Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

JEnta vår er 14 mnd., og har aldri fått til dette med soving helt. Da hun var helt liten, ville hun bare ligge på brystet mitt om natta (og det er jo ikke sunt). Når vi endelig fikk henne over i vogga, skulle hun ha mat ørten ganger hver natt. Da hun var ca 7 mnd. sluttet hun med nattmat. Likevel våkner hun flere ganger hver natt, og vi må opp og legge over dyne, putte i smokk eller bare roe henne ned etter et mareritt. Hun sover skikkelig urolig.

Hun sover på rommet vårt, og vi har ingen mulighet til å flytte henne ut. Det er mange praktiske grunner til det som jeg ikke gidder å forklare - men hun må ligge inne hos oss.

Hun blir sikkert litt forstyrret av den grunn, men jeg kan ikke skjønne at vi vrir så veldig på oss i søvne at hun våkner av det?

Nå har hun hostet lenge, og våkner i tillegg av den grunn. Vi er helt utslitt av disse nettene!

Er det noe å gjøre? Har dere noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillemor har begynt å våkne om nettene den siste halvannen månende. Hun er nå 7 måneder.

i natt fant jeg fram ei ekstra dyne til henne. Hun blir nemlig rolig når hun ligger klin inntil mora. Etter det var det ikke et kvekk i henne.

Har lagt merke til det før at hun sover lenger når hun er godt innpakket. Kan virke som om hun lett fryser og våkner av at hun blir kald.

Du kan jo prøve dynetrikset, om kanskje det kan hjelpe?

Skrevet

Vesla mi sover også mye bedre når det er litt trangt hos henne. Hun er også 14 mnd. Helt fra begynnelsen har jeg hatt oppi en ekstra dyne til henne. Den er rullet til en pølse og ligger bundet fast mellom sprinklene og sengekanten. Plassen i senga er nesten halvvert. Når jeg kikker inn til henne på nettene, ligger hun alltid klint oppi mot dyna, og med den ene armen rundt "pølsa".

Et par ganger har jeg prøvd å fjerne ekstradyna. Syns jo litt synd på henne så ligger trangt. Resultatet hat vært at hun sover urolig og våkner om natten. Vet ikke om det er fordi hun er vant til denne pølsa si eller om det er ubehagelig å ligge i en så "åpen" seng.

Du kan jo iallefall prøve å lage et lite reir til henne og se om det hjelper noe.

Ellers er kanskje helsestasjonen plassen å få tips?

Lykke til, det må være fryktelig slitsomt å ha det sånn. :klem:

Skrevet

Vi og hadde det sånn og fikk råd fra helsesøster om å la ungen skrike, fordi hun våkner av vane og vet hun får "belønning" når hun våkner. Hun ble tatt opp, koset med osv.. så lagt ned igjen.

Vi brukte en helg for å venne datteren vår til å sove. Første gang hun skrek gikk far inn strøk henne på kinnet og sa at hun måtte sove osv.. Var inne i ca 1 min, etter det gikk han ut og hun skrek... Lot henne skrike i 20 min (titta inn, uten at hun så oss inne mellom) før jeg gikk inn og strøk henne litt på kinnet uten å ta henne opp.. Det var et helvete første natta, hun skrek og skrek og sovnet til slutt av utmattelse. Natten etter var hun kun våken 2 ganger, og skjønte at hun ikke ble tatt opp. Tredje natta sov hun hele natten...

Dette gjorde vi når hun var 8 mnd, og nå 2 mnd senere sover hun fortsatt hele natta (bortsett fra da hun slet med tenner...)

Hvis dere prøver dette, kan det være kjekt å gjøre det i helgen (hvis dere har fri fra jobb.. blir lite søvn). Har dere mulighet for å la henne ligge alene på rommet disse 2-3 nettene tror jeg det er en fordel... Kanskje dere kan sove på soffaen? Er vanskelig for barnet å se dere uten at dere tar henne opp...

Ellers er barnevakt noe å anbefalle... Lån bort barnet en natt til besteforeldre / tanter og onkler, så får dere en god natt med søvn og kanskje litt oversskudd!

Lykke til! :klem:

Skrevet

Vi brukte samme metoden som Leanne med god virkning. Og så sov han mye bedre fra den dagen han ble flytta på eget rom. De gangene vi har hatt overnattingsgjester sånn at han har måttet sove på rommet vårt har han sovet dårligere. Kan og være en ide å prøve å lage litt mindre plass i senga. Legge ned en t skjorte eller noe med lukt av deg kanskje? Det fungerer på mindre barn iallefall.

Lykke til. Håper dere får det til for det er grusomt å ikke få sove godt om natta.

Skrevet

Skrikekuren har vi prøvd. Hun våkner ikke skikkelig, men sover veldig urolig. Hvis hun får ligge lenge nok og klynke, våkner hun. Derfor må vi opp og putte i smokken. Skal prøve dynetrikset!

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Skrikekuren har vi prøvd. Hun våkner ikke skikkelig, men sover veldig urolig. Hvis hun får ligge lenge nok og klynke, våkner hun. Derfor må vi opp og putte i smokken. Skal prøve dynetrikset!

Vi ahar akkurat samme problemet.

Vi har heller ikke mulighet til eget rom, prøvde og sove i stuen, og det hjalp litt , men kan jo ikke sover der i mndvis heller (vi flytter om 1/2 år).

Hun skriker heller ikke , bare fryktelig urolig.

Skrevet

Jeg har 3 barn og alle har vært våke barn,minstebarnet holdt det gående til han var 2 1/2 år.

Det er så slitsomt, og man blir så trøtt.

Da han var 5 mnd holdet jeg på å ringe et visst kontor å be de hente ham,all min energi var brukt opp,ble fortere sinna,hadde knuter i nakken,vond rydd,tok kontakt med helsesøster og lege flere ganger og gråt,så da han var 5 mnd fikk vi sovemedisn til ham.

det hjalp en stund så ville ikke det virke lenger og man kan ikke bare øke dosen heller,så vi slutta med den og fulgte barnet sitt tempo helt til det gikk over.

Huff,skrekk og gru,aldri mer.

Skrevet

I natt har vi sovet ganske godt! Var bare oppe en gang og ga henne hostesaft og Ventoline (har litt hosteproblemer på toppen av alt). Vi har funnet roten til problemet, tror jeg - nemlig pappa... Han sover også ganske urolig, så de to driver nok og forstyrrer hverandre. I natt sov pappa på stua, og snuppa sov mye bedre! Men vi kan jo ikke ha det sånn helt til vi flytter i februar, heller. Pønske pønske...må finne på noe lurt.

Skrevet

hva med å anskaffe en sovesofa som dere kan ha på stuen frem til dere flytter i februar?? Siden dere skal flytte mener jeg.

Skrevet

Jo, vi kunne jo ha gjort det, men jeg synes det er så stusslig å måtte jage pappaen ut på sofaen om kvelden...

Gjest Gamle Alex
Skrevet
I natt har vi sovet ganske godt! Var bare oppe en gang og ga henne hostesaft og Ventoline (har litt hosteproblemer på toppen av alt). Vi har funnet roten til problemet, tror jeg - nemlig pappa... Han sover også ganske urolig, så de to driver nok og forstyrrer hverandre. I natt sov pappa på stua, og snuppa sov mye bedre! Men vi kan jo ikke ha det sånn helt til vi flytter i februar, heller. Pønske pønske...må finne på noe lurt.

Det cer akkurat som oiss.

Pappen sover på madrass på gulvet i stuen og minien våkner da kun 2 til 3 ganger pr natt ( det r lite i forhold til hva det pleier )

Litt stusselig siden vi giftet oss på lørdag :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...