Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det som er så mye dyrere med store barn? Om noen lager noen innlegg her inne blir det alltid tatt opp at barn blir dyrere jo eldre de blir. Hva er det som skal koste så mye penger? Mobiler, pad osv? Merkeklær? De går jo ikke på SFO og bhg så sparer jo masse penger der. Vi betaler 6700 kr i mnd for SFO.. 

Anonymkode: f1683...26d

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det som er så mye dyrere med store barn? Om noen lager noen innlegg her inne blir det alltid tatt opp at barn blir dyrere jo eldre de blir. Hva er det som skal koste så mye penger? Mobiler, pad osv? Merkeklær? De går jo ikke på SFO og bhg så sparer jo masse penger der. Vi betaler 6700 kr i mnd for SFO.. 

Anonymkode: f1683...26d

Vet ikke. Min eneste barn nå er bare 3 måneder. Men når hun blir eldre må hun jobbe for sin egen sminke dyre klær mobiler osv det skal hun lære at man ikke får uten å må jobbe for.

Anonymkode: a4566...553

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Klær, fritidsaktiviteter, ferier (myyyyye dyrere når ungene blir eldre enn 12), mat, frisør, skiutstyr ..................

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet ikke. Min eneste barn nå er bare 3 måneder. Men når hun blir eldre må hun jobbe for sin egen sminke dyre klær mobiler osv det skal hun lære at man ikke får uten å må jobbe for.

Vel en 12åring koster masse og du kan ikke forvente at de tar seg jobb i den alderen😂

• Liker 22
Skrevet
Tuba skrev (2 minutter siden):

Vel en 12åring koster masse og du kan ikke forvente at de tar seg jobb i den alderen😂

Hjemme skal hun jobbe! Ellers får hun være uten alt😁

• Liker 4
Skrevet

Klær,sko, fritidsaktiviteteter, mat, drikke, de vil være med på ting som kino,badeland, bursdager til de i klassa,julegaver til venner, frisør, lege, ski, slalom, annet utstyr utenom fritidsaktiviteter(det koster også alt fra lite til mye +rett utstyr og klær til dette) 

• Liker 10
Skrevet

Fritidsaktiviteter, for eksempel. 

Bare kontigenten på fotballen koster hos oss 1100 for dem under 10, 1800 for dem under 14, og 2200 for dem over 15, i halvåret. Og det er bare kontigenten. Så skal de ha fotballsko og drakter. Det skal kjøres til og fra kamper i gokk og rundtom, og det koster bensin og bompenger. Så skal de på cuper, og det koster penger. 

Og spiller ungen håndball, koster det 50 kr for å se på - og ser man ikke på, er man en Rævva Forelder Som Aldri Burde Fått Barn. Så det så.... 

Driver ungen din med ridning eller alpint er det evneveikt mye mer.

Så koster det mye mer å reise med større barn. 

Større barn har også mer duppeditter, som telefoner, mobiler, osv. 

Og nei, du kan ikke sette 10-åringen til å jobbe for å tjene penger til sånt, det er ikke lov.. 

Anonymkode: 9b88d...bb1

• Liker 16
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvor mye mer de kan koste. Betaler jo 3550 for barnehage, og i tillegg mat og klær. Sikkert 4-5000 til sammen. Koster en 12-åring så mye mer i måneden? Jeg skjønner at fritidsaktiviteter og klær koster, men virkelig? Jeg spør bare altså, kan godt hende jeg tar feil. 

Anonymkode: 38c6b...1aa

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenåringer er dyre 🙂. Tømmer kjøleskapet, vokser en periode veldig fort ut av klær og sko. Fritidsaktiviteter, med klær, sko, cup'er, reiser, treningsavgifter, medlemsavgifter. Annet sportsutstyr. Lommepenger, mobil. Frisør. Heldigvis begynte min å ha sommerjobb og lørdagsjobb fra han var 14. Så da hadde han egne penger til merkeklær og tull. Heldigvis sparte han mye også. 

Anonymkode: dce2f...3c4

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg skjønner heller ikke hvor mye mer de kan koste. Betaler jo 3550 for barnehage, og i tillegg mat og klær. Sikkert 4-5000 til sammen. Koster en 12-åring så mye mer i måneden? Jeg skjønner at fritidsaktiviteter og klær koster, men virkelig? Jeg spør bare altså, kan godt hende jeg tar feil. 

Ja, du tar feil. 

Ja, man slipper barnehage og SFO, men har til gjengjeld fritidsaktiviteter (med kontigent, utstyr, reiser, billetter, osv osv), hobbyer, dyrere reiser, duppeditter og dingser, og en 12-åring spiser som regel mer enn en fire-åring. Aktiviteter og billetter øker som regel prisen ettersom barn blir eldre (barn under x år går gratis, barn over x år må betale), osv.

Vi merker også at da barna var små, slet storebror mindre på klærene, så lillebror kunne arve. Nå bruker storebror klærene så lenge at de slites ut, og vi må kjøpe alt nytt til lillebror også. 

Man kan jo være heldig og få en unge som ikke vil være med på noen aktiviteter. Men så kan man være uheldig og ha en som vil være med på opptil flere aktiviteter... 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hjemme skal hun jobbe! Ellers får hun være uten alt😁

Joda plikter er bra, så er det det med teori og praksis da. Og så hjelper ikke på utgiftene.

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, du tar feil. 

Ja, man slipper barnehage og SFO, men har til gjengjeld fritidsaktiviteter (med kontigent, utstyr, reiser, billetter, osv osv), hobbyer, dyrere reiser, duppeditter og dingser, og en 12-åring spiser som regel mer enn en fire-åring. Aktiviteter og billetter øker som regel prisen ettersom barn blir eldre (barn under x år går gratis, barn over x år må betale), osv.

Vi merker også at da barna var små, slet storebror mindre på klærene, så lillebror kunne arve. Nå bruker storebror klærene så lenge at de slites ut, og vi må kjøpe alt nytt til lillebror også. 

Man kan jo være heldig og få en unge som ikke vil være med på noen aktiviteter. Men så kan man være uheldig og ha en som vil være med på opptil flere aktiviteter... 

Takk for info. Men det koster altså oppimot 6000-7000 i måneden? 

• Liker 3
Skrevet

Bare vent til tenåringen forlanger en ytterjakke til flere tusen kroner. Det er kjempedyrt med barn. Aktiviteter, når de skal ut med venner vil de ha penger, dyre mobiler. En bekjent av meg "måtte" kjøpe mobil som kosta ca 15 000 kr for barnet måtte absolutt ha en skikkelig mobil. En uke etterpå hev tenåringen mobilen i veggen i en krangel og den er nå ubrukelig. Hurra, så bare gled deg. Lett når barna er små og si at sånn og sånn skal jeg ikke gjøre. Men du vil tilslutt bli stilt til veggs når du kommer dit. 

Barn vokser fort og trenger klær og sko kontinuerlig. 

Anonymkode: daa03...e6d

• Liker 2
Skrevet

Sko og klær er mye dyrere! 

Samme med fritidsaktiviteter, ikke bare de faste men de ekstra. Det holder ikke med en tur på lekeplassen, liksom. En tur på kino eller i svømmehallen er jo rådyrt! 

Anonymkode: 8d974...ceb

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det du sparer på AKS/SFO/barnehage, dvs ca 3000 i mnd mer på store barn enn på småbarn ja. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare vent til tenåringen forlanger en ytterjakke til flere tusen kroner. Det er kjempedyrt med barn. Aktiviteter, når de skal ut med venner vil de ha penger, dyre mobiler. En bekjent av meg "måtte" kjøpe mobil som kosta ca 15 000 kr for barnet måtte absolutt ha en skikkelig mobil. En uke etterpå hev tenåringen mobilen i veggen i en krangel og den er nå ubrukelig. Hurra, så bare gled deg. Lett når barna er små og si at sånn og sånn skal jeg ikke gjøre. Men du vil tilslutt bli stilt til veggs når du kommer dit. 

Barn vokser fort og trenger klær og sko kontinuerlig. 

Anonymkode: daa03...e6d

Man kjøper ikke dyre ting til barna fordi dem forlanger vel...🙄 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

I snitt gjør det fort det, ja. 

En fire-åring trenger for eksmpel ikke lommepenger. En ti-åring får gjerne en hundrelapp i uken. Så er det ferieturen om sommeren, som blir mye dyrere med større barn som både koster mer i flybilletter og hotell (må gjerne ha to hotellrom når ungene er for store til barnesenger), og barna plutselig ikke synes det er nok å få en bøtte og en strand, men skal i dyreparken og eurodisney og shoppe og whatnot. 

Så har Emilie-Theoline i klassen fått en merkejakke, og det skal da faen meg poden også ha, og så har man det kjøret, som det er lett å si nei til i teorien når man sitter der og ikke har en grinende unge opp i trynet og vet at ja, det ER faktisk sånn at 50% av de i klassen minst har dyre jakker osv. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sko og klær er mye dyrere! 

Samme med fritidsaktiviteter, ikke bare de faste men de ekstra. Det holder ikke med en tur på lekeplassen, liksom. En tur på kino eller i svømmehallen er jo rådyrt! 

En barn og en voksen på svømming eller koko inkludert snacks og drikke er 500 kr. En aktivitet hver helg = 2000 kr i mnd. 

• Liker 4
Skrevet

Man kjøper ikke dyre ting til barna fordi dem forlanger vel...🙄 

Ikke fordi de forlanger, nei. Men så har man det at man kan tenke gjennom om man vil gjøre barnet til outsider fordi man selv vil være regelrytter. 

Jeg synes for eksempel at halloween er noe stort tull. Jeg gremmes når jeg sender ungene ut på halloween. Men det gjør jeg, fordi ellers er de de absolutt eneste i hele klassen som ikke får gå halloween. Og det å bli utenfor, DET er noe en unge merker. 

Samme med merkeklær. Mine får av og til. For å ikke være de som aldri får, og som alltid er annerledes og stikker seg ut. Mange ganger får de ikke, men det er en avveining mellom å la ungene føle seg som en del av flokken (som er ekstremt viktig for litt større unger), og det å være Prinsippfast Regelrytter. 

• Liker 15
Skrevet

For småbarn er det masse gratis aktiviteter i min kommune. 

Lesestund og boklesing og hobby-greier på biblioteket hver lørdag. Åpen hall hver søndag (utenom koronatider, vel og merke..). Masse greier her og der. Og lekeplassen er kjempegøy.

For de store ungene, er det ingenting omtrent som er gratis. Og lekeplassen er dritteit!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...