Gå til innhold

Kan man velge hvilken skole barnet skal gå på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er på utkikk etter et større hus og fant et som kan være veldig aktuelt, men adressen hører til en barneskole med litt dårlig rykte. Er ikke så mye lenger til en annen skole som vi heller ønsker at barnet skal gå på. Kan vi velge dette selv? :) 

Anonymkode: bcd7f...321

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke nødvendigvis. 

Les hva som gjelder for deres kommune. I de fleste kommuner kan man søke om å få gå på en annen skole enn den man hører til. Kapasitet ved skolene kan avgjøre om man får plass eller ikke. Man har uansett rett til plass på nærskolen, men man har ikke automatisk rett til å komme inn på hvilken som helst annen skole man ønsker. 

Anonymkode: 84f6e...f1a

• Liker 1
Skrevet

Nei.

Noen skoler sier ja så lenge det er plass. Andre skoler sier kategorisk nei og forholder seg slavisk til grensene nettopp for å slippe sånne tvilstilfeller. Men velge selv kan man ikke.

Anonymkode: 9b3c6...e7f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi er på utkikk etter et større hus og fant et som kan være veldig aktuelt, men adressen hører til en barneskole med litt dårlig rykte. Er ikke så mye lenger til en annen skole som vi heller ønsker at barnet skal gå på. Kan vi velge dette selv? :) 

Det tror jeg ikke. Min gutt har en kompis som bor noen hundre meter unna oss, men på feil side av skolegrensen. Men han fikk ikke begynne på skolen med min gutt og flere venner 

Anonymkode: 4d9ec...5d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke nødvendigvis. 

Les hva som gjelder for deres kommune. I de fleste kommuner kan man søke om å få gå på en annen skole enn den man hører til. Kapasitet ved skolene kan avgjøre om man får plass eller ikke. Man har uansett rett til plass på nærskolen, men man har ikke automatisk rett til å komme inn på hvilken som helst annen skole man ønsker. 

Det virker logisk, ja! Ser for meg at mange av de som tilhører den skolen med dårlig rykte søker seg over til den andre, da de er ganske nære, så den er sikkert full 😅 prøvde å lese meg opp på kommunesiden men fant ikke noe om det, kanskje megleren vet det :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det tror jeg ikke. Min gutt har en kompis som bor noen hundre meter unna oss, men på feil side av skolegrensen. Men han fikk ikke begynne på skolen med min gutt og flere venner 

Ah, stakkars gutt, men ett sted må jo grensen gå :( hvis skolene er konsekvente vil isåfall ikke dette huset være aktuelt

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det virker logisk, ja! Ser for meg at mange av de som tilhører den skolen med dårlig rykte søker seg over til den andre, da de er ganske nære, så den er sikkert full 😅 prøvde å lese meg opp på kommunesiden men fant ikke noe om det, kanskje megleren vet det :) 

Det beste er å bare ta en telefon eller e-post til skolekontoret i kommunen. De lover sikkert ingenting per telefon da, men da vil du kunne få en indikasjon på hvor mye fleksibilitet som finnes.

Eventuelt hører du direkte med den skolen det gjelder, om de har sprengt kapasitet eller om de har ledig plass og tar imot barn som bor utenfor grensen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er variasjoner fra kommune til kommune. Her sogner vi egentlig til to skoler, da vi bor midt i mellom. Så blir det den som har ledig plass det året. Naboen her som har flere barn, har søsken gått på ulike skoler. 

Anonymkode: e4dcf...624

Skrevet

En annen ting du bør ha i tankene, er hvor lenge det er til skolestart. Skal barnet begynne denne høsten? Eller er det flere år til h*n begynner?

Dersom det er flere år til skolestart bør du være oppmerksom på at ting kan endre seg. Skolen kan ha plass nå, men hvis kullene fremover feks er uvanlig store kan det endre seg innen skolestart og dere kan da risikere å ikke få plass likevel. Dette har skjedd i nabolaget her vi bor, her har skolegrensene blitt flyttet de siste årene og flere har fått plass på en annen skole enn de "planla". 

• Liker 1
Skrevet
Splittbinders skrev (1 minutt siden):

En annen ting du bør ha i tankene, er hvor lenge det er til skolestart. Skal barnet begynne denne høsten? Eller er det flere år til h*n begynner?

Dersom det er flere år til skolestart bør du være oppmerksom på at ting kan endre seg. Skolen kan ha plass nå, men hvis kullene fremover feks er uvanlig store kan det endre seg innen skolestart og dere kan da risikere å ikke få plass likevel. Dette har skjedd i nabolaget her vi bor, her har skolegrensene blitt flyttet de siste årene og flere har fått plass på en annen skole enn de "planla". 

Viktig poeng. Her var det et svært nytt byggefelt som opprinnelig skulle sogne til en skole, men så endret de planene, og innen alle boligene var ferdig bygget, sognet de plutselig til en annen skole - med lengre og farligere skolevei, og 50 kr i bompenger om foreldrene skulle kjøre dem til skolen.

Skrevet
Splittbinders skrev (1 minutt siden):

Godt poeng! Guttungen er bare litt over et år enda, så ting kan endre seg ja :) det blir jo en risiko å ta, med mindre man omtrent er nærmeste nabo med skolen man ønsker seg 😮 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Godt poeng! Guttungen er bare litt over et år enda, så ting kan endre seg ja :) det blir jo en risiko å ta, med mindre man omtrent er nærmeste nabo med skolen man ønsker seg 😮 

Ja sett dere i alle fall godt inn i skolegrensene før dere kjøper.

Finn ut om grensene har blitt flyttet ofte i det siste feks. Finnes det noen områder med flytende skolegrense (altså at grensen endres fra år til år)? Det kan tyde på sprengt kapasitet og vil minske sannsynligheten for å komme inn på skolen dere ønsker.

Planlegges det noen større boligprosjekter i området? Det vil kunne presse kapasiteten på skoler.

Er det noen store kull rett foran dere? Altså feks nyere boligområder med mange barn i alderen 3-5 feks? Som kan komme til å fylle opp skolen de nærmeste årene?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ah, stakkars gutt, men ett sted må jo grensen gå :( hvis skolene er konsekvente vil isåfall ikke dette huset være aktuelt

Ja er synd på han. De gikk på samme barnehage fra de var 1 år. Men skolen her er full, så de må følge reglene 

Skrevet

Nei, barnet havner automatisk på den skolen barnet er registrert på. 

Her måtte det tlf til rektor, brev til kommunen osv. Å det bare for å få lillebror inn på samme skole som storesøster. Det fordi lillebror har adresse hos far og storesøster oss meg. Far nekter å bytte adresse så da ble det på den vanskelige måten. Det var heldigvis ledig plass på skolen ellers hadde hun havnet på skolen oss far.

Anonymkode: 26d08...811

Skrevet

Her I kommunen er det veldig veldig vanskelig. Det er ofte de som bor på skolegrensene som vil ha annen skole fordi vennene går der, men skolekretsgrensen må jo gå et sted. Du får heller ikke innvilget skoleskyss til andre skoler enn nærskolen om du mot formodning skulle få plass.  

Anonymkode: 6bf52...216

Skrevet

Her kunne man søke seg til hvilken skole man ville inntil noen få år siden. Nå er det kjempestrengt, egentlig umulig å velge skole. Vet en som fikk byttet, men da måtte det dokumenteres at barnet hadde angst osv. Ellers har alle fått blant avslag. 

Anonymkode: fe259...a6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...