Gå til innhold

Har spist sunt i flere uker, hvorfor er jeg ikke tynn ennå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg lurer egentlig ikke på hvordan gå ned i vekt, for er godt i gang og det fungerer foreløpig, har gått ned 4,5kg siden nyttår. Ikke så raskt kanskje, men litt etter litt. Det er mer fokuset og tanker rundt, og hvor mye oppmerksomhet det krever :)

ts

Anonymkode: 454d8...938

Du er bare sinnsykt utålmodig. Du har fått ned 0.5 kilo i uken, og noe fortere enn det går det ikke. Bra jobba!

Anonymkode: ec959...68f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Noen flere som blir veldig opptatt av mat og vekt mens de prøver å gå ned i vekt? 

Ja, ekstremt. Ikke på den måten at jeg går rundt og er sulten og tenker at jeg har lyst til å spise hele tiden, men jeg tenker veldig mye på mat og legger mye krefter i måltidsplanlegging. Det kan være en positiv ting (jeg blir blant annet veldig inspirert til å prøve nye ting), men jeg vet av erfaring at jeg lett kan gå lei og falle av hvis jeg blir for intenst opptatt av noe. Så jeg prøver å ta det litt med ro. Hvis det er en dag eller to hvor jeg ikke har brukt Lifesum til å spore matinntaket, så lar jeg det gå, og så begynner jeg igjen neste dag.

Akkurat nå prøver jeg ikke å gå ned, men å opprettholde vekten, og jeg bruker fremdeles Lifesum til å holde meg på riktig kalorinivå. Må rett og slett prøve å venne meg til en ny måte å spise på, noe som ikke er så lett. 

Anonymkode: 2dd60...691

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var satt på spissen ;) Men burde vel tenkt på at folk flest ikke leser innlegget men svarer kun på tittelen.

Det du bør tenke over er at folk leser begge deler. Ikke legg ansvaret over uklare budskap på leser. Det er du som formulerer budskapet.

Spørsmålet i tittel var hvorfor er jeg ikke tynn enda. Og i innlegg skriver du mye om at du fokuserer mye på det og det er krevende og tar tid. Ikke et eneste sted gir du leser innsikt i at dette er noe du vet. Så hvordan skal jeg vite at du faktisk vet hvordan du går ned i vekt? Jeg kjenner ikke deg og forholder meg kun til innlegget ditt.

Og der dår jeg inntrykk av at fokuset ditt er på hva du spiser, ikke hvor mye. Altså kaloriunderskudd.

Bruken av neida i starten kan for meg like godt være dialekt. I dont know.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Prøver å justere forventningene, ikke knytte godfølelsen kun til hvorvidt vekta går nedover ved hver eneste veiing. Men er ikke så lett, ville jo helst vært i mål i går ;)

Jeg liker å knytte godfølelsen til statistikken i appen- hvor mange dager jeg klarer å være innenfor på kalorier. Ikke hvorvidt vekten rikker seg☺️

Anonymkode: 7eff4...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (9 minutter siden):

Det du bør tenke over er at folk leser begge deler. Ikke legg ansvaret over uklare budskap på leser. Det er du som formulerer budskapet.

Spørsmålet i tittel var hvorfor er jeg ikke tynn enda. Og i innlegg skriver du mye om at du fokuserer mye på det og det er krevende og tar tid. Ikke et eneste sted gir du leser innsikt i at dette er noe du vet. Så hvordan skal jeg vite at du faktisk vet hvordan du går ned i vekt? Jeg kjenner ikke deg og forholder meg kun til innlegget ditt.

Og der dår jeg inntrykk av at fokuset ditt er på hva du spiser, ikke hvor mye. Altså kaloriunderskudd.

Beklager. Hadde det hjulpet om jeg satte tittelen i hermetegn? Tenkte at det var et så flåsete og virkelighetsfjernt utsagn at alle skjønner at det er tull.

Følte det kom klart frem at det handlet om tankegangen rundt og ikke de konkrete grepene/metodene man bruker. Men tydeligvis ikke, får ta det på min kappe :)

Stemmer at jeg fokuserer på hva og når fremfor hvor mye jeg spiser, men forsøker porsjonskontroll i tillegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du er bare sinnsykt utålmodig. Du har fått ned 0.5 kilo i uken, og noe fortere enn det går det ikke. Bra jobba!

Anonymkode: ec959...68f

Takk! Det er nok urealistisk å forvente raskere tempo ja, må minne meg selv på det :)

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg liker å knytte godfølelsen til statistikken i appen- hvor mange dager jeg klarer å være innenfor på kalorier. Ikke hvorvidt vekten rikker seg☺️

Anonymkode: 7eff4...075

Den liker jeg, prosess i stedet for resultat. Godfølelse når du vet at du har gjort jobben, uavhengig av utfallet 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, nettopp! Dette er ikke mitt første forsøk heller, så jeg prøver å finne ut hva det er som kan få det til å bli varig tapt vekt denne gangen. Kanskje det å bli oppslukt i det gir fortere "burnout" og så ramler jeg helt av🤔 Prøver å justere forventningene, ikke knytte godfølelsen kun til hvorvidt vekta går nedover ved hver eneste veiing. Men er ikke så lett, ville jo helst vært i mål i går ;)

Ts

Jeg tror vi lett fokuserer på vekta, fordi det er et så målbart tall. Vi forbinder progresjonen vår med dette enkle tallet, mens energinivå, fungerende funksjoner i kroppen, mat o.l. er mer diffust. Vi merker så klart forskjell på formen når kosthold forbedres, men i dagliglivet kan vi ikke si "jeg vil gå opp 2 energipoeng i måneden, og målet er 200 energipoeng om 6 måneder". Særlig vi som vil ha resultater fort, har lett for å bli vektfokusert.

Jeg veier meg, og registrerer det hver uke. Pluss at jeg måler hofte, midje og bryst. Samtidig prøver jeg å tenke på vektnedgang som kun bivirking av livsstilsendring. Hovedmålet må være mer energi, et kosthold som gir kroppen den næringen som trengs (jeg har fått påvist noen mangler, så dette blir ekstra viktig i tiden fremover), bedre søvn og mer styrke og utholdenhet. Jeg vil at kroppen skal holde resten av livet, og normalvekt i seg selv vil ikke gi meg det om ikke alt det andre følger med.

Huff, føler jeg skriver langt nå. Men er litt godt å lufte tankene innimellom😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kroppen er laget for å regulere energibruk i forhold til energiinntak. Så med mindre du gjør noe aktivt for å "tvinge" kroppen til å forbruke mer enn den får, så vil ikke vekten gå så mye ned kun på endrede matvaner.

Anonymkode: c9eab...01a

Tøys. Kroppen regulerer ikke noe her. Den bruker mer når man er aktiv, men det er en naturlig mekanisk greie og ikke en regulering. 

nomore82 skrev (30 minutter siden):

Jeg forstod veldig godt hva ts mener. Har tenkt tanken selv også. Det er et ønske om å få ekstra resultater som belønning for å være flink. Helt naturlig, selv om vi vet at det ikke er sånn naturen fungerer. Det mentale oppleves så krevende, og man kjemper gjerne hvert minutt for å ikke ta den sjokoladeplata. Når du har kjempet hver minutt våken tid, i ukesvis, føles det som at resultatet ikke står i forhold til innsatsen. Og det gjor det ikke, det står i forhold til faktisk inntak. 

Det var et hjertesukk, og jeg har full sympati med ts. 

Anonymkode: 8fe0a...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er HELT lik. En sånn endring tar (for meg) noe så enormt fokus, nesten døgnet rundt. Litt slitsomt egentlig? Ikke at jeg hele tiden tenker på det med konkrete tanker, men det er en sånn..bevissthet rundt det? Heeeeele tiden 🙄 Kanskje må det være sånn, men jeg er neimen ikke sikker.. Bikket litt over her.

Anonymkode: c538d...c44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på det du spør om, men jeg er slank og tenker virkelig aldri på det jeg spiser. Men de gangene jeg har gjort det innser jeg at jeg spiser normalt sunt og generelt lite også. Så vil kanskje tro det er enklere om vanene blir slik at du ikke tenker for mye, alt går på automatikk? 

Anonymkode: 0408b...934

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er jeg også. Jeg har jobbet hardt med å få fokuset bort fra mat det siste året, noe som har hjulpet meg 13 kilo ned i vekt uten å aktivt slanke meg. Dersom jeg ikke tenker på mat, men følger magen og spiser når jeg er sulten, spiser til jeg ikke er sulten mer, osv. så går det lettere. Nå sliter jeg generelt med overspising, så lett er det ikke, men det har blitt lettere etter hvert som fokuset går mer bort fra maten. 

Anonymkode: 33647...6b6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 14.01):

Jeg er HELT lik. En sånn endring tar (for meg) noe så enormt fokus, nesten døgnet rundt. Litt slitsomt egentlig? Ikke at jeg hele tiden tenker på det med konkrete tanker, men det er en sånn..bevissthet rundt det? Heeeeele tiden 🙄 Kanskje må det være sånn, men jeg er neimen ikke sikker.. Bikket litt over her.

Anonymkode: c538d...c44

Det er ganske slitsomt ja. Håper det roer seg snart, når vanene får satt seg litt :) Føler jeg må veie meg hver dag for å følge med og minne meg på hva jeg driver med, men kan hende det egentlig er for ofte...

AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 14.37):

Jeg kan ikke svare på det du spør om, men jeg er slank og tenker virkelig aldri på det jeg spiser. Men de gangene jeg har gjort det innser jeg at jeg spiser normalt sunt og generelt lite også. Så vil kanskje tro det er enklere om vanene blir slik at du ikke tenker for mye, alt går på automatikk? 

Anonymkode: 0408b...934

Håper du har rett! :) Noen ting begynner å gå mer av seg selv, andre ting må jeg virkelig følge med og bruke viljestyrke på.

AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 14.54):

Sånn er jeg også. Jeg har jobbet hardt med å få fokuset bort fra mat det siste året, noe som har hjulpet meg 13 kilo ned i vekt uten å aktivt slanke meg. Dersom jeg ikke tenker på mat, men følger magen og spiser når jeg er sulten, spiser til jeg ikke er sulten mer, osv. så går det lettere. Nå sliter jeg generelt med overspising, så lett er det ikke, men det har blitt lettere etter hvert som fokuset går mer bort fra maten. 

Anonymkode: 33647...6b6

Hvordan har du gjort det? :) Eller hva har du erstattet matfokuset med? Eller hvordan funker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på min første hindring, dvs. hadde et par veiinger som gikk litt opp. Det som bruker å skje er at jeg blir stressa og demotivert også glipper det og jeg ender med en lang utskeielse. Denne gangen prøver jeg å ha is i magen og bare følge planen og fortsette slik jeg har gjort. Det er jo helt normalt at det går littegranne opp og ned, kan ikke forvente at det bare går nedover.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker litt at prisen jeg må betale for å ha "tillat meg selv å bli overvektig" er at vektnedgangen kan bli oppslukende til tider. Dersom jeg hadde tatt tak tidligere, feks etter 2 kg opp så kunne jeg gått de ned igjen uten å tenke så mye på det. Bare typ godteri i noen uker. Men når man har et titalls kilo ekstra så krever det jo en mental tilpasning å venne seg til mindre mat. 

Anonymkode: a6a76...22b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muffin man
AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 12.29):

Ja, nettopp! Dette er ikke mitt første forsøk heller, så jeg prøver å finne ut hva det er som kan få det til å bli varig tapt vekt denne gangen. Kanskje det å bli oppslukt i det gir fortere "burnout" og så ramler jeg helt av🤔 Prøver å justere forventningene, ikke knytte godfølelsen kun til hvorvidt vekta går nedover ved hver eneste veiing. Men er ikke så lett, ville jo helst vært i mål i går ;)

Ts

Den beste måten å gå ned i vekt og å holde den nede er å finne et kosthold du trives med på sikt og samtidig som du finner sunne alternativer som gir volum nok til å gjøre det mett og tilfredsstilt med maten. Finnes tusenvis av ulike måltider å eksperimentere med her og triks du kan gjøre for å "spice" opp maten .

Å kjøre et strengt kostholdregime kan knekke den beste psykisk på sikt til det punktet man føler slankingen ikke er verdt det lenger.

Lykke til uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du spiser "sunn" mat, så må du ikke spise så mye. Jeg spiste ikke "sunn" mat, men fet god mat, men i små porsjoner. Gikk ned i vekt  1 kilo i mnd. Lett majones har 60% fett, så ikke spis mye av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...