AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #1 Skrevet 10. februar 2022 Synes det er vanskeli å si ifra at jeg er syk og at jeg derfor ikke kan jobbe, spesielt i disse hjemmekontortider. Føler jeg må være kjempesyk for å ta en egenmelding og ikke jobbe på hjemmekontoret. Hva tenker dere om dette? Noen andre som kjenner på det samme?🙈 Anonymkode: 94083...621
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #2 Skrevet 10. februar 2022 Har hjemmekontor, skal være halvdau før jeg melder meg syk. Anonymkode: c18a7...695 6
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #3 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har hjemmekontor, skal være halvdau før jeg melder meg syk. Anonymkode: c18a7...695 Har møtt på jobb uansett form her også. Nå som vi må tilbake til kontorer så kommer sykefraværet til å bli skyhøyt i motsetning til de to siste årene. Anonymkode: c3b07...0d3 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #4 Skrevet 11. februar 2022 Er det som er så fint med hjemmekontor at er man litt syk så kan man orke å jobbe hjemme selv om man ikke hadde orket å reise på kontoret. Er man skikkelig syk skal man kunne logge av uten å føle det altfor ille. Anonymkode: 3450b...798 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #5 Skrevet 11. februar 2022 Jeg jobber om jeg er kun er litt småsyk, men om jeg ikke føler meg bra har jeg ingen problemer med å si at jeg er syk. Anonymkode: 5b26f...093 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #6 Skrevet 11. februar 2022 Bedre å være syk et par dager og bli frisk enn å sitte å hange foran pc i en uke i sykdomståke. Hadde meldt meg syk. Anonymkode: c31c8...e6c 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #7 Skrevet 11. februar 2022 Samme her, da vi hadde hjemmekontor. Vi har ikke lov til å ha hjemmekontor lenger, med mindre vi er syke. Og det irriterer meg skikkelig. De tar bort privilegiet vårt med hjemmekontor (ingen som ønsket det fast, men 1-2 dager i uka), men har fått streng beskjed om å ta med pc hjem hver dag i tilfelle vi blir syke. Så vi forventes å jobbe når vi er syke, men vi får ikke en dritt igjen for det. Vi skal være fleksible mot arbeidsgiver, men det går ikke andre veien. Sitter på hjemmekontor i dag og hoster lungene av meg. Motivasjonen er på topp. 👌 Anonymkode: 7700d...22b 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #8 Skrevet 11. februar 2022 Det der er utfordringene med hjemmekontor. Jeg har heldigvis en leder som er enig at dette kan være vanskelig. Jeg har meldt meg syk når jeg ikke orker å sitte foran pc'en. Da fungerer jeg ikke, selv på hjemmekontor. Anonymkode: 4cb79...ea5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #9 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Samme her, da vi hadde hjemmekontor. Vi har ikke lov til å ha hjemmekontor lenger, med mindre vi er syke. Og det irriterer meg skikkelig. De tar bort privilegiet vårt med hjemmekontor (ingen som ønsket det fast, men 1-2 dager i uka), men har fått streng beskjed om å ta med pc hjem hver dag i tilfelle vi blir syke. Så vi forventes å jobbe når vi er syke, men vi får ikke en dritt igjen for det. Vi skal være fleksible mot arbeidsgiver, men det går ikke andre veien. Sitter på hjemmekontor i dag og hoster lungene av meg. Motivasjonen er på topp. 👌 Anonymkode: 7700d...22b Da er det jo bare å gå tilbake til gamle vaner og melde inn sykemelding når man er for syk til å dra ned. Ikke la dem få alle godene og du ingenting. De bryr seg ikke om deg, da trenger ikke du bry deg om dem. Anonymkode: 7022c...275 5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #10 Skrevet 11. februar 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Da er det jo bare å gå tilbake til gamle vaner og melde inn sykemelding når man er for syk til å dra ned. Ikke la dem få alle godene og du ingenting. De bryr seg ikke om deg, da trenger ikke du bry deg om dem. Anonymkode: 7022c...275 Enig i dette. Reglene som er bestemt her, er ikke i tråd med reglene for arbeidslivet. Arbeidsgiver kan ikke kreve at du jobber når du er syk, eller hjemme med syke barn. Hjemmekontor har gradvis visket ut grensen for hvor mye man kan jobbe når man er syk. Det er lettere å jobbe hjemmefra når man er syk, enn å dra på jobb/kontoret og risikere å smitte andre på jobb og reisen til og fra. Uten at jeg har undersøkt, så tror jeg ikke det er noen endring i lovverket ang. det å holde seg unna jobb når man er syk, uansett om det er fra hjemmekontor eller på kontoret. Anonymkode: eae0f...636 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #11 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samme her, da vi hadde hjemmekontor. Vi har ikke lov til å ha hjemmekontor lenger, med mindre vi er syke. Og det irriterer meg skikkelig. De tar bort privilegiet vårt med hjemmekontor (ingen som ønsket det fast, men 1-2 dager i uka), men har fått streng beskjed om å ta med pc hjem hver dag i tilfelle vi blir syke. Så vi forventes å jobbe når vi er syke, men vi får ikke en dritt igjen for det. Vi skal være fleksible mot arbeidsgiver, men det går ikke andre veien. Sitter på hjemmekontor i dag og hoster lungene av meg. Motivasjonen er på topp. 👌 Anonymkode: 7700d...22b Det der hadde jeg ikke godtatt. Fikk samme signaler selv i begynnelsen av hjemmekontor-perioden («Så lille Ole er syk? Da jobber du hjemmefra da?») Gikk med på det i begynnelsen, men så jo at det ikke fungerte å jobbe med en syk unge hengende over skulderen. Så da strakk jeg verken til på jobb eller som mamma, og lærte meg å rett og slett gi beskjed om at nei, jeg/barna er syk og jeg kommer ikke til å jobbe i dag. Ferdig snakka. Retten til fri fra arbeidet med lønn ved egen eller barns sykdom har blitt kjempet fram gjennom flere tiår, og det er viktig at vi som arbeidstakere ikke lar denne kampen utraderes ved å la arbeidsgivere stille urimelige krav. Anonymkode: fcc3b...a7b 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #12 Skrevet 11. februar 2022 Jobbet hjemmefra om jeg var syk også før corona. Man orker jo mer enn man ville gjort på et kontor, da man kan sette seg nedpå innimellom. Så det styrer jeg fint selv. Presser ikke for hardt, men får som regel gjort en del. Og ikke noe pes fra arbeidsgiver, verken i den ene eller andre retningen. Som en over her påpeker: Når fleksibiliteten går begge veier må det da være greit. Anonymkode: fc042...b7a
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #13 Skrevet 11. februar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Da er det jo bare å gå tilbake til gamle vaner og melde inn sykemelding når man er for syk til å dra ned. Ikke la dem få alle godene og du ingenting. De bryr seg ikke om deg, da trenger ikke du bry deg om dem. Anonymkode: 7022c...275 2 hours ago, AnonymBruker said: Enig i dette. Reglene som er bestemt her, er ikke i tråd med reglene for arbeidslivet. Arbeidsgiver kan ikke kreve at du jobber når du er syk, eller hjemme med syke barn. Hjemmekontor har gradvis visket ut grensen for hvor mye man kan jobbe når man er syk. Det er lettere å jobbe hjemmefra når man er syk, enn å dra på jobb/kontoret og risikere å smitte andre på jobb og reisen til og fra. Uten at jeg har undersøkt, så tror jeg ikke det er noen endring i lovverket ang. det å holde seg unna jobb når man er syk, uansett om det er fra hjemmekontor eller på kontoret. Anonymkode: eae0f...636 De krever ikke at vi jobber når vi er "syke nok", det er bare den innstillingen om at "vi stoler ikke på at dere jobber bra hjemme så alle må komme på jobb alltid, men hvis du hoster er du ikke velkommen likevel!". Det er veldig forvirrende signaler hele tiden. Jeg har sagt opp så jeg bryr meg ikke så veldig egentlig. Men synes denne grensen for"syk nok" er veldig utydelig. Ser det jo på mange. Mannen min fryser og hoster under dyna mens han jobber. Tror folk bare forlenger perioden de er syke ved å holde på sånn, i stedetfor å bare HVILE. Anonymkode: 7700d...22b 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #14 Skrevet 11. februar 2022 Jeg har ikke helt muligheten til en "rolig dag" selv med hjemmekontor da jeg har x timer som skal føres + faktureres mot kunde, oppgaver som skal leveres osv. Så om jeg kjenner at jeg ikke orker å sitte minst 6 timer og jobbe iallfall medium effektivt så melder jeg meg syk selv om jeg har hjemmekontor. Nå har det veldig sjeldent skjedd da, pga jeg ikke har barn har jeg vel såvidt vært syk de siste 2 årene, kun et par ganger jeg har hatt migreneanfall og måttet ta 1 dag, ingen forkjølelser eller noe liknende. Men jeg hadde også mulighet for hjemmekontor før corona. Da hendte det om jeg bare var litt syk eller i dagene før og etter sykdom når man gjerne er litt slappere eller ikke sikker på at man ikke er smittefarlig at jeg jobbet hjemmefra istedet for å ta ut egenmelding. Må innrømme at jeg også vurderte litt etter hvor travelt det var på jobb, sitter jeg midt i noe viktig og har deadline så pusher jeg meg til å jobbe selv om jeg føler meg helt elendig, bruker heller mer av dagen på jobb, for jeg vet at det er meg det slår tilbake på om det ikke blir gjort.. Anonymkode: 3691f...cca
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #15 Skrevet 11. februar 2022 Jeg har ikke vært syk i hele hjemmekontortiden, egentlig litt ironisk under en pandemi. Men da jeg satt i åpent landskap slet jeg mye med luftveiene og kunne ha flere forkjølelser hver sesong. Hadde jeg fått en forkjølelse nå hadde jeg trolig jobbet så lenge jeg fikk sitte hjemme. Det tyngste når jeg er syk er å komme seg på jobb med lang reisevei, pluss at man ønsker jo ikke å smitte andre. Så definitivt høyere terskel for å melde meg syk når jeg kan jobbe hjemme, men blir jeg sengeliggende blir det egenmelding. Anonymkode: 3688c...9ff 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #16 Skrevet 11. februar 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Vi har ikke lov til å ha hjemmekontor lenger, med mindre vi er syke. Og det irriterer meg skikkelig. De tar bort privilegiet vårt med hjemmekontor (ingen som ønsket det fast, men 1-2 dager i uka), men har fått streng beskjed om å ta med pc hjem hver dag i tilfelle vi blir syke. Så vi forventes å jobbe når vi er syke, men vi får ikke en dritt igjen for det. Vi skal være fleksible mot arbeidsgiver, men det går ikke andre veien. Sitter på hjemmekontor i dag og hoster lungene av meg. Motivasjonen er på topp. 👌 Anonymkode: 7700d...22b Jeg tenkte først "herregud, for en arbeidsgiver". Men så kom jeg på at min egen arbeidsgiver egentlig kjører litt samme stilen. Hjemmekontor er kun for de med helseutfordringer , og det er også en forventning om at vi tar pc'en med oss hjem i tilfelle vi blir syke. Var syk i januar og da brukte jeg faktisk egenmelding for første gang på mange år, selv om jeg hadde med meg PC hjem. Selvfølgelig mest fordi jeg var skikkelig syk (og sengeliggende), men også litt i protest. Anonymkode: 4fe78...77b 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #17 Skrevet 11. februar 2022 Jeg kjenner på at skillet er visker veldig ut både mht egen sykdom og sykt barn, og det kan være belastende å ikke kunne være enten syk/hjemme med barn eller på jobb. Men samtidig har jeg en ekstremt fleksibel sjef som lar meg føre enkelttimer på både syk barn og egenmelding, og ser litt mellom fingrene om jeg går noe over det jeg har rett på for året. Så gi og ta og jeg kommer nok ut i pluss. Anonymkode: 2c72e...a28
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #18 Skrevet 11. februar 2022 Det er vel ikke forventet at dere jobber hjemmefra når dere er syke. Det er forskjell på å ha symptomer og å være syk. Poenget er vel at man kan jobbe hjemmefra om man har symptomer og derfor skal holde seg hjemme, men er i en slik form at man ville dratt på jobb dersom det ikke hadde vært en pandemi med smitteverntiltak. Anonymkode: c11f2...2fe 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #19 Skrevet 12. februar 2022 22 hours ago, AnonymBruker said: Jobbet hjemmefra om jeg var syk også før corona. Man orker jo mer enn man ville gjort på et kontor, da man kan sette seg nedpå innimellom. Så det styrer jeg fint selv. Presser ikke for hardt, men får som regel gjort en del. Og ikke noe pes fra arbeidsgiver, verken i den ene eller andre retningen. Som en over her påpeker: Når fleksibiliteten går begge veier må det da være greit. Anonymkode: fc042...b7a Samme her. Er jeg småsyk jobber jeg jeg hjemmefra og det gjorde jeg før korona også er jeg ordentlig så jobber jeg ikke nå og ikke da. Nå er det ganske sjelden at jeg er for syk til å jobbe, men det ble sykedag etter andre coronavaksine og en dag pga omgangssyke ifjor. Da var jeg sengeliggende eller fokuserte på å få i meg nok væske. Jeg jobber dessuten lite om jeg er hjemme med syke barnehagebaen. Jeg forsøkte det et par ganger, men jeg så at det i stor grad påvirka de syke barna negativt, så det har jeg sluttet med. Anonymkode: d5015...2c2
Tvist Skrevet 12. februar 2022 #20 Skrevet 12. februar 2022 Sist gang jeg meldte meg syk hadde mannen gått fra meg. Snakker mye i telefon på jobb og jeg klarte ikke snakke mer enn noen få setninger før jeg begynte å gråte. Men vanligvis hvis jeg ikke er veldig syk bare informerer jeg arbeidsgiver, så kan jeg ta et par ekstra pauser på dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå