AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #1 Skrevet 10. februar 2022 Hei:) Jeg har en liten gutt på to måneder, og vi får ikke dagsoving til å fungere. Han sover svært godt om natten, og er ikke noe problem å legge. Han får flaske og legger seg ca 21.30-22.00, og da sover han til 09-10 dagen etter, kun avbrutt av to måltider på natten/morgenen. I 10-tiden får han en flaske etter litt morgenstell, og da tar han seg gjerne en kort dupp på en halvtime eller time. På dagtid får han mat ca hver tredje time, og oftere hvis han ønsker det, men dette er den eneste rutinen vi har frem til legging. Han sover kanskje 10 min her og der, men ellers får vi ikke helt til dagsoving, noe som resulterer i en overtrøtt gutt på kvelden. Ellers er han stort sett bare blid og fornøyd. Er det noen som har tips til en rutine på dagtid? Hvordan ser dagen ut for dere andre med spedbarn? Han sovner heldigvis alltid i bilen eller hvis vi triller en tur, men noen ganger skulle jeg gjerne hatt «fri» til andre ting mens han sover.. Anonymkode: 446f9...a02
Gjest IKC Skrevet 10. februar 2022 #2 Skrevet 10. februar 2022 Har desverre ingen tips, men det er nok veldig normalt. Babyen vår sov bare når vi trillet i vogn. Så jeg gikk og trillet i 2-3 timer hver dag, i all slags vær. Vi bare aksepterte at det var sånn, og at det ikke varer for alltid nå er han eldre og kan sove en halv time - time inne. Men trives fortsatt best i vogna:)
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #3 Skrevet 10. februar 2022 Hallo💕 vi hadde ingen rutiner på dagtid, vi bare "went with the flow" og lot baby styre selv, for rutiner kommer til å endres og utvikles raskt de neste ukene og månedene uansett. Når du tror du har fått en ting til å bli regelmessig, endres det behovet. Det eneste vi gjorde av rutiner var egentlig stellet kveld og morgen og hvis han våkna på natta, lå vi og koste i sengen om han godtok det. Rutiner utvikler seg med tid og etterhvert vil babyen få lengre og færre dupper. Da kan man jo prøve å få litt rutine på det, men når baby bare er to måneder så er nok det litt vanskelig å styre.. Med første var vi ganske rigide, men vi skjønte jo med nr to at det ikke var poeng å være så rigid. Dagene er forskjellige selv for de små Nå med han her har jeg latt ham styre selv, og først nå når han er 11 måneder at jeg tenker om han får en tredje dupp rett før leggetid. Jeg forstår godt st du vil få gjort litt ting mens babyen sover, kan bæresele være et alternativ? Jeg hørte om en facebook gruppe med mødre til babyer som kun sover i ti minutter om gangen, men husker ikke hva den heter😅 vil tro du får mange gode tips der. Anonymkode: 41337...d0f 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #4 Skrevet 10. februar 2022 Min er også to måneder, og vi har ingen rutiner på noen tider av døgnet. Her flyter vi med på dagsformen, og håper alt henger sammen på sikt. Forsøker å være i seng mellom 22 og 23, og er da på mørkt soverom frem til 8/10 avhengig av hvordan natta har vært. På dagtid dupper han i vogna, på puppen eller i bæresele. Av og til inntreffer mirakelet slik at han kan legges ned og sove i reiret sitt, men er det noe jeg MÅ få gjort så puttes han i selen så han kan henge på. Mener storebroren først fikk rutiner på dagtid rundt fem måneder, så jeg gidder ikke å stresse enda. Anonymkode: af570...245
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #5 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Min er også to måneder, og vi har ingen rutiner på noen tider av døgnet. Her flyter vi med på dagsformen, og håper alt henger sammen på sikt. Forsøker å være i seng mellom 22 og 23, og er da på mørkt soverom frem til 8/10 avhengig av hvordan natta har vært. På dagtid dupper han i vogna, på puppen eller i bæresele. Av og til inntreffer mirakelet slik at han kan legges ned og sove i reiret sitt, men er det noe jeg MÅ få gjort så puttes han i selen så han kan henge på. Mener storebroren først fikk rutiner på dagtid rundt fem måneder, så jeg gidder ikke å stresse enda. Anonymkode: af570...245 Godt jeg ikke er alene om å ikke ha noen rutiner. Kan vel prise meg lykkelig for å ha en baby som sover godt om natten, da får jeg hvertfall ladet opp til en hektisk dag! Vi brukte bæresjal en stund hvor han slet med magen, men siden da har jeg lagt det fra meg. Det er nok ikke dumt å ta det frem igjen så jeg får gjort litt. Anonymkode: 446f9...a02 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #6 Skrevet 11. februar 2022 2 mnd er fremdeles veldig tidlig for ham å komme inn i noe fast mønster. Det er helt normalt at det er litt bingo når de sover på den alderen. Begge mine har vært godt over 4 mnd før vi har klart å få til fast rutine på dagsovingen. Før det var det sånn at de sovnet på puppen, jeg prøvde å flytte dem, de våknet og hyyyyylte, mer pupp, sovne på puppen igjen, sovne igjen, tør ikke flytte for redd for å vekke, så der sitter jeg 😛 Men prøvde hele tiden å se etter når de var trøtte, og legge til rette for blund da, uten pupp. Jeg puppet, lekte, og så var det sovetid. Etterhvert vennet de seg heldigvis av med å sovne på puppen, så da var dette mye lettere. Følg nøye med på når de begynner å være trøtte, så de ikke blir overtrøtte. i starten er det gjerne maks 90 min de klarer være våkne, så blir det lengre etter hvert. Det ble en del trilleturer med hyling, der det så ut som om de var trøtte, men så klarte de ikke sovne, eller så våknet de etter bare 20-30 min og klarte ikke sovne igjen. Men kom i rytme etter hvert, når de ble litt modnere og vi ble litt mer kjent med hverandre så det ble lettere å lese når de trengte en blund og ei. Anonymkode: 1fe0c...dab
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #7 Skrevet 11. februar 2022 Synes det høres ut som dere har en fin rutine allerede jeg, 2 mnd. er jo lite! Dagsoving endrer seg også hele tiden, så det første året er det vanskelig å få noe rutine på det. Det eneste som funket for oss var å følge med på våkenvinduene til den og den alderen og legge ut fra det og ut fra trøtthetssignalene tar tid å lære seg! Hvis baby ikke ville sovne ila. en halvtime gikk vi ut å trillet, da sovnet han med en gang (kunne være dager hvor vi måtte trille 3-4 turer, altså) da hadde vi kontroll på når han skulle duppe, men helt ærlig er mitt beste tips bare å se det an og følge babyens behov, ikke stresse for mye med rutiner når han er så liten Anonymkode: 79753...c7f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #8 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes det høres ut som dere har en fin rutine allerede jeg, 2 mnd. er jo lite! Dagsoving endrer seg også hele tiden, så det første året er det vanskelig å få noe rutine på det. Det eneste som funket for oss var å følge med på våkenvinduene til den og den alderen og legge ut fra det og ut fra trøtthetssignalene tar tid å lære seg! Hvis baby ikke ville sovne ila. en halvtime gikk vi ut å trillet, da sovnet han med en gang (kunne være dager hvor vi måtte trille 3-4 turer, altså) da hadde vi kontroll på når han skulle duppe, men helt ærlig er mitt beste tips bare å se det an og følge babyens behov, ikke stresse for mye med rutiner når han er så liten Anonymkode: 79753...c7f Jeg føler at jeg ser at han kunne trengt en dupp, men det er som om verden er for spennende til at han roer seg helt for å sovne mer enn å lukke øynene et par minutter. I starten fungerte svøping veldig godt, men nå er det ikke like effektivt på dagtid. Hvis han tipper helt over og er veldig overtrøtt så fungerer det bare med svøping, mørkt rom og mammakos til han sovner. Da har vi kanskje en time med uavbrutt søvn, hvis vi er heldige. Er bare redd det skal ødelegge for forskjellen på natt og dag… Må virkelig si at dere som triller så mye og så lenge er kjempeflinke! Jeg samler alt av energi for å tvinge meg ut på trilletur kanskje én gang om dagen, og da er det bare fordi jeg er desperat😅 Kanskje jeg har noe å lære der. Anonymkode: 446f9...a02
regnbuebarn Skrevet 11. februar 2022 #9 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hei:) Jeg har en liten gutt på to måneder, og vi får ikke dagsoving til å fungere. Han sover svært godt om natten, og er ikke noe problem å legge. Han får flaske og legger seg ca 21.30-22.00, og da sover han til 09-10 dagen etter, kun avbrutt av to måltider på natten/morgenen. I 10-tiden får han en flaske etter litt morgenstell, og da tar han seg gjerne en kort dupp på en halvtime eller time. På dagtid får han mat ca hver tredje time, og oftere hvis han ønsker det, men dette er den eneste rutinen vi har frem til legging. Han sover kanskje 10 min her og der, men ellers får vi ikke helt til dagsoving, noe som resulterer i en overtrøtt gutt på kvelden. Ellers er han stort sett bare blid og fornøyd. Er det noen som har tips til en rutine på dagtid? Hvordan ser dagen ut for dere andre med spedbarn? Han sovner heldigvis alltid i bilen eller hvis vi triller en tur, men noen ganger skulle jeg gjerne hatt «fri» til andre ting mens han sover.. Anonymkode: 446f9...a02 Amm i søvn, bæretøy fremfor vogn, ha en baby hammock til soving inne. Og ikke stress, det kommer seg😊
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #10 Skrevet 11. februar 2022 Vi hadde lite/ingen rutiner frem til ungen var 3.5 mnd og viste tegn på rutiner selv. Vi slet også mye med dupper, man hører og leser om alle som sover 2-3 timer her og der på dagtid, etter jeg fikk barn så innså jeg at det ikke er standarden. De fleste sliter med søvn på dagtid… Det som fungerer den ene dagen fungerer ikke neste dag osv, du må nesten bare ta en dag om gangen og håpe på at det blir bedre. Jeg kan godt si at det blir bedre, men det hjelper ikke deg nå. Det som hjelper er å vite at det er normalt og så lenge du gjør ditt beste så er det bra nok. Barnet har det fint og sover godt om natten. Anonymkode: c66e4...606
Gjest WhisperingWind Skrevet 11. februar 2022 #11 Skrevet 11. februar 2022 I den alderen styrer ungen selv. Rundt 4 mnd merker de forskjell på dag/natt. Vær forberedt på sleep regression🙈
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå