Gå til innhold

Ullklær til baby med termin i slutten av mars?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på å kjøpe noen ullbodyer kanskje, men lurer på hvor "nødvendig" det er? Vi har allerede strikket en del klær til han i merinoull og alpakka, så det blir ikke mangel på varme klær. Hvordan gjorde dere det med tanke på ull til vårbaby?

Anonymkode: 2e1b3...355

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor bor du? Vi bodde på østlandet en marsmåned med mye snø og kulde. Vi hadde noen ullbodyer, men ikke veldig mange. Vi hadde filosofien at vi kjøper mer hvis vi ser at det er behov for det. Den første måneden var vi ikke ute veldig mye eller lenge. Små trilleturer for litt frisk luft.

Vil anbefale å kjøpe noen og se det an, både babyens behov og om han tåler ull eller ikke.

Lykke til🥰

Anonymkode: 0f036...122

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor bor du? Vi bodde på østlandet en marsmåned med mye snø og kulde. Vi hadde noen ullbodyer, men ikke veldig mange. Vi hadde filosofien at vi kjøper mer hvis vi ser at det er behov for det. Den første måneden var vi ikke ute veldig mye eller lenge. Små trilleturer for litt frisk luft.

Vil anbefale å kjøpe noen og se det an, både babyens behov og om han tåler ull eller ikke.

Lykke til🥰

(Vi brukte da ullbodyene og ullstrømper når vi var ute, og kledde på flere lag. Føler jeg må presisere at vi sørget for at barnet var godt og varmt😅🙈).

Skrevet

Jeg fødte nå i januar, og bruker nesten ikke ulla jeg kjøpte. Fikk en kjempevarm baby som trives best med lite klær. Ute er han jo enten i en tykk vognpose eller i bæresele inni min jakke, så trenger ikke mye klær da heller.

Poenget er at det er nesten umulig å vite på forhånd hva du tenger😅

Anonymkode: 27dc8...e70

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville sett det litt an. 

De første klærene passer som regel bare noen uker så uansett. 

Også greit å tenke på at babyen kan vise seg å ikke tåle ull rett på kroppen.. VI fikk en lillebror i februar i fjor, og han kunne ikke bruke noen av ullbodyene vi hadde spart på fra storebror, for han fikk atopisk eksem over hele seg :s 

Så om dere allerede har varme klær, ville jeg ikke kjøpt noe mer, med mindre dere ser at han er kald av seg og det er en kald vår. 

Anonymkode: 25d46...799

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fødte nå i januar, og bruker nesten ikke ulla jeg kjøpte. Fikk en kjempevarm baby som trives best med lite klær. Ute er han jo enten i en tykk vognpose eller i bæresele inni min jakke, så trenger ikke mye klær da heller.

Poenget er at det er nesten umulig å vite på forhånd hva du tenger😅

Anonymkode: 27dc8...e70

Samme her. Eneste ulla vi har rørt er lua han bruker ute og ullpleddet vi fikk fra sykehuset. Ungen koker! 😅

Anonymkode: 37ae3...127

• Liker 1
Skrevet

Ullbodyer og slikt var unødvendig på min septemberbaby, frem til han var et år. Inne holdt vi grei temperatur, slik at ull ble for varmt. Når vi skulle ut kledde vi ull over inneklærne, og pakket babyen ned i dyne og teppe.

Når baby begynte å bevege seg utendørs var vi bare ute i korte perioder, så da var det også unødvendig med tynnull. Så kom sommeren, der ull ble for varmt, men til høsten trengte vi ull.

En marsjbaby vil nok begynne å være mer ute mens det er vinter, og da først kan ull være fint. Samtidig er det da så kaldt at babyen kanskje ikke klarer å bevege seg så mye i alle klærne, og da blir utetid likevel begrenset. Ullbody og slikt vil da kanskje ikke være nødvendig før til våren, men da er det gull verdt! Ingen blir så våte så fort som en ettåring med tilgang på søledammer!

Samtidig er barn forskjellige. Mitt barn har venner som kan komme inn i stua med ullgenser og ikke koke, mens mitt barn må kle av seg til t-skjorte. Jeg ville uansett ventet til høsten med å kjøpe ullbody til en marsjbaby.

Anonymkode: c9171...065

Skrevet

Takk for alle innspill! 🥰 Tror jeg bare venter til etter fødsel og ser an behovet før jeg eventuelt går til innkjøp av ullbody. Vi har jo nok av strikketøy og ullpledd allerede, og en god og varm vognpose på vei i posten, så det trengs kanskje ikke 😊

• Liker 2
Skrevet

Ull er genialt. Har bare ullklær her. 💓

• Liker 1
Skrevet

Min har brukt ull alle måneder unntatt juni, juli og august. Tynn ull er ikke varmere enn bomull, tvert imot. Hvis ungen har på bomull og blir svett er det mye mer ubehagelig enn ull siden bomull blir kaldt nå når vått. Jeg bruker også ull selv hele året. Bor i Oslo.

Skrevet

Jeg venter i slutten av mai og har skaffet en del ull. Eldste på snart to går i ull hele året. Så får vi se han babyen hva som funker der, men går utifra jeg blir å kle dem ganske likt sånn.

Skrevet

Kommer jo an på både babyen og hvor du bor.

Her kan det snø på 17.mai, så et sett eller to med body/longs i ull ville vi nok hatt bruk for.

Evt vurder såkalt sommerull, plagg i tynnere myk merino. Luner samtidig som det er svalt nok.

Anonymkode: 0da31...0a0

Skrevet

Jeg har alltid tenkt at tynn ull kan brukes hele året unntatt midt på dagtid på sommeren jeg da 😄 Så kommer det jo an på hvor i landet man bor, jeg har pakket tynn ull til meg selv til sommerferie liksom, om jeg skulle på fjellet eller til nord eller et sted der det var meldt dårlig vær. 

Har termin i starten av mars i Oslo og har kjøpt litt ull i de første 3 størrelsene iallfall. Som voksen har jeg alltid foretrukket færre/tynnere varme plagg heller enn mange lag og tykke plagg, så tenker heller ull og mindre utenpå enn bomull og mer utenpå.. Hva som er best for en baby vet jeg ikke da. 

Anonymkode: 71489...5ec

Skrevet

Man er jo sjelden rundt på kalde steder med baby, det er jo enten inne, i bilen eller i vogna med en nyfødt. Så det er igrunn ikke behov når de er så små.. 

Min baby født på senhøsten tålte heller ikke ull og fikk vonde utslett. Mange er sånn, og en del vokser det av seg :) 

Er sikkert litt hva man foretrekker, jeg liker ikke ull rett mot kroppen selv jeg.. Bruker heller som mellomlag :) 

Anonymkode: b9826...6d8

Skrevet

Yngste kunne ikke bruke ull med mindre det var - 10 eller kaldere, ellers kokte han.

Anonymkode: f2c82...88a

Skrevet

Mine babyer har vært veldig varme, og har fort blitt for varme i ull. Jwg har strikket flere jakker og bukser i ull til mini som kommer nå, men kommer ikke til å kjøpe ullbodyer. Det blir bonullsbodyer her.

Anonymkode: ecac3...4b0

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukt ull på baby hele 1. året. Også om sommeren. 
Ull er også godt fir å holde varmen ute hvis man ikke har isolerende plagg over. 

Anonymkode: 30afd...c07

Skrevet

Fikk baby tidlig i januar i år. Kjøpte mye ull brukt og på salg. Baby er veldig varm og bruker mest bomull inne.

Men babyklær blir så lite brukt at det er enkelt å selge eller gi bort. 

Anonymkode: 7f3be...766

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 8.51):

Lurer på å kjøpe noen ullbodyer kanskje, men lurer på hvor "nødvendig" det er? Vi har allerede strikket en del klær til han i merinoull og alpakka, så det blir ikke mangel på varme klær. Hvordan gjorde dere det med tanke på ull til vårbaby?

Min er født 23 mars, vi kjøpte ikke ull, var ikke nødvendig, vi bor på østlandet

Anonymkode: 56bf5...3a3

Skrevet

Jeg hadde SÅ mye fin ull til septemberungen. Fikk tidenes varmblodige unge som ikke kunne bruke ull.. vi har dermed masse ubrukt ull på loftet som jeg håper en fremtidig unge kanskje kan bruke 😂

med andre ord, heller kjøp inn hvis du trenger etterhvert.

Anonymkode: c8c92...abe

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...