Gå til innhold

Attføring og gjeld.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er så uheldig at jeg har havnet på yrkesrettet attføring. Og av den grunn så har jeg begynt å slite økonomisk. Jeg har 5900,- å leve for i mnd. Jeg føler at regningene hoper seg opp, uten at jeg får gjort noe med det. Jeg tok kontakt med et sosial kontor, fo å be om hjelp. Der fikk jeg avslag. Jeg hadde for mye utbetalt i mnd. Jeg lever ikke noe luksus liv, og har ikke gjort det på lenge. Føler jeg må snu på hver eneste krone. Jeg vet ikke hvordan jeg skal komme meg ut av dette. Gruer meg til å gå i postkassen om dagen, er redd for hva slags brev som ligger der. Jeg føler meg psykisk ødelagt.

Er det flere i samme situasjonen?

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Du må bevise at du ikke har til de faktiske utgifter. Det er strengt og nøye. Sitter du med minus hver mnd.Ank avslaget inn for fylkesmann.

Da må de vurdere saken på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du har vært kommunalt ansatt, har du krav på støtte fra KLP (Kommunal Landspensjonskasse..eller noe i den dur). Det kan faktisk bety flere tusen kroner ekstra pr måned.

Kjenner flere som ikke har fått den info de har krav på når det gjelder dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er MANGE i sammen situasjon. Det er ikke nødvendig dem som er på attføring som sliter økonomisk, også alenemødre/fedre samt dem som er i fast jobb med fast inntekt. En stor fellesnevner i dag er at mange lever over evne. Jeg sier ikke at dette er i din situasjon men dette er en stor fellesnevner jevnt over landet. Jeg vet dette for jeg jobber med dette daglig.

Sosialkontoret kan ikke hjelpe økonomisk dersom inntekten er "for høy" det de derimot hjelper til med er økonominsk rådgivning. Det de da kan gjøre er å hjelpe deg sette opp et regnestykke med inntekter kontra faktiske utgifter. Det er et visst beløp en skal ha til livsopphold alt etter hva som er livsituasjon (alene, aleneforeldre, antall barn en forsørger, gifte etc.) Etter visse utgifter er trukket fra (da menes (mulig jeg glemmer noen i farten her...) bl.a husleie, hulsån, strøm, barnehage/SFO + kanskje flere.) skal en sitte igjen med et gitt livsopphold. Det beløpet skal dekke mat, klær, legeregninger, telefon ++. Har en andre regninger som feks. forbrukslån, evt inkassosaker må dette taes fra dette livsoppholdet, og da er det klart at det bli lite til overs.

Sosialkontoret kan hjelpe deg å skrive brev til kreditorene. Kreditorene får da en oversikt over ditt økonomiske liv dvs inntekter og utgifter med evt. restgjeld til andre kreditorer. I første omgang vil de komme til å be om de (kreditorene) går med på en avtale om å avvente kravene i en viss tid, samt sende SOS kontoret oversikt over gjelden din. I andre omgang kommer sosialkontoret med et forslag til kreditorer om en betalingsplan. Så er det for kreditorene til å ta stilling til om de velger å gå med på denne avtalen. De aller fleste går med på en slik ordning.

Nå kjenner ikke jeg deg og din sak spesielt, men dersom det er at en gruer seg til å gå i postkassen tror jeg du kanskje har et stort øk.problem som bør gjøres noe med. man blir deprimert og har det ikke gått med seg selv. Jeg foreslår gjerne at du avtaler tid hos økonomisk rådgiver på det sos.kontoret du tilhører. Det hjelper å være litt ydmyk (tror jeg) men det er det viktigste om en får bukt med problemene.

Jeg ønsker deg lykke til! Jeg tror du vil merke at det vil ble en lettere hverdag så snart du har fått kontroll på disse problemene.

MVH

LilliBlaze

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Du bør iallefall ta kontakt med kreditorene, slik at regningene ikke går til inkasso. Kanskje du kan avtale nedbetaling med dem. Kanskje du kan få lenger nedbetalingstid på boliglån. Dette er en situasjon hvor det absolutt ikke lønner seg å gjemme seg for kreditorene.

Økonomisk rådgiving fra sosialkontoret er en god ide.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...