Gå til innhold

Hva gjør man når de gamle begynner å trenge hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en bestemor og bestefar som begynner å bli ganske gamle. De begynner å bli slitne fysisk og jeg er ganske sikker på at bestemor begynner å bli dement.

Huset begynner å bli skittent og det er masse gammel mat i kjøleskapet. Sånn har det aldri vært før.

Vi har et godt forhold, men ingen i familien er vant med å snakke om de vanskelige tingene, og de gamle er stolte over å være selvstendige.

Hvordan går vi frem for å hjelpe dem i denne fasen? Med hus og hjem, men også dette med at bestemor begynner å bli så forvirret.

Har noen råd å komme med?

Anonymkode: 04c55...198

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar kontakt med kommunen og får hjemmehjelp/hjemmesykepleier. Fastlegen kan også hjelpe.

Anonymkode: dfe47...cb3

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tar kontakt med kommunen og får hjemmehjelp/hjemmesykepleier. Fastlegen kan også hjelpe.

Er ikke dette veldig inngripende? Bestefar er jo fremdeles oppegående, men sliter dog mer med helsa enn bestemor. Jeg lurer på om de hadde blitt fornærmet om jeg tok kontakt med kommunen uten å ta noen andre steg  med den først...

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke dette veldig inngripende? Bestefar er jo fremdeles oppegående, men sliter dog mer med helsa enn bestemor. Jeg lurer på om de hadde blitt fornærmet om jeg tok kontakt med kommunen uten å ta noen andre steg  med den først...

Rettelse: ...andre steg med *dem først.

Skrevet

Er det bestemor som har styra med mat og renhold? 
Hvis så, er det mye som tyder på at hodet hennes begynner å svikte….. jeg tok kontakt med demenskoordinator i kommunen. De har et team som reiser rundt og kartlegger. Ordner med time til spesialist ol. 
Hvis dette ikke er et tilbud hos dere kan dere gå om fastlegen. Noen av dere pårørende må ta en prat med bestefar om åssen han oppfatter henne. Legg det fram slik at dette er viktig slik at de får hjelp. 
Uansett høres det ut som de har behov for noe kommunal hjelp, kanskje i form av innkjøp, renhold og ev også matombringing. 
Lykke til, bra du bryr deg 💞

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er inngripende hvis du ikke prater med bestefar først ja. 
Må få ham på banen. Han ser jo sikkert han også at noe svikter. 
Hvis han sliter med helsa, blir det fort for tøft og i tillegg ha omsorg for kona som begynner å tulle. 
Det ender ofte dårlig, med at en eller begge ryker inn på sykehus fordi noe akutt skjer. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har selvsagt dem med på laget! Selvsagt snakker du med besteforeldrene først. Med mindre de er så dønn demente at de må ha verge, er det ingen som kan tvinge på dem hjemmehjelp av noe slag. 

Så det første du gjør, er å snakke med besteofreldrene dine om de trenger hjelp. Så prøver du overtale den muligens demente til å gå til fastlegen. Nekter vedkommende, er det ikke noe du kan gjøre. Så lenge de er myndige, må de involveres i prosessen. 

Nekter de å søke om hjelp, er det ikke så mye du får gjort med det. Jeg har selv hatt en dement mormor som blånektet å ta imot hjelp fra det offentlige. Og da ble det utrolig tungt for oss pårørende, som da måtte ta oss av alt husarbeid og stell av en dement person som tisset og bæsjet rundt i huset og nektet å gå med bleie... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du ikke foreldre eller tanter og onkler som også reagerer på dette som du kan diskutere dette med? Hva sier isåfall de? Det er mer naturlig at de tar tak i tingene enn et barnebarn siden de er nærmeste ledd og pårørende. Da mine besteforeldre ble  gamle og klart hjelpetrengende var det ikke naturlig for meg å ta hovedansvaret med det. Min mor og mine tanter snakket seg imellom om det og ordnet opp. 

Anonymkode: 0b846...0ca

• Liker 3
Skrevet

Vet ikke om de kvalifiserer for kommunal hjelp.

Hjemmehjelp vasker hus. Det vanlige er hver 2. eller 3. uke. De kan også handle. 

Hjemmesykepleie ordner medisiner, steller sår og hjelper til med dusj. 

Har en syk og gammel mor, og mitt søsken og jeg ordner med det meste. Er ikke utkjøring av middag i min kommune. Vi er innom tilsammen 4 ganger daglig. 

Bærer ved, går med søppel, rydder, betaler regninger, rydder kjøleskap, frister med mat og kaker (hun spiser dårlig), gjør alt av avtaler og timebestillinger, ordner skyss, handler, steller hage... Ja, egentlig gjør vi vel alt. 

Hun har 4 timer støttekontakt hver uke. Brukes til kafé, butikk, frisør, legeturer, sykehus og sånt. Det hjelper oss mye. Hun har hjemmehjelp til husvask, og leier inn noen til storrengjøring, vindusvask etc. Hjemmesykepleie kommer i perioder når det er behov. 

Anonymkode: 6b7d9...785

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du ikke foreldre eller tanter og onkler som også reagerer på dette som du kan diskutere dette med? Hva sier isåfall de? Det er mer naturlig at de tar tak i tingene enn et barnebarn siden de er nærmeste ledd og pårørende. Da mine besteforeldre ble  gamle og klart hjelpetrengende var det ikke naturlig for meg å ta hovedansvaret med det. Min mor og mine tanter snakket seg imellom om det og ordnet opp. 

Anonymkode: 0b846...0ca

Joda, de har barn. Men disse synes det er vanskelig å ta tak i det. Jeg har sagt jeg ikke synes de gjør nok for å finne ut av dette og føler snart at jeg selv må ta tak i det. Selv om jeg selvfølgelig ønsker at de selv gjør det.

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har selvsagt dem med på laget! Selvsagt snakker du med besteforeldrene først. Med mindre de er så dønn demente at de må ha verge, er det ingen som kan tvinge på dem hjemmehjelp av noe slag. 

Så det første du gjør, er å snakke med besteofreldrene dine om de trenger hjelp. Så prøver du overtale den muligens demente til å gå til fastlegen. Nekter vedkommende, er det ikke noe du kan gjøre. Så lenge de er myndige, må de involveres i prosessen. 

Nekter de å søke om hjelp, er det ikke så mye du får gjort med det. Jeg har selv hatt en dement mormor som blånektet å ta imot hjelp fra det offentlige. Og da ble det utrolig tungt for oss pårørende, som da måtte ta oss av alt husarbeid og stell av en dement person som tisset og bæsjet rundt i huset og nektet å gå med bleie... 

Man kan kontakte fastlegen, som så kan foreslå undersøkelse. Merkelig nok er mange mer positivt innstilte til legens forslag enn familiens... 

Men man må først snakke med den det gjelder, for de har rett til å vite hvem som har snakket med fastlegen. 

Skrevet

Står i litt samme situasjon med mine egne gamle foreldre, og ja det er vanskelig.

Vi utenfor ser jo at de trenger hjelp, spiser bare brødskiver, huset er skittent og rotete og virker som hygienen begynner å bli mindre og mindre viktig. Ingen av oss barna bor i samme by som foreldrene våres, så merker det tydelig når vi først treffes.

Min far har også begynt å høre dårlig, men nekter å dra til lege for å sjekke hørsel ( han er for stolt og mener selvfølgelig han er frisk som en fisk). Han er inne til legesjekk ofte pga andre helseproblemer.

Så jeg ringte legekontoret og spurte om ikke legen kunne sjekke hørselen i forbindelse med en av de andre avtalene. Men de kunne ikke "lure" han til å sjekke hørselen sa de. Og det eneste jeg kan gjøre er å prate med han og prøve å få han til å frivillig bli med å sjekke, men det nekter han som sagt.

Kjenner de neste årene kommer til å bli utfordrende. Vil gjerne hjelpe med det jeg kan, men hva gjør man når de gamle fortsatt er "oppgående" og ikke vil ha hjelp?

Anonymkode: 9e6be...c39

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kjenner de neste årene kommer til å bli utfordrende. Vil gjerne hjelpe med det jeg kan, men hva gjør man når de gamle fortsatt er "oppgående" og ikke vil ha hjelp?

Anonymkode: 9e6be...c39

Det er dessverre vanskelig som pårørende å se endringer, uten at de vil motta hjelp. Men jeg tror det viktigste er å godta at standarden for hygiene, renslighet i huset og matvaner endrer seg når man blir eldre. Selvsagt innenfor rimelighetens grenser, før man må prøve å gripe inn igjen på nytt.

Anonymkode: 690e6...419

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...