Gå til innhold

Hvor bør tråder om dokumentarer ligge?

parmanoia
Vis løsning Løst av Edie,

Anbefalte innlegg

Hvorfor legger dere dokumentarer på forumet Reality-tv? Det er misvisende og en omtrent en fornærmelse å legge kvalitetsdokumentarer i samme sjanger som iscenesatte utstemmingsdramaer med sex, fyll og spetakkel. Kunne det vært en idé å enten legge det på det andre forumet, eller i det minste kalle nåværende forum for reality/dokumentarer? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurte på det samme. Var innom ‘Tinder svindel’-tråden i går og det er en dokumentar, men ligger under Reality-tv. Merkelig at det vurderes at dokumentar er reality-tv🤷🏼‍♀️ 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærke skrev (13 minutter siden):

Lurte på det samme. Var innom ‘Tinder svindel’-tråden i går og det er en dokumentar, men ligger under Reality-tv. Merkelig at det vurderes at dokumentar er reality-tv🤷🏼‍♀️ 

Ja, det er to forskjellige ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Den tråden bør jo flyttes ut fra Realityavdelingen ja.   Ingen grunn for å snakke nedlatende om realityserier, for det er mye forskjellig der.  Jeg følger både Masterchef og Farmen 😂 

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (13 minutter siden):

Den tråden bør jo flyttes ut fra Realityavdelingen ja.   Ingen grunn for å snakke nedlatende om realityserier, for det er mye forskjellig der.  Jeg følger både Masterchef og Farmen 😂 

jada, det var for å ta litt i og finne de verste eksemplene på reality. 😇 Men poenget er at det er to helt forskjellige sjangre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjonen tror jeg er at når personer opptrer som seg selv så hører programmet hjemme under Reality. Selve merkelappen kan godt kalles upresis, men brukes vel i mangel på en mer passende fellesbetegnelse.

En praktisk forskjell er jo at man ikke kan poste anonymt under Reality, i motsetning til under TV og film, noe jeg egentlig synes er greit. Under Aktuelle saker og politikk må man også poste med brukernavn, og da mener jeg det er logisk at det samme appellerer til tråder om dokumentarer. Før TV-kategorien ble delt i to kunne man for eksempel diskutere anonymt om dokumentar-seriene om Baneheia og Tengs-saken, men altså ikke i «hoved-trådene» på Aktuelt. Det at anonym-funksjonen også mangler fra Rampelys synes jeg følger samme logikken. Når man først har en slik regel er det egentlig naturlig at den også gjelder for Reality-TV.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det burde være mulig å kalle det noe mer treffende enn bare Reality selv om begge sjangre er folk som opptrer som deg selv. Reality er IKKE dokumentar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (18 timer siden):

Det burde være mulig å kalle det noe mer treffende enn bare Reality selv om begge sjangre er folk som opptrer som deg selv. Reality er IKKE dokumentar!

Det kunne jo stå Reality og dokumentar f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Det kunne jo stå Reality og dokumentar f eks.

Ja, det er det jeg har lansert som et forslag. For eksempel. Eller noe annet. Håper noen vil svare snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig som @Lord Friendzone sier, at alle programmer hvor mennesker opptrer som seg selv hører hjemme i underforumet Reality-TV. Det vil si at dokumentarer også hører hjemme i det underforumet.

Programmer som handler om personer, og ikke en skuespillerrolle, vil vi at skal diskuteres under brukernavn da vi dessverre har erfaring med mye regelbrudd om persondebatt. Tråder om dokumentarer vil ikke bli flyttet til TV og film.

Vi takker for innspillet om navn på underforumet. Jeg tar det med på bakrommet hvor vi vil vurdere navneendring eller tilleggsinformasjon i forklaringen for underforumet.

Edie, adm.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edie skrev (9 timer siden):

Det er helt riktig som @Lord Friendzone sier, at alle programmer hvor mennesker opptrer som seg selv hører hjemme i underforumet Reality-TV. Det vil si at dokumentarer også hører hjemme i det underforumet.

Programmer som handler om personer, og ikke en skuespillerrolle, vil vi at skal diskuteres under brukernavn da vi dessverre har erfaring med mye regelbrudd om persondebatt. Tråder om dokumentarer vil ikke bli flyttet til TV og film.

Vi takker for innspillet om navn på underforumet. Jeg tar det med på bakrommet hvor vi vil vurdere navneendring eller tilleggsinformasjon i forklaringen for underforumet.

Edie, adm.

Dette er jeg så enig i! Det var texas i farmen tråder til tider før men nå er de mye triveligere å henge i, jeg setter pris på at dere opprettet det underforumet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edie skrev (14 timer siden):

Edie, adm.

Ok, fint det. Selv om personene er seg selv, så er Reality og dokumentar to forskjellige ting. Takk for svar så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Løsning

Hei igjen!

Da har vi diskutert dette i moderatorteamet, og vi er enig i at beskrivelsen av rommet var lite treffende med tanke på hva vi ønsker skal diskuteres der.

Underforumet har derfor nå fått nytt navn: Reality, dokumentar og true crime.

Rombeskrivelsen er også oppdatert: Diskuter det siste innen TV og litteratur fra virkeligheten.

Edie, adm.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Edie skrev (På 17.2.2022 den 9.16):

Hei igjen!

Da har vi diskutert dette i moderatorteamet, og vi er enig i at beskrivelsen av rommet var lite treffende med tanke på hva vi ønsker skal diskuteres der.

Underforumet har derfor nå fått nytt navn: Reality, dokumentar og true crime.

Rombeskrivelsen er også oppdatert: Diskuter det siste innen TV og litteratur fra virkeligheten.

Edie, adm.

Så bra at det er blitt klarert. 

Men angående "diskuter det siste innen TV og litteratur fra virkeligheten"... For Melodi Grand Prix og God Kveld Norge ligger og har alltid ligget på TV og film. Skulle ikke disse vært flyttet over på Reality, dokumentar og true crime utifra beskrivelsen av rommet? Isåfall blir navnet "Reality, dokumentar og true crime" lite dekkende hvis ønsket er at alle "virkelighetsprogrammer der folk er seg selv" skal ligge der. 

For øvrig støtter jeg helt og fullstendig at programmer fra virkeligheten ligger under forumdelen hvor AB utgår. Jeg savnet det faktisk i Melodi Grand Prix-tråden.

Endret av Ctrl
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (På 20.2.2022 den 17.41):

Så bra at det er blitt klarert. 

Men angående "diskuter det siste innen TV og litteratur fra virkeligheten"... For Melodi Grand Prix og God Kveld Norge ligger og har alltid ligget på TV og film. Skulle ikke disse vært flyttet over på Reality, dokumentar og true crime utifra beskrivelsen av rommet? Isåfall blir navnet "Reality, dokumentar og true crime" lite dekkende hvis ønsket er at alle "virkelighetsprogrammer der folk er seg selv" skal ligge der. 

For øvrig støtter jeg helt og fullstendig at programmer fra virkeligheten ligger under forumdelen hvor AB utgår. Jeg savnet det faktisk i Melodi Grand Prix-tråden.

Jo, de kan godt ligge der. Vi har ikke gått gjennom alle tråder da dette er en stor manuell jobb, så vi flytter de litt sånn dann og vann, når de oppdages at de kan flyttes over og/eller eventuelt blir rapportert inn. 

Anglofil (teamleder)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...