Gå til innhold

Paraplyplante

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en paraplyplante som mistet blader og nå er litt tynn. Fikk litt feil stell i starten, bladene ble mørke og falt av, men nå har den det bedre og det kommer mange nye skudd på toppen. Kan det komme nye skudd på den nakne stammen også eller vil den bare vokse oppover?

Anonymkode: d45fe...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På min vokste den bare oppover.Der bladene hadde allerede falt av på stammen kom det dessverre ikke noen nye😕 Men dette var på min altså om det kan komme noen nye på din stamme kan jo godt være🙂

Mulig andre vet litt bedre enn meg, jeg er glad i planter men ny i ‘planteverdenen’ sånn sett🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrsDoubtfire skrev (40 minutter siden):

På min vokste den bare oppover.Der bladene hadde allerede falt av på stammen kom det dessverre ikke noen nye😕 Men dette var på min altså om det kan komme noen nye på din stamme kan jo godt være🙂

Mulig andre vet litt bedre enn meg, jeg er glad i planter men ny i ‘planteverdenen’ sånn sett🤪

Det er det jeg tipper vil skje. Synd for da blir den veldig topptung. 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrsDoubtfire skrev (2 timer siden):

Ja, jeg har bindt min fast med en sånn plantepinne , den har blitt litt skjev😬

Det skal være veldig fint å ta stiklinger av den. Kanskje jeg skal prøve det nå når det kommer så mange nye skudd på toppen. Den er jo veldig fin da og lettstelt når jeg bare fant ut hva slags plante det var og at den skulle ha litt mer vann enn dama i butikken sa. 🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den bare kommer med nye blader øverst. Så med årene blir den som rhododendron, nakne stammer nederst og fyldig i toppen

Anonymkode: 1e320...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dem mistet mye blader om vinteren det er normalt. Om det vokser nye knopper så er alt som det skal vær.

Anonymkode: 363e0...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola de skrev (8 timer siden):

Du kan beskjære den. Det gjør jeg med mine titt og ofte. De vokser som olja lyn likevel. 

Hvor langt ned skjærer du da? Lar den være nå, men kanskje etter hvert når den blir veldig høy. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvor langt ned skjærer du da? Lar den være nå, men kanskje etter hvert når den blir veldig høy. 😊

Mine beskjærer jeg helt ned. De var oppunder stuetaket og var vel 40 ish cm når jeg var ferdig. Har vokst mye siden. Nye skudd hele tiden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola de skrev (1 time siden):

Mine beskjærer jeg helt ned. De var oppunder stuetaket og var vel 40 ish cm når jeg var ferdig. Har vokst mye siden. Nye skudd hele tiden.  

Men hvis du skjærer helt ned, kommer det da bre en stamme videre oppover eller kan det komme flere stammer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men hvis du skjærer helt ned, kommer det da bre en stamme videre oppover eller kan det komme flere stammer?

Hvordan ser planten din ut nede? Mine er så gamle, at de har mange stammer, så begynner de å vokse ut nye skudd fra siden av der jeg har kuttet av og vokser sideveis og eller oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola de skrev (16 minutter siden):

Hvordan ser planten din ut nede? Mine er så gamle, at de har mange stammer, så begynner de å vokse ut nye skudd fra siden av der jeg har kuttet av og vokser sideveis og eller oppover.

Min er nok ganske ung. 40 cm, 1 stamme og første bladstilk starter ca. 10 cm opp. Kjøpte den for 2-3 mnd siden og da var den fyldig å fin, men så fikk den som sagt en litt dårlig start hos meg og mistet fort flere bladstilker. Ser fortsatt fin ut altså, men veldig mye mindre fyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Min er nok ganske ung. 40 cm, 1 stamme og første bladstilk starter ca. 10 cm opp. Kjøpte den for 2-3 mnd siden og da var den fyldig å fin, men så fikk den som sagt en litt dårlig start hos meg og mistet fort flere bladstilker. Ser fortsatt fin ut altså, men veldig mye mindre fyldig.

Ikke vann den for ofte. Jeg vanner mine ca halvannen uke hver fjortende dag om vinteren. Om sommeren 1- 2 ganger i uka alt etter hvordan sommeren er. Er svært varmt og solrikt der mine står, så om din ikke står slikt til, trenger den sikkert vann sjeldnere. Du kan jo la den vokse litt og komme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola de skrev (8 minutter siden):

Ikke vann den for ofte. Jeg vanner mine ca halvannen uke hver fjortende dag om vinteren. Om sommeren 1- 2 ganger i uka alt etter hvordan sommeren er. Er svært varmt og solrikt der mine står, så om din ikke står slikt til, trenger den sikkert vann sjeldnere. Du kan jo la den vokse litt og komme seg.

Tørket den ut i starten fordi jeg fikk beskjed om å vanne veldig lite, men så leste jeg at de liker gjennomvanning og så tørke ut mellom. Og de liker å bli dusja. Når jeg nå gjør det så ser den ut til å trives veldig godt. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tørket den ut i starten fordi jeg fikk beskjed om å vanne veldig lite, men så leste jeg at de liker gjennomvanning og så tørke ut mellom. Og de liker å bli dusja. Når jeg nå gjør det så ser den ut til å trives veldig godt. 😊

De liker vann og de misliker vann. Men man må vanne dem godt når man vanner, men ikke overvanne dem. De er hardføre planter, så tåler at man feiler og prøver litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...