Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på et jobbintervju for et såkalt seriøst selskap på Teams. Det var 3 stykker tilstede, men kun en som snakket. De andre var bare der som tause vitner. Alle presenterte seg kjapt, men selskapet ble ikke presentert og avdelingen ble raskt forklart i grove trekk.  Lederen holdt et høyt tempo og virket noe stresset. Da jeg skulle presentere meg, var fokuset kun på hva jeg hadde av detaljert erfaring til å gjøre noen konkrete oppgaver som kun ble nevt i et av de mange punktene på stillingsutlysningen. Det var viktig at jeg kunne si noe om resultater og store oppnåelser. Etter 25 minutter avbryter han intervjuet og sier han vil gå rett på sak og si at jeg ikke passer i rollen. Han mener jeg mangler erfaring på punktet nevnt over basert på det jeg hadde sagt i intervjuet. Rett før de la på, prøvde de to tause å si noen trøstende ord for å redde situasjonen.

Ikke en eneste gang prøvde de å selge inn selskapet, men antok at jeg ville jobbe der for enhver pris. Røde flagg hadde jeg sett allerede før jeg aksepterte intervjuet, som at de sendte meg e-post sent på en lørdag vedr. tid og sted. 

Det var også litt merkelig at en av personene hadde hatt lederjobben før, men rykket ned visstnok med vilje. I så fall burde vel også vedkommende ha litt å si? 

Ikke et sted i stillingsannonsen stod det hva de tilbyr sine ansatte til tross for å bære et viktig norsk brand.

Ikke ringte de for å be meg på intervju eller sette opp tidspunkt som passet meg, men jeg fikk en e-post med 4 alternativer hvor jeg måtte velge 3 som kunne passe, noe som ikke ble særlig enkelt. Jeg følte meg fremmedgjort og at seskapet lukter av utdatert machokultur i mangel på et bedre ord.

Som plaster på såret kunne jeg jo søke på noen av stillingene som kunne passe min profil bedre. Hadde de blitt litt kjent med meg, hadde de skjønt at jeg ikke ønsket noen av de stillingene de refererte til, men det dreide seg kun om deres behov gjennomgående i hele prosessen. Og dråpen var at jeg ikke måtte kaste bort tiden dems, så intervjuet ble avsluttet lenge før tiden.

Det var ingen dialog.

Hvordan hadde dere respondert? Jeg holdt meg profesjonell.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det som en erfaring. Høres ikke ut som det er noe ok sted å jobbe så vær glad for at du ikke skal jobbe der og gå videre.

Anonymkode: 7be6a...14d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ta det som en erfaring. Høres ikke ut som det er noe ok sted å jobbe så vær glad for at du ikke skal jobbe der og gå videre.

Anonymkode: 7be6a...14d

Takk. Det jeg også tenker. Det var et meget spesielt intervju. Jeg har opplevd avslag tidligere, både på godt og vondt, men dette er første gangen noen er så "utradisjonelle".

Skrevet

Virker rart, men samtidig litt greit når et firma er så ærlige. Da slipper du å få rundt og lure på i etterkant om du får jobb eller ikke, og kanskje ikke engang får noe svar.

Anonymkode: cc5b0...2d5

Skrevet

Vært så proff at jeg ville gitt en godt formulert tilbakemelding skriftlig i etterkant.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Virker rart, men samtidig litt greit når et firma er så ærlige. Da slipper du å få rundt og lure på i etterkant om du får jobb eller ikke, og kanskje ikke engang får noe svar.

Anonymkode: cc5b0...2d5

Det var i grunn det jeg støttet meg på også. Godt å slippe å måtte bruke en masse tid på å vurdere i etterkant i vente på en telefon. Men dette hadde aldri skjedd noe annet sted jeg har vært på intervju. Jeg sitter jo med et inntrykk av at de tror jeg har prøvd å lure dem på sett og vis. Det var virkelig ærlig og brutalt. Har en coach som ettertrykkelig minner om at et intervju skal være toveis, og dette var enveis. De var overbevist om at jeg sterkt ønsket å jobbe der. Siden de opererer i hele verden, tenker jeg de tillater seg denne stilen pga.søkere fra land hvor folk gjør hva som helst for en jobb. Håper vi aldri får slike tilstander her.

Skrevet
Loboto skrev (5 timer siden):

Vært så proff at jeg ville gitt en godt formulert tilbakemelding skriftlig i etterkant.

Og sagt hva jeg mente om intervjuet og inntrykket det gir av selskapet?

Skrevet

Jeg har opplevd noe lignende en gang. Det var før koronaen, og jeg hadde tatt en dyrebar fridag fra jobb for å reise til hovedkontoret helt på andre kanten av landet for intervjuet... 

Jeg tok det som en her over sier: en fin ting som lærte meg at dette firmaet er dritt og et sted jeg uansett ikke hadde hatt lyst til å jobbe.

Anonymkode: 9c95a...4bb

• Liker 1
Skrevet
Karli skrev (4 timer siden):

Og sagt hva jeg mente om intervjuet og inntrykket det gir av selskapet?

Jepp.

Skrevet

Tråden stenges snart pga manglende overskrift.

Anonymkode: 4301b...44e

Gjest Villfisker
Skrevet

Tenker det er en plass man ikke ønsker å jobbe.

Skrevet

Jeg vil si du bare er butthurt fordi du ikke passet. Ingenting av det du sier er "røde flagg", at en leder velger å jobbe overtid på en lørdag for å få landet en rekrutteringsprosess er ikke et rødt flagg. Å gi alternativer til intervjutidspunkter er ikke et rødt flagg. At lederen er så ærlig at han velger å avbryte intervjuet er bare bra, fordi vedkommende da er ærlig på at du slipper å bruke mer tid når du likevel er uaktuell for dem.

Selvfølgelig bruker de ikke tid på å bli bedre kjent med deg for å være hyggelig. De skal ansette noen i en spesifikk stilling, skjønner på ingen måte hvordan du kan reagere på at de ikke er der for å drikke kaffe og "bli kjent med" en uaktuell kandidat.

Anonymkode: 74fa4...d5a

Skrevet

Hadde ikke sagt noe. Det hjelper uansett ikke. 

Anonymkode: f6bc6...908

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...