Gå til innhold

Har spist sunt i flere uker, hvorfor er jeg ikke tynn ennå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Neida! Men blir så utålmodig 😅 Jeg vet det tar tid, det tok tid å legge på seg 30kg for mye og det tar tid å få dem av igjen. Burde ikke ha hastverk, burde bygge nye vaner og få varig endring. Men jeg blir så oppslukt av prosessen og vekttapsprosjektet, det tar en del kapasitet merker jeg. Og når man tenker så mye på det, da føles det som at det går så sakte fremover.

Noen flere som blir veldig opptatt av mat og vekt mens de prøver å gå ned i vekt? Må man være det for å lykkes kanskje? Eller motsatt, er cluet å gjøre det så automatisert som mulig? Hvor mye tankevirksomhet brukte du daglig på det da du slanket deg?

Anonymkode: 454d8...938

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg ikke trengt/eller prøvd å slanke meg noen gang. men var en periode i livet mitt litt større enn det jeg følte meg komfortabel med. Har du i tillegg til å spise sunnere begynt å være mer i bevegelse? For å bli kvitt 30 kg så tror jeg ikke kun matvaner gjør utslaget. Begynn å tren! Kombinasjonen av trening og sunnere matvaner kommer nok til å gi resultater. Ikke vær så opptatt av vekten, ta heller mål rund magen, armer, lår ovs. For å si det sånn jeg er slank og relativt godt trent nå og veier det samme som jeg veide når jeg var litt for stor. men det er jo fordi muskler veier mer enn fett. Så kast vekten og ikke heng deg så mye opp i det. Du vil merke det på hvordan klærne sitter på og ikke mist speilbilde om det funker. 

Begynn å gå en times tur hver dag, eller skaff deg en time med personlig trener på treningssenter for å komme igang. eller finne deg en hobby/aktivitet som er fast hver uke. 

På den måten vil du etterhvert komme inn i en rutine og trening + kosthold kommer automatisk. Bare husk at det tar minst ca 3 uker før kroppen klarer å tilvenne seg til en ny vane.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk at det må være lov å ha noen dager der du kan unne deg noe godt. Hvis man blir for streng med seg selv og aldri unner seg noe godt man har lyst på så dabber bare motivasjonen av. Jeg har for ekspempel, ingen alkohol/brus/snop i ukedagene. så er det lov å unne meg noe fredag og lørdag (med måte selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite hjelp i "sunn" kost om en spiser mye av den.

Jeg spiser ikke noe "lett", men med små porsjoner og fysisk aktivitet alnket jeg meg 20 kilo på ett år.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du i nok bevegelse?

Jeg synes ofte det er lettere å konsentrere seg om en ting av gangen. F. eks først kutte ut sjokolade, chips, kaker o.l. Når det går greit så er det neste som å spise mindre posjoner og fylle opp magen med grønnsaker, vann og vitaminer fremfor kjøttdeig, brød og pasta.

Å velge usunt for min del vil si proteinpudding, yoghurt og en fet dressing på salaten.

Trening og fysisk aktivitet er også viktig selvfølgelig og heiser og rulletrapper finnes ikke lenger. Kun vanlige trapper ;)

Anonymkode: 300a2...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må bruke ganske mye tankekraft for å ikke gå opp i vekt. Jeg spiser lett for mye hvis jeg ikke følger med😅 Men rutiner hjelper. Hvis jeg ikke klarer å holde vekten så hjelper det å telle kalorier en periode, for å litt mer bevissthet. Bruker du Lifesum?

Anonymkode: 7eff4...075

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig fokust på mat og vekt nå når jeg driver med livsstilsomlegging. 

Har gått ned 27 kg siden juli. 

Jeg logger all mat jeg spiser, så har full kontroll på kcal inntaket mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen er laget for å regulere energibruk i forhold til energiinntak. Så med mindre du gjør noe aktivt for å "tvinge" kroppen til å forbruke mer enn den får, så vil ikke vekten gå så mye ned kun på endrede matvaner.

Anonymkode: c9eab...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også oppslukt, men tenker det er positivt egentlig. Blir veldig motivert av å registrere og følge tråden er ikke «Vi som skal ned i vekt før påske». Da ser jeg tydelig nedgangen og føler meg forpliktet. Samtidig ser jeg hvilket tempo det går i for andre, og da føles mitt tempo også normalt. Sett mål om 5kg av gangen feks? Så blir det ikke så overveldende, samt at det motiverer å «nå mål».

Anonymkode: 4e826...509

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan spise for mange kalorier daglig selv om man spiser sunn mat. Eksempel er nøtter, avocado, oljer. 

Hva spiser du av matvarer på en vanlig dag ts? 

Anonymkode: a64b7...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er 30kg i overvekt, er 0,5-1kg i uken en fin vektnedgang. Hva går du ned i uken ts?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kroppen er laget for å regulere energibruk i forhold til energiinntak. Så med mindre du gjør noe aktivt for å "tvinge" kroppen til å forbruke mer enn den får, så vil ikke vekten gå så mye ned kun på endrede matvaner.

Dette er jo nesten bare tull og høyst overdrevent

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan jo også regulere hvor mye kroppen får ved å ligge i kaloriunderskudd. Det finnes faktisk flere studier som viser at trening ikke er spesielt effektivt for akkurat vektnedgang. Man bør likevel trene/være i fysisk aktivtet pga alle helsegevinstene det gir. 

Endret av Roci
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg så godt! I starten følte jeg det var alt jeg tenkte på. Riktig mat, finne nye oppskrifter, få noen gåturer. Og spørsmål som spiser jeg riktig, for mye, for lite? 

Jeg er nå på tredje forsøk. De første gangene følte jeg selv at livsstilsendring var alt jeg tenkte på fordi det var så mye å sette seg inn i. Kostholdsinfo å lese seg opp på, nye oppskrifter, og signaler fra egen kropp som måtte tolkes. 

Denne gangen er jeg mye mer avslappa, fordi jeg har mer kunnskap og erfaring. Fokuset er ikke på mat og vekt på samme måte. Når det gjelder vekt vet jeg at jeg lett blir skuffet om tallet er for lavt. Jeg har derfor mål om 1-2kg ned i måneden, men alt ned er bra, også 0,5 på en mnd. Jeg jobber med å forberede meg mentalt på platået jeg vet vil komme om noen kilo, og at det kan vare i 2-3 måneder. Går det over fortere er det pluss, tar det 3 måneder er jeg klar til å ta det med ro.

Ta små steg, sett deg enklere mål enn du ønsker, f.eks 1kg istedenfor 2. Målvekt om 1 år istedenfor 6mnd. Det har hjulpet meg veldig til å slippe litt tak.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
nomore82 skrev (34 minutter siden):

Skal du ned i vekt må du ha kaloriunderskudd.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Man kan spise for mange kalorier daglig selv om man spiser sunn mat. Eksempel er nøtter, avocado, oljer. 

Hva spiser du av matvarer på en vanlig dag ts? 

Anonymkode: a64b7...54f

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Når man er 30kg i overvekt, er 0,5-1kg i uken en fin vektnedgang. Hva går du ned i uken ts?

Jeg lurer egentlig ikke på hvordan gå ned i vekt, for er godt i gang og det fungerer foreløpig, har gått ned 4,5kg siden nyttår. Ikke så raskt kanskje, men litt etter litt. Det er mer fokuset og tanker rundt, og hvor mye oppmerksomhet det krever :)

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Lila* skrev (7 minutter siden):

Forstår deg så godt! I starten følte jeg det var alt jeg tenkte på. Riktig mat, finne nye oppskrifter, få noen gåturer. Og spørsmål som spiser jeg riktig, for mye, for lite? 

Jeg er nå på tredje forsøk. De første gangene følte jeg selv at livsstilsendring var alt jeg tenkte på fordi det var så mye å sette seg inn i. Kostholdsinfo å lese seg opp på, nye oppskrifter, og signaler fra egen kropp som måtte tolkes. 

Denne gangen er jeg mye mer avslappa, fordi jeg har mer kunnskap og erfaring. Fokuset er ikke på mat og vekt på samme måte. Når det gjelder vekt vet jeg at jeg lett blir skuffet om tallet er for lavt. Jeg har derfor mål om 1-2kg ned i måneden, men alt ned er bra, også 0,5 på en mnd. Jeg jobber med å forberede meg mentalt på platået jeg vet vil komme om noen kilo, og at det kan vare i 2-3 måneder. Går det over fortere er det pluss, tar det 3 måneder er jeg klar til å ta det med ro.

Ta små steg, sett deg enklere mål enn du ønsker, f.eks 1kg istedenfor 2. Målvekt om 1 år istedenfor 6mnd. Det har hjulpet meg veldig til å slippe litt tak.

Ja, nettopp! Dette er ikke mitt første forsøk heller, så jeg prøver å finne ut hva det er som kan få det til å bli varig tapt vekt denne gangen. Kanskje det å bli oppslukt i det gir fortere "burnout" og så ramler jeg helt av🤔 Prøver å justere forventningene, ikke knytte godfølelsen kun til hvorvidt vekta går nedover ved hver eneste veiing. Men er ikke så lett, ville jo helst vært i mål i går ;)

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg lurer egentlig ikke på hvordan gå ned i vekt, for er godt i gang og det fungerer foreløpig, har gått ned 4,5kg siden nyttår. Ikke så raskt kanskje, men litt etter litt. Det er mer fokuset og tanker rundt, og hvor mye oppmerksomhet det krever :)

ts

Da bør du revurdere trådtittel 😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (Akkurat nå):

Da bør du revurdere trådtittel 😅

Det var satt på spissen ;) Men burde vel tenkt på at folk flest ikke leser innlegget men svarer kun på tittelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...