Gå til innhold

Noen andre i staten som kjeder seg på jobb, men har lønn og trygghet som stopper dem fra å søke på noe annet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ansatt som spesialrådgiver, og kjeder meg noe innmari. De to siste åra, så har dagene stort sett bare vært teams møter - vil si 90% bare er svada. Men nå har jeg også lønn på rundt 900000 kr i året, samt jobbsikkerhet som det private ikke kan matche. 

Nå åpner vi opp igjen, og agendaen er som før COVID: Reising, reising, og mer reising. Blir stort sett seminarer, kurs, møter, osv.

Leker jo litt med tanken på å kanskje søke permisjon i 6-12 mnd., for å prøve meg på noe annet.

Noen som har vært i liknende situasjon? Hva gjorde du? 

Anonymkode: bc98c...57f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her: Skulle selvfølgelig stå seniorrådgiver. 

Skrevet

Jeg kjenner mye på det samme. 

Jeg er systemutvikler, med doktorgrad i datasikkerhet. Altså er jeg veldig, veldig ettertraktet på arbeidsmarkedet, og har god lønn. 

Men jeg trives ikke.. Jeg har prøvd å bytte jobb to ganger, og det er rett og slett jobben og ikke arbeidsstedet jeg mistrives med.. 

Men jeg kvier meg også for å skifte beite. For sikrere jobb enn den jeg har skal man lete lenge etter, også med lønnen. Skal jeg "begynne på nytt" betyr det mest sannsynlig lønnskutt. 

Og så vet jeg ikke helt hva det er jeg heller ville gjort. Jeg vet hva jeg har, men ikke hva jeg får. 

Anonymkode: d0481...7b5

Skrevet

Ikke i tilsvarende situasjon nå, men har gått fra greit betalt sikker jobb til  studier pga mistrivsel tidligere. Min erfaring er at det absolutt er verdt det. Man trenger lønn til å leve av, men personlig velger jeg en arbeidshverdag med utfordringer og trivsel heller enn høy lønn, lav motivasjon, lite engasjement og en følelse av stillstand. 

Hvis dere er svært attraktive på arbeidsmarkedet og det er godt med jobber tilgjengelig fremover, tenker jeg at (om livssituasjonen tillater det) det er et godt tidspunkt å se seg om.

Studiepermisjon kan være et alternativ om dere vil prøve noe helt annet. Frivillig arbeid hvis dere er interessert i den type arbeid videre. Veldig lavterskel, men det kan utvide horisonten litt. 

Først og fremst gjelder det å finne ut hva som er feil der man er og hva man heller kan tenke seg istedet. Velg å gå mot noe, heller enn fra. Hva motiverer dere? 

Anonymkode: 50772...771

• Liker 1
Skrevet

Jeg var i en tilsvarende situasjon med kjedelig og trygg jobb. Jeg la mer vekt på hobby og da var ikke arbeidsdagen så viktig lengre.

Skrevet
nisselue skrev (15 minutter siden):

Jeg var i en tilsvarende situasjon med kjedelig og trygg jobb. Jeg la mer vekt på hobby og da var ikke arbeidsdagen så viktig lengre.

Jeg hadde det sånn før jeg fikk barn. Da levde jeg for trening og hobbyer og ting som ga meg glede og energi på fritiden. 

Men nå når jeg har barn, er det ikke tid til noe sånt lengre, og hjemme er det mer kav og stress og slit og støy enn på jobb... Så nå er jobben enda viktigere for å ha det bra. Tungt når det både er kjipt på jobben OG hjemme.. 

Anonymkode: d0481...7b5

• Liker 4
Skrevet

Dere er noen heldiggriser rett og slett, og selvfølgelig velfjortjent fordi dere har jobbet hardt og tatt gode valg  som ungdom og ung voksen i motsetning til meg. Men forstår bar eikke hvordan klarer dere å kjede dere i en jobb med 900.000 i årslønn og trygghet? Dere kan jo gå ned til 75% stilling og kose dere med hobbyer og frivillighet en dag i uka, leve litt billigere og fortsatt ha til salt på grøten. 

Anonymkode: d718e...8d0

• Liker 5
Skrevet

Jeg gikk fra en jobb jeg følte jeg ikke trivdes ekstremt i, men innså veldig fort i ny jobb (helt annet yrke) at jeg egentlig vil tilbake. Men i deres situasjon med såpass god lønn tenker jeg som over her, gå ned til feks 80% og ha mer fri til egentid. Enten dette er bare tid til deg selv før barn kommer hjem fra bhg/skole, eller om det er mer tid til egne hobbyer - eller annen jobb. Evt enda mindre stillingsprosent, da.

Anonymkode: a5cb2...dec

Skrevet

Njaa... Kjeder meg ihjel i min statlige jobb, men har bare lønn på 600k, så jeg skal bytte jobb. 

Finnes jo mange spennende offentlige jobber som gir samme trygghet, men den lønna er vanskelig å matche ja... 😳 Ville likevel prøvd å søke meg videre. Det er drepen å kjede seg på jobb. 

Anonymkode: 92ed9...f4d

Skrevet

Jobber som bussfører, dødelig kjedelig. Skal bytte den, men kan ikke finne noe annet. Fy faen!!! Utdanna  jurist og jobber i Ruter. 

ps: je æ utlending.

Anonymkode: c76ad...221

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jobber som bussfører, dødelig kjedelig. Skal bytte den, men kan ikke finne noe annet. Fy faen!!! Utdanna  jurist og jobber i Ruter. 

Selv er jeg utdanna jurist og jobber i butikk. Ville heller vært deg enn meg. 

Anonymkode: 24908...80f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ta en lapp kompis, ikke så vanskelig 😃

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere er noen heldiggriser rett og slett, og selvfølgelig velfjortjent fordi dere har jobbet hardt og tatt gode valg  som ungdom og ung voksen i motsetning til meg. Men forstår bar eikke hvordan klarer dere å kjede dere i en jobb med 900.000 i årslønn og trygghet? Dere kan jo gå ned til 75% stilling og kose dere med hobbyer og frivillighet en dag i uka, leve litt billigere og fortsatt ha til salt på grøten. 

Anonymkode: d718e...8d0

Trådstarter ønsker å beholde lønningen, det er derfor hun er usikker på hva hun skal gjøre. 

Anonymkode: 516cb...48f

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke gå ned i stilling….

Anonymkode: 8dbbc...ab6

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta en lapp kompis, ikke så vanskelig 😃

Jeg har ikke råd.  Men håper å få jobb på T-bane. Da er det gratis utdanning. 

Skrevet

TS her: 

Skulle gjerne gått ned i stilling, for mer fritid. Men dessverre er dette en stilling som på papiret mange arbeidsoppgaver - veldig mye av stillinger går på å ha kontakt med andre etater og kontorer, veldig mye samarbeid på kryss og tvers...derav mye reising. Men i realiteten er det virkelig ikke mye å gjøre. Det forventes at man jobber "100%", og jeg føler at ved å søke på lavere stilling, så signaliserer man noe som kan bli tolket feil av ledelsen. 

Skal jeg være helt ærlig, så er jobben 20% faktisk arbeid, og 80% til resterende. F.eks, her er det jeg gjorde i dag: 

0830: Møte opp på jobb (fleksitid) 

0830-0900: Rolig start med kaffe og skitprat.

0900-1000: Lese / svare på mail.

1000-1200: 2 x 1 time møter med tre forskjellige ledere og teams innad i etaten og kontoret. Standard ukentlig møter hvor man går gjennom arbeidsoppgaver, oppsummering, neste uke, osv osv. 

1200-1230: Kaffe og kake pga. prosjekt som har kommet i mål. 

1230-1300: Lese / svare på mail. 

1300-1400: Faktisk arbeid. Jobbet på en kvartalsrapport, fikk skrevet et par paragrafer.

1400-1500: Koordineringsmøte med ledere fra et annet kontor.   

1500 -1545: Lese / svare på mail. 

1545: Dra hjem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

TS her: 

Skulle gjerne gått ned i stilling, for mer fritid. Men dessverre er dette en stilling som på papiret mange arbeidsoppgaver - veldig mye av stillinger går på å ha kontakt med andre etater og kontorer, veldig mye samarbeid på kryss og tvers...derav mye reising. Men i realiteten er det virkelig ikke mye å gjøre. Det forventes at man jobber "100%", og jeg føler at ved å søke på lavere stilling, så signaliserer man noe som kan bli tolket feil av ledelsen. 

Skal jeg være helt ærlig, så er jobben 20% faktisk arbeid, og 80% til resterende. F.eks, her er det jeg gjorde i dag: 

1000-1200: 2 x 1 time møter med tre forskjellige ledere og teams innad i etaten og kontoret. Standard ukentlig møter hvor man går gjennom arbeidsoppgaver, oppsummering, neste uke, osv osv. 

1300-1400: Faktisk arbeid. Jobbet på en kvartalsrapport, fikk skrevet et par paragrafer.

Snork!

Neida… men, hva drømmer du om da? 

Med så god lønn så kan du jo planlegge litt framover. Kutt utgiftene dine, jobb to år til og spar opp nok penger til å ta permisjon ett år. Det ville jeg gjort. Og dette friåret ville jeg brukt på å skrive og lese og kjøre rundt i noen måneder i en bobil.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her: 

Hvorfor er ikke det andre faktisk arbeid?

Er det lite Mail å svare på f.eks.? Da skjønner jeg… 

Men hvorfor har du så høy lønn? Hvilken utdannelse tok du? Og hva innebærer jobben din sånn egentlig?

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Troll…

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

troll…

Anonymkode: 8bb43...904

Skrevet
nisselue skrev (11 timer siden):

Det er mitt triks også. 

Anonymkode: e6c4e...07b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 9.52):

Ikke i tilsvarende situasjon nå, men har gått fra greit betalt sikker jobb til  studier pga mistrivsel tidligere. Min erfaring er at det absolutt er verdt det. Man trenger lønn til å leve av, men personlig velger jeg en arbeidshverdag med utfordringer og trivsel heller enn høy lønn, lav motivasjon, lite engasjement og en følelse av stillstand. 

Hvis dere er svært attraktive på arbeidsmarkedet og det er godt med jobber tilgjengelig fremover, tenker jeg at (om livssituasjonen tillater det) det er et godt tidspunkt å se seg om.

Studiepermisjon kan være et alternativ om dere vil prøve noe helt annet. Frivillig arbeid hvis dere er interessert i den type arbeid videre. Veldig lavterskel, men det kan utvide horisonten litt. 

Først og fremst gjelder det å finne ut hva som er feil der man er og hva man heller kan tenke seg istedet. Velg å gå mot noe, heller enn fra. Hva motiverer dere? 

Anonymkode: 50772...771

Hvilken type mistrivsel på jobb? Mistrives veldig der jeg er nå.. og vil vekk… 

Anonymkode: d9c26...e83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...