AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #1 Skrevet 10. februar 2022 Hei Jeg er 20 år og fullfører snart forkurs for ingeniører. Jeg tok dette studie for å ta indøk senere pga det var dette jeg ble anbefalt fremfor å ta økonomi. Problemet er at jeg alltid har likt økonomi. Det er også det jeg interessere meg for på fritiden. Men med tanken på antall folk som studerer økonomi og det jeg ble anbefalt av studieveileder ble jeg redd for å ta det studie for og så bli arbeidsledig. Altså jeg gjør det bra på forkurset. Trives med matten og fysikken. Men jeg kan virkelig ikke se for meg å studere indøk. Har prøvd å muntre meg opp med å se på fagene. Men hver gang jeg sammenligne det med øko, så blir jeg mer pessimistisk. Min plan fra 1 vgs var å ta bachelor i økonomi og administrasjon, også master i finance/bussniss/accounting eller foretningsjus i utlandet eller på BI/NHH, også en phd (mens jeg jobber). Min drøm er å jobbe som en maneger i et selskap i enten Norge eller utlandet. Dette er noe jeg har alltid ønsket. Så jeg tok ingeniør kun fordi jeg trodde dette var veien til å realisere drømmen min. Men jeg merker allerede nu at indøk kommer til å bli 5 tøffe år mentalt hvorav de to siste årene kommer jeg til å stortrives. Altså vet at jeg kan få minst en B på studie, så er ikke bekymra over at jeg kommer til å gjøre det dårlig. Men jeg er mer bekymra over om jeg ikke kommer til å trives med studie. Pga har alltid gjort ting fordi det var logisk og nærmest riktig og gjøre dem, men vil også følge mitt hjerte for en gang skyld i livet. Men samtidig vil jeg ikke bli arbeidsledig. Så det jeg lurer på er om noen kan fortelle meg hvordan dere opplevde økonomi studie? Hvor fort fikk dere relevant jobb? Og angrer dere på at dere valgte det istedenfor indøk/ingeniør? Og hvis du studerte indøk/ingeniør og egentlig ville studere økonomi, angrer du på valget ditt? Anonymkode: 4d95e...9f6
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #2 Skrevet 11. februar 2022 Ta noe du brenner for og det høres ut som at økonomi og adm. er riktig for deg :-) Anonymkode: 43d0a...206
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #3 Skrevet 11. februar 2022 For en stund siden leste jeg en artikkel om at kunstig intelligens/pc vil ta over flere jobber i fremtiden og at økonomer er blant de første som forsvinnee. Ville derfor ikke valgt økonom. Anonymkode: 800cd...5bd
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #4 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For en stund siden leste jeg en artikkel om at kunstig intelligens/pc vil ta over flere jobber i fremtiden og at økonomer er blant de første som forsvinnee. Ville derfor ikke valgt økonom. Anonymkode: 800cd...5bd Tull, det vil nok trengs hjerneaktivitet lenge. Ts ønsker jo mer en lederstilling pp sikt, og de forsvinner ikke. Men på regnskapssiden vil det skje en del, så regnskapsfører er kankje ikke veien å gå Anonymkode: 02b23...f88 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #5 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tull, det vil nok trengs hjerneaktivitet lenge. Ts ønsker jo mer en lederstilling pp sikt, og de forsvinner ikke. Men på regnskapssiden vil det skje en del, så regnskapsfører er kankje ikke veien å gå Anonymkode: 02b23...f88 Forsvinner ikke de nei, men klart det blir vanskeligere å få slik jobb når økonomistillinger forsvinner. Anonymkode: 800cd...5bd
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #6 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): For en stund siden leste jeg en artikkel om at kunstig intelligens/pc vil ta over flere jobber i fremtiden og at økonomer er blant de første som forsvinnee. Ville derfor ikke valgt økonom. Anonymkode: 800cd...5bd Rene regnskapsførerstillinger vil nok forsvinne i større grad, nettopp derfor er det lurt å ta utdanning, og helst en master. Det er den «hjernedøde» delen av jobben som vil forsvinne. Noen må likevel analysere, tolke og rådgi. HI: her høres det ut som en studieveileder som har mislyktes i jobben sin. De skal veilede folk til å finne ut hva de vil, ikke lede dem bort ifra det. Starter du med en bachelor i økonomi og ledelse får du uendelige muligheter innen økonomifaget for hva du vil fordype deg i på master feks: finans, regnskap, markedsføring, logistikk, salg, samfunnsøkonomi osv. Min erfaring etter å ha master innen økonomi selv, er at flinke folk alltid får seg jobb. Litt usikker på hva du tenker med at du vil bli manager: det er en tittel du finner så mange steder. Tenker du manager i et typisk revisjons- eller konsulentselskap, så er jo veien ganske grei med å starte som trainee/junior etter endte studier. Tenker du mer som manager innen et fagfelt i et selskap, så er det likevel rett utdanning å ta. Anonymkode: d0366...2be
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #7 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): For en stund siden leste jeg en artikkel om at kunstig intelligens/pc vil ta over flere jobber i fremtiden og at økonomer er blant de første som forsvinnee. Ville derfor ikke valgt økonom. Anonymkode: 800cd...5bd Ts Studieveiledere på den skolen jeg gikk på frarådet alle jeg kjenner som tok blant annet økonomi og ledelse om å ta økonomi. Så de jeg kjenner som nå studere ingeniør hater det. En av dem droppa ut og skal jobbe til høsten for og så søke økonomi. Jeg snakket også med noen studenter på ingeniørstudie her, og noen av dem sa at hvis de kunne ha valgt igjen så hadde de ikke tatt det samme valget, men de har bare masteren igjen så de skal komme seg gjennom. Mange av de ville bli sykepleier men de tenkte mer på lønna så de valgte ingeniør. Det var også noen som elsket studiet sitt. Og da kjente jeg på den følelsen om at hvis jeg blir ferdigutdannet ingeniør så kommer jeg aldri til å kunne si at jeg elsket studiet mitt. Tenkte mer på manager innen fagfelt i et selskap. Men føler egentlig at jo mer jeg tenker på dette, jo mer for jeg lyst til å ta økonomi. Fordi når motivasjonen er nede i det studiet så klarer jeg i det minste å minne meg på hvorfor jeg tok økonomi, nettop fordi det alltid har vært drømmen min. Og føler også at jeg har mistet litt meg selv på dette studiet. Anonymkode: 4d95e...9f6
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #8 Skrevet 11. februar 2022 Kjør på! Gå for rem økonomi. Indøk er sving-grad, ikke sivøk-grad. Anonymkode: 46a23...306
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #9 Skrevet 11. februar 2022 Velg det du brenner for, så går det bra. Jeg er økonom og jobber mest med strategi og analyser, og er så glad for at de hjernedøde oppgavene i stor grad er automatisert eller outsourcet. Det gjør jobben mer spennende. Jeg tenker at en kan velge å være negativ; det blir færre jobber, eller positiv; jobbene blir mer givende. Jeg var ferdig med bachelor i 2012 og fikk fast jobb allerede året før. Jeg tok permisjon uten lønn for å ta mastergrad i utlandet. Det er jo en stund siden, men det var ikke vanskelig å få jobb på den tiden. Har også en backup plan, ikke fordi jeg er redd for å stå uten jobb, men fordi jeg begynner å bli litt lei. Det er mange retninger en kan gå om en har studert økonomi tenker jeg. Anonymkode: 01c44...25d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå