AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #1 Skrevet 10. februar 2022 Jeg er ny på jobbmarkedet, og var på intervju på en stilling jeg synes virker veldig spennende. Men jeg lurer jo på hva som vil stå i kontrakten, også lønn. Nå tilbyr de meg fem ukers ulønnet kurs hvor jeg deretter får tilbud om lønn osv. Er dette en normal måte å gjøre det på? Jeg har nemlig en stilling til som interesserer veldig, og som er nokså lik - men jeg ønsker å finne ut hva de forskjellige bedriftene ville tilbudt meg i lønn før jeg tar avgjørelsen. Anonymkode: 48613...efc
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #2 Skrevet 10. februar 2022 Dersom du har personlig interesse av kurser (fordi det øker din kompetanse og muligheter for å få andre jobber) så takker du ja. Dersom kurset er såpass bedriftsspesifikt at du ikke vil ha nytte av dette i andre stillinger så takker du glatt nei. Opplæring for å gjøre deg i stand til å utføre jobben skal du ikke gjøre gratis k fritiden. Dersom du har et annet jobbtilbud bør du informere potensiell ny arbeidsgiver om dette, og si at du er nødt til å få en skriftlig arbeidsavtale før du kan takke nei til det andre tilbudet. Anonymkode: cb1a8...bca
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #3 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dersom du har personlig interesse av kurser (fordi det øker din kompetanse og muligheter for å få andre jobber) så takker du ja. Dersom kurset er såpass bedriftsspesifikt at du ikke vil ha nytte av dette i andre stillinger så takker du glatt nei. Opplæring for å gjøre deg i stand til å utføre jobben skal du ikke gjøre gratis k fritiden. Dersom du har et annet jobbtilbud bør du informere potensiell ny arbeidsgiver om dette, og si at du er nødt til å få en skriftlig arbeidsavtale før du kan takke nei til det andre tilbudet. Anonymkode: cb1a8...bca Takk, det var et godt tips. Jeg synes det er vanskelig ettersom at det er en bindende avtale med femukers kurs, og når man har meldt seg på så får man kontrakt og (tilbud) om lønn etterpå. Ts. Anonymkode: 48613...efc
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #4 Skrevet 10. februar 2022 Opplæring og kurs SKAL være lønnet. Høres veldig useriøst ut. Da lurer jeg på hvor mye mer som gjøres ulovlig i denne bedriften. Ville holdt meg unna Anonymkode: 33aec...4cc 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #5 Skrevet 10. februar 2022 Høres totalt useriøst ut, dette hadde jeg aldri akseptert. Altså, hva prøver de egentlig på her? Hvilken bransje er dette? Anonymkode: 6e3a2...5ca 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #6 Skrevet 10. februar 2022 Er dette kurset svært kostbart? Normalen er at dersom utdanning eller kurs er svært kostbare, så binder man seg gjerne til bedriften en bestemt periode, og dersom man slutter før perioden er over så må man betale selv for kurset. Hos oss kan bedriften betale diverse utdanninger, men da binder man seg til bedriften i 3-5 år avhengig av hvor mye det koster. Dersom kurset er svært dyrt, og du unngår denne bindingstiden. Så er kanskje ikke tap av inntekt i 5 uker så viktig? Da står du uansett fritt til å slutte når du føler for det uten å betale tilbake. Men du bør få en kontrakt på at du faktisk får jobb etter endt kurs. Anonymkode: 40bab...58a
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #7 Skrevet 10. februar 2022 Et tydelig rødt flagg spør du meg. Anonymkode: 9f94c...2f0
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #8 Skrevet 10. februar 2022 Hadde bedt om å få vite lønn før kurset. Anonymkode: 2e475...8dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå