Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

ferdig

Endret av Arba
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normalt er det absolutt ikke en akseptert grunn til å droppe en dag i praksis. Samtidig er det bemanningskrise og unntakstilstand i skolene rundt om. Fortell praksislæreren din at skolen du jobber på trenger deg, og spør hva han/hun tenker. Jobber som lærer selv, og det brenner både her og der for tida, så mulig de velger å vise forståelse.

Anonymkode: 2cf5d...9ce

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan reglene på ditt lærested er, men der jeg går er det 100% oppmøte i praksis. Dvs. at om man mister en dag må man ta den igjen. 

Men uansett, synes jeg ikke du kan droppe en dag i praksis for å jobbe på en annen skole. Jeg synes det er litt respektløs ovenfor skolen og læreren som har satt av tid og krefter til å hjelpe deg med å få gjennomført praksisen din. Når du er i praksis så er du i praksis. Du kan ikke bare komme og gå som det passer deg. Og det bør jobben din ha respekt for. Jeg regner med at du ga dem beskjed om at du ikke ville kunne jobbe akkurat de ukene det gjelder. 

Anonymkode: f2156...9b0

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg brukte de få sykedagene jeg hadde rett på da jeg var i praksis. Det var fordi praksis ikke kunne ta hensyn til jobb, men jeg kunne jo ikke miste lønn når jeg allerede var fattig student. 

Sa bare jeg var syk. De har ikke noe med grunn. Si du evt har symptomer og føler deg dårlig,  men ingen tester hjemme så du kan ikke komme før test er tatt. Eller den klassiske migrenen. 

Anonymkode: fe099...f53

Skrevet

Mulig det er ulik praksis på ulike steder, men her er det ikke gyldig grunn å være en borte en dag av praksis på grunn av annen jobb. Ugyldig fravær gir ikke rett til å ta igjen denne dagen, noe som fører til stryk i praksis. Da må du rett og slett ta praksis på nytt det neste skoleåret, og mister også mulighet til å levere inn obligatoriske arbeid ifm med praksis. 

Anonymkode: 69750...b05

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan reglene på ditt lærested er, men der jeg går er det 100% oppmøte i praksis. Dvs. at om man mister en dag må man ta den igjen. 

Men uansett, synes jeg ikke du kan droppe en dag i praksis for å jobbe på en annen skole. Jeg synes det er litt respektløs ovenfor skolen og læreren som har satt av tid og krefter til å hjelpe deg med å få gjennomført praksisen din. Når du er i praksis så er du i praksis. Du kan ikke bare komme og gå som det passer deg. Og det bør jobben din ha respekt for. Jeg regner med at du ga dem beskjed om at du ikke ville kunne jobbe akkurat de ukene det gjelder. 

Lærere blir bare tildelt student ufrivillig. De syns non det er deilig med en dag "fri" fra student.

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. Går selv GLU, 5.året og jobber som lærer utenom. 

Anonymkode: a20ec...c3b

Skrevet

Praksis er relativt tragisk; mye er ikke gjenkjennbart med en ordinær lærerhverdag. Her får jeg tilbud om å være vikar og undervise i hele 6 timer og få godt betalt vs. å sitte og observere i praksis, og se en og samme film for femte gang …

Skrevet
Arba skrev (16 minutter siden):

Det er sykdom på min betalte jobb og de trenger meg. Dette er faktisk på en skole.

Er det god grunn til å ta en dag fri i praksis? Lærerutdanningen. Hva skal jeg i så fall si?

Nei, det er ikke en god grunn for å skulke praksis. Vi hadde 100% oppmøte. Hadde sykt barn 2 dager, de dagene måtte jeg ta igjen.

Ser noen tipser deg om skulke ved å lyve på deg sykdom, for så å ta den betalte jobben. Ikke synk så lavt. De kan lett slå tilbake på deg, lærere har et stort nettverk av lærerkolleger. Plutselig oppdages det.

Anonymkode: 31909...625

• Nyttig 1
Skrevet

Vet ikke hvordan reglene er for deg, men jeg er praksislærer for lærerstudenter, og de har lov til en permisjonsdag.  Skjer noen ganger, da en student måtte i begravelse f.eks, men jeg tror du har 1 dag.

Du har uansett rett på varsel til midtvurderingen om du står i fare for ikke å bestå praksisen. Jeg har også løst sykdom med at studenten har kunnet kommet senere å ta igjen dagene om han/hun ønsker det. 

Tror det skal gå fint! 

Anonymkode: fc4a9...4fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Lærere blir bare tildelt student ufrivillig. De syns non det er deilig med en dag "fri" fra student.

Hvis studenten trenger 100% oppmøte blir antall dager det samme ettersom dagen(e) må tas igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva i all verden? Stemmer ikke for min del! Spennende med studenter, og de er en kjemperessurs!

Anonymkode: fc4a9...4fc

• Liker 1
Skrevet
Arba skrev (4 minutter siden):

Praksis er relativt tragisk; mye er ikke gjenkjennbart med en ordinær lærerhverdag. Her får jeg tilbud om å være vikar og undervise i hele 6 timer og få godt betalt vs. å sitte og observere i praksis, og se en og samme film for femte gang …

Da har du en elendig praksis😅 Vi gjennomførte planlagte timer, leverte opplegg til veileder. Fikk så tilbakemelding fra medstudenter samt veileder. Lærte veldig mye på de månedene jeg hadde praksis. Men, det er jo og opp til deg, du må være på. Spør om å delta på forskjellige ting som er typisk for den skolen. Jeg hadde vel praksis på 6 forskjellige skoler. Fikk deltart på alt mulig fra egen spes.ped avdeling på skolen for multihandikappede, til leseopplæring ved hjelp av hund, spesialopplegg i leseopplæring for 1.klasse, mestringsaktiviteter for utagerende barn eller innføringsklasse for minoritetsspråklige. Fikk med meg mye erfaring fra de ulike skolene. Men jeg var og veldig nyskjerrig og åpen. Tok gjerne på meg oppgaver og ansvar. 

Jobbet også som lærervikar under hele studiet. Lærte mye der og, men ville ikke vært foruten den varierte praksisen. Jeg er glad praksis ikke er noe man bare kan sluntre unna.

Anonymkode: 31909...625

• Liker 1
Skrevet

Redd praksislærer får dårlig inntrykk av meg hvis jeg spør han om dette… 

permisjon innvilges kun ved spesielle tilfeller, vel?

Skrevet

At du skal jobbe et annet sted er ikke gyldig grunn til å droppe praksis nei

Anonymkode: 1382e...dd1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...