Gå til innhold

Skal vi slutte med morsdag og farsdag - noen blir lei seg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Morsdag - smp.no

Sitat

dagen var for meg i en årrekke en påminnelse om at jeg sjøl ikke hadde barn, ingen å få morsdagsklem og gave av. Det var dagen jeg ikke orka å se på sosiale medier og hadde mest lyst å bare sove videre. For jeg var ingen komplett kvinne, for jeg hadde jo ikke barn. For som dere mange veit var jeg en av de barnløse damene der ute...

Vi har alle en mor, min er dessverre 50 mil unna og jeg får ikke gitt henne den klemmen jeg så gjerne ville gitt. Noen har mista mammaen sin, noen er så sjukt heldige at de har henne rett ved! Og har du det, gi henne en ekstra god lang klem. Men noen der ute er ufrivillig barnløse, og for de, er den dagen her ekstra sår, og en påminnelse om det de ønsker mest av alt på jord, det har de ikke.

Hva tenker dere - skal vi slutte feire morsdag fordi noen blir lei seg? 

Anonymkode: 853d7...cfb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Morsdag - smp.no

Nei. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei. Det nytter ikke å slutte med alt mulig fordi noen kan bli lei seg. 

Anonymkode: 57e47...65b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har ikke en pappa. Ingen å kjøpe gave til eller ringe til. MEN jeg går ikke rundt på farsdagen og er lei meg fordi jeg ikke har noen å kjøpe til eller ringe til. Tenker overhodet ikke på den dagen. Selv om jeg er innom SOME og ser alle kjærlighetserklæringene der. 

Supert at andre har noen å feire, supert at andre har flinke snille barn som husker dem på dagen. Men nei blir for dumt å gå rundt å være lei seg for noe man ikke kan kontrollere. 
 Hvis vi skal tenke sånn så kan vi ikke feire NOE. Blir rett og slett for dumt. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Da må vi slutte med valentines dagen. Halloween. Jul. Må vell slutte med sommerferie også. 

Anonymkode: 4327e...be2

• Liker 11
Skrevet

Nei, selvfølgelig skal vi ikke slute med ting bare fordi noen få blir lei seg. 

Slutte å feire bursdager, for Jehovas Vitner blir lei seg, og de med liten familie blir lei seg. Slutte med jul, for de som ikke har råd til presanger eller som ikke har noen å feire med blir lei seg. Slutte med 17.mai for de uten familie blir lei seg, osv osv osv... 

Anonymkode: 5a1ed...302

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da må vi slutte med valentines dagen. Halloween. Jul. Må vell slutte med sommerferie også. 

Og "Biff og blowjob-dagen".

Den er jo utrolig viktig!

Anonymkode: da7a6...69b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei. Vi kan ikke slutte å feire fordi noen blir lei seg. Å forvente at hele samfunnet skal slutte å feire den dagen blir jo ekstremt navlebeskuende.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
Skrevet

Vi trenger ikke å slutte med det, og det er vel ikke budskapet til hun som skrev det innlegget heller, slik jeg tolker det.

Men man kan jo ha to tanker i hodet samtidig - både feire morsdag, og samtidig huske på at slike dager kan være vanskelige for noen av ulike grunner. Kanskje sjekke inn litt ekstra hos en venn man vet sliter med ufrivillig barnløshet eller har nylig mistet moren sin etc. Samme gjelder jo for øvrig på farsdag og valentinsdag. Det kan bli massivt og trist for den som er i en vanskelig situasjon, og det kan vi godt huske på. 

Mest av alt tenker jeg det er viktig at vi får fokus på at det med å bli mamma ikke er noe som ligger i kortene for alle. Enten av frivillige årsaker eller av årsaker helt utenfor en selv. Det å bli mor er fortsatt «standard» og noe mange tar for gitt at skal skje alle kvinner - noe som igjen gjør at barnløse ofte får sårende og vanskelige kommentarer.

Det er det viktig å huske på,  og synes morsdagen er en fin dag å bringe oppmerksomhet også til det temaet. 

Anonymkode: a5339...68a

• Liker 3
Skrevet

At noen blir lei seg fordi JEG har noe/noen å feire er virkelig ikke mitt problem. Syns jeg det er leit at folk ikke har råd til ferie osv? Ja, men det er ikke mitt ansvar. 

Anonymkode: 57e47...65b

Skrevet

Det får da være grenser for hvor mye hensyn man skal ta. Jeg og samboer er ufrivillig barnløs, men det gir oss for pokker ingen rett til å nekte andre en hyggelig feiring. Hvis morsdag og farsdag oppleves krenkende, så får man bare la være å henge seg opp i det. La folk ha en hyggelig feiring ute å la det bli noe negativt. Vi kan ikke ta hensyn til alt, alltid. Da vil vi aldri kunne markere noe som helst.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo fælt at noen får nærkontakt med følelsene sine. Kan bli store følgeskader av slikt :ironi:

Anonymkode: 235bb...731

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei,  da er det veldig mye man må slutte med i så fall. 

Gjest 96erjente
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Morsdag - smp.no

Jeg hadde ikke en pappa mine første leveår (biologisk far ga bang og ville ikke ha noe med oss å gjøre). Til farsdag lagde jeg bestefarsdagskort og var egentlig veldig fornøyd med det😋

Skrevet
Tvillingsjel skrev (1 minutt siden):

Nei. Vi kan ikke slutte å feire fordi noen blir lei seg. Jeg har en venninne som mistet moren som 18 åring. Jeg snakker selvsagt ikke om morsdag med henne. Å derimot forvente at hele samfunnet skal slutte å feire den dagen blir jo ekstremt navlebeskuende.

Hvorfor gjør du ikke det? For å beskytte henne eller deg selv? Vi mister jo alle noen vi er glad i, det er slik livet er. Vi kan ikke gå rundt omkring og ha med en liten notisbok "Ikke snakk med Peter om fedre, faren er død", "Ikke snakk med Monika om hunden, hun mistet sin for 2 måneder siden.". Livet er vrient noen ganger. Men de fleste overlever og klarer seg helt fint.

Anonymkode: 235bb...731

Gjest Huldretusse
Skrevet

Kan man ikke bare ignorere det da? Foreldrene mine bryr seg heldigvis verken om morsdag eller farsdag. Tåpelige påfunn. Akkurat som valentines day. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi trenger ikke å slutte med det, og det er vel ikke budskapet til hun som skrev det innlegget heller, slik jeg tolker det.

Men man kan jo ha to tanker i hodet samtidig - både feire morsdag, og samtidig huske på at slike dager kan være vanskelige for noen av ulike grunner. Kanskje sjekke inn litt ekstra hos en venn man vet sliter med ufrivillig barnløshet eller har nylig mistet moren sin etc. Samme gjelder jo for øvrig på farsdag og valentinsdag. Det kan bli massivt og trist for den som er i en vanskelig situasjon, og det kan vi godt huske på. 

Mest av alt tenker jeg det er viktig at vi får fokus på at det med å bli mamma ikke er noe som ligger i kortene for alle. Enten av frivillige årsaker eller av årsaker helt utenfor en selv. Det å bli mor er fortsatt «standard» og noe mange tar for gitt at skal skje alle kvinner - noe som igjen gjør at barnløse ofte får sårende og vanskelige kommentarer.

Det er det viktig å huske på,  og synes morsdagen er en fin dag å bringe oppmerksomhet også til det temaet. 

Anonymkode: a5339...68a

Fint innlegg :)

Nå har jeg aldri feiret morsdag og farsdag men tenker at folk må få gjøre det om de vil såklart, selv om noen ikke liker dagen eller kjenner på såre følelser. Det vil jo gjelde alle høytider og markeringer. Men jeg synes noen kan roe litt ned hvor mye av det de trenger å legge ut i sosiale medier (det gjelder forsåvidt valentines osv også) da det iblant kan oppfattes som ren skryt.. Heller fokuser på å feire med de nærmeste tenker jeg :)

Anonymkode: 95b61...c45

Skrevet

Jeg mistet min mor for en uke siden, og det stikker i hjertet på grunn av alle reklamene om morsdag, alle konkurransene. 

Men det er mitt ansvar å fjerne med fra den eksponeringen jeg utsettes for ved å logge meg inn på sosiale medier. 

Jeg har barn, men har venner som er ufrivillig barnløse. Skal jeg la være å snakke med dem om barna mine? Min tante, som mistet flere barn i magen før hun fikk en hund istedenfor? Jeg som er allergisk mot hund og må klare meg med katter? Skal hun nekte meg å snakke om barn og jeg nekte henne å snakke om hund? 

Anonymkode: ea25e...1a8

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg er vokst opp uten mamma, og kan ikke huske jeg noen gang har blitt lei meg på grunn av morsdagen. 
Feiret morsdagen hos mormor, det gjorde vi. 

Anonymkode: ea2cc...1da

Skrevet

Nei, man kan ikke slutte med alt sånt, selv om jeg ikke feirer det særlig selv, annet enn en melding til de det gjelder....

Da kan man ikke feire bursdager fordi noen kjenner noen som er død osv....

Men man kan være bevisst at noen synes det er trøblete. Og ta hensyn til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...