AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #1 Skrevet 11. februar 2022 Han mobber meg - jeg vurderer å bytte jobb. Han mobber meg ikke - jeg tenker at "han kanskje ikke er så ille" og at det er "dumt å si opp jobben". Men i går tenkte jeg: det er jo som å være i et voldelig kjæresteforhold, en slags traumabond eller jeg vet ikke hva. Jeg vet at han ikke kommer til å forandre seg, men er redd for å gå 😔 Noen som har opplevd det samme på arbeidsplassen? Anonymkode: ead01...cb5 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #2 Skrevet 11. februar 2022 Hva legger du i at han mobber deg? Mobber han på generelt grunnlag, eller 'kun' deg? Anonymkode: 2ec84...d73 2
Kristin70 Skrevet 11. februar 2022 #3 Skrevet 11. februar 2022 Jeg har ikke opplevd det samme som deg, men jeg ser ingen grunn til at du skal være i denne jobben. Søk deg bort. Er det en liten arbeidsplass hvor mobbesjef er øverste leder eller er det andre ledere du kan ta kontakt med? Det kan være en mulighet å klage på sjefen, men slike prosesser er langdryge så uansett, søk ny jobb. 2 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #4 Skrevet 11. februar 2022 Ja, jeg jobbet i mange år med en slik person og til slutt innser man ikke selv hvor ille det er, men det var ufattelig deilig å komme bort fra det. Han kunne si ting som "hvis du ikke klarer det kan jeg finne en annen" eller "jeg forstår det slik at du er uvillig til å gjøre oppgavene dine" eller hvis jeg motsa "jeg kjenner meg ikke igjen i din fremstilling, og føler meg litt mobbet". Samtidig kunne han i møter med andre si "la de som kan dette få ordet" eller "kan du være stille når andre tydeligvis kan mer enn deg om dette" og da gjerne midt i at jeg hadde en fremføring, eller han kunne si til de andre når jeg gikk ut "er det bare jeg som sliter med vedkommende eller merker dere det også" litt konspiratorisk.. En skikkelig intrigemaker.. Jeg ble fortalt etter at jeg slttet at en nyansatt hadde tatt han og meldt sak til HR tvert når han prøvde seg på det samme - bra for vedkommende, skulle ønske jeg hadde guts til det for jobben og folka ellers var super. Anonymkode: a9aa6...2d5 6
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #5 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hva legger du i at han mobber deg? Mobber han på generelt grunnlag, eller 'kun' deg? Anonymkode: 2ec84...d73 Kun meg Anonymkode: ead01...cb5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #6 Skrevet 11. februar 2022 Kristin70 skrev (38 minutter siden): Jeg har ikke opplevd det samme som deg, men jeg ser ingen grunn til at du skal være i denne jobben. Søk deg bort. Er det en liten arbeidsplass hvor mobbesjef er øverste leder eller er det andre ledere du kan ta kontakt med? Det kan være en mulighet å klage på sjefen, men slike prosesser er langdryge så uansett, søk ny jobb. Ja, han er den eneste sjefen. Jeg ville søkt meg bort, men jeg er realistisk. Å finne en annen jobb er kjempevanskelig. Jeg vil ikke være arbeidsledig 😔 Anonymkode: ead01...cb5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #7 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ja, jeg jobbet i mange år med en slik person og til slutt innser man ikke selv hvor ille det er, men det var ufattelig deilig å komme bort fra det. Han kunne si ting som "hvis du ikke klarer det kan jeg finne en annen" eller "jeg forstår det slik at du er uvillig til å gjøre oppgavene dine" eller hvis jeg motsa "jeg kjenner meg ikke igjen i din fremstilling, og føler meg litt mobbet". Samtidig kunne han i møter med andre si "la de som kan dette få ordet" eller "kan du være stille når andre tydeligvis kan mer enn deg om dette" og da gjerne midt i at jeg hadde en fremføring, eller han kunne si til de andre når jeg gikk ut "er det bare jeg som sliter med vedkommende eller merker dere det også" litt konspiratorisk.. En skikkelig intrigemaker.. Jeg ble fortalt etter at jeg slttet at en nyansatt hadde tatt han og meldt sak til HR tvert når han prøvde seg på det samme - bra for vedkommende, skulle ønske jeg hadde guts til det for jobben og folka ellers var super. Anonymkode: a9aa6...2d5 Hva var "siste dråpe" for deg som gjorde at du ikke orket mer? Anonymkode: ead01...cb5
Flintis Skrevet 11. februar 2022 #8 Skrevet 11. februar 2022 Du må få deg en ny jobb før du sier opp. Men sett deg en tidsfrist (eks. 6 mnd), går det ikke å få ny jobb innen tidsfristen må du bare si opp, husk å justere livet inn på dagpengemodus og ha penger til karens. Undersøk hvordan det er med eventuell etterlønn. Ikke bråk med sjefen da du trenger attester referanser osv. Nå har du et mål, lykke til. 1
Flintis Skrevet 11. februar 2022 #9 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, han er den eneste sjefen. Jeg ville søkt meg bort, men jeg er realistisk. Å finne en annen jobb er kjempevanskelig. Jeg vil ikke være arbeidsledig 😔 Anonymkode: ead01...cb5 Kan du tenke def å begynne for deg selv?
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #10 Skrevet 11. februar 2022 Flintis skrev (24 minutter siden): Du må få deg en ny jobb før du sier opp. Men sett deg en tidsfrist (eks. 6 mnd), går det ikke å få ny jobb innen tidsfristen må du bare si opp, husk å justere livet inn på dagpengemodus og ha penger til karens. Undersøk hvordan det er med eventuell etterlønn. Ikke bråk med sjefen da du trenger attester referanser osv. Nå har du et mål, lykke til. Jeg trenger ikke referanser fra denne sjefen. 6 måneder kommer jeg ikke til å klare. Jeg er allerede nedbrutt. Gråter hver dag, sover ikke. Anonymkode: ead01...cb5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #11 Skrevet 11. februar 2022 Flintis skrev (23 minutter siden): Kan du tenke def å begynne for deg selv? Å nei, jeg liker å være ansatt 🙂 Jeg håper da at andre sjefer ikke er så ille. Jeg tviler virkelig på at det kan bli verre enn dette. Anonymkode: ead01...cb5 2
Flintis Skrevet 11. februar 2022 #12 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg trenger ikke referanser fra denne sjefen. 6 måneder kommer jeg ikke til å klare. Jeg er allerede nedbrutt. Gråter hver dag, sover ikke. Anonymkode: ead01...cb5 Da går det på helsa løs ta kontakt med lege, kanskje får du noen prosent sjukemelding så du kan redusere eksponeringen, men du må nok si opp for å ta vare på helsen. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #13 Skrevet 11. februar 2022 Men hva legger du i mobbing? Dersom han direkte mobber deg, så er jo det noe du kan ta videre. Anonymkode: 2ec84...d73 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #14 Skrevet 11. februar 2022 Flintis skrev (23 minutter siden): Da går det på helsa løs ta kontakt med lege, kanskje får du noen prosent sjukemelding så du kan redusere eksponeringen, men du må nok si opp for å ta vare på helsen. Helt enig. Mine kollegaer spør "Er du sikker? Er det virkelig så ille? Tenk litt på det...Å miste jobb er jo ikke bra", men er det bedre å miste helse? Det er ikke noe som plutselig dukket opp nå. Det har pågått i flere år og han har ødelagt både min psykiske helse og selvtillit. Anonymkode: ead01...cb5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #15 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Men hva legger du i mobbing? Dersom han direkte mobber deg, så er jo det noe du kan ta videre. Anonymkode: 2ec84...d73 Ta videre hvor? Hvis du tenker på fagforeninger og arbeidstilsynet, er det ingen vits, fordi han kommer ikke til å slutte med mobbingen. Regner med at han blir jævlig sur på meg hvis jeg sier fra, og da blir det helvete deluxe Anonymkode: ead01...cb5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #16 Skrevet 11. februar 2022 Ja, jeg har opplevd det samme. Trakassering, psykisk og materiell vold, mobbing. Han ville ha kontroll på privatlivet mitt, han prøvde å tvinge meg til å ta medisiner han mente jeg måtte ha. Hadde det helt jævli. En ting er sikkert, det er bedre å være arbeidsløs enn bli alvorlig syk. Det var det som skjedde med meg. Utbrent i 12 måneder, fikk panikkangst og var utenfor arbeidslivet i 5 år. Da er det så mye bedre å gå med en gang, og beholde det du har igjen av helsa. Du aner ikke hvor sterk reaksjonen kan bli hvis den først kommer. Det kan skje etter du er ute av helvette også. Kan du snakke med fastlegen om det? Si at du er bekymret for helsa, og må si opp? Kanskje din lege sykmelder deg så du kan bruke all din tid på å søke ny jobb, hvile og lade opp. Da jeg ble syk og sa opp fikk jeg beholde sykepenger selv om jeg sa opp. Nav var enig i at den jobben måtte jeg si opp. Så det er mulig å slippe karenstid, tap av sykepenger m.m. Anonymkode: 26b80...7f6 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #17 Skrevet 11. februar 2022 I mitt siste arbeidsforhold hadde jeg en sjef som seksuelt trakasserte meg. Det var utrolig vanskelig, og det slet meg helt ut. Dersom jeg smilte og prøvde å være hyggelig mot ham, kjørte han på med flørting og trakassering. Overså jeg ham, eller ikke smilte, straffet han meg ved å kjefte, henge meg ut foran andre, og gi meg umulig mye arbeidsmengde. De gangene han flørtet eller tok på meg, tenkte jeg "han liker meg, det er derfor han gjør det". Men jeg visste likevel at det var galt, og det føltes ikke godt å vite at han når som helst kunne finne på å tafse. Men i de øyeblikkene han flørtet og smilte sine kjekkeste smil mot meg, tenkte jeg at jeg greit skulle klare å holde ut på arbeidsplassen litt til. Men jeg ble fucket i hodet. Han spilte et psykologisk spill mot meg hele tiden. Jeg ble sykemeldt et par ganger før jeg sa opp, og da jeg først sa opp, raste det helt sammen for meg. Er nå på AAP, går fast til behandling hos psykolog, og sliter enormt med å komme meg i jobb igjen. Er redd mannlige sjefer. Kjenner at det faktisk er bedre å gå utbetalt minstesatsen på AAP enn å være i en jobb hvor psyken hele tiden blir tuklet med. Anonymkode: 7a141...209 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #18 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men hva legger du i mobbing? Dersom han direkte mobber deg, så er jo det noe du kan ta videre. Anonymkode: 2ec84...d73 Ikke alle arbeidsplasser hvor man kan ta det videre til, fordi noen arbeidsplasser er styrt og eid av sjefen selv. Anonymkode: 7a141...209 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #19 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Helt enig. Mine kollegaer spør "Er du sikker? Er det virkelig så ille? Tenk litt på det...Å miste jobb er jo ikke bra", men er det bedre å miste helse? Det er ikke noe som plutselig dukket opp nå. Det har pågått i flere år og han har ødelagt både min psykiske helse og selvtillit. Anonymkode: ead01...cb5 Det verste er jo når kollegaer komme med "Er det virkelig så ille? JEG har aldri opplevd ham slik.". Nei, mennesker flest er jo smarte nok til å finne seg ETT offer, og samtidig passe på å se bra ut i alle andres øyne. Anonymkode: 7a141...209 5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #20 Skrevet 11. februar 2022 32 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, han er den eneste sjefen. Jeg ville søkt meg bort, men jeg er realistisk. Å finne en annen jobb er kjempevanskelig. Jeg vil ikke være arbeidsledig 😔 Anonymkode: ead01...cb5 Er du realistisk, eller er du så nedbrutt av denne sjefen at du ikke ser skogen for bare trær? Hva jobber du som og hva slags kvalifikasjoner har du? Anonymkode: a6957...4f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå