eggeglass Skrevet 10. februar 2022 #1 Skrevet 10. februar 2022 Jeg har ei venninne som har vært i livet mitt siden andre klasse på barneskolen. I fjor møtte hun en fyr som er kristen, etter 3 mnd de ble kjærester, forlovet og skal gifte seg til sommeren. hun er også blitt kristen, og jeg greier ikke å akseptere dette. Altså det blir for dumt for meg å plutselig (eller i det hele tatt) bli religiøs. hun kjenner meg godt å vet hva jeg tenker og føler rundt dette, men likevel tror hun at jeg vil ta dette seriøst. Jeg ser ikke hvordan jeg kan fortsette å være venn med ei som så tydelig er hjernevasket. noen som har erfaring med å bryte igjennom den muren og få vedkommende til å se selv hvor dumt dette er?
Mooza Skrevet 10. februar 2022 #2 Skrevet 10. februar 2022 Det er mange som er kristne. Flertallet av oss tilhører statskirka (uten at vi er veldig kristne av den grunn). Er han med i en sekt, eller er han bare litt mer kristen enn de fleste? Hun er vel forelsket og lar seg rive med. Hun kunne funnet på verre ting enn å bli kristen liksom... Det handler vel ikke om deg? 3
eggeglass Skrevet 10. februar 2022 Forfatter #3 Skrevet 10. februar 2022 Mooza skrev (19 minutter siden): Det er mange som er kristne. Flertallet av oss tilhører statskirka (uten at vi er veldig kristne av den grunn). Er han med i en sekt, eller er han bare litt mer kristen enn de fleste? Hun er vel forelsket og lar seg rive med. Hun kunne funnet på verre ting enn å bli kristen liksom... Det handler vel ikke om deg? Det handler om meg i den grad at vi er bestevenninner og stort sett alt vi gjør, har vi gjort sammen. Men nå kan hun ikke ta en avgjørelse uten Gud og Jesus og ja.. hva nå enn det måtte være. vi begge meldte oss ut av statskirken for mange år siden, det er derfor det er ekstra frustrende å se at dette menneske jeg har kjent i hele mitt liv ikke er den jeg kjenner lengre. Han er mer kristen enn generelt vil jeg påstå, men tviler på at han er tilhenger av en sekt, for da jeg sikkert hørt om det.
powerpuffen Skrevet 10. februar 2022 #4 Skrevet 10. februar 2022 Jeg tenker som så at, siden dere har vært venner så lenge, at du tjener i det lange løp på å bite litt i det sure eplet. Et vennskap handler om å ta og gi, og det må selvsagt gå begge veier. Men det er et stort MEN her; hun skal også respektere at du ikke er kristen. Klarer hun ikke respektere din levemåte og tankesett på samme måte som du respektere henne, så er det ikke et vennskap verdt å ta vare på. Dette innebærer også selvsagt at du gjør ditt ytterste for å respektere henne.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #5 Skrevet 10. februar 2022 Du er fordomsfull og dømmende. Selv Om hun har hatt et syn tidligere, er det ikke unormalt å endre syn på noe eller finne troen når man finner noe som passer. Anonymkode: 2e094...523 6 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #6 Skrevet 10. februar 2022 eggeglass skrev (7 minutter siden): Det handler om meg i den grad at vi er bestevenninner og stort sett alt vi gjør, har vi gjort sammen. Men nå kan hun ikke ta en avgjørelse uten Gud og Jesus og ja.. hva nå enn det måtte være. vi begge meldte oss ut av statskirken for mange år siden, det er derfor det er ekstra frustrende å se at dette menneske jeg har kjent i hele mitt liv ikke er den jeg kjenner lengre. Han er mer kristen enn generelt vil jeg påstå, men tviler på at han er tilhenger av en sekt, for da jeg sikkert hørt om det. Det eneste jeg leser i dette svaret er at du er sjalu og vil ha veninna di for deg selv. Vær glad på hennes vegne i stedet. Du får henne tilbake når du blir skilt. Anonymkode: 25b63...b2e 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #7 Skrevet 10. februar 2022 Litt out of topic men om denne tråden hadde handlet om muslimer hadde det stått kjempe masse stygge ting..🙄😶 kristene er visst perfekte de.....NOT Anonymkode: 89421...ab7 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #8 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det eneste jeg leser i dette svaret er at du er sjalu og vil ha veninna di for deg selv. Vær glad på hennes vegne i stedet. Du får henne tilbake når du blir skilt. Anonymkode: 25b63...b2e *de. * når de blir skilt. Anonymkode: 25b63...b2e
Nicathv Skrevet 10. februar 2022 #9 Skrevet 10. februar 2022 Venner gjør mye dumt, uforståelig og tankeløst. Jeg har en venn som har veldig gammeldagse meninger om enkelte ting og er rasistisk, mens jeg er sosialist. Likevel klarer vi å ha det fint sammen. Sånn direkte, hvordan endrer det vennskapet deres at hun har "blitt kristen"? Bortsett fra at dere ikke lengre kan 'bonde' over å gjøre narr av overtro, hva er den reelle forandringen? Må hun nå ha tillatelse fra ektemannen for alt, har hun plutselig blitt puritansk? Hvis hun ikke har forandret oppførsel så mye at du ikke lenger liker å være med henne, så synes jeg ikke det trenger å være et stort problem at hun har overbevist seg selv om å "tro" på en eventyrbok.
eggeglass Skrevet 10. februar 2022 Forfatter #10 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det eneste jeg leser i dette svaret er at du er sjalu og vil ha veninna di for deg selv. Vær glad på hennes vegne i stedet. Du får henne tilbake når du blir skilt. Anonymkode: 25b63...b2e Hahahaha😂 ja veldig sjalu. Jeg har alt jeg trenger i livet, men å miste henne til religion er jeg ikke nødvendigvis glad for. Når man ikke kan prate sammen uten å dra inn Jesus, så blir jeg mer oppgitt og skuffa enn sjalu🙄
eggeglass Skrevet 10. februar 2022 Forfatter #11 Skrevet 10. februar 2022 Nicathv skrev (5 minutter siden): Venner gjør mye dumt, uforståelig og tankeløst. Jeg har en venn som har veldig gammeldagse meninger om enkelte ting og er rasistisk, mens jeg er sosialist. Likevel klarer vi å ha det fint sammen. Sånn direkte, hvordan endrer det vennskapet deres at hun har "blitt kristen"? Bortsett fra at dere ikke lengre kan 'bonde' over å gjøre narr av overtro, hva er den reelle forandringen? Må hun nå ha tillatelse fra ektemannen for alt, har hun plutselig blitt puritansk? Hvis hun ikke har forandret oppførsel så mye at du ikke lenger liker å være med henne, så synes jeg ikke det trenger å være et stort problem at hun har overbevist seg selv om å "tro" på en eventyrbok. Forandringen er enorm. Hvis jeg vil si noe om feks at dagen min var slitsom og jeg er sliten, så får jeg «det er en mening med alt» og «jesus gir deg lønn for arbeidet». det har aldri handlet om å gjøre narr av overtro, men vi har alltid stilt spørsmålet om hvordan folk kan få seg til å tro på dette, og derfor er det vanskelig å stå å se på at hun følger den «nye veien» uten å komme gjennom for å spørre henne, den virkelige henne, om hva det her handler om. Hun må ha tillatelse, evt hun gir utrykk for at hun må ha det.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #12 Skrevet 10. februar 2022 Det virker jo litt rart det her sånn som du beskriver det. Men du har mulig ikke mye å tape på å si hva du tenker og be om hun ikke kan vise deg den respekt å ikke snakke om dette hele tiden. Hun vet jo godt du ikke er troende. Jeg har f.eks interesser jeg ikke lufter med folk som ikke deler dem. Det hadde vært en dealbreaker for meg å bli dyttet på prat om religion. Jeg ville nok også tatt en prat og sagt jeg var bekymret over at hun har forandret seg så veldig. Jeg kan i allefall sympatisere med at det er kjipt å se en en har vært nær bli en annen. Om dette er nytt ville jeg gitt det litt tid men også vært ganske ærlig, som sagt over, men på en rundere måte mulig enn slik jeg har formulert meg her. Anonymkode: 5facb...1e6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #13 Skrevet 10. februar 2022 Hvorfor er du så avhenge av at hun tror på det samme som deg livssynsmessig? Hun er vel den samme personen ellers? Anonymkode: 27d05...78e 1 1
Chantielle Skrevet 12. februar 2022 #14 Skrevet 12. februar 2022 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Chantielle mod.
Anbefalte innlegg