Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, det er snakk om en voksen dame på 50. Hun kjefter på meg når ting ikke går som hun vil, hun mangler grunnleggende kommunikasjonsferdigheter, skriver med capslock og er sint mesteparten av tiden.

De gangene hun er blid er de gangene hun gjør noe bra på jobb og får skryt for det, da er hun "fake snill" som i oversnill. Her om dagen hadde vi to et digitalt møte og jeg fikk gjennomgå. Når hun roet seg sa jeg at det ikke var greit, men det hjalp ikke å ti beskjed, hun ble bare furt, som om det er jeg som har gjort noe. 

Jeg er mye yngre og har som hun sier ofte "lite erfaring" men jeg klarer i hvert fall å kommunisere på en akseptabel måte. 

Hvordan kan jeg takle dette? 

Anonymkode: 6ef44...292

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tar kontakt med sjefen din, og ber vedkommende ta det videre med kollegaen din (eller hennes sjef). Du kan også ta kontakt med verneombudet. 

Sånn oppførsel trenger du ikke finne deg i. 

Anonymkode: 59ebd...205

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du tar kontakt med sjefen din, og ber vedkommende ta det videre med kollegaen din (eller hennes sjef). Du kan også ta kontakt med verneombudet. 

Hun har ofte sagt at de som driver med sånt enten er "tystere" eller sladrer. 

Skrevet

Selvfølgelig sier hun det. Hun har jo noe å tape hvis noen tyster på henne. Hun prøver jo bare å beskytte sin egen rygg.

Tenk heller på deg selv. Dette er ikke akseptabel oppførsel mot en annen kollega. Jeg ville ihvertfall snakket med sjefen. Ikke bare for å gjør det bedre for meg selv, men jeg regner med du er ikke den første eller siste som plages av denne personen. Gjør det isåfall for de neste. Så er det en slags loggføring på hvordan denne personen oppfører seg.  

Anonymkode: 298cc...bca

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Var i lignende situasjon og kontaktet sjefen. Og da sa sjefen: «La det gå. Kan du ikke ignorere, er det bare å slutte». 

Anonymkode: 0a3a3...51d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var i lignende situasjon og kontaktet sjefen. Og da sa sjefen: «La det gå. Kan du ikke ignorere, er det bare å slutte». 

Og da tar man kontakt med sjefen til sjefen, eller verneombudet. Og om ingen av dem hjelper, tar man kontakt med fagforeningen. Ingen har lov å mobbe på jobben. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og så? Det driter da du i i lange baner. Den som gjør noe galt, mener selvsagt at det er å sladre om noen slår ned på oppførselen deres. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Altså, det er snakk om en voksen dame på 50. Hun kjefter på meg når ting ikke går som hun vil, hun mangler grunnleggende kommunikasjonsferdigheter, skriver med capslock og er sint mesteparten av tiden.

De gangene hun er blid er de gangene hun gjør noe bra på jobb og får skryt for det, da er hun "fake snill" som i oversnill. Her om dagen hadde vi to et digitalt møte og jeg fikk gjennomgå. Når hun roet seg sa jeg at det ikke var greit, men det hjalp ikke å ti beskjed, hun ble bare furt, som om det er jeg som har gjort noe. 

Jeg er mye yngre og har som hun sier ofte "lite erfaring" men jeg klarer i hvert fall å kommunisere på en akseptabel måte. 

Hvordan kan jeg takle dette? 

Høres ustabil ut, og ikke ustabil på den geniale måten, kun den destruktive måten. Blææh. 🤮

Anonymkode: ada95...9a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og da tar man kontakt med sjefen til sjefen, eller verneombudet. Og om ingen av dem hjelper, tar man kontakt med fagforeningen. Ingen har lov å mobbe på jobben. 

Og hvordan hjelper det, tror du? Tror du at mobberen (kollegaen eller sjefen) stopper bare fordi de får tilsnakk av fagforeningen? For det første, kan de jo si at de ikke har mobbet deg og du overdriver. For andre, kan samtale med fagforeningen gjøre vondt verre. 

Skrevet

Ble litt nysgjerrig på om fornavnet hennes starter med C? 

Har opplevd det samme. Hun var for flink til å sparkes, men ble flyttet fysisk til et isolert kontor, og hadde minst mulig med kollegaer og kunder å gjøre. For meg var det ufattelig at hun fikk fortsette. Så jeg slutta selv.

Anonymkode: 88871...29e

Skrevet

Ble litt nysgjerrig på om fornavnet hennes starter med C? 

Har opplevd det samme. Hun var for flink til å sparkes, men ble flyttet fysisk til et isolert kontor, og hadde minst mulig med kollegaer og kunder å gjøre. For meg var det ufattelig at hun fikk fortsette. Så jeg slutta selv.

Anonymkode: 88871...29e

Nei, ikke med C. Vedkommende er veldig sterk og dominerende og de fleste frykter henne, hun er også god i sin jobb så ingen kommer til å flytte eller sparke henne med det første.

Jeg prøver å leve med at hun er min kollega, men kjenner at jeg sprekker snart. Vet at flere opplever henne som vanskelig, og så fort hun aner at noen opplever henne som vanskelig/sur så snur hun og blir superblid, men det kun for en periode. Og sier vi ifra så blir hun dødsfornerma så alle har slutta å gi beskjed. Jeg vet at sjefen ikke liker henne noe særlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og hvordan hjelper det, tror du? Tror du at mobberen (kollegaen eller sjefen) stopper bare fordi de får tilsnakk av fagforeningen? For det første, kan de jo si at de ikke har mobbet deg og du overdriver. For andre, kan samtale med fagforeningen gjøre vondt verre. 

Ja, det kan det godt være at mobberen gjør. Det kan også være at mobberen blir omplassert. 

Mobberen kan få skriftlig advarsel, og om vedkommende får mange nok, kan hun bli sagt opp. 

På hvilken måte hjelper det å gjøre ingenting da, mener du...? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det kan det godt være at mobberen gjør. Det kan også være at mobberen blir omplassert. 

Mobberen kan få skriftlig advarsel, og om vedkommende får mange nok, kan hun bli sagt opp. 

På hvilken måte hjelper det å gjøre ingenting da, mener du...? 

Problemet er at hun ikke ser det hun gjør. Hun eier ikke selvinnsikt og tror oppriktig at det er alle andres feil og ikke hennes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...