Gå til innhold

Hvordan reagerer riktig på dette? Storesøster syklig sjalu på lillesøster, vi må ha øyne på de hele tiden,ellers får lillesøster gjennomgå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk vårt 4 barn for 15 dager siden, ei nydelig lita jente, vi har 2 gutter på 13 og 9 og ei jente på snart 5 år, Storebrødrene forguder Lillesøster og vil gjerne kose og holde på med henne ,må nesten si noen ganger pga det blir nesten litt for mye, første de gjør er og kose med Lillesøster etter de har vasket hendene etter de har kommet inn igjen døra fra skolen.

Storesøster derimot som blir 5 i mars, er utrolig sjalu. vi har prøvd det meste, hun har fått lov til og hjelpe til, skifte bleie og bade, gi mat, men det varer litt, så kan hun brått slå eller klype lillesøster, storebrødrene er like opptatt av henne når hun kommer fra bhg som minstejenta, og både jeg og min mann har tatt med henne ut på lekeplassen, lekeland, svev, mc donalds, handlet nye klær og hun og pappan har vert på teater,men hun er veldig på lillesøster likevel.

Hun er ellers veldig snill jente, lett og legge , får bare skryt av bhg og alltid snill og flink når hun ligger hos bestevenninnen eller besteforeldre.

Noen råd hva vi kan gjøre for og gjøre dette bedre ? vi mener jo at både vi og brødrene fortsatt gir henne mye oppmerksomhet, 13åring hadde hun til og med ut på lekeplassen sammens med kjæresten og lillesøsteren hennes, så føler vi gjør alt for henne.

Noen som har opplevd det samme? Guttene har aldri vert sjalu verken på lillesøsterene eller hverandre

Anonymkode: 7ebf9...205

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere passer på, gir storesøster både oppmerksomhet og korreksjoner. Så går dette over med tiden. 

Anonymkode: 4b012...8ff

Skrevet

Hun er 5 år og full av rare følelser. Fra å være minstejenta til å plutselig skal være stor storesøster er ikke like lett. Det er ikke like enkelt for alle når foreldrene velger å utvide familien. 
Gi henne tid

Anonymkode: 6382b...110

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for råd begge 2

Anonymkode: 7ebf9...205

Skrevet

Dere passer på å slå hardt ned på og tydelig vise at dere ikke ikke aksepterer handlingen,  samtidig som dere elsker henne som person over alt i verden.

Pass på at hun ikke ser sammenhengen mellom "klype lillesøster, noen blir bedt om å ta meg med på lekeplassen, da klyper jeg nedte gang jeg vil på lekeplassen". Sier ikke at dere gjør det sånn, men jeg var borti en familie som fikk den dynamikken....

La henne føle seg like viktig som før, og delta med babyen der hun ønsker, men ikke gå i den fella at alt tilpasses hennes pipe. Hun er fortsatt en del av familien, med de krav og de goder det innebærer. Møt henne på følelser, slå ned på negative handlinger, men ikke gå på tærne rundt henne og behandle henne annerledes enn tidligere. De vil det gå over!

Anonymkode: 24566...db1

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde samme problem her. Men eldste var tre da minste ble født. Det ble ikke bedre da minste begynte å bevege seg rundt heller. Derimot ble det mye verre! Fram til eldste var nærmere sju, kunne vi ikke engang gå på do uten at han slo og dælja løs på minste. Det var livsfarlig å la de være alene sammen i to minutter. Det hender fremdeles at det slås og sparkes, men nå er det ikke lenger uprovosert. Nå er de seks og ni, og minste vet akkurat hvilke knapper som må trykkes på for å få eldste til å eksplodere. 

Anonymkode: 596fa...4ad

Skrevet

Har dere snakket med eldstejenta da og hjulpet henne å sette ord på følelsene hun har?

Dette er ikke "sykelig sjalu", det er helt normale følelser når hele din verden som du kjente den har rast sammen, mamma ble tatt fra deg, brødrene dine som tidligere forgudet deg retter fokus mot den lille i stedenfor. 

Tenk på jenta deres som redd og usikker på sin nye posisjon i livet, sett av fast tid til bare henne. Snakk med henne om det, spør om hva hun tenker og hjelp henne med å sette ord på følelsene. 

Anonymkode: 42612...634

• Liker 5
Skrevet

Meg over; jeg er forøvrig helt enig i at oppførselen ovenfor lillesøster er uakseptabel, og det må storesøster få beskjed om. 

Snakk med henne i fredstid, gjerne over en kopp kakao eller i "storesøster-tid", når lillesøster ikke er med. 

Anonymkode: 42612...634

• Liker 2
Skrevet

Et par uker er jo veldig lite tid. Hun trenger nok litt lengre tid på å venne seg til det. 

For å si det sånn: her er lillebror nettopp fylt ett, og storebror har fremdeles problemer med å godta at han ikke får spise kveldsmat med bare mamma og pappa. Kan hyyyle og skrike at han nekter å spise før vi tar lillebror vekk.. 

Anonymkode: 5d93d...97f

• Liker 2
Skrevet

Hvis storesøster vil noe, feks at mamma skal pusse tenner, så ikke si «nei, babyen trenger mat». Da skylder dere på en måte på baby. Si heller «Jammen kan ikke pappa få lov i dag? Han har veldig lyst». Eller «mamma skal gjøre det, kan du gå på do i mens så blir mamma veldig glad»

Anonymkode: c3e07...d78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...