AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #1 Skrevet 11. februar 2022 Baby er 7,5 mnd nå. Jeg har gitt grøt, og finmost grønnsaker og frukt siden ca 6 mnd. Når kan man starte å gi mat med mer klumper? Jeg vil prøve å gi litt brød, eller er det for tidlig? Hvilket brød, og pålegg, bør jeg gi? (Med tanke på saltinnhold og kumelk som baby ikke skal ha så mye av). Anonymkode: 118c2...11a
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #2 Skrevet 11. februar 2022 Jeg har gitt brød fra 6 mnd. Samme med kokte grønnsaker de klarer å holde selv og som kokes så mye at du kan dele de ved å klemme med fingrene (da klarer også baby å tygge de med gommene). Minste på 8 mnd har akkurat begynt med pålegg, har vært fornøyd med bare brød frem til nå. Gir mest leverpostei, men kan også mose banan eller avokado eller ha på litt smoothie. Husk at det ikke er farlig om baby brekker seg, blir rød i ansiktet og blank i øynene. Det er kjempebra at de får øvd på å spise skikkelig mat, og de bryr seg ikke så mye om de må hoste det opp igjen 😊 Anonymkode: 09b22...368
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #3 Skrevet 11. februar 2022 Jeg ga det fra første stund, vi startet rundt 5 mnd. Både klumper, brød og andre konsistenser. Tenkte aldri på saltinnholdet, siden det ble så små mengder, men ga heller ikke saltpølse og slikt da. Prøvde meg frem med det meste av pålegg. Anonymkode: 9c970...865 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #4 Skrevet 11. februar 2022 Vi ga brød fra 6 måneder. Ga en halv skive så de kunne kontrollere selv hvor mye de fikk i munn. Samme med godt kokte grønnsaker og myke frukter. Anonymkode: 882e3...e9f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #5 Skrevet 11. februar 2022 Du trenger ikke være redd for klumper. Babyer har en veldig kraftig brekningsrefleks, slik at de ofte begynner å brekke seg og hoste når noe kommer langt bak i munnen. Det betyr ikke at de har satt noe i halsen, det er snarere en måte å unngå det. Jeg tror det er viktig å introdusere klumper i maten mens denne refleksen er sterk, slik at baby lærer å håndtere klumper. Maten bør være myk slik at baby kan mose den med gummene, så rå gulrot og knekkebrød kan vente litt. Det er lurt å være forsiktig med rund, glatt mat, f.eks druer, banan og pølsebiter. Disse kan skli bak i halsen og sette seg fast, og vil blokkere luftveien. Del dem opp litt før du gir til baby. Vi opplevde at spisingen gikk enklere om maten hadde litt størrelse, slik at baby kunne holde den. Små biter ble bare slukt, noe som førte til enten brekninger eller forstoppelse. Brødskiver delte vi i åtte, senere fire biter. Gjerne med litt forskjellige pålegg, så baby kunne velge. Baby fikk også prøve å spise annen mat, det er utrolig hva en liten knyttneve klarer å putte i en munn. Anonymkode: 76a55...54c 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #6 Skrevet 11. februar 2022 Det anbefales å vente med "klumpemat" til babyen har god hodekontroll og kan sitte helt oppreist. Grøt og mos kan man gi i vippestol på øverste hakket, men klumpemat bør man vente med til ungen sitter helt rett og stødig. Vi begynte vel med brød da våre var rundt 7 mnd. Ingen av dem hadde tenner da. Brød i små biter først, og senere i stenger. Smørepålegg som "glir" lett i munnen (leverpostei, kremoster, bananmos, avocadomos, peanøttsmør uten biter), bare smør. Grønnsaker kokt/bakt myke, som søtpotet, brokkoli, blomkål, o.l. Anonymkode: 91d55...c30
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #7 Skrevet 11. februar 2022 Vi kjørte delvis babystyrt nattilnærming der barnet spiser selv i stedet for å bli matet, og hadde derfor klumper i maten/mat med konsistens fra starten av. Dampede gulrotstaver og brødbiter med leverpostei var populært fra starten av. Pass bare på at maten kan moses med gommene, og del opp rund mat som kan blokkere pusterøret, f.eks. druer. Anonymkode: f6f17...0cf
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #8 Skrevet 11. februar 2022 Dere som gir brød, gir dere med skorpe? Hvilket brød gir dere? Har en baby på snart 10mnd og jeg er livredd for å gi skorper og la han holde skiven selv. Han får sånne små terninger med brød. Gir aldri druer, men most banan og most middag. Har aldri latt han spise en kokt brokkoli som han holder i hånden. Er usikker på om det er jeg som er for tilbakeholden eller om det er greit å vente, men ser jo nå på mange svar her at jeg burde utfordre baby mer i matveien. Anonymkode: 46fc5...738
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #9 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere som gir brød, gir dere med skorpe? Hvilket brød gir dere? Har en baby på snart 10mnd og jeg er livredd for å gi skorper og la han holde skiven selv. Han får sånne små terninger med brød. Gir aldri druer, men most banan og most middag. Har aldri latt han spise en kokt brokkoli som han holder i hånden. Er usikker på om det er jeg som er for tilbakeholden eller om det er greit å vente, men ser jo nå på mange svar her at jeg burde utfordre baby mer i matveien. Anonymkode: 46fc5...738 Vi ga skorpe fra vi startet med brød. Når tennene begynte å komme var det populært å gnage på en skorpe. Den blir også most etterhvert, så det er ikke noe problem. Å gnage skorper skal visst også være bra for utvikling av kjeven. Vi kjøpte helt normale mellomgrove og grove brød uten hele frø og korn. Jeg husker ikke hvorfor, kanskje fordi de kan være litt vonde å gnage på. Du er for tilbakeholden. Barnet må lære seg å spise vanlig mat etterhvert, og det er ingen grunn til å vente ned en så stor baby. Druer kan du dele i to. Hvis du klemmer litt på en banan vil den dele seg i tre på langs, det gir fine trekantete staver. Vi var i en periode forsiktige med å gi for små biter. Gutten vår var en sluker, så en liten bit kunne gå rett ned uten å bli most av gommene. Det følte vi ga en økt risiko for å sette noe i halsen, og vi så at det gjorde fordøyelsen vanskelig. Derfor ga vi større biter som måtte moses før de kunne svelges. Les om hva du skal gjøre hvis baby setter noe i halsen. Når baby spiser må du følge med, så du kan gripe inn hvis noe skjer. Min toåring har spist mat med biter selv fra han var 5-6 mnd, og har aldri fått noe i halsen som ikke løsnet med et par host. Anonymkode: 76a55...54c 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #10 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som gir brød, gir dere med skorpe? Hvilket brød gir dere? Har en baby på snart 10mnd og jeg er livredd for å gi skorper og la han holde skiven selv. Han får sånne små terninger med brød. Gir aldri druer, men most banan og most middag. Har aldri latt han spise en kokt brokkoli som han holder i hånden. Er usikker på om det er jeg som er for tilbakeholden eller om det er greit å vente, men ser jo nå på mange svar her at jeg burde utfordre baby mer i matveien. Anonymkode: 46fc5...738 Vi ga skorper fra starten av, og ga det brødet vi hadde. Plukket av de hele solsikkekjernene som var løse på skorpen de gangene vi hadde solsikkebrød i starten, men ettersom vi så at hn ikke hadde problemer med dem så bare lot vi de være. Ville latt babyen din få prøve seg. Munnmotorikken skal jo også utvikle seg! For å sette det på spissen, kommer du til å hindre baby i annen utvikling fordi du er redd dn skal slå hodet? Anonymkode: 9c970...865
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #11 Skrevet 11. februar 2022 Ikke stress så. Kjenner du til noen som ikke har lært å tygge? Altfor mye styr rundt fast føde, barna tar det i sitt tempo. Anonymkode: 7a266...05e
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #12 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi ga skorpe fra vi startet med brød. Når tennene begynte å komme var det populært å gnage på en skorpe. Den blir også most etterhvert, så det er ikke noe problem. Å gnage skorper skal visst også være bra for utvikling av kjeven. Vi kjøpte helt normale mellomgrove og grove brød uten hele frø og korn. Jeg husker ikke hvorfor, kanskje fordi de kan være litt vonde å gnage på. Du er for tilbakeholden. Barnet må lære seg å spise vanlig mat etterhvert, og det er ingen grunn til å vente ned en så stor baby. Druer kan du dele i to. Hvis du klemmer litt på en banan vil den dele seg i tre på langs, det gir fine trekantete staver. Vi var i en periode forsiktige med å gi for små biter. Gutten vår var en sluker, så en liten bit kunne gå rett ned uten å bli most av gommene. Det følte vi ga en økt risiko for å sette noe i halsen, og vi så at det gjorde fordøyelsen vanskelig. Derfor ga vi større biter som måtte moses før de kunne svelges. Les om hva du skal gjøre hvis baby setter noe i halsen. Når baby spiser må du følge med, så du kan gripe inn hvis noe skjer. Min toåring har spist mat med biter selv fra han var 5-6 mnd, og har aldri fått noe i halsen som ikke løsnet med et par host. Anonymkode: 76a55...54c Hvor store biter brød gir dere da? Deler dere en brødskive i to og lar baby tygge på den? Kan baby tygge på en lang skorpe bit fra et kneipbrød for eksempel? Anonymkode: 46fc5...738
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #13 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hvor store biter brød gir dere da? Deler dere en brødskive i to og lar baby tygge på den? Kan baby tygge på en lang skorpe bit fra et kneipbrød for eksempel? Anonymkode: 46fc5...738 Vi delte i åtte til å begynne med, fordi kvarte skiver ble veldig store til den lille babyen. Ved ca 8 mnd ble bitene stappet inn i munnen, noe som gjorde tygging vanskelig, så da gikk vi over til å dele i fire. Lange kneipskorper var fine å gnage på. Baby fikk godt tak i den ene enden, og hadde dermed god kontroll. Med en stor skorpe var det heller ikke mulig å stappe alt inn i munnen, når det ble et problem. Anonymkode: 76a55...54c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå