Gå til innhold

Hvorfor har gamle folk så mye rot og rask i hjemmene sine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er som man er med i episode av Hoarders lizm 😂

Hva skal de med alt dette dritet?

Mye bedre med unge folk som er minimalistiske og ikke fyller huset med ting de ikke trenger 😉 

Anonymkode: 1b5ac...a3d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et langt liv med masse minner, fra tiden før alt ble lagret på internett og sosiale medier, ekte minner og ting. Pass dine egne saker. 

Anonymkode: 18864...9a6

• Liker 35
  • Hjerte 7
Gjest AprilRyan
Skrevet (endret)

Om de har bodd på samme sted hele livet eller mange år så samler ting seg opp ofte og når folk blir eldre så har de kanskje ikke ork til å rydde og kaste/gi bort så mye.

Jeg synes ofte det er koseligere hos eldre mennesker. Mye minner og koselige ting og ikke noe som ser ut som det er tatt rett ut fra et interiørmagasin.

Endret av AprilRyan
Skrevet

Det er ikke alle som tenker at bruk og kast er måten å leve på. 

Anonymkode: ba7ba...aa8

• Liker 9
  • Hjerte 6
Skrevet (endret)

For meg assosierer jeg minimalisme med noe kaldt, upersonlig, uten noe som helst av sjarm..Mens maksimalisme står for det motsatte 

"Maksimalisme er det motsatte av minimalisme: overdådige uttrykk, gjerne med bruk av sterke farger og mye mønster. Livsglede og kreativt mangfold er i fokus." 

https://ndla.no/en/subject:7509b507-548d-48e1-bef3-a06758e4820c/topic:1:60576/resource:0d0f6724-0eec-48ca-bf43-ec9a7f53fef3

Gjenstander som gir minner, gjenstander som er verdt å ta vare på, som betyr noe for den som eier de.

Ikke alle trives med et upersonlig, kaldt utrykk som minner mer om et sterilt sykehus enn et hjem en skal trives og leve i. Folk er forskjellige, liker forskjellige stilarter, det viktigste må vel være at de som bor i sitt hjem trives der. 

Edit; Jeg er ikke litt i tvil engang om hvilken av disse type hjemmene som ser mest koselig ut, hvem jeg antageligvis hadde trivdes best med av de som bor her og hva som ser varmest og finest ut.. Det er ikke nr 1 for å si det slik😉

2009491284_Screenshot_20220211-001349_SamsungInternet.thumb.jpg.f5e96af3f36e75eb046cb9d8c215836a.jpg

1156568385_Screenshot_20220211-001139_SamsungInternet.thumb.jpg.bd6069fbd65deaeab63fc2c50b7fccbb.jpg4b13d9940e2e909c06354480acc389f5.thumb.jpg.6424043aafe02a1b33378f79f9093ba2.jpg1064237388_Screenshot_20220211-001400_SamsungInternet.thumb.jpg.417ac637c163530f0c7104ce0f9d5e96.jpg

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 17
  • Hjerte 6
Skrevet
skreppamedleppa skrev (27 minutter siden):

For meg assosierer jeg minimalisme med noe kaldt, upersonlig, uten noe som helst av sjarm..Mens maksimalisme står for det motsatte 

"Maksimalisme er det motsatte av minimalisme: overdådige uttrykk, gjerne med bruk av sterke farger og mye mønster. Livsglede og kreativt mangfold er i fokus." 

https://ndla.no/en/subject:7509b507-548d-48e1-bef3-a06758e4820c/topic:1:60576/resource:0d0f6724-0eec-48ca-bf43-ec9a7f53fef3

Gjenstander som gir minner, gjenstander som er verdt å ta vare på, som betyr noe for den som eier de.

Ikke alle trives med et upersonlig, kaldt utrykk som minner mer om et sterilt sykehus enn et hjem en skal trives og leve i. Folk er forskjellige, liker forskjellige stilarter, det viktigste må vel være at de som bor i sitt hjem trives der. 

Edit; Jeg er ikke litt i tvil engang om hvilken av disse type hjemmene som ser mest koselig ut, hvem jeg antageligvis hadde trivdes best med av de som bor her og hva som ser varmest og finest ut.. Det er ikke nr 1 for å si det slik😉

2009491284_Screenshot_20220211-001349_SamsungInternet.thumb.jpg.f5e96af3f36e75eb046cb9d8c215836a.jpg

1156568385_Screenshot_20220211-001139_SamsungInternet.thumb.jpg.bd6069fbd65deaeab63fc2c50b7fccbb.jpg4b13d9940e2e909c06354480acc389f5.thumb.jpg.6424043aafe02a1b33378f79f9093ba2.jpg1064237388_Screenshot_20220211-001400_SamsungInternet.thumb.jpg.417ac637c163530f0c7104ce0f9d5e96.jpg

De var ganske jævlige, alle fire.

Nr 3 og 4 ville vært ok om man fjernet halvparten av plantene.

Anonymkode: 94e5b...79c

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De var ganske jævlige, alle fire.

Nr 3 og 4 ville vært ok om man fjernet halvparten av plantene.

Mens jeg synes alle de 3 nederste gruseslår nr 1 rett ned i støvlene. Kunne aldri ha bodd så kaldt og upersonlig og kjipt som nr 1. Som igjen bare beviser poenget mitt; at vi alle er forskjellige, tenke seg til for en sjokkerende faktaopplysning..

• Liker 16
Skrevet
skreppamedleppa skrev (13 minutter siden):

Mens jeg synes alle de 3 nederste gruseslår nr 1 rett ned i støvlene. Kunne aldri ha bodd så kaldt og upersonlig og kjipt som nr 1. Som igjen bare beviser poenget mitt; at vi alle er forskjellige, tenke seg til for en sjokkerende faktaopplysning..

Nei likte den ikke jeg heller, som sagt. En mellomting er fint.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei likte den ikke jeg heller, som sagt. En mellomting er fint.

Når ts nevner minimalisme i hi så sier det seg selv at jeg viser ytterpunktene. De fleste har vel en mellomting men når ts så fromt og freidig insisterer på å ha minst mulig trekker jeg frem maksimalisme som er motsetning til minimalisme. Betyr ikke at alle liker det, på samme måte som alle ikke liker minimalisme heller... Men av disse to ytterpunktene tror jeg de fleste har noe imellom men om jeg skulle velge mellom et kaldt og fullstendig upersonlig hjem og et maksimalistisk utrykk ville jeg absolutt godt for det siste! Betyr ikke at alle i denne tråden skal like det, det var heller aldri poenget mitt, da har dere misforstått veldig..

• Liker 4
Skrevet

Hva som kan kalles som rot og rask er høyst subjektivt, og ofte påvirket av mote.  Moter svinger, så plutselig er det som var rask, blitt in og hot.  Selv det man kaller for "personlig stil" er påvirket av mote og trender.  

Jeg tror ikke det går noe skille mellom gammel og ung, men på interesse.  Noen bryr seg, andre ikke.  

Anonymkode: e39bb...610

• Liker 6
Skrevet
skreppamedleppa skrev (5 timer siden):

Skjønner poenget ditt, men de tre eksemplene på maksimalisme er jo designet og stylet pent. De aller fleste gamle hjem er ikke det - det er rusk og rask og rariteter med eldgamle trender fra flere årtier. Blir ofte rotete av sånn, men bildene du viser er "ryddig rot". 

Mormor har ryddet huset nå. Hun forbereder på det som skjer innen 5-10-15-20 år. At hun og morfar ikke lenger er her, og hun vil sørge for at dødsboet ikke er FOR mye å rydde i. Mormor ❤️

Anonymkode: d6a06...f3e

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mye bedre med unge folk som er minimalistiske og ikke fyller huset med ting de ikke trenger 😉 

Gamle folk er oppvokst i en tid der det var ressursmangel, og hvis de behøvde noe, uansett hva, måtte de lete i skuffer og skap hjemme for å finne noe de hadde fra før som de kunne bruke.
Og selv om mye ser ut som "nips" og dekor for yngre mennesker, hadde det aller meste en nytteverdi.

Glidelåser og knapper ble fjernet fra gamle klesplagg som hadde blitt til lapper og filler, dyre tekstiler (som blonder) ble klippet av og tatt vare på i tilfelle de ville få bruk for det.  Gamle kjeler ble tatt vare på, det kunne brukes.  Vaser og serviser var bruksgjenstander som også ble brukt til pynt.
De kastet ingenting som kunne komme til nytte, eller som var av sentimental verdi, og gjennom et helt liv blir dette ganske mye.

Til og med tekstiler som gardiner og duker hadde en nytteverdi.
Gardiner ble brukt som isolasjon mot kulden på grunn av dårlig isolerte vinduer, åklær ble hengt opp på veggene av samme grunn, og duker ble brukt til å beskytte overflater mot slitasje, for det var ikke bare å kjøpe nytt om noe ble slitt eller ødelagt.

Til og med så sent på 70-tallet kunne vi merke ressursknappheten.  Selv om det var bedre da enn 10 år tidligere var det fremdeles ikke alltid bare bare å gå i butikken for å finne det vi ville ha.
Jeg er født på 60-tallet, og for min del var det ikke uvanlig at "nye" klær besto av gjenbrukte tekstiler, eller nye tekstiler med 20-30 år gammelt tilbehør.
Dette med sparing av ressurser er en mentalitet som sitter i ryggmargen for de aller fleste over 75, og til en viss grad for noen av oss over 50 også.

De som var var født og oppvokst i første halvdel av 1900-tallet hadde ikke det privilegiet å kunne leve minimalistisk.

Anonymkode: 7417d...983

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Rot har vi ingenting av, men rask, ja absolutt, loftet fullt. Mannen vil ikke kaste «historien», mens jeg vil hive det ut. Da jeg var yngre tenkte jeg de samme tankene som ts med utdaterte stiler og interiør. Nå sitter jeg jammen meg selv i et utdatert furuhelvete. Jeg eier ikke interesse for styling og interiør og nå gjemmer jeg meg bak miljøperspektivet og kaster ikke fullt brukbare (furu)møbler. De er i heltre i motsetning til de kjipe materialene dere unge trendy folk kjøper. For meg er det viktigere hva som finnes inni kjøleskapet og hva som produseres på kjøkkenet enn at det er pusset opp i grått med Gaggenauhvitevarer. 
Bare vent, blir du gammel nok og huset er romslig nok, så samles det opp, jeg lover deg.

Anonymkode: 2b241...580

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet

Når hjemmet ser ut som en obduksjonssal og bokhyller med med store litterære verk blir betegnet som rot, er det bare å kondolere, da har du sluttet å tenke selv og lar insta tenke for deg, god bedring.

Anonymkode: 2b241...580

• Liker 11
  • Hjerte 3
Skrevet
skreppamedleppa skrev (8 timer siden):

Problemet er at du definerer minimalisme som noe kaldt og upersonlig. Det første bildet du viser til mangler jo alt og er i tillegg tatt i mørket. Ikke rart det ser trist ut. Minimalisme dreier seg ikke om å ikke ha noen ting. Det handler om å kutte ned på ting. Og det er det stor forskjell på.

Anonymkode: bca70...3d7

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
skreppamedleppa skrev (8 timer siden):

Nå er det en viss forskjell på minimalisme som estetisk uttrykk i interiørdesign, og minimalisme som livsstil. Det finnes også flere ulike typer minimalistisk livsstil, alle er ikke kalde og sterile som det bildet du viser, som er en ekstremversjon. Jeg betrakter meg selv som minimalist, men har både bokhyller med bøker, grønne planter, pledd og puter i sofaen og bilder på veggen. Og tenner alltid masse levende lys. Har aldri hørt noe annet enn at jeg har det koselig :) 

"Min" form for minimalisme handler om at jeg ikke ønsker å ha flere eiendeler enn hva jeg trenger og bruker, det som verken har en praktisk funksjon eller gir meg glede i form av å være estetisk tiltalende, har ingen plass i mitt hjem. Jeg blir urolig og stresset av for mange ting og for mye/sterke farger, og foretrekker derfor hovedsaklig dempede, duse, nøytrale toner og enkle linjer. Jeg synes denne dama her forklarer det veldig bra:

• Liker 5
Skrevet

Enig! Jeg gruer meg SÅNN til vi skal tømme huset til mamma og pappa en dag. De setter jo ikke pris på tingene sine heller. Hvorfor ikke bare ta vare på det man setter mest pris på, men nei seksjon på seksjon fylt opp av støvete skrot fra 70 tallet og fremover. Jeg har flere ganger spurt «hva betyr denne for deg?» nei, de husker ikke hvor den er fra, eller at den stor i seksjonen. Kun gammel vane. 

Anonymkode: 4116a...918

• Liker 3
Skrevet

Mye av "rusket og rasket" som samler seg hos gamle folk er gjerne knyttet til barn og barnebarn ;)

Samboeren skal hjelpe foreldrene å flytte i leilighet nå, og da skal han blant annet gå gjennom kassevis av sine egne gamle ting som han stashet på deres loft da han flyttet hjemmefra... 

Selvsagt akkumulerer man mer og mer ting etter hvert som man blir eldre. Minner, ting som er barn og barnebarn sine, ting man kanskje trenger en dag, osv. 

Vi prøver være flinke til å ikke lagre på ting som vi vet ikke kommer til å bli brukt, som ting ungene vokser fra og sånt. Men så er det ting vi har lyst til å ta vare på til eventuelle barnebarn, så de blir stående på loftet. Så viser det seg gjerne at det ikke blir barnebarn, eller at tingene er så møllspiste at svigerdøtrene ikke vil ha det i hus når den tid kommer 😛 

Anonymkode: 03065...019

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det var tid før Internett, Instagram og interiørmagasiner. Det var trolig før du ble født. Da ringte man med telefoner som var koblet fast på veggen og så hadde man bilder, fotoalbumer på papir og så passet man bedre på tingene sine.

De eldre har levd et helt liv, opplevd masse, så mye av det de har er minner fra da de var yngre, barna var små, osv.

Denne sterile minimalistiske stilen er kald og avvisende. Den passer ikke for alle og den fantes ikke da dagens eldre var unge.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Krigen. 

Ikke så lenge siden. De som er gamle nå var barn og unge da det var krig i Norge, og i etterkrigstida.

Da var det knapphet på alt, og en måtte utnytte det lille en hadde. Å kaste ting var utenkelig, ikke bare å kjøpe nytt. Folk hadde lite penger, og det var lite varer å få kjøpt.

Dette sitter i folk. Selv om de kanskje ikke bevisst tenker på det.

Anonymkode: c71ac...57f

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...