AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #1 Skrevet 11. februar 2022 Hei dere, jeg trenger litt råd. Jeg har en gutt som nylig ble 2 år, han er veldig forsiktig av seg og var et av de barna som brukte lengst tid på å bli trygg i barnehagen han går i. Han trives godt der han er, men pga flytting så skal han bytte barnehage, vi har forhørt oss rundt ganske lenge og har funnet en vi liker godt som flere kjente også anbefaler. Så til det som gir meg søvnløse netter: Det er en barnehage med avdeling på 0-3 år før de går over i en større avdeling. Burde vi søke plass til han slik at han kan begynne nå etter sommeren, eller burde vi vente til han fyller 3 år om et år til og så søke så han kommer rett inn på den store avdelingen? Har ikke lyst til å gi han mange tilvenninger på kort tid, men er det slik at om man går 0-3 år så begynner man på den store avdelingen det året man fyller 4 eller det året man blir 3 år? Han har bursdag i februar. Også som en av barnehagelærerne nevnte: han er i en alder der de bedriver med parallell lek, men begynner straks å gå over til å leke med hverandre og få venner. Synes det er litt synd å bytte når han får venner, da er det kanskje best å bytte fort istedenfor å vente? Det er forresten en liten lokal plass vi har flyttet til så stor sjans for at han kommer i klasse med bhg barna her når skolen begynner. Beklager langt innlegg, det bare plager meg så mye og jeg vil bare det beste for han. Anonymkode: f8700...616
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #2 Skrevet 11. februar 2022 Man begynner på storbarn når man fyller 3 år. Avhengig av barnehagen så kan et februar-barn også flyttes etter nyttår. Kommer an på avdelingene, hvor mange barn de har i kø osv. Men senest sommeren han er 3,5 - sannsynligvis før! Overgangen fra småbarn til storbarn er litt heftig for mange. Hvis han er en forsiktig fyr ville jeg nok søkt ham inn til høsten, sånn at han blir kjent med dem han skal gå sammen med på storbarn først. En 2-åring tenker ikke overganger på samme måte som oss voksne, og selv om han nå er trygg der han er så kan det hende at det var selve "barnehagesituasjonen" som gjorde ham utrygg, og at et bytte av barnehage ikke vil oppleves like utrygt. Nå er han vant til settingen og vet hva det går ut på. Jeg ville kontaktet barnehagen før jeg søker og spurt hvordan de gjør overgangen fra småbarn til storbarn. Forklare at du vurderer å søke, og at du har et februarbarn, og om han da fra høsten vil komme rett på storbarn, eller om han vil gå på småbarn først. Dette vet selvfølgelig ikke barnehagen 100% enda, men de vet ihvertfall noe om søkerlistene og den barnegruppa de har pr i dag. Også tar du avgjørelsen derfra. Jeg vil tro at det er liten vits i å utsette flyttingen av ham, uansett avdeling han havner på i ny barnehage. Jeg ville nok bare gjort det så fort som mulig. Anonymkode: 10e8e...5d5 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #3 Skrevet 11. februar 2022 Hos oss flyttes de på storbarn i august ved oppstart av nytt barnehageår det året de fyller tre. Så noen er 3,5+ og andre 2,5 ved overgang til storbarn. Hadde søkt plass fra høsten av nå. Det er ofte litt roligere på småbarn og en mykere tilvenning enn å gå rett på storbarn. Anonymkode: d7a81...9ce 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #4 Skrevet 11. februar 2022 Bytt så tidlig som mulig. Anonymkode: a1440...54f 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #5 Skrevet 11. februar 2022 I de kommunale bhg her jeg bor starter man på storbarn det året man fyller 3. Så sønnen min, som er født i februar, begynte altså på storbarn da han var 3,5 år. Men altså, de jevnaldrende barna på småbarn flytter jo også over på storbarn. Så han flyttet over på storbarn sammen med fire andre barn som han allerede hadde gått på småbarn med. Jeg ville gjort det som var mest praktisk for familien. Og om det er litt hipp som happ, ville jeg vel byttet så raskt som mulig. Anonymkode: 89306...4f2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #6 Skrevet 11. februar 2022 Hvordan blir eventuelt avdelingen videre der han går nå? Må han uansett over til ny gruppe i nåværende barnehage, ville jeg søkt han inn på ny bhg med det samme. Anonymkode: e9761...801
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #7 Skrevet 11. februar 2022 Bytt så snart som mulig. Barn former vennskap tidlig og dersom du venter så risikerer du at det blir «krise» å flytte fra bestevennen. Anonymkode: 6fde9...042
Gjest kruspersilletaco Skrevet 11. februar 2022 #8 Skrevet 11. februar 2022 Jeg hadde byttet med en gang det gikk. Lettere overgang til stor avdeling, når barnet følger de andre barna fra avdelingen, slik at ikke alt er helt nytt
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #9 Skrevet 11. februar 2022 I vår barnehage begynner man på neste avdeling hvis det er nok plasser. Altså noen barn født det samme året går videre, mens andre blir igjen. Min eldste satt i lilleavdeling (1-2 år) til han var 3,5 og hoppet fra middels til storeavdeling (4-6 åringer) året etter, når han var 4,5. Hans fremtidige klassevenner på fortsatt på middels avdeling sammen med 2-åringer. Minsten begynte på middels avdeling (3-4 åringer) da han var 2, 5 år fordi det var plass der og mange søkere til minste avdeling. Anonymkode: 13d2c...4a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå