Gå til innhold

Jeg har kollapset helt, hva skjer nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært typisk «flink pike» i alle år. Her snakker vi om en person som skal greie alt, sier aldri nei og skal gjøre alle til lags, blir presset for stort så valgte jeg bare å gi enda mer, jobbe enda hardere. De siste 6 månedene med jobb og barn som startet i barnehage i august, har vært helt grusomme. Det har vært intensive arbeidsdager kombinert med våken netter, barnet har vært mye syk, dette har resultert i at jeg henger etter på jobben. En normal arbeidsdag for meg er fra kl.07.30-15.30. Hente i barnehagen kl.16.00. Fullt kjør hjemme med middag, rydding og legging frem til kl.19.00. Og så sitter jeg å jobber til kl.21.00. Sånn har det vært de siste 6 månedene, kombinert med lite søvn og bekymringer, enormt press i tillegg. 

I dag sa det stopp. Jeg gråt etter jobb, skulle hente i barnehagen, men dro hjem i stedet. Det var som kroppen ledet meg hjem. Har ligget på senga siden, ikke snakket, ikke spist, vil ingenting. Greier ingenting. Mannen har tatt seg av barnet vårt og resten. Jeg greier ingenting. Greier ikke å bevege meg. Vil ikke foreta meg noe. Mannen min tror jeg har migreneanfall, men det er ikke det. Det er kroppen som sier stopp, den vil ikke mer… 

Hva skjer nå? Jeg føler hver muskel i kroppen verker, jeg greier ikke å mobilisere meg til noe. Jeg har en trykkende hodepine i bakhodet med smerter som går ned til nakken og skuldrene. Hele kroppen føles tung og sliten… Er dette utbrenthet? Total kollaps? Hva skjer nå? 

Anonymkode: 29f75...a94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får en hastelinje hos legen i morgen og tar det derfra. 

Anonymkode: a0984...b7d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det høres ut som at du er sliten og kroppen ber deg om å slappe av. Du har ikke truffet veggen eller kjørt deg helt ned. Flott at du lyttet til kroppen og hviler deg. Hvis du fortsetter med det så er du nok snart oppe og gårnigjen. Se gjerne på prioriteringene dine og fordelingen i hjemmet før du er tilbake i samme hverdag 

Anonymkode: ceb99...65c

Skrevet

Fastlege i morgen. Sykemelding. Evt. henvisning til psykolog, om du trenger noen profesjonelle å snakke med. 

Skifte av gir, bygge opp kreftene. Slutte å drive rovdrift på deg selv. ❤️ 

Anonymkode: 85448...dfd

• Liker 5
Skrevet

Dette går bra, så lenge du lytter til kroppens signaler og tar dem (og deg selv) seriøst :) 

Karrieren klarer seg selv etter en knekk eller to.

Lykke til ❤️🙂 

Skrevet

Hvorfor gjør ikke din mann mer i hverdagen?

Anonymkode: d7166...142

• Liker 5
Skrevet

Nå er du ærlig med mannen din, også ringer du legen i morgen. Du kjører et tempo som ingen klarer i lengden. Og med små som krever sitt og er mye syke i tillegg, så er det et umulig løp du legger opp til. Hva er det du jobber med som krever at du jobber så mye? 

• Liker 2
Skrevet

Klarer ingenting, men klarer å skrive innlegg på KG? Ok...

Anonymkode: 6ae20...ac6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Det fantastiske med dette innlegget er jo at du allerede i første avsnitt selv har identifisert hva som er feil med livsstilen din! Og når du har identifisert hva du gjør feil, så har du tatt første steg på vei mot å endre det. OG det viktige når du har innsett det er å faktisk gjøre noe med det. For det er det INGEN andre som kan. Ikke mannen. Ikke legen. Ikke jobben. BARE DU. 

Gjør det for deg selv ❤️ Du er ikke noen hjelp for familie eller samfunn hvis du er ulykkelig, sliten og utbrent. Du er mer produktiv dersom du setter grenser, og ivaretar deg selv mest mulig. Livet er ikke til for å lide. 

Heia deg! ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjerp deg ! Av og til er det klokt å holde kjeft! 

Anonymkode: 83330...e35

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun kan jo være utslitt og ikke orke noe, uten å være lam i fingrene.

Anonymkode: a00e1...df0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det jeg lurer på, hvordan kunne du tro at et slikt kappløp kunne gå i lengden? Legetime, sykemelding, omlegging av livsstil, ungene i fokus.

Anonymkode: 945d8...1d5

Skrevet

Det kommer til å gå bra:) pust med magen, ikke stress med at det skal gå over, for det kommer til å gå over. Men nå trenger du ro og hvile. Lykke til! 

Anonymkode: d3cab...8dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Seriøst? Å ligge stille og bevege tomlene er noe helt annet enn å sitte og jobbe eller lage middag. Skjønner du ikke forskjellen, så bør du kanskje få deg en virkelighetssjekk. 

• Liker 3
Skrevet

Har du holdt ut med dette i 6 måneder? 

Jeg hadde kollapset totalt etter en uke 😂

Du er for sterk, du pusher deg for hardt.

Nå trenger du hvile og støtte. 

Anonymkode: 56146...d95

Skrevet

Du er utbrent. Ikke gå i fella med å tenke "jeg er bare litt sliten, klar igjen på mandag 💪". Den helt klart raskeste veien tilbake fra utbrent er å akseptere at hverdagen må legges om, og at det kan ta sabla lang tid å være tilbake i "normalt" gjenge igjen. Hardkjøret skal du aldri tilbake til, for da vil hjernen og kroppen stoppe deg igjen, og da desto grundigere og lengre. Min samboer har slitt med dette i årevis og jeg har sett det nært på. I årevis. En massiv påkjenning for den som er rammet og for de som står rundt. Føler med deg ❤

Den gode nyheten er at det vil gå over, men du trenger antakelig mye mer langvarig hvile enn man kanskje skulle tro.

Anonymkode: 79611...921

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du trenger nok en sykemelding i noen uker, slik at du ikke trenger å uroe deg for om du blir frisk innen en uke eller 5 dager. Når du får litt krefter bruk de på det som gjør deg glad, og gradvis kommer du deg tilbake. Gi kropp og sjel god næring💚

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det høres ut som at du er sliten og kroppen ber deg om å slappe av. Du har ikke truffet veggen eller kjørt deg helt ned. Flott at du lyttet til kroppen og hviler deg. Hvis du fortsetter med det så er du nok snart oppe og gårnigjen. Se gjerne på prioriteringene dine og fordelingen i hjemmet før du er tilbake i samme hverdag 

Anonymkode: ceb99...65c

Hvordan kan du konstantere det?

• Liker 1
Skrevet

Dette er det første tegnet, så jeg tror ikke du trenger bekymre deg veldig.

Men, du må en tur til legen - og du kan ikke jobbe overtid hver dag. Vanlig arbeidsdag holder lenge.

Forsøk et par ukers sykemelding, så 1-2 mnd med 50% for eksempel. Og så forsøk normal fulltid. 

En annen ting som høres banalt ut men som hjelper mange er faktisk rolig yoga og mindfullness. Og godt kosthold. 

Skrevet
Fløff skrev (2 minutter siden):

Dette er det første tegnet, så jeg tror ikke du trenger bekymre deg veldig.

Men, du må en tur til legen - og du kan ikke jobbe overtid hver dag. Vanlig arbeidsdag holder lenge.

Forsøk et par ukers sykemelding, så 1-2 mnd med 50% for eksempel. Og så forsøk normal fulltid. 

En annen ting som høres banalt ut men som hjelper mange er faktisk rolig yoga og mindfullness. Og godt kosthold. 

Pusteøvelser gjør også mye godt. Bare søk på YouTube. Lykke til! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...