enn små barn.. 

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...