Gå til innhold

Dere som er samboere/gift. Spør dere hverandre om.det passer før dere avtaler besøk hos dere selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok jeg vet det er bagateller, men jeg irriterer meg over det like vel.

Gubben liker fotball, og det er forsåvidt greit. Så har han en kompis som også liker fotball, men ikke har de tv kanalene for å se. Han kommer derfor hit når det er kamp på tv'n. Stortsett er dette greit, men i går kjente jeg at jeg ble irritert.

Hadde vært på jobb, gjort lekser med tre barn og laget middag. Var rimelig sliten da jeg sank ned i sofaen kl 1930. Tenkte da å scrolle noe hjernedødt på tvn før vi la oss. Fikk da høre fra gubben at "Ole" kommer forresten å ser kamp om en time.

Ble litt oppgitt da jeg overhodet ikke hadde lyst på folk hjem da. (Sliten, i ullundertøy og med smårot som jeg ikke hadde orket å ta.)  Får til svar fra gubben at "ja jeg kan jo si han ikke FÅR lov å komme da?". Kan jo ikke si nei da, for da er der jeg som er den vanskelige bitcha, som nekter mannen å få folk på besøk. Så da blir det til at han kommer da.

Hadde dette vært en engangshendelse så hadde jeg ikke brydd meg, men det skjer ukentlig. 

Jeg inviterer aldri noen uten å høre med min mann om det passer. 

Hadde vi hatt en kjellerstue eller noe sånn så hadde det ikke gjort  noe, men det er i stua og jeg føler meg helt i veien. Endte med at jeg gikk på soverommet kl 20.30.

Skulle ønske han tidligere på dagen, eller dagen i forveien kunne sa spurt meg om det passet istedet for å bare bestemme det.  Følelsen av å ikke ha noe å si, og bare bli overkjørt på den måten 

Hvordan gjør dere det? 

Anonymkode: 1fa87...444

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, ganske vanlig her

Anonymkode: 58f3e...065

Skrevet

Nå er jeg ikke gift lenger, men vi sjekket alltid med den andre om vi skulle ha besøk. Hadde vært utenkelig å ha besøk som skulle «okkupere» tv’en om det ikke var avtalt. Når jeg tenker meg om så hendte det faktisk aldri når den andre var hjemme! Om han hadde sine venner over for film el.l. var det uten unntak når jeg ikke var hjemme, og aldri i ukedager. Om jeg hadde folk på besøk var det stort sett for brettspilling el.l. og da satt vi på kjøkkenet så mannen kunne ha stua i fred.

• Liker 8
Skrevet

Noen ganger spørr vi den andre "Hvilken dag passer det best at **** og *** kommer?"

Andre ganger gir vi beskjed om at " **** kommer på lørdag"

• Liker 5
Skrevet

Vi spør/gir beskjed.

Vi er rause når det kommer til slikt, så det er helst at vi gir beskjed. Om noen av oss føler det blir veldig mye i en periode, spør vi. Vi er småbarnsforeldre, så om jeg skal ut hver helg og mannen må ta baby er det urettferdig (og omvendt).

Jeg hadde blitt sur om dette hadde skjedd ukentlig. Kan de ikke være hos "Ole" av og til? Dere har jo egentlig ikke plass til å fasitlitere.

Anonymkode: 53411...193

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig snakker vi med den andre når stua skal okkuperes. Vi er to som bor her, og etter en lang arbeidsdag skal begge parter respekteres.

Når den andre ikke er hjemme så er det jo greit, eller at man skal reise ut av huset for å besøke noen, da er det helt ok med kort varsel (greit å vite så man feks ikke begynner på middagen). Men aldri opplevd at samboer har besøk i ukedagene uten å ha gitt en forvarsel, eller hørt med meg om det går greit xxx dag. 

Anonymkode: 6add4...6c8

• Liker 6
Skrevet

Krev at mannen rydder smårotet så det ikke ser pinlig søplete ut når kameraten kommer? 

Jeg klarer ikke å sette meg inn i irritasjonen over at TVen er okkupert, les en bok heller da? 

Mannen har aldri besøk, men hadde han hatt det hadde jeg glatt benyttet muligheten til å rømme huset uten dårlig samvittighet fordi han sitter hjemme alene.

Anonymkode: f3945...2a5

• Liker 1
Skrevet

De aller fleste gangene så spør jeg. Men noen ganger skjer ting spontant sånn at jeg ikke rekker å spørre. Går stort sett helt fint. Synes det er litt for dumt å spørre om lov hver eneste gang. 

Anonymkode: 089d3...df7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi spør/gir beskjed.

Vi er rause når det kommer til slikt, så det er helst at vi gir beskjed. Om noen av oss føler det blir veldig mye i en periode, spør vi. Vi er småbarnsforeldre, så om jeg skal ut hver helg og mannen må ta baby er det urettferdig (og omvendt).

Jeg hadde blitt sur om dette hadde skjedd ukentlig. Kan de ikke være hos "Ole" av og til? Dere har jo egentlig ikke plass til å fasitlitere.

Anonymkode: 53411...193

Ole har ikke tv kanalene som trengs derfor blir det alltid her. Og som regel er det ok, men å få beskjed en time før når jeg overhodet ikke har lyst på besøk, er verre.  Jeg har liksom ingen steder å gjøre av meg annet enn badet og soverommet. Kan jo sitte på stua, men føler meg ufri og i veien. 

• Liker 2
Skrevet

Hadde nok ikke spurt i en slik setting men vi hadde nok tatt fotballkampen i kjellerstua så det hadde ikke hatt noen store konsekvenser for fruen.

Skrevet

Dette er kanskje ikke et problem for de som har flere oppholdsrom. Men når du bare har stue og soverom, skjønner jeg deg godt. Jeg hadde ikke likt det. Neste gang, si at du ikke orker besøk. Og jo, han kan si at det ikke passer. Det kalles å ta hensyn til sin partner. 

Anonymkode: 2bbc0...d97

• Liker 12
Skrevet

Jeg tenker det er en uting å måtte spørre om lov til ting som voksen, men at en dialog i forkant er greit. 

I denne saken tenker jeg at du kan si til mannen i en rolig stund der det er dere at det er helt greit å se tv med "ole" men at det ikke er greit at det er en fast greie for du trenger også litt fritid foran tv`n - så enten "sponser" han tv til deg på soverommet (elsker se tv i senga!) eller så får han kutte ned på kompiskveldene.. 

• Liker 7
Skrevet

Vi hører stort sett med den andre først ja. De siste årene har det vel hendt kanskje 2 ganger at han plutselig skal få besøk uten å gi beskjed først. Vi har heller ikke kjellerstue så enten sitter jeg i stua med de, eller så tar jeg med meg pcen og ser på serie i senga. 

Anonymkode: e7070...ffa

Skrevet

Ja, hører/spør om det er ok.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ole har ikke tv kanalene som trengs derfor blir det alltid her. Og som regel er det ok, men å få beskjed en time før når jeg overhodet ikke har lyst på besøk, er verre.  Jeg har liksom ingen steder å gjøre av meg annet enn badet og soverommet. Kan jo sitte på stua, men føler meg ufri og i veien. 

Ole kan kjøpe sine egne tv-kanaler framfor å komme til dere hver uke. 

Anonymkode: 3586f...a4c

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ole kan kjøpe seg tilgang på TV2 play så får han sett fortballkampen hjemme på nett. Tror mannen din/og eller Ole bruker dette som unnskyldning for det er mer sosialt å se kampen sammen.

Skjønner godt du er irritert. Her spør mannen alltid om besøk på forhånd hvis jeg er hjemme, vi har også bare en stue. Er jeg ikke hjemme blir det noe annet.

Anonymkode: d7874...839

• Liker 5
Skrevet

Vi spør alltid hverandre før vi får besøk, ja. Fint å ta hensyn til hverandre selv om det er en «liten» ting, eller iallfall få en heads up så man kanskje vil stelle seg litt eller rydde litt.

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Mannen min spør ikke, han sier fra. Men ikke alltid. 

Går bare inn på soverommet jeg, om jeg ikke orker at han har besøk. 

Gjør meg ingenting. Men med tre barn og TS sitt liv, hadde jeg satt pris på å få beskjed i god tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvordan gjør dere det? 

Vi spør ikke, vi informerer. Om det ikke passer seg, så sier vi bare i fra 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ok jeg vet det er bagateller, men jeg irriterer meg over det like vel.

Gubben liker fotball, og det er forsåvidt greit. Så har han en kompis som også liker fotball, men ikke har de tv kanalene for å se. Han kommer derfor hit når det er kamp på tv'n. Stortsett er dette greit, men i går kjente jeg at jeg ble irritert.

Hadde vært på jobb, gjort lekser med tre barn og laget middag. Var rimelig sliten da jeg sank ned i sofaen kl 1930. Tenkte da å scrolle noe hjernedødt på tvn før vi la oss. Fikk da høre fra gubben at "Ole" kommer forresten å ser kamp om en time.

Ble litt oppgitt da jeg overhodet ikke hadde lyst på folk hjem da. (Sliten, i ullundertøy og med smårot som jeg ikke hadde orket å ta.)  Får til svar fra gubben at "ja jeg kan jo si han ikke FÅR lov å komme da?". Kan jo ikke si nei da, for da er der jeg som er den vanskelige bitcha, som nekter mannen å få folk på besøk. Så da blir det til at han kommer da.

Hadde dette vært en engangshendelse så hadde jeg ikke brydd meg, men det skjer ukentlig. 

Jeg inviterer aldri noen uten å høre med min mann om det passer. 

Hadde vi hatt en kjellerstue eller noe sånn så hadde det ikke gjort  noe, men det er i stua og jeg føler meg helt i veien. Endte med at jeg gikk på soverommet kl 20.30.

Skulle ønske han tidligere på dagen, eller dagen i forveien kunne sa spurt meg om det passet istedet for å bare bestemme det.  Følelsen av å ikke ha noe å si, og bare bli overkjørt på den måten 

Hvordan gjør dere det? 

Kan man ikke «ta med seg» kanaler hvor man vil nå om dagen da? Jeg har kun ett abo på altibox, men kan jo se alle mine kanaler hvor jeg vil så lenge jeg har internett, enten med appletv el.l eller på en pc/nettbrett?
Mannen din kan vel ordne så de kan se «deres» kanaler hos Ole?

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...