AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #1 Skrevet 11. februar 2022 Jeg går nå i VG2 helse, men har veldig lyst til å bli ingeniør! Har ikke bestemt meg for akkurat hva jeg ønsker å velge innenfor det, men sivillingeniør høres veldig spennende ut! (selv om jeg er skoleflink, høres snittet fremdeles litt skremmende ut) I VG1 gikk jeg ut med 4 i matte. Dette var uten noe særlig innsats, og jeg tror også læreren min var litt snill meg alle som gikk i den klassen. Til dere som ikke var "matteflinke", men som senere valgte et yrke hvor matte er fundamentalt... hvordan klarte dere det? Og kanskje viktigst av alt, hva fikk dere til å innse at det er den retningen dere ønsker å gå i? Jeg har registrert meg på Khan Academy, og jobber nå med tidligere eksamener. I og med at jeg tok helse, har jeg ikke mulighet til å velge en vanskeligere matte, eller noen av realfagene. Derfor har jeg tenkt til å ta vg3 påbygg, for så å ta forkurs i ingeniør i Trondheim. Er det noen som har erfaring med forkurs? Alt av råd er ønsket! Anonymkode: bd763...36a
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #2 Skrevet 11. februar 2022 TS HER!!! Jeg ville så gjerne legge til alle dere som driver med tech i tittelen også. Det er så spennende, så gjerne legg igjen en kommentar om ditt yrke er innenfor tech! Anonymkode: bd763...36a
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #3 Skrevet 11. februar 2022 Jeg er selv matteflink og valgte ingeniør, men det var faktisk ganske mange som ikke var matteflinke på ingeniørstudiene... Jeg vet om mange som måtte konte og konte mattefag... Men dette var "bare" ingeniører og ikke sivilingeniører. På sivilingeniør så må du ta enda flere mattefag og vanskeligere mattefag, så da er det virkelig viktig at du er matteflink. Det som i min tid het matte3 husker jeg at det var 80% stryk på ett år. Ja, faktisk. Jeg som er matteflink fikk D. Riktignok uten å gå på forelesninger og bare lese noen dager før eksamen, men likevel mye dårligere enn jeg pleier å få. Matte faller meg veldig lett. Vant abel-konkurransen på min videregående skole da jeg gikk på VK1. Jeg tok matte3 for å ha muligheten til å ta master senere selv om jeg ikke var interessert i å ta master akkurat der og da. Anonymkode: 1ae4c...a62
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #4 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg går nå i VG2 helse, men har veldig lyst til å bli ingeniør! Har ikke bestemt meg for akkurat hva jeg ønsker å velge innenfor det, men sivillingeniør høres veldig spennende ut! (selv om jeg er skoleflink, høres snittet fremdeles litt skremmende ut) Anonymkode: bd763...36a Ønsker ikke å ta fra deg drømmen. Men er du sikker på at du ønsker å bli sivilingeniør på NTNU. Det er den mest mattetunge veien til å bli ingeniør. I tillegg er det femårig utdannelse. Har du vurdert å ta en treårig bachelor-ingeniør utdanning? Da slipper du unna med mindre matte. Om du blir IT-ingeniør kan du også slippe unna med lite matte. Husk også at om du tar bachelor-ingeniør så kan du ta mastergrad senere hvis det viser seg at du elsker å studere. Igjen, jeg ønsker ikke ta fra deg drømmen. Om du ønsker å bli sivilingeniør så klarer du det. Det er bare å legge ned innsatsen og å komme godt forberedt før man starter på NTNU. For å svare på det du spurte om i åpningsinnlegget. Jeg var dårlig matte på videregående og endte med å ta mastergrad i fysikk. Det var mye jobb og jeg passet på å ha ståkontroll på VGS matten og fysiken før jeg startet. Viste seg at jeg elsket matte og fysikk. Mestringsfølelsen i realfag er noe av det beste jeg har opplevd. MEN skulle jeg gjort ting om igjen så ville jeg startet med en bachelor som gir relevant jobb. Om jeg sluttet etter 3 år så hadde jeg sittet igjen med ingenting som kunne gi meg relevant jobb. Jeg måtte ta mastergrad. Anonymkode: d82d1...5eb
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #5 Skrevet 11. februar 2022 Hadde 2 i matte på vgs. Tok realfagsforkurs, men fant ut jeg heller ville studere teknologi-studie istedet for ingeniører. Regne-fagene på studiet er noen av de jeg har best karakterer i. Anonymkode: b13a2...ad3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #6 Skrevet 11. februar 2022 Fikk 2 på matteeksamen i tiende klasse og 4 i P1 og P2. Tok halvårig realfagskurs på NTNU etterpå og fikk A. Tror nok jeg jobbet i gjennomsnitt 11 timer hver dag det halvåret. Etter kurset begynte jeg på Energi og miljø (siving). Matten ble aldri et problem på siving, men slet mye med programmeringen. Anonymkode: 9d00e...4aa
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #7 Skrevet 11. februar 2022 Gitt at du får samme mattelærer som meg, så vil jeg virkelig anbefale realfagskurset på NTNU. Det var litt av en åpenbaring, men du må være villig til å jobbe veldig mye. Man setter basically livet sitt utenfor skolen på pause i ett halvt år. Anonymkode: 9d00e...4aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå